Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 24 november 2006

De Federale ombudsman rekruteert in samenwerking met SELOR Bij wet van 22 maart 1995 werden twee federale ombudsmannen ingesteld, de ene Nederlandstalig, de andere Franstalig. Zij treden op als college, onderzoeken klachten en doen aanbeveli 1 Directeur (m/v), opdrachthouder (F), voor de Federale ombudsman (ref : AFE06004) Uw taken : I(...)

bron
de federale ombudsman
numac
2006018170
pub.
24/11/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

DE FEDERALE OMBUDSMAN


De Federale ombudsman rekruteert in samenwerking met SELOR Bij wet van 22 maart 1995 werden twee federale ombudsmannen ingesteld, de ene Nederlandstalig, de andere Franstalig. Zij treden op als college, onderzoeken klachten en doen aanbevelingen aangaande de werking van de federale administratieve overheden. De federale ombudsmannen hebben een personeelsformatie met vastbenoemden en/of opdrachthouders. 1 Directeur (m/v), opdrachthouder (F), voor de Federale ombudsman (ref : AFE06004) Uw taken : In rechtstreeks overleg met de federale ombudsmannen ondersteunt u deze laatsten bij hun operationele taken. Deze taken omvatten o.m. de supervisie van de behandeling van de dossiers, de verbetering van de werkmethode, de voorbereiding van de externe verslagen en het formuleren van aanbevelingen die aan de besturen en het Parlement zijn gericht, evenals de omkadering van de auditeurs-coördinatoren.

Competenties, ervaring en vereiste diploma's : - U bezit een zeer goede kennis van de bevoegdheden en van de werking van de federale parlementaire ombudsmannen, alsmede van de federale openbare diensten en de Belgische institutionele context. - U hebt kennis van managementmethodes en externe audit. - U beschikt over een stevige kennis van publiek en administratief recht alsmede over een gedegen kennis van het Nederlands. - U bent een creatieve perfectionist en u bent in staat om vernieuwende projecten te ontwikkelen en om medewerkers aan te moedigen om ze tot een goed einde te brengen.

U beschikt over minstens 12 jaar ervaring op universitair niveau waarvan minstens 4 jaar in een leidinggevende functie en 4 jaar in één van de volgende functies : - medewerker van de parlementen van de federale overheid, de Gemeenschappen en Gewesten of van hun collaterale organen, zoals het Rekenhof; - medewerker van een administratieve overheidsdienst (federale overheidsdienst, ministerie, parastatale instelling of wetenschappelijke of culturele instelling van de federale overheid, van de Gemeenschappen en Gewesten; provinciale of lokale besturen); - magistraat, referendaris of gerechtelijk stagiair in de Rechterlijke Orde, de Raad van State of het Arbitragehof; - hoogleraar, docent of wetenschappelijk medewerker aan een universiteit of hogeschool, binnen een departement met onderwijs van het lange type (academisch niveau). 2 Auditeurs-coördinatoren (m/v), opdrachthouders (N en/of F) voor de Federale ombudsman (ANE06809) Uw taken : aan het hoofd van uw team ondersteunt u de federale ombudsmannen in de behandeling van individuele klachten, het formuleren van voorstellen en aanbevelingen, en het onderhouden van externe relaties. U organiseert het werk van uw team en werkt met andere verantwoordelijken samen met als constant doel bij te dragen tot het imago en de doeltreffendheid van de Federale ombudsman.

Competenties, ervaring en vereiste diploma's : - U bezit een goede kennis van de bevoegdheden en van de werking van de federale parlementaire ombudsmannen alsmede van de federale openbare diensten en de Belgische institutionele context. - U bezit kennis van managementmethodes. - U beschikt over een goede kennis van publiek en administratief recht alsmede een gedegen kennis van het Frans. - U bent bekwaam om een team te begeleiden en te motiveren. U bezit voortreffelijke organisatorische eigenschappen en uitstekende synthese- en analysecapaciteiten.

U beschikt over ten minste 6 jaar ervaring op universitair niveau waarvan minstens 3 jaar in juridische adviesverlening en/of juridische analyse, klachtenbehandeling of organisatieontwikkeling, en ten minste 2 jaar in één van de volgende functies : - medewerker van de parlementen van de federale overheid, de Gemeenschappen en Gewesten of van hun collaterale organen, zoals het Rekenhof; - medewerker van een administratieve overheidsdienst (federale overheidsdienst, ministerie, parastatale instelling of wetenschappelijke of culturele instelling van de federale overheid, van de Gemeenschappen en Gewesten; provinciale of lokale besturen); - magistraat, referendaris of gerechtelijk stagiair in de Rechterlijke orde, de Raad van State of het Arbitragehof; - hoogleraar, docent of wetenschappelijk medewerker aan een universiteit of hogeschool, binnen een departement met onderwijs van het lange type (academisch niveau). 1 Auditeur-coördinator, communicatieverantwoordelijke (m/v), opdrachthouder (N of F) voor de Federale ombudsman (ANE06810) Uw taken : als hoofd van uw team bent u verantwoordelijk voor het communicatiebeleid van de instelling, onder het gezag van de federale ombudsmannen.

Tot uw taken behoren het uitwerken en uitvoeren van een sterke en innoverende communicatiestrategie, het beheer van de verschillende communicatiekanalen en het toezicht op de optimalisatie ervan, en het onderhouden van contacten met verschillende interne en externe gesprekspartners. Bovendien ondersteunt u de ombudsmannen in het formuleren van voorstellen en aanbevelingen en het opstellen van jaarverslagen en tussentijdse verslagen. Verder volgt u de juridische en administratieve actualiteit op en draagt u door uw expertise en coaching bij tot de prestaties en het imago van de instelling.

Competenties, ervaring en vereiste diploma's : - U bent in staat om een communicatiestrategie uit te bouwen. - U begrijpt de werking van de parlementaire ombudsmannen in België alsmede die van de federale openbare diensten. - U bezit kennis van managementmethodes, goede affiniteit met publiek en administratief recht alsmede een gedegen kennis van het Frans. - U bent bekwaam om een team te begeleiden en te motiveren, geeft blijk van organisatietalent en van uitstekende synthese- en analysecapaciteiten. - U bent goed in het beleggen van vergaderingen, het opstellen van verslagen en het formuleren en realiseren van concrete doelstellingen. - U bent communicatief, stressbestendig en u hebt een tegelijkertijd kritische en constructieve instelling.

U beschikt over ten minste 6 jaar ervaring op universitair niveau waarvan minstens 3 jaar op het vlak van externe communicatie, of ten minste 3 jaar ervaring als medewerker in een institutionele ombudsdienst.

Voor de drie functies : u bezit een diploma van licentiaat, burgerlijk ingenieur, arts, doctor, apotheker, geaggregeerde van het onderwijs, burgerlijk ingenieur-architect, bio-ingenieur, industrieel ingenieur, handelsingenieur, architect of meester (basisopleiding van 2 cycli) erkend en uitgereikt door de Belgische universiteiten of instellingen voor hoger onderwijs van het lange type, na ten minste een studie van 4 jaar, of uitgereikt door een door de Staat of een van de Gemeenschappen ingestelde examencommissie.

Solliciteren kan tot 11 december 2006.

Uw sollicitatie wordt enkel aanvaard indien ze uiterlijk 11 december 2006 vergezeld is van : - een kopie van uw diploma; - het volledig en correct ingevuld gestandaardiseerd CV van SELOR « ANE06809 » of « ANE06810 ».

U vindt het volledig reglement, evenals het in te vullen CV, op de website www.selor.be bij de rubriek van de selectie of u kunt ze aanvragen via de gratis infolijn van SELOR of via e-mail christelle.keymeulen@selor.be U schrijft in per brief (SELOR, t.a.v. Christelle Keymeulen, Bischoffsheimlaan 15, 1000 Brussel), per fax (02-788 68 44), of per e-mail (christelle.keymeulen@selor. be). U kunt ook rechtstreeks solliciteren op de website www.selor.be. Vergeet dan niet om de gevraagde documenten, per fax, e-mail of post, op te sturen met vermelding van « webinschrijving ». Zo niet zal met uw sollicitatie geen rekening worden gehouden.

^