Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 04 juni 2015

Gemeenschappelijke Verklaring van 30 maart 2015 inzake de uitvoering van actiepunt 17 van het actieplan e-gezondheid 2013-2018 met betrekking tot de creatie van een uniek digitaal loket en de verdere ontwikkeling van de gegevensbank "CoBRHA&qu Gelet op de wet van 21 augustus 2008 houdende oprichting en organisatie van het e-Health-platform;

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2015024117
pub.
04/06/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

Gemeenschappelijke Verklaring van 30 maart 2015 inzake de uitvoering van actiepunt 17 van het actieplan e-gezondheid 2013-2018 met betrekking tot de creatie van een uniek digitaal loket en de verdere ontwikkeling van de gegevensbank "CoBRHA" voor gezondheidsinstellingen en gezondheids-zorgberoepen Gelet op de wet van 21 augustus 2008Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/08/2008 pub. 13/10/2008 numac 2008022534 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende oprichting en organisatie van het eHealth-platform sluiten houdende oprichting en organisatie van het e-Health-platform;

Gelet op het Protocolakkoord van 29 april 2013 tussen de Federale overheid, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie met het oog op het optimaal elektronisch uitwisselen en delen van informatie en gegevens tussen de actoren bevoegd inzake de gezondheids- en welzijnssector en de bijstand aan personen, hierna het e-Health- protocol van 29 april 2013Relevante gevonden documenten type protocol prom. 29/04/2013 pub. 18/06/2013 numac 2013024180 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Protocolakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie met het oog op het optimaal elektronisch uitwisselen en delen van informatie en gegevens tussen de actoren bevoegd inzake de gezondheids- en welzijnssector en de bijstand aan personen sluiten genoemd;

Overwegende dat in het kader van de zesde Staatshervorming nieuwe bevoegdheden inzake Volksgezondheid naar de deelstaten werden overgedragen;

Overwegende dat bepaalde materies betreffende het gezondheidsbeleid onder de bevoegdheid van de federale overheid zijn blijven ressorteren;

Overwegende dat, om hun bevoegdheden goed te kunnen uitoefenen, de verschillende bevoegdheidsniveaus informatie en gegevens moeten kunnen uitwisselen en delen;

Overwegende dat in de Europese en nationale wetgeving de administratie wordt opgedragen om de gegevens aan haar cliënten, zowel burgers als ondernemingen, slechts éénmalig op te vragen, gebaseerd op het « only once »-principe;

Overwegende dat de wil van de overheden erin bestaat een e-Health beheer te organiseren waarbij de cliënt een centrale plaats heeft en gebruikersvriendelijke programma's ter beschikking heeft;

Overwegende dat zowel de Federale overheid als de Gemeenschappen, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, de Franse Gemeenschapscommissie en het Waals Gewest, het delen van beveiligde elektronische informatie tussen alle actoren bevoegd inzake de gezondheids- en welzijnssector en de bijstand aan personen wil bevorderen met inachtneming van de persoonlijke levenssfeer en het medisch beroepsgeheim, Wordt overeengekomen wat volgt : HOOFDSTUK 1. - Doelstellingen

Artikel 1.Via deze Gemeenschappelijke Verklaring wil de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid uitvoering geven aan actie 17 van het e-gezondheidsplan 2013-2018.

Art. 2.§ 1. In het kader van de implementatie van voormelde actie verbinden de partners zich ertoe de bestaande CoBRHA-databank, die wordt gehost binnen het e-Health-platform, te optimaliseren, zodat de verschillende administraties gegevens betreffende de gezondheidsactoren, zowel gezondheidsbeoefenaars als instellingen, die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun respectieve opdrachten, kunnen uitwisselen en delen.

De databank zal ook worden aangevuld met nieuwe gegevens die voor één of meerdere partners van belang zijn.

De databank zal worden gevoed door de verschillende administraties die verantwoordelijk zijn voor de inhoud en de kwaliteit van hun eigen aangeleverde gegevens, met uitzondering van de gegevens die worden verstrekt door de beroepsbeoefenaars/instellingen die zelf verantwoordelijk zijn voor de inhoud van hun informatie.

De verschillende administraties zullen een uniek identificatienummer per zorgverlener/instelling overeenkomen. § 2. Vanuit deze databank, die CoBRHA+ wordt genoemd, zullen een aantal faciliteiten aan de partners worden aangeboden, zoals : - de consultatie van de gegevens, met inbegrip van hun historiek; - de melding aan een partner van een update van gegevens die is doorgevoerd door een andere partner; - het abonneren op een dienst voor de verzending van gewijzigde gegevens; - een dienst voor de verzending van deze gegevens naar een geabonneerde partner. § 3. CoBRHA+ zal volgende objectieven mogelijk maken : - de administraties zullen slechts éénmalig de gegevens aan de beroepsbeoefenaars dienen op te vragen, in toepassing van het « Only Once »-principe; - er zullen synergiën tussen de verschillende administraties worden ontwikkeld waardoor de oprichting van nieuwe databanken zal kunnen worden voorkomen en bijkomende uitgaven worden vermeden; - een grotere betrouwbaarheid van de gegevens wordt beoogd. Wanneer een bepaalde administratie gegevens zal actualiseren, zullen de nieuwe gegevens voor alle partners die deze nodig hebben toegankelijk zijn, zoals bijvoorbeeld een wijziging van het praktijkadres.

Art. 3.§ 1. Er zal een digitaal uniek loket, dat bestemd is voor de gezondheidsactoren, worden opgericht. § 2. Het uniek loket, dat toegankelijk zal zijn via het e-Health-platform die de toegang van de gebruikers beheert, zal de toegangspoort voor de momenteel ontwikkelde of bestaande portaalsites van de administraties vormen, waar verschillende diensten aan de zorgverstrekkers worden aangeboden. § 3. Het uniek loket stelt een beroepsbeoefenaar of een zorginstelling in staat om : - bepaalde informatie toe te voegen, te bekijken en/of te wijzigen die op de beroepsbeoefenaar/zorginstelling zelf betrekking heeft en die door de verschillende administraties wordt bijgehouden; - alle administratieve procedures die worden beheerd door de administraties, op te starten en/of te beheren, teneinde bijvoorbeeld een erkenning van een titel of een visum te verkrijgen of een erkenning voor een instelling/dienst aan te vragen.

Onder bepaalde voorwaarden zullen ook organisaties en burgers een beperkte toegang krijgen tot bepaalde informatie. HOOFDSTUK 2. - Projectbeheer

Art. 4.Teneinde de in hoofdstuk 1 vermelde doelstellingen te realiseren, zal het project worden beheerd door de volgende instanties : 1° Een stuurgroep bestaande uit 2 leden per administratie : een werkend en een plaatsvervangend lid. De stuurgroep stelt de krachtlijnen voor de uitvoering van het project vast, volgt de voortgang op en neemt de beslissingen die vereist zijn om de implementatie van de databank te garanderen. 2° Verschillende themagroepen, die bevoegd zijn voor de onderscheidene beleidsmateries, zullen de gegevens definiëren die in de databank worden geïntegreerd en bepalen welke administratie deze gegevens zal aanleveren.3° Een werkgroep "uniek loket" zal verantwoordelijk zijn voor de realisatie van het uniek loket.4° Een IT-werkgroep zal instaan voor de evaluatie van de haalbaarheid, de meerwaarde, de planning en de budgetten die vereist zijn voor de implementatie van de databank en het project "uniek loket". De onder 2°, 3° en 4° bedoelde groepen rapporteren hun voorstellen aan de onder 1° vermelde stuurgroep .

Art. 5.De in hoofdstuk 1 bedoelde projecten worden gefinancierd overeenkomstig artikel 4 van het e-Health Protocol van 29 april 2013Relevante gevonden documenten type protocol prom. 29/04/2013 pub. 18/06/2013 numac 2013024180 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Protocolakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie met het oog op het optimaal elektronisch uitwisselen en delen van informatie en gegevens tussen de actoren bevoegd inzake de gezondheids- en welzijnssector en de bijstand aan personen sluiten en binnen de afspraken naar aanleiding van de actualisering van het actieplan, beslist door de Interministeriële Conferentie op 30 maart 2015. HOOFDSTUK 3. - Voorbereiding van een protocolakkoord

Art. 6.§ 1. De werkzaamheden van de in artikel 4 bedoelde groepen hebben tot doel een protocolakkoord voor te bereiden waarin de praktische modaliteiten worden geregeld voor de realisatie van de in hoofdstuk 1 bedoelde projecten. § 2. De Interministeriële Conferentie Volksgezondheid zal geregeld worden op de hoogte gebracht van de vordering van de werkzaamheden met het oog op de goedkeuring van het in § 1 beoogde protocolakkoord.

Deze Gemeenschappelijke Verklaring is opgemaakt en ondertekend te Brussel op 30 maart 2015.

Pour l'Etat fédéral : Voor de Federale Staat : Mme M. DE BLOCK, Ministre des Affaires Sociales et de la Santé publique.

Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid.

Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : J. VANDEURZEN, Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.

Pour la Région Wallonne : M. PREVOT, Ministre des Travaux publics, de la Santé, de l'Action sociale et du Patrimoine.

Pour la Communauté Française : R. DEMOTTE, Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles.

Mme J. MILQUET, Vice-Présidente du Gouvernement de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Ministre de l'Education, de la Culture et de l'Enfance.

Pour la Commission Communautaire Commune de Bruxelles-Capitale : Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad : D. GOSUIN, Membre du Collège réuni de la Commission communautaire commune (COCOM), chargé de la Politique de la Santé, de la Fonction publique, des Finances, du Budget, du Patrimoine et des Relations extérieures.

G. VANHENGEL, Lid van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, belast met Gezondheidsbeleid.

Pour le collège de la Commission Communautaire Française de Bruxelles-Capitale : Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Mme C. JODOGNE, Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente pour la Politique de Santé.

Für die Deutschsprachige Gemeinschaft: Pour la Communauté germanophone : A. ANTONIADIS, Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit und Soziales

^