Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 04 juli 2007

Raad voor de Mededinging. - Nadere regels voor een vereenvoudigde aanmelding van concentraties Goedgekeurd door de algemene vergadering van de Raad voor de Mededinging op 8 juni 2007 I. Inleiding 1. Artikel 9, § 3 van de Wet tot b Artikel 61 WBEM (Afdeling 6. - Onderzoek en beslissing tijdens een vereenvoudigde procedure bij con(...)

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2007011349
pub.
04/07/2007
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE


Raad voor de Mededinging. - Nadere regels voor een vereenvoudigde aanmelding van concentraties Goedgekeurd door de algemene vergadering van de Raad voor de Mededinging op 8 juni 2007 I. Inleiding 1. Artikel 9, § 3 van de Wet tot bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 15 september 2006 (hierna WBEM), bepaalt dat de algemene vergadering van de Raad voor de Mededinging de nadere regels voor een vereenvoudigde aanmelding van concentraties kan bepalen. Artikel 61 WBEM (Afdeling 6. - Onderzoek en beslissing tijdens een vereenvoudigde procedure bij concentraties van Hoofdstuk IV. - Procedures van de wet) bevat procedureregels voor de vereenvoudigde behandeling van concentraties. 2. In deze nadere regels voor een vereenvoudigde aanmelding van concentraties wordt uiteengezet voor welke categorieën van concentraties de vereenvoudigde aanmelding toepassing kan vinden. Tevens wordt een overzicht gegeven van de procedureregels die eigen zijn aan de vereenvoudigde aanmelding.

De vereenvoudigde aanmelding is bedoeld voor concentraties die goedgekeurd moeten worden, of normalerwijze zonder grondig onderzoek goedgekeurd zouden moeten worden.

Zo moet een concentratie toelaatbaar worden verklaard wanneer de betrokken ondernemingen samen niet meer dan 25 % controleren van welke voor de transactie relevante markt ook, ongeacht of het gaat om horizontale dan wel verticale relaties (artikel 58, § 2, eerste lid, 2° WBEM). Meer algemeen betreft het hier concentraties die in normale omstandigheden niet tot gevolg hebben dat een daadwerkelijke mededinging op de Belgische markt of een wezenlijk deel daarvan op significante wijze wordt belemmerd, zodat hun goedkeuring geen probleem zou mogen geven (art. 8, § 3 WBEM).

Wanneer een concentratie tot één van de hierna te noemen categorieën behoort, en er geen bijzondere omstandigheden bestaan, zal de auditeur goedkeuring verlenen op grond van een vereenvoudigde aanmelding en met een vereenvoudigde procedure, binnen twintig werkdagen vanaf de datum van aanmelding (artikel 61, § 6 WBEM).

Indien er evenwel bijzondere omstandigheden voorhanden zijn, waarvan sommige hierna nader worden omschreven, is het mogelijk dat geen goedkeuring bekomen kan worden met een vereenvoudigde aanmelding. De gewone (niet-vereenvoudigde) aanmeldingsprocedure, bedoeld in artikelen 55 tot 59 WBEM, moet dan gevolgd worden. 3. De Raad voor de Mededinging en het Korps Verslaggevers, ingesteld bij de Wet tot bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 1 juli 1999 (die werd opgeheven bij de inwerkingtreding, op 1 oktober 2006, van de huidige WBEM) hadden het initiatief genomen tot een Gezamenlijke mededeling betreffende een vereenvoudigde procedure voor de behandeling van bepaalde concentraties (B.S. 11 december 2002). Op 15 september 2006 hebben de Raad voor de Mededinging en het Korps Verslaggevers meegedeeld dat zij de voorwaarden van de vereenvoudigde procedure vervat in hoofdstuk II van de gezamenlijke mededeling omwille van de rechtszekerheid zouden blijven toepassen, als overgangsregeling, tot de algemene vergadering van de Raad voor de Mededinging nadere regels heeft bepaald.

Deze gezamenlijke mededeling beoogde de versnelde afhandeling van concentraties in zoverre zij vanuit mededingingsrechtelijk oogpunt geen bezwaar zouden opleveren. Zo werden de administratieve lasten voor de ondernemingen beperkt, en konden de schaarse middelen van de Belgische mededingingsautoriteit efficiënter aangewend worden.

De vereenvoudigde aanmelding is nu opgenomen in de WBEM. De algemene vergadering van de Raad voor de Mededinging wil met deze nadere regels uitdrukking geven aan dezelfde wens tot snelle en efficiënte behandeling van de concentraties die ervoor in aanmerking komen, zowel in het belang van de ondernemingen als in het raam van de efficiënte aanwending van de middelen van de Belgische mededingingsautoriteit. 4. Deze nadere regels vervangen de voormelde gezamenlijke mededeling van 2002.Zij worden uitgevaardigd in navolging van de Mededeling van de Commissie betreffende een vereenvoudigde behandeling van bepaalde concentraties krachtens Verordening (EG) nr. 139/2004 van de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie, 5 maart 2005, C56/32).

II. Categorieën van concentraties die in aanmerking komen voor de toepassing van de vereenvoudigde procedure 1. Categorieën van concentraties a) Twee of meer ondernemingen verwerven de gezamenlijke zeggenschap over een gemeenschappelijke onderneming, mits de gemeenschappelijke onderneming niet, of slechts in geringe mate, actief is of zal zijn op de Belgische markt.Dit geval doet zich voor wanneer : i) de omzet van de gemeenschappelijke onderneming en/of de omzet van de ingebrachte activiteiten in België minder dan 40 miljoen EUR bedraagt, en ii) de totale waarde van de aan de gemeenschappelijke onderneming overgedragen activa in België minder dan 40 miljoen EUR bedraagt, of b) twee of meer ondernemingen fuseren, of één of meer ondernemingen verwerft of verwerven de uitsluitende of gezamenlijke zeggenschap over een andere onderneming, op voorwaarde dat geen der partijen bij de concentratie bedrijfsactiviteiten op dezelfde productmarkt en geografische markt verricht, dan wel op een productmarkt die zich stroomopwaarts of stroomafwaarts bevindt van een productmarkt waarop één of meer andere partijen bij de concentratie actief zijn, of c) twee of meer ondernemingen fuseren, of één of meer ondernemingen verwerven de uitsluitende of gezamenlijke zeggenschap over een andere onderneming en : i) twee of meer van de partijen bij de concentratie verrichten bedrijfsactiviteiten op dezelfde productmarkt en geografische markt (horizontale relatie), mits hun gezamenlijke marktaandeel minder dan 25 % bedraagt;of ii) één of meer van de partijen bij de concentratie verrichten bedrijfsactiviteiten op een productmarkt die zich stroomopwaarts of stroomafwaarts bevindt van een productmarkt waarop een andere partij bij de concentratie bedrijfsactiviteiten verricht (verticale relatie), mits hun individuele of gezamenlijke marktaandelen minder dan 25 % bedragen, of d) een partij verwerft uitsluitende zeggenschap over een onderneming waarover zij al gezamenlijke zeggenschap uitoefent. 2. Toelichting bij categorie a) 2.1. De omzet van de gemeenschappelijke onderneming moet worden bepaald op grond van de recentste gecontroleerde jaarrekeningen van de moedermaatschappijen of van de gemeenschappelijke onderneming zelf, afhankelijk van de vraag of al dan niet afzonderlijke jaarrekeningen beschikbaar zijn voor de activiteiten die samengevoegd worden in de gemeenschappelijke onderneming. 2.2. In de eerste cumulatieve voorwaarde van deze categorie a), namelijk dat de omzet van de gemeenschappelijke onderneming en/of de omzet van de ingebrachte activiteiten in België minder dan 40 miljoen EUR bedraagt, doelen de woorden « en/of » onder meer op volgende situaties : - Bij de gezamenlijke overname van een bestaande onderneming is de in aanmerking te nemen omzet die van de onderneming waarvan de overname wordt beoogd (de gemeenschappelijke onderneming). - Bij de oprichting van een gemeenschappelijke onderneming waarin de moedermaatschappijen hun bedrijfsactiviteiten inbrengen, is de in aanmerking te nemen omzet die van de ingebrachte bedrijfsactiviteiten. - Wanneer zich bij de ondernemingen die zeggenschap over een bestaande gemeenschappelijke onderneming hebben, een onderneming voegt die daartoe voordien niet behoorde, moeten de omzet van de gemeenschappelijke onderneming en de omzet van de door de nieuwe moedermaatschappij ingebrachte bedrijfsactiviteiten (indien dergelijke inbreng gebeurt) in aanmerking worden genomen. 2.3. In de tweede cumulatieve voorwaarde van deze categorie a), namelijk dat de totale waarde van de aan de gemeenschappelijke onderneming overgedragen activa in België minder dan 40 miljoen EUR bedraagt, mag noch de waarde van de activa, noch de omzet meer dan 40 miljoen EUR bedragen, indien deze overgedragen activa omzet voortbrengen. 3. Garanties en uitsluitingen 3.1. Om na te gaan of een concentratie tot één van voormelde categorieën behoort, moet de auditeur zich ervan kunnen vergewissen dat alle ter zake dienende voorwaarden voorhanden zijn. De relevante productmarkt en geografische markt zullen daarbij meestal een wezenlijke rol spelen, in het bijzonder wanneer moet worden nagegaan of de drempel van 25 % in de gevallen van horizontale of verticale relaties niet bereikt wordt.

Van de partijen wordt verwacht dat zij in de aan de aanmelding voorafgaande fase (zie hieronder punt III.1) de gegevens verstrekken voor de omschrijving van alle redelijkerwijze in aanmerking komende markten, onder meer eventueel enger dan nationaal omschreven geografische markten.

Het komt evenwel de auditeur toe de markt te definiëren, op grond van zijn onderzoek van de feitelijke gegevens van de zaak.

Indien de relevante markten of de marktaandelen van partijen niet duidelijk kunnen worden bepaald, zal de vereenvoudigde procedure niet worden toegepast.

Doorgaans geldt hetzelfde voor concentraties waaraan nieuwe juridische aspecten van algemeen belang verbonden zijn. 3.2. Al mag in de regel worden aangenomen dat de voormelde categorieën van concentraties niet tot gevolg hebben dat een daadwerkelijke mededinging op de Belgische markt of een wezenlijk deel daarvan op significante wijze wordt belemmerd, toch kan in bijzondere omstandigheden een grondiger onderzoek noodzakelijk zijn, zodat de vereenvoudigde procedure niet kan worden toegepast, maar de gewone (niet-vereenvoudigde) procedure toepassing moet vinden.

Hierna volgen, ter illustratie, enkele voorbeelden van concentraties die van de vereenvoudigde procedure uitgesloten zouden kunnen worden.

Bepaalde concentraties kunnen de marktmacht van de partijen verhogen, bijvoorbeeld doordat technologische, financiële of andere middelen worden samengebracht, zelfs wanneer de partijen bij de concentratie niet op dezelfde markt werkzaam zijn.

Ook concentraties waarbij tenminste twee partijen bij de concentratie werkzaam zijn op nauw verbonden aangrenzende markten, kunnen voor de vereenvoudigde procedure ongeschikt zijn, in het bijzonder wanneer één of meer partijen bij de concentratie een individueel marktaandeel van tenminste 25 % hebben op een productmarkt waarop tussen de partijen geen horizontale of verticale relaties bestaan, maar die een nauw verbonden aangrenzende markt is van een markt waarop een andere partij werkzaam is. Productenmarkten zijn als nauw verbonden aangrenzende markten te beschouwen, wanneer de producten onderling complementair zijn, of wanneer zij tot een scala van producten behoren die doorgaans worden afgenomen door hetzelfde soort afnemers voor hetzelfde eindgebruik.

In andere gevallen is het wellicht niet mogelijk de precieze marktaandelen van de partijen vast te stellen. Dit is dikwijls het geval wanneer de partijen op nieuwe of weinig ontwikkelde markten werkzaam zijn.

Concentraties op markten met hoge toetredingsdrempels, met een hoge mate van concentratie of met andere bekende mededingingsproblemen, kunnen eveneens ongeschikt zijn.

Bij een wijziging van gezamenlijke naar uitsluitende zeggenschap kan uitzonderlijk toch een nader onderzoek noodzakelijk zijn. Bijzondere mededingingsbezwaren kunnen zich voordoen wanneer de vroegere gemeenschappelijke onderneming wordt geïntegreerd in de groep of het netwerk van haar enige overblijvende aandeelhouder met uitsluitende zeggenschap. De strategische marktpositie van die onderneming kan worden versterkt door het wegvallen van de disciplinerende beperkingen die uitgaan van mogelijks uiteenlopende belangen van meerdere aandeelhouders met zeggenschap.

Vereenvoudigde behandeling is evenmin aangewezen wanneer de eerdere verwerving van gezamenlijke zeggenschap over de betrokken gemeenschappelijke onderneming nog niet werd onderzocht.

De vereenvoudigde procedure geldt evenmin wanneer moeilijkheden kunnen rijzen door coördinatie, zoals is bedoeld in artikel 8, § 5 WBEM. III. Procedurele bepalingen 1. Aan de aanmelding voorafgaande contacten Contacten tussen aanmeldende partijen en Auditoraat, voorafgaand aan de aanmelding, zijn uitermate nuttig gebleken, en worden dan ook aangemoedigd.De ervaring leert dat ook concentraties die voor een vereenvoudigde aanmelding in aanmerking lijken te komen, ingewikkelde vragen kunnen doen rijzen, bijvoorbeeld met betrekking tot de bepaling van de markt, die bij voorkeur vóór de aanmelding moeten worden opgelost. Voor de aanmelding kan de auditeur ook toelichten welke gegevens hij van partijen verlangt.

Er wordt dan ook aanbevolen tenminste twee weken vóór het verwachte tijdstip van aanmelding het Auditoraat te contacteren. 2. Aanmeldingsformulier 2.1. Bij een vereenvoudigde aanmelding moeten de aanmeldende partijen inlichtingen verstrekken met betrekking tot de volgende afdelingen en vragen van het formulier CONC C/C betreffende de aanmelding van een concentratie overeenkomstig artikel 9 van de Wet tot bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 15 september 2006, vastgesteld bij Koninklijk Besluit van 31 oktober 2006 betreffende het aanmelden van concentraties van ondernemingen bedoeld in artikel 9 van de Wet tot bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 15 september 2006, en gevoegd als bijlage bij dat Koninklijk Besluit : Afdeling 1 Beschrijving van de concentratie Afdeling 2 Informatie over de partijen Afdeling 3 Gegevens betreffende de concentratie Afdeling 4 Eigendom en zeggenschap - 4.1.

Afdeling 5 Over te leggen stukken - 5.1. - 5.2. - 5.3. - 5.4. - 5.5.

Afdeling 6 Marktomschrijvingen - 6.1. 6.2. en 6.3. worden vervangen door het volgende : Geef aan de hand van de bovenstaande definities een beschrijving van de omvang van de andere product- en geografische markten dan die welke in 6.1. zijn onderscheiden, en waarop de betrokken operatie een significante impact kan hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer : c) een van de partijen bij de concentratie actief is op een productmarkt die een nauw met een productmarkt verbonden aangrenzende markt is waarop een andere partij (of meer andere partijen) bij de concentratie actief is, en hun individuele of gezamenlijke marktaandelen op één van deze beide markten 25 % of meer bedragen. Productmarkten zijn nauw verbonden aangrenzende markten wanneer de producten onderling complementair zijn of wanneer zij tot een scala van producten behoren die doorgaans door hetzelfde soort afnemers voor hetzelfde eindgebruik worden afgenomen.

Afdeling 7 Gegevens betreffende de betrokken markten - 7.1. - 7.2. - 7.3., behalve de informatie over de HHI-index - 7.4.

Afdeling 8 Algemene situatie op de betrokken markten - 8.1. - 8.6.

Afdeling 10 Gevolgen van een gemeenschappelijke onderneming inzake samenwerking Afdeling 11 Verklaring (met weglating van de verwijzing naar formulier CONC C/C en vervanging van « Raad « door « auditeur » in de vijfde alinea) 2.2. Als bijlage bij deze nadere regels wordt het aldus voor vereenvoudigde aanmeldingen te gebruiken formulier gevoegd. 3. Aanmelding Het vereenvoudigde aanmeldingsformulier en zijn bijlagen worden in viervoud ingediend, volgens de regels voorgeschreven in artikel 3, § 2 van het Koninklijk Besluit van 31 oktober 2006 betreffende het aanmelden van de concentraties van ondernemingen bedoeld in artikel 9 van de Wet tot bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 15 september 2006.4. Bekendmaking van de aanmelding van een vereenvoudigde concentratie De aanmelding van een concentratie wordt bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en op de website van de Raad voor de Mededinging (artikel 68, § 1 WBEM). De bekendmaking bevat : - de namen van de partijen bij de concentratie, - een korte beschrijving van de concentratie, - de vermelding van de betrokken economische sectoren, - de vermelding dat de concentratie op grond van de door de aanmeldende partijen verstrekte informatie in aanmerking kan komen voor een vereenvoudigde aanmelding, en - de uitnodiging aan belanghebbende derden om opmerkingen kenbaar te maken. 5. Beslissing 5.1. Indien de auditeur tot de vaststelling komt dat aan de voorwaarden voor toepassing van de vereenvoudigde procedure is voldaan en dat de aangemelde concentratie geen aanleiding geeft tot verzet, stelt hij dit vast in een brief (artikel 61, § 3 WBEM), die voor de toepassing van de WBEM geldt als een beslissing van de Raad in de zin van artikel 58, § 2, 1° van die wet (artikel 61, § 4 WBEM).

De brief bevat : - de gegevens van de aangemelde concentratie, meer bepaald de namen van de partijen bij de concentratie, de beschrijving van de concentratie en de vermelding van de economische sectoren, - de vermelding van de categorie of categorieën, die in deze nadere regels zijn genoemd, waartoe de concentratie behoort, met de vaststelling dat de concentratie voldoet aan de voorwaarden om te kunnen genieten van een vereenvoudigde aanmeldingsprocedure, en - de verklaring dat de concentratie toelaatbaar is.

De auditeur stuurt de brief aan de aanmeldende partijen, met afschrift aan de Raad voor de Mededinging met het oog op de bekendmaking ervan (artikel 61, § 3 WBEM). 5.2. Indien de auditeur tot de vaststelling komt dat naar zijn oordeel niet aan de voorwaarden voor toepassing van de vereenvoudigde procedure is voldaan of dat er twijfels bestaan over de toelaatbaarheid van de concentratie, stelt hij dit met een summiere toelichting vast in een brief die hij toestuurt aan de aanmeldende partijen, met een afschrift voor de Raad (artikel 61, § 5, eerste lid WBEM). Deze brief is niet vatbaar voor afzonderlijk beroep (artikel 61, § 5, tweede lid WBEM).

Door deze brief van de auditeur vervalt de vereenvoudigde procedure zodat de artikelen 55 tot 59 WBEM onverminderd van toepassing zijn. De aanmelding wordt geacht vanaf het begin onvolledig te zijn geweest in de zin van artikel 55, § 1 WBEM. De aanmelding wordt geacht volledig te zijn op de dag die volgt op die waarop de aanmeldende partijen de ontbrekende informatie verstrekken die in de brief van de auditeur is vermeld (artikel 61, § 5, derde lid WBEM).

Overeenkomstig artikel 3, § 2 van het Koninklijk Besluit van 31 oktober 2006 betreffende het aanmelden van concentraties van ondernemingen bedoeld in artikel 9 van de Wet tot bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 15 september 2006, moet het aanmeldingsformulier CONC C/C in achtvoud worden ingediend.

Na ontvangst van de volledige inlichtingen stelt de auditeur het onderzoek van de zaak in (artikel 55, § 1 WBEM). De termijn van vijfentwintig werkdagen, binnen dewelke het verslag van de auditeur bij de Raad voor de Mededinging moet worden ingediend in de gewone (niet-vereenvoudigde) procedure vangt aan op de dag volgend op die waarop de volledige inlichtingen werden ontvangen (artikel 55, § 4 WBEM). 5.3. De auditeur stuurt de brief aan de aanmeldende partijen binnen twintig werkdagen vanaf de dag volgend op de dag van de indiening van de vereenvoudigde aanmelding (artikel 61, § 6 WBEM. Zie artikel 55, § 4 WBEM voor de eerste dag van de termijn). De concentratie wordt geacht te zijn goedgekeurd wanneer de auditeur binnen de vermelde termijn de bedoelde brief niet heeft verstuurd. 6. Bekendmaking van de beslissing De beslissing wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en op de website van de Raad voor de Mededinging (artikel 68, § 2, eerste lid WBEM). IV. Beperkingen die rechtstreeks verband houden met en noodzakelijk zijn voor de totstandbrenging van de concentratie De vereenvoudigde procedure is niet van toepassing op concentraties waarin de betrokken ondernemingen verzoeken om een uitdrukkelijke beoordeling van beperkingen die rechtstreeks verband houden met en noodzakelijk zijn voor de totstandkoming van de concentratie. Vragen de betrokken ondernemingen om de uitdrukkelijke beoordeling van die beperkingen, dan moet de gewone (niet-vereenvoudigde) aanmeldingsprocedure gevolgd worden.

V. Bekendmaking en inwerkingtreding Deze mededeling wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en op de website van de Raad voor de Mededinging.

Ze treedt in werking de dag van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

Op dezelfde dag wordt de Gezamenlijke mededeling van de Raad voor de Mededinging en het Korps Verslaggevers betreffende een vereenvoudigde procedure voor de behandeling van bepaalde concentraties (B.S. 11 december 2002), zoals verlengd bij mededeling van de Raad voor de Mededinging en het Korps Verslaggevers van 15 september 2006, opgeheven.

BIJLAGE FORMULIER CONC C/C-V/S BETREFFENDE DE VEREENVOUDIGDE AANMELDING VAN EEN CONCENTRATIE OVEREENKOMSTIG ARTIKELEN 9 EN 61 VAN DE WET TOT BESCHERMING VAN DE ECONOMISCHE MEDEDINGING, GECOORDINEERD OP 15 SEPTEMBER 2006. 1. INLEIDING 1.1. Doel van dit formulier Dit formulier geeft een overzicht van de inlichtingen die de partijen moeten verstrekken wanneer zij bij het Auditoraat een vereenvoudigde aanmelding verrichten van een ontwerp of een akkoord van een fusie, een verwerving of andere vorm van concentratie. Het systeem van toezicht op de concentraties is vastgelegd in de wet tot bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 15 september 2006 (hierna « de wet » genoemd) en in het koninklijk besluit van 31 oktober 2006 betreffende de aanmelding van concentraties van ondernemingen waaraan het formulier CONC C/C is bijgevoegd. De tekst van deze wet alsook van de uitvoeringsbesluiten bevinden zich op de bladzijde « mededinging » van de website van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand & Energie : http ://www.economie.fgov.be of op de site van de Raad voor de Mededinging. U vindt op dezelfde site eveneens het adres van de griffie van het Auditoraat waaraan U het aanmeldingsformulier van de concentratie dient toe te sturen in 4 exemplaren.

De aanmelding van een concentratie is slechts verplicht wanneer de voorwaarden van artikel 7 van de wet vervuld zijn. Ondernemingen die zouden zijn overgegaan tot een concentratie zonder deze vooraf aan te melden stellen zich bloot aan een boete tot beloop van 1 % van hun totale omzet (art. 64, § 2 van de wet).

Indien de auditeur tot de vaststelling komt dat aan de voorwaarden voor toepassing van de vereenvoudigde procedure is voldaan en dat de aangemelde concentratie geen aanleiding geeft tot verzet, stelt hij dit vast in een brief die hij binnen twintig werkdagen toestuurt aan de aanmeldende partijen. De auditeur stuurt tevens een afschrift van deze brief naar de Raad met het oog op de publicatie ervan. De concentratie wordt geacht te zijn goedgekeurd wanneer de auditeur binnen de vermelde termijn de bedoelde brief niet heeft verstuurd.

Rekening houdend met deze termijn, en om de doeltreffendheid van de controleprocedure te verzekeren, is het essentieel dat het Auditoraat ten gepaste tijde de inlichtingen ontvangt die noodzakelijk zijn om het vereiste onderzoek uit te voeren en de impact van de concentratie op de relevante markten te evalueren. Daartoe dient een zekere hoeveelheid inlichtingen te worden verstrekt ter gelegenheid van de aanmelding behalve wanneer deze beschikbaar zijn bij de Kruispuntenbank van de Ondernemingen.

Indien U van mening bent dat een bepaalde informatie, vereist in dit formulier, niet onmisbaar is voor het onderzoek van de zaak, raden wij U aan om het Auditoraat te vragen U te ontslaan van de verplichting om deze informatie te verstrekken (« ontheffing »). Zie daartoe afdeling 1.3 g) voor meer details.

De contacten die U legt tijdens de fase van de prenotificatie zijn uitermate nuttig om de aanmeldende partijen en het Auditoraat toe te laten heel nauwkeurig de hoeveelheid van de in de aanmelding te verstrekken inlichtingen te bepalen. 1.2. Wie moet aanmelden In het geval van een fusie in de zin van artikel 6, § 1, 1° van de wet of in het geval van de verwerving van de gezamenlijke zeggenschap over een onderneming in de zin van artikel 6, § 1, 2° van de wet, moeten naargelang het geval alle partijen bij de concentratie of alle partijen die de gezamenlijke zeggenschap verkrijgen, gezamenlijk de aanmelding verrichten.

In de andere gevallen dient de aanmelding te geschieden door de betrokkenen die de concentratie tot stand hebben gebracht (artikel 9, § 2).

Elke partij die de aanmelding verricht, is verantwoordelijk voor de juistheid van de daarbij verstrekte informatie. Het opzettelijk of uit onachtzaamheid verstrekken van onjuiste of verdraaide gegevens kan beboet worden.

Voor de doeleinden van dit formulier nemen de partijen ook de onderneming in beschouwing waarin een zeggenschapsdeelneming is verworven of die het voorwerp uitmaakt van een openbaar aanbod tot aankoop of ruil (doelonderneming).

In toepassing van artikel 9, § 4 van de wet mogen de betrokken ondernemingen de concentratie niet tot uitvoering brengen vooraleer de auditeur een beslissing heeft genomen betreffende de toelaatbaarheid.

De partijen kunnen eveneens een ontwerpovereenkomst aanmelden mits zij uitdrukkelijk verklaren dat zij de intentie hebben om een overeenkomst te sluiten die op alle mededingingsrechtelijke relevante punten niet merkbaar verschilt van het aangemelde ontwerp.

In het geval van een openbaar aanbod tot aankoop van een onderneming (OBA) is het de onderneming die het aanbod doet die de aanmelding dient te verrichten. 1.3. De noodzaak van een volledige en juiste aanmelding Alle in dit formulier gevraagde inlichtingen moeten volledig en juist zijn. Zij moeten worden verstrekt in de toepasselijke afdeling van dit formulier.

Gelieve ook nota te nemen van het volgende : a) De voorziene termijnen in de toezichtprocedure inzake de vereenvoudigde procedure bij concentraties (art.61 van de wet) beginnen pas te lopen van zodra het Auditoraat of de auditeur belast met het dossier alle inlichtingen heeft ontvangen die bij de aanmelding moeten verstrekt worden. b) Bij het opstellen van hun aanmelding moeten de aanmeldende partijen nagaan of de namen en nummers van de te contacteren personen die meegedeeld worden aan het Auditoraat, en meer specifiek de nummers van de faxen en de e-mailadressen, nauwkeurig, relevant en actueel zijn.c) Onjuiste of bedrieglijke inlichtingen worden als onvolledig beschouwd.d) Indien een aanmelding onvolledig is, zal de auditeur de aanmeldende partijen of hun vertegenwoordigers daarvan schriftelijk en onverwijld op de hoogte brengen.De aanmelding heeft slechts uitwerking vanaf de datum van ontvangst door de auditeur van de volledige en juiste inlichtingen. e) Overeenkomstig artikel 64 van de wet, kunnen de aanmeldende partijen die opzettelijk of uit onachtzaamheid onjuiste of bedrieglijke inlichtingen verstrekken, beboet worden met boetes tot beloop van 1 % van de totale omzet gerealiseerd door de betrokken onderneming in België en bij de uitvoer.f) U kunt het Auditoraat schriftelijk verzoeken om de aanmelding als volledig te beschouwen, zelfs indien U niet alle in dit formulier gevraagde inlichtingen verstrekt, indien U deze redelijkerwijze niet of slechts gedeeltelijk kunt bekomen (bijvoorbeeld omdat de inlichtingen betreffende een onderneming die het voorwerp uitmaakt van een vijandig bod niet beschikbaar zijn). Een auditeur zal dit verzoek onderzoeken, op voorwaarde dat U de redenen opgeeft waarom deze inlichtingen niet beschikbaar zijn, en dat U de meest nauwkeurige raming opgeeft van de ontbrekende gegevens, met opgave van de bronnen voor deze raming. Gelieve eveneens in de mate van het mogelijke aan te duiden waar de auditeur de gevraagde inlichtingen, die U niet kon verkrijgen, kan bekomen. g) U kunt het Auditoraat schriftelijk verzoeken de aanmelding als volledig te beschouwen, ondanks dat niet alle in dit formulier gevraagde inlichtingen werden gegeven, indien U van mening bent dat bepaalde inlichtingen, hoewel ze verlangd worden binnen het kader van een vereenvoudigde aanmelding, niet noodzakelijk zijn voor het onderzoek van Uw aanmelding door de auditeur. Een auditeur zal dit verzoek onderzoeken, op voorwaarde dat U voldoende aantoont waarom de betrokken inlichtingen niet relevant en noodzakelijk zijn voor het onderzoek van de aangemelde operatie. U dient deze toelichtingen te verschaffen in de voorafgaandelijke contacten met het Auditoraat en schriftelijk te verzoeken om ontheffing van de verplichting om deze inlichtingen te verstrekken. 1.4. Hoe de aanmelding te verrichten De aanmelding moet in het Nederlands of in het Frans zijn opgesteld overeenkomstig artikel 93 van de wet. Deze taal zal vervolgens voor alle aanmeldende partijen de toepasselijke proceduretaal zijn.

Wat het verstrekken betreft van de in dit formulier gevraagde inlichtingen, dient U de nummering van de rubrieken en paragrafen te gebruiken, de verklaring bedoeld in afdeling 11 te tekenen en de bij de aanmelding te voegen documenten in bijlage aan te hechten. Om de afdelingen 7 en 8 van dit formulier in te vullen, wordt aan de aanmeldende partijen gevraagd om na te gaan of het duidelijkheidshalve aangewezen is deze rubrieken in numerieke orde te presenteren of om ze te groeperen voor elk van de relevante markten (of groepen relevante markten).

Voor de duidelijkheid kunnen bepaalde inlichtingen als bijlage verstrekt worden. Het is echter van belang dat alle essentiële inlichtingen en inzonderheid de gegevens betreffende de marktaandelen van de partijen en van hun voornaamste concurrenten in dit formulier CONC C/C-V/S zelf zijn opgenomen. De bijlagen mogen enkel dienen om de in het formulier verstrekte inlichtingen aan te vullen.

Contactgegevens moeten worden meegedeeld in het door dit formulier opgegeven formaat. Voor een behoorlijk onderzoek is het essentieel dat de verstrekte contactgegevens correct zijn. Een aanmelding met veelvuldige niet correcte contactgegevens kan als onvolledig worden beschouwd.

Bijgevoegde documenten moeten in hun oorspronkelijke taal worden overgelegd. Indien deze niet een van de nationale talen of het Engels is, moeten zij worden vertaald in de taal van de aanmelding.

De bijgevoegde documenten mogen originelen zijn of kopieën. In het laatste geval moet de aanmeldende partij bevestigen dat de kopieën eensluidend en volledig zijn.

De aanmelding en de bijgevoegde documenten moeten in vier exemplaren (een origineel en drie kopieën) bezorgd worden t.a.v. het Auditoraat op het adres van de griffie dat vermeld is op de internetsite van de Raad voor de Mededinging op de dagen en tijdens de uren waarop de griffie open is. Om op dezelfde dag te kunnen worden geregistreerd moet de aanmelding bezorgd worden vóór 16.00 u. 1.5. Vertrouwelijkheid Overeenkomstig de artikelen 36 tot 38, en 84 en 85 van de wet, zijn de ambtenaren en de overige personeelsleden er toe gehouden om de informatie die zij bij toepassing van de wet hebben ingewonnen en die naar haar aard onder de geheimhoudingsplicht valt, niet openbaar te maken. Dit beginsel moet ook worden toegepast ter bescherming van de vertrouwelijkheid tussen de aanmeldende partijen.

Als U van mening bent dat Uw belangen worden geschaad indien bepaalde van U verlangde informatie openbaar wordt gemaakt of anderszins aan anderen wordt bekendgemaakt, gelieve deze informatie dan afzonderlijk in te dienen, en op elke bladzijde goed zichtbaar de vermelding « zakengeheim » aan te brengen. U dient ook de redenen op te geven waarom deze informatie niet openbaar mag worden gemaakt of aan anderen mag worden bekendgemaakt.

In het geval van een fusie of van een gezamenlijke verwerving, of wanneer de aanmelding wordt opgemaakt door meer dan een partij, mogen de zakengeheimen afzonderlijk worden meegedeeld met in het formulier verwijzing ernaar als bijlage. Al deze bijlagen dienen de aanmelding te vergezellen opdat deze als volledig kan worden beschouwd. 1.6. Definities en instructies voor het invullen van dit formulier Partijen bij de concentratie : hieronder wordt tezelfdertijd verstaan zowel de partij(en) die de zeggenschap afstaa(t)(n) als de partij(en) die deze verwer(ft)(ven) en de partijen die het voorwerp uitmaken van de verwerving, of de partijen die fuseren, met inbegrip van alle ondernemingen waarin een zeggenschapsdeelname wordt verworven of die het voorwerp uitmaken van een openbaar aanbod tot aankoop.

Tenzij anders bepaald, omvatten de termen « aanmeldende partij(en) » en « partij(en) bij de concentratie » alle ondernemingen die tot dezelfde groepen behoren al de « partijen ».

Betrokken markten : in afdeling 6 van dit formulier moeten de aanmeldende partijen een omschrijving geven van de betrokken productmarkten en aangeven welke van die markten mogelijks relevant kunnen zijn voor de operatie, ongeacht het gaat om horizontale of verticale relaties, voor zover de aanmeldende partijen 25 % of meer marktaandeel hebben.

Deze omschrijving van de betrokken markten zal gevolgen hebben voor een zeker aantal andere vragen die gesteld worden in dit formulier. De aldus door de aanmeldende partijen gedefinieerde markten worden in dit formulier aangemerkt als « betrokken markt(en) ». Deze term kan zowel een productenmarkt als een dienstenmarkt beduiden.

Jaar : tenzij anders vermeld, betekent het woord « jaar » in dit formulier « kalenderjaar » en alle gevraagde informatie moet betrekking hebben op het jaar dat aan de aanmelding voorafgaat.

De in de punten 3.3 tot 3.5 gevraagde financiële gegevens moeten in euro luiden, tegen de geldende wisselkoers in de betrokken jaren of andere periodes. 1.7. Informatieverstrekking aan de werknemers en hun vertegenwoordigers Het Auditoraat vestigt de aandacht op de verplichtingen waaraan de partijen bij een concentratie kunnen onderworpen zijn uit hoofde van de nationale regels betreffende de informatie en de raadpleging van hun werknemers en/of hun vertegenwoordigers in het kader van operaties met het karakter van een concentratie.

AFDELING 1 Beschrijving van de concentratie 1.1. Geef een beknopte samenvatting van de concentratie, waarin u vermeldt : de partijen bij de concentratie, de aard van de concentratie (bv. fusie, overname of gemeenschappelijke onderneming), de sectoren waarin de aanmeldende partijen actief zijn, de markten waarop de concentratie een impact zal hebben (met inbegrip van de belangrijkste betrokken markten(1), en de strategische en economische motieven voor de concentratie. 1.2. Geef een samenvatting (maximaal 500 woorden) van de informatie uit rubriek 1.1. Deze samenvatting zal dan op de website van de Raad voor de Mededinging worden bekendgemaakt. Deze samenvatting moet zo zijn geredigeerd, dat zij geen vertrouwelijke informatie of bedrijfsgeheimen bevat.

AFDELING 2 Informatie over de partijen 2.1. Informatie over de aanmeldende partij(en) Geef volgende inlichtingen : 2.1.1. naam, nummer en adres van de onderneming; 2.1.2. aard van de bedrijfsactiviteiten van de onderneming; 2.1.3. naam, adres, telefoon- en faxnummer, e-mailadres en functie van een geschikt contactpersoon, en 2.1.4. in geval van een gezamenlijke aanmelding, naam, adres, telefoon- en faxnummer evenals e-mailadres van de gemeenschappelijke vertegenwoordiger zoals bedoeld in artikel 2, § 3 van het Koninklijk Besluit van 31 oktober 2006 betreffende het aanmelden van de concentraties van ondernemingen bedoeld in artikel 9 van de wet tot bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 15 september 2006; 2.1.5. in de andere gevallen, een adres in België waar documenten en met name beslissingen van de Raad voor de Mededinging kunnen worden bezorgd overeenkomstig artikel 2, § 4 van dit besluit. Vermeld naam, telefoonnummer en e-mailadres van een persoon op dit adres die gemachtigd is te betekenen stukken in ontvangst te nemen. 2.1.6. wanneer de aanmeldingen ondertekend worden door vertegenwoordigers van ondernemingen, dienen deze het schriftelijk bewijs te leveren dat zij daartoe gemachtigd zijn. Het schriftelijke bewijs dient de naam en de functie te vermelden van de personen die hen gemandateerd hebben. 2.2. Informatie over andere partijen bij de concentratie Vermeld voor elke partij bij de concentratie (uitgezonderd de aanmeldende partij of partijen) : 2.2.1. naam en adres van de onderneming; 2.2.2. aard van de bedrijfsactiviteiten van de onderneming; 2.2.3. naam, adres, telefoon- en faxnummer, e-mailadres en functie van een geschikt contactpersoon, en 2.2.4. voorzover mogelijk, een adres in België van de partij (of van elk van de partijen) waar documenten en met name beslissingen van de Raad voor de Mededinging kunnen worden bezorgd. Vermeld naam, telefoonnummer en e-mailadres van een persoon op dit adres die gemachtigd is te betekenen stukken in ontvangst te nemen.

AFDELING 3 Gegevens betreffende de concentratie 3.1. Beschrijf de aard van de aangemelde concentratie. Beantwoord hierbij de volgende vragen : a) handelt het hierbij om een ontwerp van concentratie of om een concentratie.Gelieve in het geval van een concentratie de datum te preciseren waarop de wijziging in de zeggenschap zich heeft voorgedaan. b) bestaat de voorgenomen concentratie in een volledige fusie in rechte, de verkrijging van uitsluitende of gezamenlijke zeggenschap, de oprichting van een volwaardige gemeenschappelijke onderneming in de zin van artikel 6, § 2 van de wet of de verkrijging van directe of indirecte zeggenschap ingevolge een overeenkomst of op een andere wijze als bedoeld in artikel 6, § 3 van de wet? c) heeft de concentratie betrekking op de betrokken ondernemingen in hun geheel of op delen ervan ? d) hoe ziet de economische en financiële structuur van de concentratie eruit? Geef een korte uiteenzetting. e) in het geval van een openbaar bod van een partij op effecten van een andere partij : heeft dit bod de steun van de bestuurs- of toezichthoudende organen van deze laatste partij of van de andere organen die haar wettelijk vertegenwoordigen? f) op welke datum zullen, naar is voorzien of wordt verwacht, de belangrijke gebeurtenissen plaatsvinden die ertoe strekken de concentratie tot stand te brengen? g) hoe ziet de beoogde eigendoms- en zeggenschapsstructuur er na de totstandbrenging van de concentratie uit? h) is er sprake van financiële of andere steun voor een of meer partijen uit om het even welke bron (met inbegrip van de overheid)? Zo ja, om welk soort steun gaat het en welk bedrag is ermee gemoeid? i) welke economische sectoren zijn bij de concentratie betrokken, op basis van de NACE-code? j) wat zijn de economische redenen die aan de oorsprong van de concentratieoperatie liggen? 3.2. Vermeld de waarde van de transactie (de aankoopprijs of de waarde van alle betrokken activa, naargelang het geval). 3.3. Vermeld voor elk van de bij de concentratie betrokken ondernemingen de volgende gegevens betreffende het afgelopen boekjaar : 3.3.1. wereldwijde omzet; 3.3.2. omzet binnen de Europese Gemeenschap; 3.3.3. omzet in België.

AFDELING 4 Eigendom en zeggenschap 4.1. Geef voor elk van de partijen bij de concentratie een lijst van alle ondernemingen die tot dezelfde groep behoren.

Deze lijst moet omvatten : 4.1.1. alle ondernemingen of personen die al dan niet rechtstreeks zeggenschap over deze partijen hebben; 4.1.2. alle ondernemingen die op een betrokken markt actief zijn en die al dan niet onder rechtstreekse zeggenschap staan van : a) deze partijen; b) een of meer andere in rubriek 4.1.1. genoemde ondernemingen.

Geef voor elk van de hierboven genoemde ondernemingen of personen aan op welke wijze en op welke grond zeggenschap wordt uitgeoefend.

De in deze afdeling te verstrekken gegevens kunnen voor een beter begrip worden toegelicht met organisatieschema's of met diagrammen die een beeld geven van de eigendoms- en zeggenschapsstructuur van de ondernemingen.

AFDELING 5 Over te leggen stukken De aanmeldende partijen moeten de volgende stukken overleggen : 5.1. een exemplaar van de definitieve of meest recente versie van alle stukken op grond waarvan de concentratie tot stand komt, hetzij bij overeenkomst of ontwerp van overeenkomst tussen de partijen bij de concentratie, hetzij door verwerving van een belang dat zeggenschap verleent, hetzij door een openbaar overnamebod; 5.2. in het geval van een openbaar overnamebod, een exemplaar van het stuk waarin het bod wordt uitgebracht. Indien dit op het tijdstip van de aanmelding niet beschikbaar is, moet het zo spoedig mogelijk worden overgelegd en uiterlijk op het tijdstip waarop het aan de aandeelhouders wordt toegezonden; 5.3. een exemplaar van de meest recente statuten, jaarverslagen en jaarrekeningen van alle partijen bij de concentratie, 5.4. een document, uitgaande van de ondernemingsraad van elk der partijen die de aanmelding verricht, dat aantoont dat de ondernemingsraad van de operatie op de hoogte werd gebracht overeenkomstig de Belgische reglementering inzake de informatie te verstrekken aan de ondernemingsraad; 5.5. een document met vermelding van de vertegenwoordigers van de meest representatieve organisaties van werknemers of hun vertegenwoordiger, met hun coördinaten voor elk van de ondernemingen.

Vermeld voor elk van deze documenten (voorzover dit niet in het document zelf is aangegeven) de datum waarop het is opgesteld en de naam en functie van elke persoon die mee het betrokken document heeft opgesteld.

AFDELING 6 Marktomschrijvingen De relevante productmarkt en de relevante geografische markt vormen de grenzen waarbinnen de marktmacht van de uit de concentratie ontstaande nieuwe onderneming moet worden beoordeeld.

De aanmeldende partij(en) moet(en) de verlangde gegevens verstrekken, rekening houdende met de volgende definities.

I. Relevante productmarkt Een relevante productmarkt omvat alle producten en/of diensten die op grond van hun kenmerken, hun prijzen en het gebruik waarvoor zij zijn bestemd, door de consument als onderling uitwisselbaar of substitueerbaar worden beschouwd. Een relevante productmarkt kan in sommige gevallen bestaan uit een aantal specifieke producten en/of diensten, die grotendeels dezelfde fysieke of technische kenmerken bezitten en onderling uitwisselbaar zijn.

Factoren die spelen bij het beoordelen van wat de relevante productmarkt is, zijn onder meer de vraag waarom bepaalde producten of diensten tot die markten behoren en andere niet, wanneer de bovenstaande definitie wordt toegepast en wanneer bijvoorbeeld rekening wordt gehouden met de substitueerbaarheid, de concurrentievoorwaarden, de prijzen, de kruiselingse prijselasticiteit aan de vraagzijde en andere voor de omschrijving van de productmarkt belangrijke factoren (zoals bijvoorbeeld substitueerbaarheid aan de aanbodzijde in bepaalde zaken).

II. Relevante geografische markt De relevante geografische markt is het gebied waar de betrokken ondernemingen een rol spelen in het aanbod van en de vraag naar relevante producten of diensten, waar de concurrentievoorwaarden voldoende homogeen zijn en dat van aangrenzende geografische gebieden kan worden onderscheiden doordat daar met name duidelijk afwijkende concurrentievoorwaarden heersen.

Om te beoordelen wat de relevante geografische markt is, moet onder meer met de volgende elementen rekening worden gehouden : de aard en de kenmerken van de betrokken producten of diensten, het bestaan van toetredingsdrempels, consumentenvoorkeuren, de marktaandelen van de ondernemingen die voor aan elkaar grenzende geografische gebieden sterk verschillen, of aanzienlijke prijsverschillen.

III. Betrokken markt Voor het verstrekken van de in dit formulier verlangde gegevens, wordt onder « betrokken markt » verstaan een relevante productmarkt op een relevante geografische markt, waarop : a) twee of meer van de partijen bij de concentratie op dezelfde productmarkt bedrijfsactiviteiten verrichten en de concentratie zou resulteren in een gezamenlijk marktaandeel van 25 % of meer.Dit zijn horizontale verbanden; b) een of meer van de partijen bij de concentratie bedrijfsactiviteiten verrichten op een productmarkt die bovenwaarts (upstream) of benedenwaarts (downstream) ligt van een productmarkt waarop een of meer andere partijen bij de concentratie actief zijn, en hun individuele of gezamenlijke marktaandelen op een van deze beide niveaus 25 % of meer bedragen, ongeacht of er een leverancier/afnemer-relatie tussen de partijen bij de concentratie bestaat(2).Dit zijn verticale verbanden. 6.1. Steunend op de definities en de marktaandeeldrempels zoals bepaald hierboven, gelieve elke betrokken markt te definiëren in de zin van punt III van deze afdeling. Gelieve tevens elke relevante markt te definiëren waarop een horizontale of verticale relatie bestaat zonder dat evenwel de voornoemde marktaandeeldrempels zijn bereikt.

IV. Overige markten waarop de aangemelde operatie een significante impact kan hebben 6.3. Geef aan de hand van de bovenstaande definities een beschrijving van de omvang van de andere product- en geografische markten dan die welke in afdeling 6.1. zijn onderscheiden, en waarop de betrokken operatie een significante impact kan hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer : c) een van de partijen bij de concentratie actief is op een productmarkt die een nauw met een productmarkt verbonden aangrenzende markt is waarop een andere partij (of meer andere partijen) bij de concentratie actief is, en hun individuele of gezamenlijke marktaandelen op één van deze beide markten 25 % of meer bedragen. Productmarkten zijn nauw verbonden aangrenzende markten wanneer de producten onderling complementair zijn(3) of wanneer zij tot een scala van producten behoren die doorgaans door hetzelfde soort afnemers voor hetzelfde eindgebruik worden afgenomen(4).

AFDELING 7 Gegevens betreffende de betrokken markten Geef voor elke relevante productmarkt voor elk van de drie laatste boekjaren en dit voor de relevante geografische markten de volgende inlichtingen : 7.1. een raming van de totale omvang van de markt uitgedrukt in waarde (in EUR) en in volume (in eenheden) van de verkopen (5). Vermeld de grondslag en de bronnen van de berekeningen en verschaf, voorzover beschikbaar, documenten om deze berekeningen te staven; 7.2. de verkopen in waarde en in volume en de geraamde marktaandelen van elk van de partijen bij de concentratie; 7.3. een raming van het marktaandeel in waarde (en in voorkomend geval in volume) van alle concurrenten (met inbegrip van importeurs) met een aandeel van ten minste 5 % op de beschouwde geografische markt; 7.4. naam, adres, telefoon- en faxnummer en e-mailadres van het hoofd van de juridische dienst (of van een ander persoon die een vergelijkbare functie uitoefent, en in gevallen waarin er geen dergelijk persoon is, dan de algemeen directeur) voor de in afdeling 7.3. vermelde concurrenten.

AFDELING 8 Algemene situatie op de betrokken markten 8.1. Geef aan wie de vijf grootste onafhankelijke(6) leveranciers van de partijen bij de concentratie zijn en wat (voor de voor de productie van de relevante producten gebruikte grondstoffen of goederen) het aandeel van elk van deze leveranciers in de aankopen van elk van deze partijen is. Vermeld voor elk van deze leveranciers naam, adres, telefoon- en faxnummer en e-mailadres van het hoofd van de juridische dienst (of van een ander persoon die een vergelijkbare functie uitoefent, en in gevallen waarin er geen dergelijk persoon is, dan de algemeen directeur).

Vraagstructuur op de betrokken markten 8.6. Geef voor elke betrokken markt aan wie de vijf(7) grootste onafhankelijke afnemers van de partijen zijn en wat voor de relevante producten het aandeel van elk van deze afnemers in de totale verkoop van elk van deze partijen is. Vermeld voor elk van deze afnemers naam, adres, telefoon- en faxnummer en e-mailadres van het hoofd van de juridische dienst (of van een ander persoon die een vergelijkbare functie uitoefent, en in gevallen waarin er geen dergelijk persoon is, dan de algemeen directeur).

AFDELING 10 Gevolgen van een gemeenschappelijke onderneming inzake samenwerking 10. Gelieve met het oog op de toepassing van artikel 8, § 5 van de wet de volgende vragen te beantwoorden : a) Blijven twee of meer moedermaatschappijen in significante mate actief op dezelfde markt als de gemeenschappelijke onderneming, of op een upstream- of downstream-markt van laatstgenoemde markt, of op een nauw met die markt verbonden aangrenzende markt? Zo ja, gelieve dan voor elk van voornoemde markten te vermelden : - de omzet van elke moedermaatschappij in het voorgaande boekjaar; - het economische belang van de activiteiten van de gemeenschappelijke onderneming, gerelateerd aan die omzet; - het marktaandeel van elke moedermaatschappij.

Zo neen, gelieve dan uw antwoord te motiveren. b) Heeft u op vraag a) bevestigend geantwoord, en leidt de totstandbrenging van de gemeenschappelijke onderneming volgens u niet tot een coördinatie tussen onafhankelijke ondernemingen waardoor de mededinging wordt beperkt in de zin van artikel 2 van de wet, geef dan de redenen aan waarop u dat oordeel baseert.c) Geef, ongeacht uw antwoorden op a) en b) en om het Auditoraat in staat te stellen zich een volledig oordeel over de zaak te vormen, de redenen waarom volgens u is voldaan aan de voorwaarden van artikel 2, § 3 van de wet. Volgens artikel 2, § 3 kunnen de bepalingen van artikel 2, § 1 namelijk buiten toepassing worden verklaard indien de gemeenschappelijke onderneming : i) bijdraagt tot verbetering van de productie of van de verdeling der producten, of tot verbetering van de technische of economische vooruitgang, ii) mits een billijk aandeel in de daaruit voortvloeiende voordelen de gebruikers ten goede komt, iii) zonder nochtans aan de betrokken ondernemingen beperkingen op te leggen die voor het bereiken van deze doelstellingen niet onmisbaar zijn, iv) noch deze de mogelijkheid te geven, voor een wezenlijk deel van de betrokken producten de mededinging uit te schakelen. AFDELING 11 Verklaring In artikel 2, § 2 van het Koninklijk Besluit van 31 oktober 2006 betreffende het aanmelden van de concentraties van ondernemingen bedoeld in artikel 9 van de wet tot bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 15 september 2006, is bepaald dat, wanneer vertegenwoordigers van ondernemingen een aanmelding ondertekenen, zij hun bevoegdheid tot vertegenwoordiging bij geschrifte moeten aantonen. Deze schriftelijke machtiging moet bij de aanmelding worden gevoegd.

De aanmelding moet worden besloten met onderstaande verklaring, die door of namens alle aanmeldende partijen moet worden ondertekend : « De ondergetekenden verklaren dat de in deze aanmelding verstrekte inlichtingen met de werkelijkheid overeenstemmen en juist en volledig zijn, dat alle ramingen als zodanig zijn aangegeven en hun beste ramingen van de betrokken feiten zijn, dat alle geuite meningen oprecht zijn en zij verklaren tevens dat met de werkelijkheid overeenstemmende en volledige exemplaren van de in het formulier voor de vereenvoudigde aanmelding van een concentratie verlangde documenten zijn overgelegd.

Zij hebben kennis genomen van de bepalingen van artikel 64, § 1 van de wet tot bescherming van de economische mededinging.

De ondergetekenden erkennen dat zij de concentratie niet tot uitvoering mogen brengen vooraleer de auditeur een beslissing heeft genomen nopens de toelaatbaarheid ervan, behoudens een ontheffing die bij de Raad dient te worden aangevraagd bij toepassing van artikel 9, § 6 van de wet.

Plaats en datum : Handtekening en hoedanigheid : » _______ Nota's (1) Voor de omschrijving van de betrokken markten, zie afdeling 6, III.(2) Wanneer bijvoorbeeld een partij bij een concentratie een marktaandeel van meer dan 25 % bezit op een markt die een upstream-markt vormt ten opzichte van de markt waarop de andere partij actief is, dan zijn zowel de upstream- als de downstream-markten betrokken markten.Hetzelfde geldt voor een zaak waarin een verticaal geïntegreerde onderneming fuseert met een andere partij die op downstream-niveau actief is: resulteert de fusie in een gezamenlijk downstream-marktaandeel van minstens 25 %, dan gelden zowel de upstream- als de downstream-markten als betrokken markt. (3) Producten (of diensten) worden complementair genoemd wanneer bijvoorbeeld het gebruik (of verbruik) van één product het gebruik (of verbruik) van het andere product vooronderstelt, zoals bv. nietjesmachines en nietjes of printers en printercartridges. (4) Voorbeelden van producten die tot een dergelijk scala behoren, zouden bijvoorbeeld zijn aan de horeca verkochte whisky en gin, of verschillende soorten verpakkingsmaterialen voor een bepaalde categorie goederen welke aan producenten van die goederen worden verkocht.(5) De waarde en het volume van een markt moeten de productie in het betrokken geografisch gebied weergeven, verminderd met de uitvoer en vermeerderd met de invoer.Geef ook precieze informatie over invoer en uitvoer, uitgesplitst naar land van oorsprong en bestemming, indien deze informatie gemakkelijk beschikbaar is. (6) Dat wil zeggen leveranciers die geen dochterondernemingen zijn, agentschappen of ondernemingen die deel uitmaken van het concern van de betrokken partij.Naast die vijf onafhankelijk leveranciers kunnen de aanmeldende partijen, indien zij dit voor een correcte beoordeling van de zaak nodig achten, de leveranciers binnen het concern aanwijzen. Hetzelfde geldt voor afdeling 8.6. met betrekking tot afnemers. (7) Uit ervaring is gebleken dat voor het onderzoek van complexe zaken vaak contactgegevens van meer afnemers nodig zijn.Tijdens de contacten voorafgaand aan de aanmelding kan het Auditoraat voor bepaalde betrokken markten om contactgegevens van meer afnemers vragen.

^