publié le 21 juin 2006
Arrêté royal portant approbation de la modification des statuts de la "CAISSE D'ALLOCATIONS FAMILIALES LA REGIONALE"
24 MAI 2006. - Arrêté royal portant approbation de la modification des statuts de la "CAISSE D'ALLOCATIONS FAMILIALES LA REGIONALE"
ALBERT II, Roi des Belges, A tous, présents et à venir, Salut.
Vu les lois coordonnées relatives aux allocations familiales pour travailleurs salariés, notamment l'article 26, alinéa 3;
Vu la décision de l'assemblée générale de la "CAISSE D'ALLOCATIONS FAMILIALES LA REGIONALE" du 11 octobre 2005;
Sur la proposition de Notre Ministre des Affaires sociales, Nous avons arrêté et arrêtons :
Article 1er.Est approuvée la modification des statuts de la "CAISSE D'ALLOCATIONS FAMILIALES LA REGIONALE" telle qu'adoptée par décision de son assemblée générale du 11 octobre 2005.
Art. 2.Notre Ministre des Affaires sociales est chargé de l'exécution du présent arrêté.
Donné à Bruxelles, le 24 mai 2006.
ALBERT Par le Roi : Le Ministre des Affaires sociales, R. DEMOTTE
Annexe Statuten KINDERBIJSLAGFONDS DE REGIONALE Vereniging zonder winstoogmerk HOOFDSTUK I. - Benaming, zetel, doel en duur Artikel 1. De vereniging zonder winstoogmerk is opgericht onder de naam "KINDERBIJSLAGFONDS DE REGIONALE", in het Frans « CAISSE D'ALLOCATIONS FAMILIALES LA REGIONALE ».
Deze maatschappelijke benaming, voorafgegaan of gevolgd door de leesbaar en voluit geschreven woorden : "Vereniging zonder winstoogmerk" of de afkorting « VZW » en het adres van de zetel van de vereniging, moeten voorkomen op alle akten, rekeningen, aankondigingen, publicaties en andere stukken uitgaande van de vereniging.
Art. 2.De zetel van de vereniging is gevestigd te 9900 Eeklo, Lijnendraaierstraat 10, in het gerechtelijk arrondissement Gent.
De zetel kan naar een andere plaats overgebracht worden mits de wijzigingsprocedure van de statuten te volgen.
In het belang van de leden en de rechthebbenden, kunnen maatregelen voor de deconcentratie van de uitvoeringsdiensten getroffen worden, ondermeer door de oprichting van de gewestelijke bureaus waartoe door de algemene vergadering besloten werd of door de oprichting van contactbureaus waartoe door de raad van bestuur besloten werd.
Art. 3.De vereniging heeft tot doel de gezinsbijslag overeenkomstig de wetgeving betreffende de kinderbijslag voor werknemers uit te keren.
Art. 4.De Vereniging is opgericht voor onbepaalde duur.
HOOFDSTUK II. - De leden
Art. 5.Alle leden zijn werkgevers gevestigd in België.
Zij zijn werkende leden van de vereniging.
Kan lid worden elke werkgever, natuurlijke of rechtspersoon, die onder de toepassing van de gecoördineerde wetten betreffende de kinderbijslag voor werknemers valt.
De aansluiting mag niet geweigerd worden aan een werkgever die zich er toe verbindt alle bepalingen van de statuten en reglementen na te leven, op voorwaarde dat hij behoort tot de categorie van werkgevers waarvan in het voorgaande lid sprake is en hij bij geen ander kinderbijslagfonds uitgesloten werd wegens tekortkoming aan zijn verplichtingen.
Art. 6.Het aantal leden is onbeperkt. Het mag evenwel niet lager zijn dan de minima bepaald bij of krachtens de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders.
Art. 7.De aanvraag tot aansluiting behelst de verbintenis alle bepalingen van de statuten en reglementen na te leven. De beslissing betreffende de aansluiting wordt door de administratie van de vereniging, bij gewone postbrief ter kennis van de belanghebbende gebracht.
Art. 8.Het lidmaatschap vervalt ingevolge ontslag of uitsluiting. Het ontslag wordt, per ter post aangetekend schrijven, ingediend bij de raad van bestuur; niemand kan evenwel ontslag indienen voor het einde van de wettelijk vastgestelde periode. Het moet worden ingediend met de inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste dertig dagen; het wordt van kracht op het einde van het kwartaal tijdens hetwelk de opzeggingstermijn verstrijkt.
De uitsluiting kan door de raad van bestuur uitgesproken worden tegen het lid dat nalaat de aanvullende bijdrage die gevraagd zou worden bij toepassing van artikel 94, § 8 SW te betalen of die ernstig tekortkomen bij het naleven van hun statutaire of wettelijke verplichtingen.
De uitsluiting wordt, na voorafgaandelijk aan de beslissing het lid door de raad van bestuur uitgenodigd te zijn om gehoord te worden, bij een ter post aangetekend schrijven ter kennis van het lid gebracht; zij wordt van kracht op het einde van het kwartaal in de loop waarvan de betekening werd gedaan.
Art. 9.De ontslagnemende of uitgesloten leden, gewezen leden en hun erfgenamen kunnen noch een deel van het maatschappelijk vermogen noch een of andere terugbetaling van de betaalde bedragen eisen.
Art. 10.De raad van bestuur zal alle beslissingen betreffende de toetreding, uittreding of uitsluiting van leden, binnen de dertig dagen na de datum van inwerkingtreding van de aansluiting, uitsluiting of het ontslag, inschrijven in het register van de leden, dat bijgehouden wordt op de zetel van de vereniging.
Ieder jaar zal de raad van bestuur een bijgewerkte ledenlijst neerleggen op de griffie van de rechtbank van koophandel van het gerechtelijk arrondissement waar de zetel van de vereniging gevestigd is.
HOOFDSTUK III. - Bestuur
Art. 11.Het bestuur wordt toevertrouwd aan de raad van bestuur samengesteld uit minstens drie leden en ten hoogste vijftien leden, die door de algemene vergadering benoemd en, eventueel, afgezet worden.
Art. 12.Het mandaat van de leden van de raad van bestuur is onbezoldigd. Evenwel hebben de leden van de raad van bestuur recht op een vergoeding voor taken die hen worden opgedragen door de raad van bestuur of door het directiecomité, alsmede op eventuele terugbetaling van onkosten en reiskosten met betrekking tot het bijwonen van vergaderingen of deelname aan zendingen. De raad van bestuur stelt de aard van de taken vast, duidt de vergaderingen en zendingen aan, alsmede de aan deze taken verbonden vergoeding. Het bedrag der presentiegelden wordt door de algemene vergadering vastgesteld.
Art. 13.De leden van de raad van bestuur worden door de algemene vergadering of door de raad van bestuur of door het directiecomité aan de algemene vergadering voorgedragen. Zij moeten natuurlijke personen zijn die in eigen naam zetelen of als vertegenwoordiger van een rechtspersoon die hen aanwijst. Intrekking van deze aanwijzing wordt beschouwd als ontslag als bestuurder. Zij mogen eveneens buiten de vereniging worden gekozen.
Art. 14.De leden van de raad van bestuur worden voor een termijn van zes jaar gekozen, zijn herkiesbaar en worden voor dezelfde periode lid van de algemene vergadering. Ingeval een lid van de raad van bestuur tijdens zijn mandaat overlijdt, zijn functie stopzet of op wettelijke of statutaire manier ontslagen wordt, kan de raad van bestuur in zijn vervanging voorzien door de voorlopige aanstelling van een nieuw lid wiens benoeming tijdens de eerstvolgende algemene vergadering ter bekrachtiging voorgelegd wordt; dit lid voltooit het mandaat van zijn voorganger.
Art. 15.De raad van bestuur kiest in zijn midden een voorzitter en twee of meer afgevaardigde bestuurders, die samen met de directeur het directiecomité vormen. Het directiecomité oefent zijn bevoegdheden uit als college. Indien het directiecomité samengesteld is uit een paar aantal leden, is bij staking van stemmen de stem van de voorzitter beslissend.
De raad van bestuur beslist over de beëindiging of afzetting uit het ambt in het directiecomité.
De voorzitter van de raad van bestuur zit de vergaderingen van de algemene vergadering, de raad van bestuur en het directiecomité voor.
In geval van diens tijdelijke afwezigheid wordt het voorzitterschap waargenomen door de langst in functie zijnde afgevaardigde-bestuurder.
In geval van de tijdelijke afwezigheid van de voorzitter en de langst in functie zijnde afgevaardigde-bestuurder, wordt het voorzitterschap door de tweede afgevaardigde-bestuurder waargenomen. In geval van de tijdelijke afwezigheid van de voorzitter en de twee langst in functie zijnde afgevaardigde-bestuurders, wordt het voorzitterschap door de derde afgevaardigde-bestuurder waargenomen.
In geval van de tijdelijke afwezigheid van de voorzitter, en van de afgevaardigde-bestuurders, wordt de raad van bestuur voorgezeten door de langst in functie zijnde bestuurder.
Art. 16.De raad van bestuur wordt door de voorzitter samengeroepen zo dikwijls als de belangen van de vereniging het vergen. De raad van bestuur moet samengeroepen worden wanneer de gewone meerderheid van het aantal bestuurders erom vraagt. Elke beslissing van de raad van bestuur wordt bij volstrekte meerderheid der uitgebrachte stemmen genomen. Onthoudingen worden niet als uitgebrachte stemmen beschouwd en de redenen van onthouding moeten in de notulen ingeschreven worden.
Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
Art. 17.De notulen van de vergadering van de raad worden door alle aanwezige leden getekend.
De uittreksels uit of afschriften van deze notulen worden door de voorzitter of, ingeval deze belet is, door ten minste twee bestuurders waarachtig en eensluidend verklaard.
Art. 18.De raad van bestuur beschikt over alle bevoegdheden die voor het bestuur van de vereniging noodzakelijk zijn, en die door de toepasselijke wetgeving of de statuten niet aan de algemene vergadering werden toegekend.
De raad van bestuur bepaalt de bevoegdheden van het directiecomité, rekening houdend met hetgeen hieronder nader wordt bepaald.
De directeur woont de vergaderingen van de raad van bestuur en van het directiecomité bij. Hij heeft er een raadgevende stem.
Het directiecomité oefent het dagelijks bestuur uit waaronder onder meer wordt verstaan : - alle financiële verrichtingen, in ontvangst nemen van en korting of ontlasting geven voor alle waarden, brieven en documenten bestemd voor de vereniging, tegenover het Bestuur der postchecks, financiële instellingen, Bestuur der posterijen, openbare en particuliere instellingen of personen. Voor de financiële verrichtingen zal de raad van bestuur bepalen in welke gevallen een tweede handtekening is vereist; - bij hoogdringendheid alle bewarende maatregelen treffen ter vrijwaring van de rechten en belangen van de vereniging; - aan de bevoegde overheden alle mededelingen of alle door de wetgeving geëiste inlichtingen doorzenden.
Worden niet als daden van dagelijks bestuur beschouwd en derhalve voorbehouden aan de raad van bestuur : - alle onroerende handelingen; - aanwerving, benoeming, bevordering of ontslag van personeel; - het verlenen van bijzondere volmachten aan één of meer van zijn leden of aan derden; - het opstellen van de reglementen van inwendige orde; - het bepalen van de financiële verrichtingen waarvoor twee volmachtdragers moeten tekenen; - het bepalen van de bevoegdheid van het directiecomité, de afgevaardigde bestuurders en de directeur; - het onderzoek van en het bepalen van het standpunt van het fonds ten aanzien van de opmerkingen door de Rijksdienst gericht tot de vereniging betreffende haar administratief en financieel bestuur; - het oprichten van contactbureaus; - alle daden die niet als courante verbintenissen ten behoeve van het dagelijks bestuur zouden kunnen beschouwd worden.
Art. 19.De bevoegdheid om de vereniging in en buiten rechte te vertegenwoordigen, wordt opgedragen aan het directiecomité.
Dit mag volmacht geven voor het concrete optreden aan de voorzitter of een andere gemachtigde.
Alle akten die de vereniging verbinden, andere dan deze die betrekking hebben op het dagelijks bestuur, moeten, behoudens uitdrukkelijke volmacht van het betrokken orgaan, door twee bestuurders of door een bestuurder en de directeur ondertekend worden. Deze zullen ten opzichte van derden geen bewijs van voorafgaand besluit van de raad van bestuur moeten leveren.
Art. 20.De bestuurders gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan uit hoofde van hun mandaat. Zij hebben zich slechts voor de uitvoering van hun mandaat en voor de fouten begaan in hun bestuur te verantwoorden.
Art. 21.Twee commissarissen die elk jaar aangesteld worden door de algemene vergadering, die hun honoraria bepaalt, zijn belast met het nazien van de door de raad van bestuur opgemaakte rekeningen.
Deze commissarissen waarvan één commissaris lid dient te zijn van het instituut van bedrijfsrevisoren, mogen buiten de leden gekozen worden.
Zij mogen ten zetel van de vereniging kennis nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en, in het algemeen, van alle geschriften van het fonds, zonder deze te verplaatsen.
Zij brengen verslag uit over hun opdracht bij de algemene vergadering.
HOOFDSTUK IV. - Algemene vergadering
Art. 22.De algemene vergadering is samengesteld uit al de leden.
Elk jaar wordt een algemene vergadering gehouden in de loop van het tweede kwartaal. De raad van bestuur brengt er verslag uit over de verrichtingen van de vereniging en legt er de rekening van het voorbije dienstjaar en de begroting van het volgend dienstjaar voor.
De algemene vergaderingen worden door de raad van bestuur samengeroepen telkens als hij het nuttig acht voor de belangen van de vereniging; zij zullen eveneens samengeroepen moeten worden op uitdrukkelijk verzoek van één vijfde der leden schriftelijk gericht tot de voorzitter van de raad.
Art. 23.In afwijking van artikel 6, eerste lid, van de wet van 27 juni 1921 moeten al de leden van de vereniging niet afzonderlijk tot de algemene vergadering opgeroepen worden, indien de vereniging meer dan tweeduizend leden telt.
De leden worden dan tot de algemene vergadering uitgenodigd door een aankondiging, ten minste veertien dagen vóór de datum van de vergadering, via het Belgisch Staatsblad en via minstens twee dagbladen die verschijnen in de provincie waar de zetel van de vereniging gevestigd is.
Art. 24.Zowel op de gewone algemene vergadering als op de buitengewone algemene vergadering bezit elk lid één stem. De werkgevers, die de rechtspersoonlijkheid bezitten, kunnen zich laten vertegenwoordigen door een lid van hun raad van bestuur, door een schriftelijk gemandateerd vennoot of door een schriftelijk gemandateerd lid van hun kaderpersoneel.
De leden kunnen zich laten vertegenwoordigen door een ander schriftelijk gemandateerd lid. Geen mandataris mag meer dan één lid vertegenwoordigen.
De raad van bestuur kan de vorm van de volmachten bepalen en eisen dat deze op de maatschappelijke zetel ingediend worden ten minste zeven dagen vóór de algemene of buitengewone algemene vergadering.
Art. 25.De algemene vergadering is geldig samengesteld welke ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden zij en de beslissingen worden bij meerderheid der stemmen van de aanwezige leden genomen.
Onthoudingen worden niet als stemmen van de aanwezige leden beschouwd.
De algemene vergadering der leden is alleen bevoegd om over volgende onderwerpen te beslissen : 1° de wijziging in de statuten;2° de benoeming en de afzetting van de bestuurders;3° de benoeming en afzetting van de commissarissen en de bepaling van hun bezoldiging;4° de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen;5° de goedkeuring van de begrotingen en de rekeningen;6° de ontbinding van de vereniging volgens de voorwaarden van artikel 35 of haar samensmelting met een andere vereniging;7° de vaststelling van presentiegelden;8° de oprichting van administratieve zetels;9° de andere gevallen waarin de statuten of de wet zulks vereisen. Wanneer de vereniging niet meer dan vijfhonderd leden telt, kan de algemene vergadering slechts geldig over de wijzigingen in de statuten beraadslagen indien het voorwerp van deze wijzigingen uitdrukkelijk in de oproeping vermeld is en indien op de vergadering tweederde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Een wijziging kan slechts aangenomen worden met een meerderheid van twee derde der stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Indien twee derde der leden niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de eerste vergadering, mag een tweede vergadering ten vroegste vijftien dagen volgend op de eerste vergadering samengeroepen worden die kan beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.
Wanneer de vereniging meer dan vijfhonderd leden telt, beraadslaagt de algemene vergadering geldig over de wijzigingen in de statuten in dezelfde voorwaarden, maar ze moet niet twee derde van de leden, aanwezige en vertegenwoordigde, verenigen.
De algemene vergadering is eveneens bevoegd te beslissen over het bedrag van de presentiegelden.
Art. 26.De algemene vergaderingen hebben plaats in België op een door de raad van bestuur aan te duiden plaats.
Art. 27.De algemene vergadering beraadslaagt over de voorstellen die haar door de raad van bestuur of door de leden gedaan worden en die op de agenda ingeschreven zijn.
Elk voorstel, ondertekend door ten minste één twintigste van de leden ingeschreven op de ter griffie van de rechtbank van koophandel neergelegde jaarlijst der leden, moet op de agenda gebracht worden.
Er mogen evenwel beslissingen buiten de agenda getroffen worden, op voorwaarde dat zij slechts op kwesties van administratief bestuur van de vereniging betrekking hebben en er geen beroep tegen aangetekend wordt tijdens de volgende vergadering.
Art. 28.De beslissingen van de algemene vergadering worden in een bijzonder register opgetekend dat ten zetel van de vereniging bewaard wordt; al de leden mogen hiervan kennis nemen.
Afschriften of uittreksels, voor echt verklaard door de voorzitter of twee bestuurders, kunnen aan belanghebbende derden bezorgd worden.
HOOFDSTUK V. - Financiële bepalingen
Art. 29.De inkomsten van de vereniging bestaan uit : 1° bedragen die haar toekomen bij toepassing van de kinderbijslagwetgeving;2° toelagen, giften of alle andere bedragen die zij zou kunnen genieten hetzij krachtens deze wetgeving, hetzij uit hoofde van om het even welke andere titel;3° bijdragen die de vereniging, wanneer de administratieve reserve ontoereikend is, bij beslissing van de raad van bestuur van haar leden zou kunnen vragen om de administratiekosten te dekken.Het bedrag van deze bijdrage per aangesloten werkgever wordt als volgt berekend. Het bedrag van de ontoereikendheid wordt vermenigvuldigd met het aantal rechthebbenden ingeschreven bij de aangesloten werkgever op 31 december van het laatst afgelopen dienstjaar. Dit product wordt gedeeld door het totaal aantal rechthebbenden ingeschreven op dezelfde datum bij het kinderbijslagfonds.
Art. 30.Het fonds stelt een reservefonds, een thesauriefonds voor de betaling van de gezinsbijslag en een administratieve reserve samen, overeenkomstig de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders en hun uitvoeringsbesluiten en wendt die volgens de bij deze wetten en besluiten vastgelegde regelen aan.
Art. 31.Elk lid is verplicht aan de vereniging de inlichtingen te verstrekken die zij nodig heeft om haar opdracht te vervullen en eventueel al de rechtvaardigende en al de boekhoudkundige stukken, die het mogelijk maken de juistheid van zijn verklaringen vast te stellen, ter beschikking van haar afgevaardigden te houden.
Indien het lid de nodige inlichtingen niet verstrekt, kan de vereniging deze ter plaatse inwinnen op kosten van het in gebreke zijnde lid.
Art. 32.Elke bedrieglijke verklaring geeft aanleiding tot de toepassing van de sancties bepaald bij het reglement waarvan sprake in artikel 24 van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders.
Bovendien kan de persoon die bedrog pleegt uit de vereniging gesloten worden, onverminderd de verplichting de onbetaald gebleven bijdragen en boeten te betalen.
Art. 33.De bijdragen dienen betaald te worden binnen de bij de wet en de reglementen bepaalde termijnen.
Zo het lid nalaat binnen de gestelde termijnen de voor de berekening van zijn bijdragen nodige inlichtingen te verstrekken, kan de vereniging van ambtswege en op kosten van het in gebreke zijnde lid de nodige inlichtingenstaat doen opmaken.
Het in gebreke gebleven lid moet de bij de samengeordende wetten en de reglementen bepaalde verhogingen, verwijlintresten en boeten betalen.
Art. 34.Het maatschappelijk dienstjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.
De raad van bestuur is verplicht elk jaar de rekening van het voorbije dienstjaar en de begroting van volgend dienstjaar ter goedkeuring aan de algemene vergadering voor te leggen.
De goedkeuring van de rekeningen door de algemene vergadering geldt als ontlasting voor de raad van bestuur.
HOOFDSTUK VI. - Ontbinding, vereffening, samensmelting
Art. 35.De algemene vergadering kan de ontbinding van de vereniging slechts uitspreken, zo de tweederde van haar leden aanwezig zijn. Is deze voorwaarde niet vervuld, dan kan een tweede vergadering ten vroegste na 15 dagen samengeroepen worden die geldig beraadslaagt welk ook het aantal aanwezige leden zij.
Geen beslissing is genomen tenzij zij gestemd is met een meerderheid van vier vijfde der aanwezige of vertegenwoordigde leden.
De algemene vergadering bepaalt tezelfder tijd de vereffening die onder de controle van de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers moet gebeuren. Zij benoemt één of meer vereffenaars die hun opdracht in bestendige samenwerking met genoemde Rijksdienst uitvoeren, zij stelt hun bevoegdheden vast en bepaalt eventueel hun bezoldigingen.
Art. 36.In geval van vrijwillige ontbinding van de vereniging, geeft de algemene vergadering die ze uitgesproken heeft aan de goederen, na aanzuivering van het passief, een bestemming, die zoveel mogelijk het doel benadert waartoe de ontbonden vereniging opgericht werd. Bij de ontstentenis van dergelijke bestemming, zullen de goederen aan de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers toekomen.
Art. 37.Tot de samensmelting met een ander fonds kan door de algemene vergadering besloten worden onder dezelfde voorwaarden als die gesteld voor de ontbinding.
Vu pour être annexé à Notre arrêté du 24 mai 2006.
ALBERT Par le Roi : Le Ministre des Affaires sociales, R. DEMOTTE