gepubliceerd op 03 mei 2017
Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen In toepassing van de artikelen 26, 50 en 51 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, heeft de Nationale commiss 1. INLEIDING. a)Op basis van de krachtlijnen van de oriëntatienota tandheelkundige zorg in de zi(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen In toepassing van de artikelen 26, 50 en 51 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, heeft de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen (hierna NCTZ), die heeft vergaderd onder het voorzitterschap van de h. H. DE RIDDER, op 12 april 2017 het volgende akkoord gesloten, dat geldt voor de jaren 2017 en 2018. 1. INLEIDING. a)Op basis van de krachtlijnen van de oriëntatienota tandheelkundige zorg in de ziekteverzekering, die als bijlage werd opgenomen bij het Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen 2015-2016, zal de NCTZ uiterlijk op 31 december 2017 tot overeenstemming komen met betrekking tot het voorstellen aan de Minister van een nieuwe akkoordenregeling met het oog op het tot stand brengen van de noodzakelijke wettelijke aanpassingen. Dit vernieuwde akkoordensysteem vermeld in het punt 5 van de nota NCTZ 2016/30, heeft als doel : i. Voor de rechthebbenden : een versterking van zekerheid omtrent de aanrekenbare tarieven en van de transparantie inzake de aangerekende tarieven, een toename van verzorging aan conventietarieven en een snellere opname van prioritaire verstrekkingen in de verplichte ziekteverzekering.De verzekeringsinstellingen dienen daartoe over de nodige informatie te beschikken. ii. Voor de toegetreden tandheelkundigen : de vaststelling van honoraria op basis van een onafhankelijke en objectieve analyse en op evenwichtige wijze voorzien in een meer flexibel systeem van inwerkingtreding van het akkoord en de toepassingsvoorwaarden.
De NCTZ zal in samenwerking met de TTR, en met externe ondersteuning, een methodologie van kostprijsanalyse van de volledige praktijkvoering uitwerken met als doel om een correcte waardering van de tandheelkundige behandelingen mogelijk te maken. Deze methodologie zal vervolgens met externe ondersteuning worden toegepast met het oog op het voorleggen van concrete resultaten aan TTR en NCTZ uiterlijk op 31/10/2018. b) Uit recente zorgconsumptiegegevens is gebleken dat de aankondiging van het mondzorgtraject, mede dankzij de sensibiliseringscampagnes die door de ziekenfondsen eind 2015 op touw werden gezet, er toe geleid heeft dat meer patiënten de tandarts bezoeken.Van 2014 naar 2015 werd een toename geregistreerd van 10% nieuwe patiënten. De NCTZ zal het mondzorgtraject in de loop van 2018 evalueren en indien nodig bijsturen. De betrokken actoren worden verzocht om het belang van een regelmatig tandartsbezoek onder de aandacht te houden, in het bijzonder aan de hand van promotie rondom de modaliteiten van het mondzorgtraject. c) De NCTZ blijft inzetten op anti-fraude maatregelen teneinde oneigenlijke uitgaven te vermijden en verleent daarom ook zijn volle medewerking aan het actieplan Handhaving gezondheidszorg 2016-2017. Daarnaast ontwikkelt de NCTZ in dit Nationaal akkoord enkele bijkomende acties in het domein van de fraudepreventie. In het bijzonder zal de problematiek van het niet-vermelden of foutief vermelden van tandnummers verder onderzocht en geremedieerd worden. d) De NCTZ is bezorgd over de impact van enkele ontwikkelingen binnen de tandheelkunde, met name : - inzake het vrij verkeer van buitenlands gediplomeerde tandheelkundigen en de gevolgen ervan op het vlak van het medisch aanbod voor tandartsen (planning), de kwaliteit van de zorg, de kennis van de Belgische regelgeving en nomenclatuur alsook het respecteren van de rechten van de patiënt op het vlak van communicatie. - Op deontologisch vlak en rond publiciteit binnen het beroep. Voor beide domeinen is er dringend nood aan een reglementair kader met strikte bepalingen.
De NCTZ dringt er bij de Minister op aan om de nodige regulerende initiatieven te nemen en de NCTZ te betrekken bij elke stap in de voorbereiding. 2. HERZIENING BINNEN DE BESCHIKBARE MIDDELEN. De NCTZ stelt vast dat sommige van de bestaande regels binnen het tandheelkundig zorgpakket verbeterd en/of versterkt kunnen worden. De volgende aanpassingen of maatregelen worden uitgevoerd :
Date d'entrée en vigueur
000 EUR (économie sur base annuelle)
Datum inwerking-treding
000 EUR (besparing jaarbasis)
A. Introduction des règles d'applications limitatives (CNDM 2017-05)
1/10/2017
1.314
A. Invoering van diverse, beperkende toepassingsregels (NCTZ 2017-05)
1/10/2017
1.314
B. Arrondissement de l'honoraire de la prestation 301593-301604 à un montant de 62 EUR
1/5/2017
64
B. Afronding van het honorarium 301593-301604 naar een bedrag van 62 EUR
1/5/2017
64
C. Un suivi plus étroit des conditions actuelles d'accréditation, en particulier en ce qui concerne la participation aux services de garde organisés, après l'exécution de l'article 28, § 1 de la loi coordonnée du 10/5/2015 relative à l'exercice des professions des soins de santé.
1/1/2018
2.800
C. Strikter toezicht op de bestaande accrediteringsvoorwaarden, in het bijzonder inzake deelname aan de georganiseerde wachtdienst, na uitvoering van artikel 28, § 1 van de gecoördineerde wet van 10/5/2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidsberoepen
1/1/2018
2.800
D. Suppression du remboursement pour les radiographies panoramiques pour les - 7 ans, à l'exception des traumatismes oro-faciaux (pour des raisons de radioprotection)
1/10/2017
566
D. Stopzetting van de terugbetaling voor de panoramische radiografie bij -7 jarigen, met uitzondering van extern orofaciaal trauma (dit om redenen van stralingsbescherming).
1/10/2017
566
E. Intégration de l'honoraire supplémentaire pour les sutures de plaie dans les prestations existantes pour l'extraction de dent et l'ablation (section avec extraction) des racines, sans préjudice des mesures du point 4.B.
1/01/2018
5.981
E. Integratie van de bijkomende honoraria voor wondhechting in de bestaande verstrekkingen voor tandextractie en het verwijderen (sectie met extractie) van wortels onverminderd de maatregelen in punt 4 B .
1/1/2018
5.981
10.725
10.725
In 2017 blijven de remgelden ongewijzigd.
In 2018 blijven de remgelden ongewijzigd voor de rechthebbenden met de verhoogde tegemoetkoming, de kinderen en de preventieverstrekkingen.
Met ingang van 1 januari 2018 worden de persoonlijke aandelen aldus aangepast als volgt : - Voor de rechthebbenden zonder verhoogde verzekeringstegemoetkoming wordt het persoonlijk aandeel met 0,50 euro verhoogd. - In geval een verhoogd persoonlijk aandeel van toepassing is doordat bij de rechthebbende in de loop van het kalenderjaar voorafgaand aan dat waarin de verstrekking wordt verricht geen tandheelkundige verstrekking werd uitgevoerd (mondzorgtraject), wordt dit verhoogd persoonlijk aandeel bijkomend met 0,50 euro verhoogd voor de rechthebbenden zonder verhoogde verzekeringstegemoetkoming. - Dit geldt voor alle verstrekkingen van artikel 5 uitgezonderd : - De verstrekkingen van artikel 5 § 1 : (verstrekkingen tot de 18de verjaardag) - De verstrekkingen van artikel 5 § 2 : "preventieve behandelingen" en "zorg bijzondere noden" - De verstrekkingen van artikel 5 § 2 : de verstrekkingen extractie van een tand, wondhechting en de verstrekkingen 304555-304566 en 307016-307020; - De verstrekkingen van artikel 5 § 4 (Bijkomend honorarium voor dringende technische verstrekkingen) : voor de dringende verstrekkingen tot de 18de verjaardag.
Bij deze aanpassingen wordt rekening gehouden met de wettelijke plafonds inzake de persoonlijke aandelen voor tandheelkundige verstrekkingen. Hierdoor wordt de verhoging van het remgeld met 0,50 euro voor de rechthebbenden zonder verhoogde verzekeringstegemoetkoming niet toegepast indien het persoonlijk aandeel meer dan 40% zou bedragen door die verhoging met 0,50 euro.
Indien na die verhoging het plafond de bijkomende verhoging met 0,50 euro (mondzorgtraject) niet toelaat, dan wordt deze bijkomende verhoging niet toegepast.
In het kader van het mondzorgtraject kan een verstrekking in 2 situaties worden verleend, "binnen" het mondzorgtraject of "buiten" het mondzorgtraject, waarbij de terugbetaling verschilt. Om dat verschil te behouden worden bovenstaande verhogingen voor geen van beide situaties toegepast voor die verstrekking indien die verhogingen zou leiden tot een overschrijding van dat plafond in één van die situaties.
De bovenstaande aanpassingen respecteren zo de wettelijke plafonds inzake de persoonlijke aandelen voor tandheelkundige verstrekkingen en de krachtlijnen die vorig jaar werden uitgezet met het mondzorgtraject.
Het koninklijk besluit van 28 juni 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/06/2016 pub. 01/07/2016 numac 2016022258 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van het persoonlijk aandeel van de rechthebbenden voor tandheelkundige verstrekkingen sluiten tot vaststelling van het persoonlijk aandeel van de rechthebbenden voor tandheelkundige verstrekkingen wordt hiertoe aangepast.
Het geheel van de maatregelen onder dit punt maakt samen met de beschikbare indexmassa van 9.031 dz. euro een bedrag vrij van 25.296 dz. euro. 3. HONORARIA De nomenclatuur van de tandheelkundige verstrekkingen waarop dit akkoord van toepassing is, is die van kracht op 1 mei 2017 in artikel 4, 5 en 6 van de bijlage bij het koninklijk besluit van 14 september 1984Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/09/1984 pub. 16/12/2013 numac 2013000795 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen inzake verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen. - Duitse vertaling van uittreksels sluiten tot vaststelling van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen inzake verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen. De NCTZ heeft kennis genomen van de beslissing van de Ministerraad van 20 oktober 2016 die de partiële begrotingsdoelstelling 2017 van de sector heeft vastgesteld op 951.652 duizend euro met inbegrip van een indexmassa ten belope van 9.031 dz euro (hetzij 0,83%). De NCTZ stelt vast dat de sector hierdoor een inspanning moet leveren ten belope van een bedrag van 18.281 dz euro op jaarbasis.
Zoals omschreven onder punt 2., kan in het kader van dit akkoord in totaal 25.296 dz euro worden aangewend enerzijds voor specifieke maatregelen omschreven in punt 4 en anderzijds een selectieve indexering van de honoraria volgens volgend schema : Gezien het materiaal en instrumentarium een belangrijk onderdeel uitmaakt van de kostenstructuur bij heel wat tandheelkundige verstrekkingen en de kostprijs ervan zich de voorbije jaren onveranderd heeft voortgezet, worden de sleutelletters van de tandheelkundige prestaties vanaf 1/5/2017 met 2,51% verhoogd.
Voor de volgende verstrekkingen blijven de honoraria gehandhaafd op het niveau van 31/12/2016: raadplegingen, preventieve verstrekkingen, bewerkingen op uitneembare prothesen, het vervroegd vernieuwen of de derde vervanging van de basis van uitneembare prothesen, DPSI, parodontaal mondonderzoek, verstrekkingen en bijkomende honoraria voor tandzorg in urgentie, PBN -supplement en enkele verstrekkingen orthodontie (305830-305841, 305911-305922, 305572-305583, 305616-305620, 305653-305664 en 305734-305745).
De waarden van de sleutelletters gaan in bijlage bij dit Nationaal akkoord. Hierbij worden de honoraria afgerond op niveau van de halve euro, met een budgetneutraal resultaat.
Het bedrag van het forfaitair accrediteringshonorarium voor het jaar 2017 is 2.834,75 euro In het raam van de wettelijke beperkingen zal vóór 1 december 2017 over de indexering van de honoraria worden onderhandeld opdat ze op 1 januari 2018 in werking treedt. De NCTZ dringt er bij de Regering op aan om bij de vaststelling van de partiële begrotingsdoelstelling 2018 voor de sector geen besparing op te leggen op de toewijsbare indexmassa voor de sector en schrijft hiertoe een opzegclausule van het akkoord in onder het punt 12.1. 4. MAATREGELEN De terugbetalingen voor tandverzorging worden volgens onderstaand schema herschikt met investeringen van middelen bij specifieke doelgroepen die nood hebben aan bijkomende ondersteuning op het vlak van mondzorg. Entrée en vigueur
000 EUR (coût sur base annuelle)
Invoege-treding
000 EUR (kostprijs jaarbasis)
A. Restaurations complexes pour des patients atteints du cancer et des patients atteints d'anodontie, avec des implants, des bridges ou des couronnes, examinés de manière individuelle par un groupe de travail du Conseil technique dentaire, avec des stomatologues.
1/1/2018
3.000
A. Moeilijke restauraties bij kankerpatiënten en patiënten met anodontie met implantaten en brugwerk of kronen, individueel beoordeeld door een werkgroep van de Technisch tandheelkundige raad, met stomatologen.
1/1/2018
3.000
B. Initiatives en vue d'une amélioration de l'accessibilité pour les extractions chirurgicales et sutures après extraction pour les patients sous traitement anticoagulant ou en cas hémorragie post-opératoire.
1/1/2018
3.500
B. Initiatieven met het oog op een betere toegankelijkheid tot chirurgische extracties en hechtingen na extracties bij patiënten onder anticoagulantiebehandeling of met postoperatieve bloedingen
1/1/2018
3.500
C. Refonte des prestations préventives pour les - 18 ans avec l'intégration du nettoyage prophylactique et des instructions de brossage dans l'examen buccal semestriel (note CNDM 2017/06).
1/1/2018
3.737
C. Herschikking van de preventieve verstrekkingen bij - 18jarigen met integratie van de profylactische reiniging en poetsinstructies in een semestrieel mondonderzoek (nota NCTZ 2017/06)
1/1/2018
3.737
Total:
10.237
Totaal:
10.237
De NCTZ verwelkomt het initiatief van de Minister van Sociale Zaken om voor het project gericht op personen die kanker gehad hebben (punt A.) een bedrag van 3 miljoen in te schrijven vanuit het Nationaal kankerplan.
Er wordt afgesproken om de uitgaven en gevallen bij het project C, herschikking preventie bij jongeren, van nabij op te volgen. Indien blijkt dat de uitgaven lager liggen dan voorzien, dan blijft het verschil ter beschikking voor de maatregelen in de rubrieken 4 en 5.
Bijkomend installeert de NCTZ in samenwerking met de TTR, in 2017 een werkgroep die tot doel heeft de terugbetalingsregeling voor orthodontie te evalueren en te onderzoeken of een mechanisme kan ingevoerd worden waarbij de terugbetaling afhangt van de ernst van de gebitsafwijking met een betere terugbetaling voor de ernstige afwijkingen. Hierbij zal geen onderscheid worden gemaakt naargelang de bijzondere beroepstitel. Met het oog op eventuele maatregelen in de loop van 2018 rapporteert de werkgroep over haar werkzaamheden aan de NCTZ voor einde 2017. 5. PRIORITEITEN 2018. De prioritaire lijst van nomenclatuurvoorstellen, uit te voeren in 2018 omvat onder andere het volgende :
Priorités 2018
Prioriteiten 2018 :
A. Intégration des tarifs maximaux : reprendre le point 7 dans la nomenclature
A. Integreren van de maximumtarieven : het punt 7 opnemen in de nomenclatuur
B. Adaptation de l'examen buccal annuel (en tenant compte du trajet de soins buccaux) : supprimer la limite d'âge et spécifier la nature de l'examen
B. Aanpassen van het jaarlijks mondonderzoek (mede gelet op het mondzorgtraject) : opheffen leeftijdsgrens en aard van het onderzoek verder specifiëren
C. Suppression des limites d'âge pour les soins dentaires
C. Opheffen leeftijdsgrenzen tandzorg
D. Supprimer la demande écrite du médecin traitant pour les numéros 371033-371044 et 301033-301044
D. Afschaffen van de schriftelijke aanvraag van de behandelend geneesheer bij de nummers 371033-371044 en 301033-301044
De NCTZ vraagt aan de Minister van Sociale Zaken om een bijkomend budget in 2018 vrij te maken om deze prioritaire positieve maatregelen te realiseren. 6. GEZONDHEIDSDOELSTELLINGEN EN TOEGANKELIJKHEID. De NCTZ zal tijdens de loopduur van dit Nationaal akkoord verder meewerken aan een performantieanalyse van de Belgische mondzorg. In dit kader stelt ze prioritair volgende gezondheidsdoelstellingen vast waarvoor tegen 1/12/2017 een indicator wordt vastgesteld en het nulpunt bepaald :
Objectifs de santé :
Gezondheidsdoelstellingen :
a) augmentation du nombre d'ayants droits qui font appel à des soins dentaires au cours d'une année calendrier : i.dans le nombre de contacts avec un dentiste pendant cette période ; ii. dans le nombre de contacts préventifs avec un dentiste pendant cette période ;
a) Toename van het aantal rechthebbenden dat beroep doet op tandheelkundige zorg in de loop van een kalenderjaar : i in het aantal contacten met een tandarts tijdens die periode;ii in het aantal preventieve contacten met een tandarts tijdens die periode;
b) amélioration de la santé buccale auprès des jeunes et des jeunes adultes ainsi que des bénéficiaires de l'intervention majorée. b) verbetering mondgezondheid bij jongeren, jong volwassenen en voorkeurgerechtigden; c) diminution du nombre de personnes édentées de > 65ans
c) afname van het aantal edentate ouderen van >65j; d) un nombre important de patients soignés aux tarifs conventionnés ; d) een substantieel aantal patiënten verzorgd aan conventietarieven; e) augmentation des soins aux tarifs conventionnés; e) toename van verzorging aan conventietarieven ; f) augmentation du partage de données électroniques avec les dispensateurs de soins et la facturation électronique
f) toename van de elektronische gegevensdeling met zorgverleners en elektronische facturatie; g) harmonisation de l'offre de soins locale (dentistes et assistants dans les cabinets dentaires) au besoin de soins. g) afstemming van het lokale zorgaanbod (tandartsen en hulpkrachten in de tandartspraktijken) op de zorgnood;
7. FLEXIBILITEIT BINNEN HET AKKOORD. Conform de krachtlijnen 3 en 10 van de oriëntatienota gaat de regeling met te respecteren maximumtarieven voor mechanische verankering, mits geïnformeerde toestemming van de patiënt, bij verstrekkingen uit de rubriek « conserverende verzorging » van kracht bij inwerkingtreding van het Nationaal akkoord :
Type de tenon
Numéro de pseudocode
Tarif maximal
Type stift
Pseudocode- nummer
maximum- tarief
Tenon canalaire métallique, avec ancrage dans la dent
374135 - 374146
25 EUR
Metalen wortelkanaalstift met verankering in een tand
374135 - 374146
25 EUR
304135 - 304146
304135 - 304146
Tenon canalaire métallique supplémentaire, avec ancrage dans un autre canal de la même dent
374150 - 374161
15 EUR
Bijkomende metalen wortelkanaalstift met verankering in een ander kanaal van dezelfde tand
374150 - 374161
15 EUR
304150 - 304161
304150 - 304161
Tenon canalaire non-métallique ou tenon canalaire en fibre de verre avec ancrage chimique dans la dent
374172 - 374183
65 EUR
Niet-metalen wortelkanaalstift of glasvezel-wortelkanaalstift met chemische verankering in een tand
374172 - 374183
65 EUR
304172 - 304183
304172 - 304183
Tenon canalaire non-métallique ou tenon canalaire en fibre de verre supplémentaire, avec ancrage chimique dans un autre canal de la même dent
374194 - 374205
40 EUR
Bijkomende niet-metalen wortelkanaalstift of glasvezel-stift met chemische verankering in een ander kanaal van dezelfde tand
374194 - 374205
40 EUR
304194 - 304205
304194 - 304205
Règles d'application supplémentaires pour les tenons : - maximum 2 tenons canalaires attestés pour une même dent. - les différents types de tenons ne peuvent pas être combinés sur une même dent.
Aanvullende toepassingsregels bij de stiften : - maximaal 2 wortelkanaalstiften attesteren voor eenzelfde tand - de verschillende types stiften kunnen niet op eenzelfde tand worden gecombineerd.
Verder wordt afgesproken om op 1 januari 2018 een maximumtarief in te voeren voor volgende tandzorg :
A. Supplément lors d'un traitement radiculaire plus difficile (Deti-score) et/ou utilisation d'instruments spécifiques. Le CTD élabore sur la base du Deti-score une règlementation sur les suppléments, dans laquelle la rémunération des matériaux spécifique trouve également une place.
A. Toeslag bij moeilijkere wortelkanaalbehandeling (Deti-score) en/of bij gebruik van specifiek instrumentarium : De TTR werkt op basis van de Deti-score een toeslagregeling uit, waarin ook de honorering van specifieke materialen een plaats vindt.
B. Supplément pour les substituts dentinaires bioactifs.
B. Toeslag voor bioactief dentinesubstituut
De TTR zal in 2017 kostenevaluaties uitvoeren met betrekking tot bovenvermelde tandzorg. De voorstellen van de TTR met betrekking tot deze verstrekkingen worden uiterlijk op 30.11.2017 overgemaakt aan de NCTZ, die zal beslissen over de vanaf 1.1.2018 toepasselijke honoraria van deze verstrekkingen.
Indien een verstrekking met maximumtarief wordt aangerekend aan de patiënt moet de tandheelkundige in het vakje "KB 15.07.2002" op het getuigschrift voor verstrekte hulp het bedrag vermelden van de opgeëiste honoraria. 8. ANTI-FRAUDE MAATREGELEN. 8.1. De NCTZ heeft kennis genomen van het actieplan handhaving in de gezondheidszorg 2016-2017 en engageert zich in de uitvoering van de prioritaire maatregelen die betrekking hebben op de tandheelkunde.
Concreet worden volgende acties vermeld : a) Punt 4.1. van het actieplan : de NCTZ zal tijdens de duur van dit akkoord een voorstel van datum formuleren met betrekking tot de verplichting van de verificatie van de identiteit via elektronische lezing bij elektronische facturatie, zoals bedoeld in artikel 3, § 2, laatste lid van het koninklijk besluit van 18/9/2015 tot uitvoering van artikel 53, § 1 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, betreffende de derdebetalersregeling; b) Punt 6.7. van het actieplan : de NCTZ zal ook aan de methodiek van patiëntenprofielen zijn volle medewerking verlenen, dit met het oog op de uitwerking van de methodologie evenals wat het vaststellen van de drempelwaarden betreft. De techniek van de patiëntenprofielen wordt als een belangrijk instrument gezien om specifieke vormen van fraude binnen de tandheelkunde vast te stellen of te voorkomen. Daarbij worden de patiëntenprofielen ook gekruist met de tandartsprofielen en adressen van praktijkkamers. c) Correcte en consequente toepassing van de regelgeving met betrekking tot het vermelden van de tandnummers op het getuigschrift van verstrekte hulp. Verder onderschrijft de NCTZ het belang van alle andere punten uit het actieplan om tot een doelmatigere zorgverlening binnen de tandheelkunde te komen en verleent de nodige medewerking bij de uitwerking van de maatregelen. 8.2. De NCTZ zal binnen het kader van dit Nationaal akkoord bijkomende initiatieven nemen teneinde de doelmatige zorg te versterken en fraude tegen te gaan : a) De NCTZ herneemt het standpunt rondom het systematisch niet-innen van het persoonlijk aandeel (zie vorig Nationaal akkoord).De NCTZ stelt als norm dat elke tandheelkundige in ten minste 70% van alle door de tandheelkundige geattesteerde verstrekkingen het volledige persoonlijke aandeel moet aanrekenen.
Deze norm wordt als indicator gebruikt bij dossiers DGEC. b) In het kader van het punt 4.5 van het hierboven vermelde actieplan neemt de NCTZ het initiatief tot de uitvoering van inzake de reductie van cash betalingen en de verplichte prijsraming. Ze verbindt zich ertoe hiervoor een voorstel uit te werken tegen eind 2017. c) Bovendien is de NCTZ van oordeel dat een vaststelling van een graad van herhaald attesteren op eenzelfde tand in een kalenderjaar van meer dan 12% een indicator is voor mogelijk fraude en vraagt aan de DGEC deze indicator toe te passen in zijn acties. Wat de regeling betreft rondom het vermelden van het tandnummer bij de facturatie verbinden de verzekeringsinstellingen zich tot systematische à priori controles en effectieve verwerping of terugvordering bij afwezigheid van het tandnummer bij de facturatie of onjuiste vermelding van het tandnummer. d) De NCTZ verneemt dat sommige softwarepaketten de potentieel attesteerbare prestaties (voor dat kalenderjaar) automatisch aanduiden.De NCTZ wil dergelijke functionaliteiten tegengaan en zal hiertoe de gepaste maatregelen nemen in de loop van dit akkoord. 9. DIVERSEN. 9.1. De NCTZ stelt met tevredenheid vast dat de nieuwe diensten van Mycarenet voor tandheelkundigen sinds respectievelijk 1.1.2017 (raadplegen van de tarieven en van het GMD recht van de patiënt) en 1.3.2017 (elektronische facturatie) beschikbaar zijn. De NCTZ wenst deze geleidelijke informatisering van de tandheelkundige sector voort te zetten en in de context van het actiepunt 14 van het plan eGezondheid verdere elektronische facturatie te overwegen (eAttest).
De NCTZ zal uiterlijk 1.3.2018 de concrete toepassing van de elektronische facturatie via Mycarenet evalueren met het oog op het bepalen van de datum vanaf dewelke de elektronische facturatie zoals bedoeld in art 53 GVU wet van toepassing wordt met de daarin voorziene overgangstermijn van twee jaar. 9.2. De NCTZ verwelkomt de verbintenis die de verzekeringsinstellingen aangaan om de administratieve documenten in het kader van de aanvullende verzekeringen te harmoniseren tegen 1.10.2017. 9.3. De verzekeringsinstellingen verbinden zich ertoe om in het kader van het toekomstpact de problematiek van de herverzekering van de remgelden in overeenstemming te brengen met de principes van het mondzorgtraject. 9.4. De NCTZ heeft kennis genomen van het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende kwik (http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A8-2016-0313+0+DOC+XML+V0//NL) waarbij wordt voorgesteld om het gebruik van tandheelkundig amalgaam verder af te bouwen en te verbieden vanaf een nog nader te bepalen datum bij vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, en de behandeling van personen met melktanden. De NCTZ wijst de beleidsmakers erop dat de omzetting van dergelijke maatregel een financiële impact zal hebben op de uitgaven, gezien ten eerste de terugbetaling van de alternatieve adhesieve techniek momenteel niet voorzien is bij melktanden en ten tweede bij benadering ongeveer 5-10% van de vullingen op blijvende tanden nog uitgevoerd wordt met gebruik van amalgaam. Bovendien dient men bij invoering van een eventueel verbod rekening te houden met bijkomende uitgaven te wijten aan de vervanging van aanwezige amalgaamvullingen door vullingen met adhesieve techniek 9.5. De NCTZ heeft kennis genomen van het advies van de Hoge Gezondheidsraad, nr. 9299, met aanbevelingen inzake het gebruik van lachgas-zuurstofmengsel voor minimale sedatie in en buiten zorginstellingen (http://www.health.belgium.be/nl/advies-9299-lachgaz). De NCTZ dringt er bij de betrokken instanties op aan om de nodige stappen te ondernemen, teneinde binnen afzienbare termijn in tandheelkundige praktijken extra-muros tandverzorging te kunnen aanbieden onder bewuste sedatie. 9.6. De Technisch tandheelkundige raad wordt gelast met het in kaart brengen van tandverzorging onder algemene anesthesie. 9.7. Het gentleman's agreement die in het kader van het Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen 2015-2016 rond het artikel 164 van de GVU-wet, specifiek met betrekking tot de terugvordering van onverschuldigde terugbetalingen, bekrachtigd werd tijdens de vergadering van de NCTZ van 30 maart 2015 (nota NCTZ 2015-12), wordt voor de duur van dit Nationaal akkoord verlengd. 9.8. Voor de jaren 2017 en 2018 worden in uitvoering van artikel 6, § 2ter van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen, de volgende dagen vastgelegd als brugdag : Vrijdag 26 mei 2017, Maandag 14 augustus 2017, Maandag 30 april 2018, Vrijdag 11 mei 2018, Vrijdag 2 november 2018, Maandag 24 december 2018, Maandag 31 december 2018 10. CORRECTIEMAATREGELEN De begrotingsdoelstelling voor de verstrekkingen van artikel 5 van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen wordt vastgesteld op grond van de wettelijke en reglementaire bepalingen die ter zake gelden.De partiële begrotingsdoelstelling voor 2017 bedraagt 951.652 duizend euro.
Overeenkomstig artikel 51, § 2 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, passen de partijen correctiemechanismen toe, zodra wordt vastgesteld dat de jaarlijkse partiële begrotingsdoelstelling overschreden wordt of dreigt overschreden te worden, naargelang de oorzaak en zoals vastgesteld op basis van de permanente audit, behoudens in geval van overschrijding in gevolge het punt 9.4.
Ingeval de voormelde correctiemechanismen ontoereikend zijn of niet in werking worden gesteld, of indien de structurele besparingsmaatregelen, zoals bedoeld in artikel 40 of artikel 18 van de wet, niet tijdig worden genomen door de NCTZ of indien ze ontoereikend zijn, wordt voorzien in een automatische en onmiddellijk toepasselijke vermindering van de honoraria of andere bedragen of van de vergoedingstarieven via omzendbrief aan de zorgverleners en de verzekeringsinstellingen op de eerste dag van de tweede maand die volgt op de datum van inwerkingtreding van de bedoelde correctiemechanismen of besparingsmaatregelen. De toepassing van de vermindering of van de automatische vermindering waarin is voorzien in de tweede en derde leden, kan noch door één van de partijen die de overeenkomst hebben gesloten, noch door de individuele zorgverlener die daartoe is toegetreden, worden aangevoerd om die overeenkomst of die toetreding op te zeggen.
Geen enkele wijziging van het koninklijk besluit tot vaststelling van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen, buiten de in de punten 2 en 4 van dit akkoord vermelde maatregelen kan tegen de tandheelkundige worden aangevoerd tot het einde van het jaar tijdens hetwelk hij de bedingen van het akkoord heeft aanvaard. Bij ontstentenis van een andersluidende wilsuiting van de tandheelkundige binnen dertig dagen na de bekendmaking van een dergelijke wijziging, wordt deze evenwel geacht begrepen te zijn in de bedingen van dit akkoord. 11. SOCIALE VOORDELEN De NCTZ brengt het advies uit dat die voordelen jaarlijks zouden moeten worden geïndexeerd overeenkomstig de evolutie van het gezondheidsindexcijfer die op 30 juni van het vorige jaar is vastgesteld.De Commissie beveelt aan dat de bedragen uiterlijk op 1 december van elk jaar zouden worden bekendgemaakt.
De tandheelkundigen die niet weigeren toe te treden tot de termen van dit akkoord volgens de modaliteiten zoals vermeld in punt 14.1. worden geacht te zijn toegetreden voor het volledige kalenderjaar 2017. 12. DUUR VAN HET AKKOORD Dit akkoord wordt gesloten voor een periode vanaf 1 mei 2017 tot en met 31 december 2018.Het akkoord mag evenwel worden opgezegd : 1. door één van de partijen : Het akkoord mag worden opgezegd met een ter post aangetekende gemotiveerde brief die gericht is aan de Voorzitter van de Nationale Commissie tandheelkundigen ziekenfondsen.a) binnen dertig dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad, van correctiemaatregelen of structurele besparingsmaatregelen die niet voortvloeien uit de toepassing van punt 10 en niet zijn goedgekeurd door de vertegenwoordigers van de tandheelkundigen overeenkomstig de regels die zijn vastgesteld in artikel 50, § 8, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.b) binnen dertig dagen na de niet-uitvoering van één van de punten van het akkoord waarin een uitvoeringsdatum is vastgesteld.c) wanneer de NCTZ vaststelt dat een hoger aantal RIZIV-nummers wordt toegekend ingevolge het toelaten tot de stage dan hetgeen in toepassing van het KB van 19 augustus 2011 (planning) is voorzien.d) indien tijdens de looptijd van het akkoord tandartsen-ziekenfondsen zonder voorafgaand akkoord van de NCTZ een verplichting wordt ingevoegd in hoofde van de tandheelkundige inzake de toepassing van de regeling derdebetalende.e) Voor het jaar 2018, in geval de Regering een besparing inschrijft op de aanwendbare indexmassa van de partiële begrotingsdoelstelling 2018 voor de sector. Die opzegging kan algemeen zijn of beperkt zijn tot bepaalde verstrekkingen of groepen van verstrekkingen, waarop de correctiemaatregelen betrekking hebben. In geval van gedeeltelijke opzegging moet in de aangetekende brief ook duidelijk worden verwezen naar de bedoelde verstrekkingen of groepen van verstrekkingen. Die opzegging heeft uitwerking met ingang van de datum waarop de bedoelde correctiemaatregelen in werking treden.
Een partij is deugdelijk vertegenwoordigd als ze op zijn minst zes van de leden die haar vertegenwoordigen, verenigt. 2. door een tandheelkundige : Het akkoord kan worden opgezegd via de beveiligde webtoepassing die het RIZIV daartoe via het MyRiziv-portaal ter beschikking stelt.a) binnen dertig dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van correctiemaatregelen zoals bedoeld onder punt 1.a) hiervoren. b) vóór 15 december 2017 voor het volgende jaar. In geval van beperkte opzegging van het akkoord in de loop van 2017 wordt de opzegging geacht betrekking te hebben op het hele akkoord vanaf 1 januari 2018. 13. TOEPASSINGSVOORWAARDEN VAN HET AKKOORD In afwachting van de inwerkingtreding op 1.1.2018 van een nieuw akkoordensysteem, zoals bedoeld in punt 1.a) van dit Nationaal akkoord worden de toepassingsvoorwaarden als volgt vastgesteld : 13.1. De honorariumbedragen, vastgesteld overeenkomstig de bedingen van dit akkoord, worden toegepast op de raadplegingen en op de technische verstrekkingen die onder de volgende voorwaarden worden verricht : a) Wanneer de tandheelkundige zijn hele activiteit volgens de voorwaarden van dit akkoord verricht b) wanneer de tandheelkundige minstens 32 uur gespreid over minstens 4 dagen opgeeft als zijn activiteit volgens de voorwaarden van het akkoord, met vermelding van de plaats(en) van deze activiteit.c) wanneer de tandheelkundige 3/4 van zijn totale activiteit opgeeft als de activiteit volgens de voorwaarden van het akkoord, met een minimum van 8 uren, met vermelding van de uren en plaats(en) van de totale activiteit. 13.2. De tandheelkundige kan tijdens zijn activiteit volgens de voorwaarden van dit akkoord enkel in volgende situaties de honorariumbedragen overschrijden : - Ingeval de rechthebbende bijzondere eisen stelt zoals de plaats of het tijdstip van de behandeling, zonder dat hiervoor een absolute tandheelkundige of medische noodzaak bestaat 13.3. De NCTZ is bevoegd om de geschillen bij te leggen die kunnen rijzen inzake de interpretatie of de uitvoering van de akkoorden; zij kan het advies van de Technische tandheelkundige raad inwinnen wanneer het geschil betrekking heeft op de interpretatie van de nomenclatuur. 13.4. De NCTZ neemt akte van de beslissing van de representatieve organisaties van de tandheelkundigen om de betrokken tandheelkundigen aan te bevelen de in het akkoord bedongen honoraria vanaf de datum van goedkeuring van het akkoord door de Minister in acht te nemen, nog vóór het akkoord in werking is getreden. 13.5. Bepalingen inzake de facultatieve derdebetalersregeling : a) De tandheelkundigen die toepassing maken van de facultatieve derdebetalersregeling zoals bedoeld in artikel 9, eerste lid van het koninklijk besluit van 18 september 2015Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/09/2015 pub. 23/09/2015 numac 2015022338 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 53, § 1 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, betreffende de derdebetalersregeling sluiten tot uitvoering van artikel 53, § 1 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, betreffende de derdebetalersregeling, respecteren de tarieven van het akkoord voor de verstrekkingen die gedekt zijn door de voormelde facultatieve derdebetalersregeling. Met betrekking tot de facturatie in derde betalende via het papieren circuit gelden de volgende bepalingen : b) Per patiënt wordt één getuigschrift voor verstrekte hulp opgemaakt. Op ieder getuigschrift voor verstrekte hulp dient een kleefbriefje van de patiënt te worden aangebracht of, bij gebrek daaraan, de identiteit en het INSZ van de behandelde patiënt, te worden vermeld. De tandheelkundige stuurt aan het ziekenfonds een verzamelstaat, waarop, naast de gegevens betreffende de zorgverstrekker (naam en voornaam, RIZIV-nummer en KBO-nummer), ook de naam en voornaam van de rechthebbende, het INSZ, het gevraagde tarief van het Nationaal akkoord, het bedrag van de verzekeringstegemoetkoming per rechthebbende en het aan het ziekenfonds aangerekende totaalbedrag worden vermeld.
Twee exemplaren van deze verzamelstaat dienen, samen met de getuigschriften voor verstrekte hulp, aan het ziekenfonds te worden gestuurd, ten laatste binnen de 2 maanden na het einde van de maand waarin de verstrekkingen werden verleend. De volgorde van de verstrekkingen op de verzamelstaat is vrij. De getuigschriften moeten in volgorde van vermelding ervan op de verzamelstaat worden meegestuurd.
In overeenstemming met de modaliteiten bij de forfaits voor regelmatige orthodontische behandeling in artikel 6 van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen, start de termijn voor het indienen van het getuigschrift vanaf de maand van de laatst verrichte verstrekking die vermeld is.
Het ziekenfonds kijkt de getuigschriften na en brengt eventuele correcties op de verzamelstaat aan. Na deze controle worden één exemplaar van de verzamelstraat, met de eventuele correcties, en de controlestaat aan de zorgverstrekker teruggestuurd. c. De verzekeringsinstelling vereffent het bedrag van de ereloonnota, rekening houdende met de aangebrachte rectificaties, conform artikel 4, § 1, 1e en 2e lid van bovenvermeld koninklijk besluit van 18 september 2015Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/09/2015 pub. 23/09/2015 numac 2015022338 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 53, § 1 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, betreffende de derdebetalersregeling sluiten.Indien de betalingstermijnen door de verzekeringsinstelling niet in acht worden genomen, kan de tandheelkundige dit meedelen aan de Akkoordencommissie. Deze commissie waakt erover dat de verzekeringsinstellingen de voormelde betalingstermijn naleven. d. In het kader van het mondzorgtraject kan de situatie zich voordoen dat een tandheelkundige omwille van onwetendheid over eerder uitgevoerde prestaties bij een andere verstrekker, een bedrag lager dan de tegemoetkoming aanrekent aan de verzekeringsinstelling.In dat geval zal de verzekeringsinstelling het geattesteerde bedrag van de tegemoetkoming aan de tandarts betalen, zonder dat deze laatste hiervoor een gecorrigeerd getuigschrift of verzamelstaat moet overmaken. De verzekeringsinstelling regulariseert het persoonlijk aandeel rechtstreeks met de patiënt. 14. FORMALITEITEN 14.1. De tandheelkundigen die weigeren toe te treden tot de termen van dit akkoord, geven kennis van hun weigering binnen dertig dagen na de bekendmaking van dit akkoord in het Belgisch Staatsblad via de beveiligde webtoepassing die het RIZIV daartoe via het MyRiziv-portaal ter beschikking stelt. 14.2. De andere tandheelkundigen dan degene die overeenkomstig de bepalingen welke zijn vermeld onder 14.1. kennis hebben gegeven van hun weigering tot toetreding tot de termen van het akkoord dat op 12 april 2017 in de NCTZ is gesloten, worden ambtshalve geacht tot dit akkoord te zijn toegetreden voor hun volledige beroepsactiviteit, overeenkomstig de bepalingen in punt 14.1, behalve als zij, binnen 30 dagen na de bekendmaking van dit akkoord in het Belgisch Staatsblad, de voorwaarden inzake tijd en plaats hebben meegedeeld waaronder zij, overeenkomstig de bedingen van dit akkoord, de honorariumbedragen zullen toepassen enerzijds en de honorariumbedragen niet zullen toepassen, anderzijds. Deze mededeling gebeurt via de beveiligde webtoepassing die het RIZIV daartoe via het MyRiziv-portaal ter beschikking stelt. 14.3. Alle latere wijzigingen van de voorwaarden inzake tijd en plaats waaronder de onder 14.2 bedoelde tandheelkundigen, overeenkomstig de bedingen van het akkoord, de daarin vastgestelde honorariumbedragen zullen toepassen, mogen worden toegepast, van zodra ze worden meegedeeld via de beveiligde webtoepassing die het RIZIV daartoe via het MyRiziv-portaal ter beschikking stelt. 14.4 De wilsuitingen onder 14.1, 14.2 en 14.3 worden geacht te zijn uitgebracht op de datum van registratie in de webtoepassing. 14.5. De tandheelkundigen die binnen de bij de wet vastgestelde termijn geen kennis hebben gegeven van hun weigering tot toetreding tot het akkoord, moeten in hun wachtkamer en, waar het gaat om de inrichtingen, ofwel in de wachtkamers, ofwel in het ontvangstlokaal, ofwel in het inschrijvingslokaal, een document aanplakken waarin is vermeld dat zij tot het akkoord zijn toegetreden en waarin ook de raadplegingsdagen en -uren zijn opgegeven waarop ze de tarieven van dit akkoord toepassen alsmede de raadplegingsdagen en -uren waarop ze die tarieven niet toepassen.
Gesloten in Brussel, 12 april 2017 De vertegenwoordigers van de beroepsverenigingen van de tandheelkundigen, Chambre syndicale dentaire, Société de médecine dentaire, Verbond der Vlaamse tandartsen, Vlaamse Beroepsverening Tandartsen, De vertegenwoordigers van de verzekeringsinstellingen,
- Bijlage Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen 2017-2018
Num Nom - Nomnr
Valeur lettre-clé - sleutelletterwaarde
Num Nom - Nomnr
Valeur lettre-clé - sleutelletterwaarde
Num Nom - Nomnr
Valeur lettre-clé - sleutelletterwaarde
301011-301022
4,299858
304430-304441
1,529965
307016-307020
0,980775
301033-301044
2,727147
304452-304463
1,525073
307031-307042
0,961516
301055-301066
3,166731
304533-304544
1,981108
307053-307064
1,000035
301070-301081
3,076849
304555-304566
1,981306
307090-307101
1,048741
301092-301103
4,333127
304570-304581
1,981108
307112-307123
0,975036
301114-301125
4,333127
304754-304765
2,300066
307134-307145
0,972702
301254-301265
1,174985
304776-304780
2,300066
307230-307241
1,052846
301276-301280
1,433374
304850-304861
1,744427
307252-307263
1,052846
301291-301302
1,433374
304872-304883
1,766711
307274-307285
1,048741
301313-301324
1,433374
304894-304905
1,744427
307731-307742
0,978724
301335-301346
1,433374
304916-304920
1,766711
307753-307764
0,978724
301350-301361
1,433374
304931-304942
1,458267
307775-307786
0,978724
301372-301383
2,960924
304953-304964
1,499982
307790-307801
0,978724
301593-301604
2,957964
305550-305561
1,648144
307812-307823
0,978724
301696-301700
1,399948
305572-305583
1,608752
307834-307845
0,978724
301711-301722
1,399948
305616-305620
1,454475
307856-307860
0,978724
301733-301744
1,399948
305631-305642
1,492027
307871-307882
0,978724
301755-301766
1,399948
305653-305664
1,454475
307893-307904
0,978724
301770-301781
1,399948
305675-305686
1,492027
307915-307926
0,978724
302153-302164
1,399948
305734-305745
1,454475
307930-307941
0,979370
302175-302186
1,399948
305830-305841
1,574981
307952-307963
0,979370
302190-302201
1,399948
305852-305863
1,499935
307974-307985
0,979370
302212-302223
1,399948
305874-305885
1,499935
307996-308000
0,979370
302234-302245
1,399948
305911-305922
1,399948
308011-308022
0,979027
303575-303586
1,494442
305933-305944
1,362084
308033-308044
0,979027
303590-303601
1,536538
305955-305966
1,362084
308055-308066
0,979027
303612-303623
1,536538
306832-306843
0,979164
308070-308081
0,979027
303774-303785
1,494442
306854-306865
0,979164
308092-308103
0,979086
304312-304323
1,977347
306876-306880
0,979164
308114-308125
0,979086
304371-304382
1,525073
306891-306902
0,979164
308136-308140
0,979086
304393-304404
1,533328
306913-306924
0,979164
308151-308162
0,979086
304415-304426
1,525073
306935-306946
0,979164
308335-308346
0,954788
308350-308361
1,911104
372536-372540
1,428626
377016-377020
0,980775
308512-308523
0,979032
373575-373586
1,494442
377031-377042
0,961516
308534-308545
0,979083
373590-373601
1,536538
377053-377064
1,000035
309013-309024
1,910569
373612-373623
1,536538
377090-377101
1,048741
309035-309046
1,910569
373634-373645
1,974377
377112-377123
0,975036
309050-309061
1,911772
373656-373660
1,981108
377134-377145
0,972702
309072-309083
1,911772
373774-373785
1,494442
377230-377241
1,052846
309094-309105
1,918362
373811-373822
1,533328
377274-377285
1,048741
309116-309120
1,918362
373833-373844
1,525073
378335-378346
0,954788
309131-309142
1,911104
373855-373866
1,520000
378350-378361
1,911104
309153-309164
1,911104
373892-373903
1,516667
378954-378965
0,978724
309514-309525
1,200000
373914-373925
1,525073
378976-378980
0,978724
371011-371022
4,299858
373936-373940
1,529965
379013-379024
1,910569
371033-371044
2,727147
373951-373962
1,525073
379035-379046
1,910569
371055-371066
3,166731
373973-373984
1,528589
379050-379061
1,911772
371070-371081
3,076849
374312-374323
1,977347
379072-379083
1,911772
371092-371103
4,333127
374356-374360
1,500007
379094-379105
1,918362
371114-371125
4,333127
374371-374382
1,525073
379116-379120
1,918362
371254-371265
1,174985
374393-374404
1,533328
379131-379142
1,911104
371556-371560
3,285560
374415-374426
1,525073
379153-379164
1,911104
371571-371582
3,285560
374430-374441
1,529965
379514-379525
1,200000
371696-371700
1,399948
374452-374463
1,525073
389572-389583
1,131230
371711-371722
1,399948
374474-374485
1,531188
389594-389605
1,133376
371733-371744
1,399948
374533-374544
1,981108
389616-389620
1,125018
371755-371766
1,399948
374555-374566
1,981306
389631-389642
1,125018
371770-371781
1,399948
374570-374581
1,981108
389653-389664
1,125018
371792-371803
1,349943
374754-374765
2,300066
371814-371825
1,349943
374776-374780
2,300066
371836-371840
1,349943
374850-374861
1,744427
371851-371862
1,349943
374872-374883
1,766711
371873-371884
1,349943
374931-374942
1,458267
372514-372525
1,350000
374953-374964
1,499982