Etaamb.openjustice.be
Wet van 13 februari 2004
gepubliceerd op 20 mei 2025

Wet houdende instemming met het Verdrag tot oprichting van de Internationale Organisatie voor Wijnstok en Wijn, en de Slotakte, gedaan te Parijs op 3 april 2001 (2)(3)

bron
federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking
numac
2025002056
pub.
20/05/2025
prom.
13/02/2004
ELI
eli/wet/2004/02/13/2025002056/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)Senaat (fiche)
Document Qrcode

13 FEBRUARI 2004. - Wet houdende instemming met het Verdrag tot oprichting van de Internationale Organisatie voor Wijnstok en Wijn, en de Slotakte, gedaan te Parijs op 3 april 2001 (1)(2)(3)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet.

Art. 2.Het Verdrag tot oprichting van de Internationale Organisatie voor Wijnstok en Wijn, en de Slotakte, gedaan te Parijs op 3 april 2001, zullen volkomen gevolg hebben.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, 13 februari 2004.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Buitenlandse Zaken, L. MICHEL De Minister van Economie, F. MOERMAN Met 's Lands zegel gezegeld: De Minister van Justitie, L. ONKELINX _______ Nota (1) SENAAT Nr.3-231/1 Wetsontwerp Nr. 3-231/2 Verslag namens de commissie KAMER Nr.51-466/1 Ontwerp overgezonden door de Senaat Nr.51-466/2 Tekst aangenomen in plenaire vergadering en aan de Koning ter bekrachtiging voorgelegd (2) Decreet van het Vlaamse Gewest van 7 mei 2004 (BS: 16 juli 2004); Decreet van het Waalse gewest van 6 juni 2003 (BS: 23 juni 2003);

Ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 13 februari 2003 (BS: 10 maart 2003) (3) Gebonden staten (zie lijst)


VERDRAG tot oprichting van de Internationale Organisatie voor Wijnstok en Wijn CONSIDERANS Door middel van een Overeenkomst gesloten op 29 november 1924 zijn de Regeringen van Spanje, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Luxemburg, Portugal en Tunesië de instelling van een Internationaal Wijnbureau overeengekomen te stichten. Bij besluit van de lidstaten is op 4 september 1958 de naam van het Bureau veranderd in Internationaal Bureau voor Wijnstok en Wijn. Deze intergouvernementele organisatie telt per 3 april 2001 vijfenveertig lidstaten.

De Algemene Vergadering van het Internationaal Bureau voor Wijnstok en Wijn heeft in zijn resolutie COMEX 2/97, genomen tijdens haar zitting van 5 december 1997 te Buenos Aires (Argentinië), besloten, waar nodig, over te gaan tot aanpassing van het Internationaal Bureau voor Wijnstok en Wijn aan de nieuwe internationale situatie. Dit behelst de aanpassing van zijn opdrachten, zijn menselijke, materiële en budgettaire middelen en, in voorkomend geval, zijn procedures en regels met betrekking tot zijn werking, teneinde de nieuwe uitdagingen aan te gaan en de toekomst van de wijnbouwsector op wereldschaal veilig te stellen.

Met toepassing van artikel 7 van bovengenoemde Overeenkomst heeft de Regering van de Franse Republiek, op verzoek van zesendertig Staten, te Parijs een Conferentie van de lidstaten bijeengeroepen op 14, 15 en 22 juni 2000 en op 3 april 2001.

De lidstaten van het Internationaal Bureau voor Wijnstok en Wijn, hierna te noemen « de Partijen », zijn bijgevolg het volgende overeengekomen :

HOOFDSTUK I. - Doelstellingen en bevoegdheden

Artikel 1.1. Hierbij wordt door de Partijen de « Internationale Organisatie voor Wijnstok en Wijn » (OIV) opgericht. De OIV vervangt het Internationaal Bureau voor Wijnstok en Wijn ingesteld bij de gewijzigde Overeenkomst van 29 november 1924 en is onderworpen aan de bepalingen van dit Verdrag. 2. De OIV streeft de in artikel 2 genoemde doelstellingen na en oefent de daarin bepaalde bevoegdheden uit als een intergouvernementele organisatie van wetenschappelijke en technische aard met erkende bevoegdheid op het gebied van wijnbouw, wijn, dranken op basis van wijn, tafeldruiven, rozijnen en andere wijnbouwproducten.

Art. 2.1. In het kader van haar bevoegdheden heeft de OIV de volgende doelstellingen : a) haar leden inlichten over maatregelen die het mogelijk maken rekening te houden met de desiderata van de producenten, de consumenten en van de andere actoren in de wijnbouwsector;b) het bijstaan van andere internationale intergouvernementele en niet-gouvernementele organisaties, met name degene die zich met normalisatie bezighouden;c) bijdragen leveren aan de internationale harmonisatie van bestaande praktijken en normen en, waar nodig, aan het opstellen van nieuwe internationale normen teneinde de omstandigheden voor het produceren en op de markt brengen van wijnbouwproducten te verbeteren, en er zorg voor te dragen dat rekening wordt gehouden met de belangen van de consument.2. Teneinde deze doelstellingen te bereiken oefent de OIV de volgende bevoegdheden uit : a) het bevorderen en richting geven aan wetenschappelijk en technisch onderzoek en experimenten teneinde tegemoet te komen aan de door haar leden geuite behoeften, het beoordelen van de resultaten hiervan, waar nodig door een beroep te doen op gekwalificeerde deskundigen, en het eventueel verzekeren van de verspreiding hiervan met daartoe geschikte middelen;b) het uitwerken en formuleren van aanbevelingen en de toepassing ervan monitoren in samenwerking met haar leden, met name op de volgende gebieden : (i) de omstandigheden voor de wijnbouwproductie, (ii) de oenologische praktijken, (iii) de definitie en/of beschrijving van producten, de etikettering en de omstandigheden voor het op de markt brengen, (iv) de methoden voor het analyseren en beoordelen van wijnbouwproducten;c) het aan haar leden voorleggen van alle voorstellen inzake : (i) de echtheidsgarantie van wijnbouwproducten, in het bijzonder tegenover de consument, met name voor wat betreft de vermeldingen op de etiketten; (ii) de bescherming van geografische aanduidingen, met name de wijnbouwgebieden en de daarbij behorende oorsprongsbenamingen, al dan niet aangeduid door middel van geografische namen, voorzover deze geen inbreuk vormen op internationale overeenkomsten inzake handel en intellectuele eigendom; (iii) de verbetering van wetenschappelijke en technische criteria voor de erkenning en bescherming van plantmateriaal voor de wijnbouw; d) het leveren van bijdragen aan de harmonisatie en aanpassing van de regelgeving door haar leden of, waar nodig, het vergemakkelijken van de wederzijdse erkenning van praktijken die binnen haar bevoegdheden vallen;e) het voorzien in bemiddeling tussen landen of organisaties die daarom verzoeken, waarbij de eventuele kosten door de verzoekende partijen worden gedragen;f) het permanent monitoren van wetenschappelijke of technische ontwikkelingen die belangrijke en blijvende gevolgen kunnen hebben voor de wijnbouwsector en haar leden hiervan tijdig op de hoogte brengen;g) het bijdragen aan de bescherming van de gezondheid van de consumenten en aan de voedselveiligheid : (i) door gespecialiseerde wetenschappelijke monitoring, die het mogelijk maakt de specifieke kenmerken van wijnbouwproducten te beoordelen; (ii) door het bevorderen van en richting geven aan onderzoek naar relevante voedings- en gezondheidsaspecten; (iii) door de informatie afkomstig uit dit onderzoek, naast de in artikel 2, letter n), bedoelde bestemmelingen, te verspreiden onder beroepsgroeperingen in de medische wereld en de wereld van de gezondheidszorg; h) het bevorderen van samenwerking tussen leden door middel van : (i) administratieve samenwerking; (ii) uitwisseling van specifieke informatie; (iii) uitwisseling van deskundigen; (iv) het verlenen van bijstand of het geven van advies door deskundigen, met name bij de ontwikkeling van gezamenlijke projecten en andere gezamenlijke onderzoeksactiviteiten; i) het bij haar activiteiten rekening houden met de specifieke kenmerken van elk van haar leden op het gebied van systemen voor de vervaardiging van wijnbouwproducten en methoden voor het maken van wijn en van gedistilleerde dranken op basis van wijnbouwproducten;j) het leveren van bijdragen aan de ontwikkeling van opleidingsnetwerken op het gebied van wijnbouwproducten;k) het leveren van bijdragen aan de kennis of erkenning van het wijnbouwerfgoed op wereldvlak en van de historische, culturele, menselijke, sociale en milieu-aspecten hiervan;l) het toekennen van het beschermheerschap aan publieke of private manifestaties waarvan het, niet-commerciële, doel binnen haar bevoegdheidssfeer valt;m) het, in het kader van haar werkzaamheden en waar nodig, onderhouden van een nuttige dialoog met de verschillende actoren in de sector en het afsluiten van relevante regelingen met hen;n) het verzamelen, behandelen en verspreiden van de meest relevante informatie en deze ter kennis brengen van : (i) haar leden en waarnemers; (ii) andere intergouvernementele en niet-gouvernementele internationale organisaties; (iii) producenten, consumenten en andere actoren in de wijnbouwsector; (iv) andere belangstellende landen; (v) de media en, veel ruimer, het grote publiek. Teneinde deze informatie- en communicatiefunctie te vergemakkelijken, verzoekt de OIV haar leden, potentiële begunstigden en, in voorkomend geval, internationale organisaties, haar gegevens en alle andere informatie te verstrekken op basis van redelijke verzoeken; o) het regelmatig toetsen van de doeltreffendheid van haar structuren en werkingsprocedures. HOOFDSTUK II. - Organisatie

Art. 3.1. De organen van de OIV zijn : a) de Algemene Vergadering;b) de Voorzitter;c) de Ondervoorzitters;d) de Directeur-Generaal;e) het Uitvoerend Comité;f) het Wetenschappelijk en Technisch Comité;g) het Bureau;h) Commissies, subcommissies en groepen van deskundigen;i) het Secretariaat.2. Elk lid van de OIV wordt vertegenwoordigd door de afgevaardigden van zijn keuze.De Algemene Vergadering, samengesteld uit de door de leden aangeduide afgevaardigden, is het plenaire orgaan van de OIV. De Algemene Vergadering kan sommige van haar bevoegdheden delegeren aan het Uitvoerend Comité, dat een afgevaardigde per lid omvat. Het Uitvoerend Comité kan, onder zijn gezag, sommige van zijn routinematige administratieve bevoegdheden overdragen aan het Bureau van de OIV, dat is samengesteld uit de Voorzitter en Ondervoorzitters van de OIV en de Voorzitters van de commissies en subcommissies. De Voorzitter, de eerste Ondervoorzitter en de Voorzitters van de commissies hebben een verschillende nationaliteit. 3. De wetenschappelijke activiteiten van de OIV vinden plaats in de groepen van deskundigen, subcommissies en commissies, die worden gecoördineerd door een Wetenschappelijk en Technisch Comité, binnen het kader van een door de Algemene Vergadering goedgekeurd strategisch plan.4. De Directeur-Generaal is verantwoordelijk voor de interne administratie van de OIV, de aanwerving en het beheer van het personeel.De procedures voor personeelsaanwerving moeten zoveel mogelijk het internationale karakter van de Organisatie verzekeren. 5. De OIV kan eveneens waarnemers omvatten.Waarnemers worden toegelaten nadat zij schriftelijk de bepalingen van dit Verdrag en het eruit voortvloeiende Huishoudelijk Reglement hebben aanvaard. 6. De zetel van de Organisatie bevindt zich te Parijs (Frankrijk). HOOFDSTUK III. - Stemrechten

Art. 4.Elk lid stelt vrij het aantal van zijn afgevaardigden vast, maar beschikt slechts over twee basisstemmen plus, in voorkomend geval, een aantal extra-stemmen, berekend aan de hand van objectieve criteria die de relatieve positie van iedere lidstaat in de wijnbouwsector bepalen onder de voorwaarden bepaald in de Bijlagen 1 en 2 die een integrerend deel van dit Verdrag vormen. Het totaal van deze twee cijfers vormt het aantal gewogen stemmen. De coëfficiënt voor de vaststelling van de positie van iedere lidstaat in de wijnbouwsector wordt periodiek geactualiseerd overeenkomstig de bepalingen van Bijlage 1.

HOOFDSTUK IV. - Werkwijze, besluitvormingsproces

Art. 5.1. De Algemene Vergadering is het hoogste orgaan van de OIV. De Algemene Vergadering bespreekt en neemt voorschriften aan met betrekking tot de organisatie en de werking van de OIV, ontwerpresoluties van algemene, wetenschappelijke, technische, economische en juridische aard, evenals voor het instellen of ontbinden van commissies en subcommissies. Zij stelt de inkomsten- en uitgavenbegroting vast binnen de grenzen van de bestaande kredieten, controleert en keurt de rekeningen goed. De Algemene Vergadering neemt Protocollen aan inzake samenwerking en medewerking op het gebied van de wijnbouwproducten die de OIV met internationale organisaties kan sluiten. De Algemene Vergadering komt eenmaal per jaar bijeen. Op verzoek van een derde van de leden van de OIV kunnen buitengewone zittingen van de Algemene vergadering bijeengeroepen worden. 2. De werkelijke aanwezigheid van een derde van de leden die ten minste de helft van de gewogen stemmen vertegenwoordigen is op de zittingen vereist voor de geldigheid van de besluiten.De vertegenwoordiging van een lid kan aan de afvaardiging van een ander lid worden toevertrouwd, maar een afvaardiging mag niet meer dan één lid behalve het zijne vertegenwoordigen. 3. a) Eenparigheid is de normale besluitvormingswijze waarmee de Algemene Vergadering ontwerpresoluties van algemene, wetenschappelijke, technische, economische of juridische aard aanneemt, waarmee ze commissies en subcommissies instelt en ontbindt. Hetzelfde geldt voor het Uitvoerend Comité bij het uitvoeren van zijn bevoegdheden op dit gebied. b) Eenparigheid is niet vereist voor de verkiezingen van de Voorzitter van de OIV, de Voorzitters van commissies, subcommissies en de Directeur-Generaal en voor de stemmingen van de begroting en de financiële bijdragen van de leden.Eenparigheid is evenmin vereist voor andere in het Huishoudelijk Reglement bepaalde financiële beslissingen. c) In het geval waarin de Algemene Vergadering of het Uitvoerend Comité bij een eerste presentatie geen consensus bereiken over een ontwerpresolutie of -besluit, neemt de Voorzitter alle nodige initiatieven om overleg te plegen met de leden teneinde de standpunten op een lijn te krijgen in de periode voorafgaand aan de volgende vergadering van de Algemene Vergadering of het Uitvoerend Comité. Indien alle pogingen om een consensus te bereiken mislukt zijn, kan de Voorzitter overgaan tot een stemming op basis van een gekwalificeerde meerderheid, zijnde twee derden plus een van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, waarbij elk lid een stem heeft. De stemming wordt echter met een jaar uitgesteld indien een lid van mening is dat zijn wezenlijke nationale belangen bedreigd zijn. Indien dit standpunt later schriftelijk door de Minister van Buitenlandse Zaken of elke andere bevoegde politieke autoriteit van het desbetreffende lid wordt bevestigd, wordt niet tot stemming overgegaan. 4. a) De Voorzitter van de OIV, de Voorzitters van commissies en subcommissies en de Directeur-Generaal worden verkozen door middel van een stemming met een gewogen gekwalificeerde meerderheid, zijnde twee derden plus een van het aantal gewogen stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, mits de helft plus een van de aanwezige of vertegenwoordigde leden voor de kandidaat hebben gestemd.Indien deze voorwaarden niet zouden vervuld zijn, wordt binnen een termijn van drie maanden een buitengewone vergadering van de Algemene Vergadering bijeengeroepen. Gedurende deze periode blijven de, naargelang het geval, in functie zijnde Voorzitter, Voorzitters van commissies en subcommissies, Directeur-Generaal hun verantwoordelijkheden behouden. b) De voorzitter van de OIV en de Voorzitters van de commissies en subcommissies worden verkozen voor een termijn van drie jaar.De Directeur-Generaal wordt verkozen voor een termijn van vijf jaar; hij is herverkiesbaar voor een termijn van nog eens vijf jaar, onder dezelfde voorwaarden als die welke zijn vereist voor zijn verkiezing.

De Algemene Vergadering kan de Directeur-Generaal op ieder ogenblik uit zijn functie ontzetten op basis van zowel de vereiste gewogen gekwalificeerde meerderheid der stemmen als de vereiste meerderheid der leden die tot zijn verkiezing hebben geleid. 5. Stemmingen met betrekking tot de begroting en de financiële bijdragen van de leden vinden plaats op basis van de gewogen gekwalificeerde meerderheid, zijnde twee derden plus een van het aantal gewogen stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Onder dezelfde voorwaarden benoemt de Algemene Vergadering een financiële auditeur, op gezamenlijke voordracht van de Directeur-Generaal en van het Bureau van de OIV, met positief advies van het Uitvoerend Comité. 6. De officiële talen zijn het Frans, het Spaans en het Engels.De financiering ervan wordt vastgesteld in Bijlage 2 van dit Verdrag. De Algemene Vergadering kan deze financiering evenwel, indien nodig, aanpassen onder de in artikel 5, paragraaf 3, a), bepaalde voorwaarden. Op verzoek van een of meer leden worden andere talen toegevoegd overeenkomstig dezelfde wijze van financiering, met name het Italiaans en het Duits, om de communicatie tussen de leden te vergemakkelijken. De betrokken gebruikers moeten vooraf uitdrukkelijk ingestemd hebben met de nieuwe financiële bijdragen, voortvloeiende uit hun verzoek. Wanneer het aantal van vijf talen te boven wordt gegaan, wordt elk nieuw verzoek voorgelegd aan de Algemene Vergadering die haar besluit neemt onder de in artikel 5, paragraaf 3, a), bepaalde voorwaarden. De Franse taal blijft de doorslaggevende taal in geval van geschillen met derden die geen lid zijn van de Organisatie. 7. De samenstellende organen van de OIV functioneren op een open en transparante wijze. HOOFDSTUK V. - Financiering van de OIV

Art. 6.1. Ieder lid van de OIV betaalt een financiële bijdrage die jaarlijks door de Algemene Vergadering wordt vastgesteld. Het bedrag van de bijdrage wordt vastgesteld aan de hand van de in Bijlagen 1 en 2 van dit Verdrag vervatte bepalingen. De Algemene Vergadering stelt de financiële bijdrage van eventuele nieuwe leden vast op basis van de bepalingen van de Bijlagen 1 en 2 van dit Verdrag. 2. De financiële middelen van de OIV omvatten de jaarlijks verplichte bijdrage van elk van de leden en waarnemers, evenals de inkomsten van haar eigen activiteiten.De verplichte bijdragen worden aan de OIV gestort gedurende het desbetreffende kalenderjaar. Latere stortingen worden beschouwd als zijnde achterstallige bijdragen. 3. De financiële middelen van de OIV kunnen ook vrijwillige bijdragen van haar leden omvatten, schenkingen, toelagen, subsidies of financieringen van allerlei aard uitgaande van internationale en nationale organisaties van publieke, semi-openbare of private aard, voor zover deze financieringen overeenkomstig de algemene beginselen gebeuren, opgesteld door de Algemene Vergadering overeenkomstig de bepalingen van artikel 5, paragraaf 3, a), die in het Huishoudelijk Reglement zullen opgenomen worden.

Art. 7.1. In het geval van niet-betaling van twee bijdragen door een lid, worden zijn stemrechten en het recht op deelname aan de vergadering van het Uitvoerend Comité en aan de Algemene Vergadering, volgend op de vaststelling van een dergelijk verzuim, automatisch geschorst. Het Uitvoerend Comité stelt, geval per geval, de voorwaarden vast waaronder de desbetreffende leden hun situatie kunnen in orde brengen of, indien dit niet gebeurt, worden geacht het Verdrag te hebben opgezegd. 2. In het geval van niet-betaling van drie opeenvolgende bijdragen geeft de Directeur-Generaal de desbetreffende leden of waarnemers kennis van deze situatie.Indien de situatie niet in orde is gebracht binnen de twee jaar volgend op 31 december van het derde jaar, worden de betrokken leden of waarnemers automatisch uitgesloten.

HOOFDSTUK VI. - Deelname van internationale intergouvernementele organisaties

Art. 8.Een internationale intergouvernementele organisatie kan deelnemen aan de werkzaamheden van de OIV of hiervan lid worden en bijdragen aan de financiering van de Organisatie onder de voorwaarden die, geval per geval, door de Algemene Vergadering op voorstel van het Uitvoerend Comité zullen worden vastgesteld.

HOOFDSTUK VII. - Wijziging en herziening van het Verdrag

Art. 9.1. Elk lid kan wijzigingen aan dit Verdrag voorstellen. Het voorstel dient schriftelijk te gebeuren aan de Directeur-Generaal.

Deze deelt het voorstel mee aan alle andere leden van de Organisatie.

Indien binnen de termijn van zes maanden, te rekenen vanaf de datum van de mededeling, de helft plus een van de leden gunstig reageren op het voorstel, legt de Directeur-Generaal het tijdens de eerste Algemene Vergadering na afloop van deze termijn ter aanvaarding voor.

De beslissing wordt genomen met eenparigheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Nadat de wijzigingen door de Algemene Vergadering zijn aangenomen, dienen zij te worden onderworpen aan de interne procedures voor aanvaarding, goedkeuring of bekrachtiging, voorzien in de nationale wetgeving van de leden. Zij worden van kracht de dertigste dag na de neerlegging van de akte van aanvaarding, goedkeuring, bekrachtiging of toetreding door een totaal van twee derden plus een van de leden van de Organisatie. 2. De herziening van dit Verdrag wordt van rechtswege ingesteld indien twee derden plus een van de leden het verzoek daartoe goedkeuren.In dit geval roept de Franse Regering binnen een termijn van zes maanden een Conferentie van de leden bijeen. Het programma en de voorstellen tot herziening worden ten minste twee maanden voor de Vergadering van de Conferentie aan de leden meegedeeld. De Conferentie stelt haar eigen procedureregels vast. De Directeur-Generaal van de OIV vervult er de functie van Secretaris-Generaal. 3. Voor de inwerkingtreding van een herzien Verdrag, stelt de Algemene Vergadering van de Organisatie, onder de voorwaarden vastgesteld in dit Verdrag en in het in artikel 10 bedoelde Huishoudelijk Reglement, vast in welke mate de Staten die Partij zijn bij dit Verdrag en die geen akte van aanvaarding, goedkeuring, bekrachtiging of toetreding zullen hebben neergelegd, aan de activiteiten van de OIV zullen mogen deelnemen na de datum van de inwerkingtreding ervan. HOOFDSTUK VIII. - Huishoudelijk Reglement

Art. 10.De Algemene Vergadering neemt het Huishoudelijk Reglement van de OIV aan waarin, waar nodig, de modaliteiten voor de uitvoering van dit Verdrag worden vastgelegd. Tot aan deze aanneming blijft het Reglement van het Internationaal Bureau voor Wijnstok en Wijn van kracht. Dit Huishoudelijk Reglement stelt met name de bevoegdheden en de regels met betrekking tot de werking van de in de voorafgaande artikelen bedoelde organen vast, de voorwaarden voor de deelname van de waarnemers, evenals de modaliteiten van beoordeling van de voorstellen tot voorbehoud die wat betreft dit Verdrag kunnen worden geformuleerd en de bepalingen inzake het administratief en financieel beleid van de OIV. Dit Huishoudelijk Reglement bepaalt ook op welke wijze de nodige documenten aan de leden van de Algemene Vergadering en het Uitvoerend Comité zullen worden ter inzage gegeven, in het bijzonder voor wat betreft de financiering, alvorens terzake besluiten worden genomen.

HOOFDSTUK IX. - Slotbepalingen

Art. 11.De OIV zal rechtspersoonlijkheid hebben en zal door elk van haar leden de rechtsbevoegdheid toegekend krijgen die nodig zou kunnen zijn voor de uitoefening van haar bevoegdheden.

Art. 12.Wat betreft dit Verdrag kunnen voorstellen tot voorbehoud worden geformuleerd. Deze zullen moeten worden aanvaard door de Algemene Vergadering overeenkomstig de bepalingen van artikel 5, paragraaf 3, a).

Art. 13.Dit Verdrag staat open voor ondertekening door alle lidstaten van het Internationaal Bureau voor Wijnstok en Wijn tot en met 31 juli 2001. Het wordt voorgelegd ter aanvaarding, goedkeuring, bekrachtiging of toetreding.

Art. 14.Iedere niet in artikel 13 van dit Verdrag bedoelde Staat kan vragen om tot dit Verdrag toe te treden. De verzoeken om toetreding worden rechtstreeks aan de OIV gericht, met een afschrift aan de Regering van de Franse Republiek, die de Staten die het Verdrag hebben ondertekend of Partijen bij dit Verdrag van deze verzoeken in kennis stelt. De OIV informeert zijn leden over de verzoeken tot toetreding en de eventueel gemaakte opmerkingen. Zij beschikken over een termijn van zes maanden om hun mening aan de OIV kenbaar te maken. Het verzoek tot toetreding wordt ingewilligd indien na verloop van de termijn van zes maanden, te rekenen vanaf de datum van de kennisgeving, een meerderheid van de leden zich hiertegen niet heeft verzet. De depositaris zal de Staat in kennis stellen van het gevolg dat aan zijn verzoek is gegeven. Indien het verzoek wordt ingewilligd, zal de betrokken Staat over twaalf maanden beschikken om zijn akte van toetreding bij de depositaris neer te leggen. Iedere in artikel 13 bedoelde Staat die dit Verdrag niet binnen de voorgeschreven termijn heeft ondertekend, kan te allen tijde tot het Verdrag toetreden.

Art. 15.De akten van aanvaarding, goedkeuring, bekrachtiging of toetreding worden neergelegd bij de Regering van de Franse Republiek, die hiervan kennisgeving doet aan de Staten die het Verdrag hebben ondertekend of aan de Partijen bij dit Verdrag. De akten van aanvaarding, goedkeuring, bekrachtiging of toetreding worden bewaard in het archief van de Regering van de Franse Republiek.

Art. 16.1. Dit Verdrag treedt in werking op de eerste dag van het jaar volgend op de neerlegging van de eenendertigste akte van aanvaarding, goedkeuring, bekrachtiging of toetreding. 2. Voor ieder van de Staten die dit Verdrag aanvaarden, goedkeuren of bekrachtigen of tot dit Verdrag toetreden, treedt dit Verdrag in werking op de dertigste dag volgend op de neerlegging door die Staat van zijn akte van aanvaarding, goedkeuring, bekrachtiging of toetreding.3. De Algemene Vergadering van het Internationaal Bureau voor Wijnstok en Wijn stelt vast, onder de voorwaarden bepaald in de gewijzigde Overeenkomst van 29 november 1924 en het daaruit voortvloeiende Huishoudelijk Reglement, in welke mate de Staten Partijen bij voornoemde Overeenkomst, die geen akte van aanvaarding, goedkeuring, bekrachtiging of toetreding hebben neergelegd, kunnen deelnemen aan de activiteiten van de OIV na de datum van de inwerkingtreding van dit Verdrag.

Art. 17.1. De gewijzigde Overeenkomst van 29 november 1924 wordt beëindigd door middel van een unaniem besluit van de eerste Algemene Vergadering volgend op de inwerkingtreding van dit Verdrag, tenzij alle Staten Partijen bij de hogerbedoelde Overeenkomst, voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit Verdrag, unaniem de voorwaarden voor de beëindiging ervan zijn overeengekomen. 2. De « Internationale Organisatie voor Wijnstok en Wijn » volgt het Internationaal Bureau voor Wijnstok en Wijn op in al zijn rechten en verplichtingen.

Art. 18.Elk lid, Partij bij dit Verdrag kan dit Verdrag te allen tijde opzeggen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de Directeur-Generaal van de OIV en aan de Regering van de Franse Republiek. Waarnemers kunnen besluiten zich terug te trekken met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de Directeur-Generaal van de OIV.

Art. 19.De Regering van de Franse Republiek is depositaris van dit Verdrag, waarvan de drie versies in de Franse, Spaanse en Engelse taal gelijkelijk rechtsgeldig zijn.

TEN BLIJKE WAARVAN de ondergetekenden, daartoe naar behoren gemachtigd door hun Regeringen, het Verdrag tot oprichting van de « Internationale Organisatie voor Wijnstok en Wijn » (OIV) hebben ondertekend.

GEDAAN te Parijs op 3 april 2001.

BIJLAGE 1 bedoeld in de artikelen 4 en 6 van dit Verdrag Wijze van vaststelling van de positie van iedere lidstaat in de wijnbouwsector 1. Objectieve criteria voor de vaststelling van de relatieve positie van iedere lidstaat in de wijnbouwsector : a) gemiddelde productie van wijnen, speciale wijnen, most en gedistilleerde dranken op basis van wijnbouwproducten (uitgedrukt in wijnequivalenten) gedurende het laatst gekende tijdvak van 5 jaar, na verwijdering van de twee uiterste waarden (P);b) gemiddelde totale oppervlakte van de wijngaarden gedurende de laatst gekende drie jaar (S);c) gemiddelde schijnbare consumptie van wijn en wijnequivalenten gedurende de laatst gekende drie jaar (C) = (P) productie - (E) exporten + (I) importen.2. Formule voor de vaststelling van de coëfficiënt van iedere lidstaat :

X % = (0,60

P (Etat membre) P (Totale OIV)

+ 0,20

S (Etat membre) S (Totale OIV)

+ 0,20

C (Etat membre) C (Totale OIV)

) 100

X % = (0,60

P (lidstaat) P (Totaal OIV)

+ 0,20

S (lidstaat) S (Totaal OIV)

+ 0,20

C (lidstaat) C (Totaal OIV)

) 100


3.De coëfficiënt van iedere lidstaat wordt geactualiseerd : a) aan het begin van het begrotingsjaar volgend op de toetreding van een nieuw lid;b) iedere drie jaar aan de hand van de recentste beschikbare statistische gegevens.4. Nieuwe toetredingen : Nieuwe leden die in de toekomst tot de OIV toetreden, moeten een verplichte financiële bijdrage betalen, geheel berekend op basis van de in deze Bijlage bepaalde formule, vermeerderd met hun bijdrage aan de specifieke financiering van de talen, onder de in Bijlage 2 vastgestelde voorwaarden.

BIJLAGE 2 bedoeld in de artikelen 4, 5 en 6 van dit Verdrag Vaststelling van de stemrechten, de verplichte financiële bijdragen van de lidstaten en de wijze van de financiering van de talen 1. Basisstemmen : Iedere lidstaat beschikt over een aantal basisstemmen dat gelijk is aan twee.2. Extra-stemmen : Het totaal aantal extra-stemmen is gelijk aan de helft van het totaal aantal basisstemmen.Tot dit maximum worden, in voorkomend geval, in aanvulling op de basisstemmen aan bepaalde lidstaten extra-stemmen toegekend, afhankelijk van hun relatieve positie in de wijnbouwsector, overeenkomstig de in Bijlage 1 bepaalde formule. 3. Gewogen stemmen : Het aantal van de gewogen stemmen van elke lidstaat is gelijk aan de som van de basisstemmen en eventuele extra-stemmen waarover hij beschikt.4. Verdeling van de verplichte bijdragen : Het totaal bedrag van de verplichte bijdragen die door de lidstaten moeten worden betaald, wordt berekend op basis van de door de Algemene Vergadering aangenomen begroting. Een derde van het totaal bedrag van de verplichte bijdragen wordt op gelijke wijze over de basisstemmen verdeeld.

Twee derden van het totaal bedrag van de verplichte bijdragen wordt naar rato van de extra- stemmen verdeeld.

Teneinde de overgang van de oude Overeenkomst naar dit Verdrag te vergemakkelijken kan de financiële bijdrage die overeenkomt met de twee basisstemmen van iedere lidstaat voor het eerste begrotingsjaar niet minder bedragen dan het bedrag van de « contributie-eenheid » van toepassing bij de inwerkingtreding van dit Verdrag. In voorkomend geval wordt het bedrag van de financiële bijdragen voor de extra-stemmen overeenkomstig aangepast om uit te komen op het totaal bedrag van de ingevolge de aangenomen begroting vastgestelde verplichte bijdragen. 5. Financiering van de talen : De financiering van de talen valt volledig ten laste van de algemene begroting van de OIV en gebeurt zonder specifieke bijdrage van iedere taalgroep samengesteld uit leden en waarnemers die desbetreffende taal gebruiken. De modaliteiten voor het gebruik van de talen zullen vastgesteld worden in bijzondere bepalingen van het Huishoudelijk Reglement.

SLOTAKTE van de Conferentie van de lidstaten van het « Internationaal Bureau van de Wijnstok en Wijn » 1. Na de drie zittingen van de Conferentie van de lidstaten van het « Internationaal Bureau van de Wijnstok en Wijn » gehouden op 14, 15 en 22 juni 2000 te Parijs, zijn de lidstaten opnieuw bijeengekomen tijdens een 4de zitting van de Conferentie op 3 april 2001 in de lokalen van de « Société Nationale d'Horticulture de France », 84, rue de Grenelle 75007 Parijs, om de definitieve tekst van het ontwerp-« Verdrag tot oprichting van de Internationale Organisatie voor Wijnstok en Wijn (OIV) » aan te nemen;2. De Regeringen van de volgende Staten waren vertegenwoordigd : de Republiek Zuid-Afrika, de Democratische Volksrepubliek Algerije, de Bondsrepubliek Duitsland, de Republiek Argentinië, Australië, de Republiek Oostenrijk, het Koninkrijk België, de Republiek Bolivia, de Federale Republiek Brazilië, de Republiek Chili, de Republiek Cyprus, het Koninkrijk Denemarken, het Koninkrijk Spanje, de Republiek Finland, de Franse Republiek, de Helleense Republiek, de Republiek Hongarije, de Italiaanse Republiek, de Republiek Libanon, het Groothertogdom Luxemburg, het Koninkrijk Marokko, de Verenigde Mexicaanse Staten, het Koninkrijk Noorwegen, Nieuw-Zeeland, het Koninkrijk der Nederlanden, de Portugese Republiek, Roemenië, het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, de Russische Federatie, het Koninkrijk Zweden, de Zwitserse Bondsstaat, de Republiek Tunesië, de Republiek Turkije, Oekraïne, de Republiek ten Oosten van de Uruguay;3. De Regeringen van de volgende Staten waren vertegenwoordigd door waarnemers : Canada, de Democratische Volksrepubliek China, de Republiek Kroatië, Ierland;4. De Conferentie heeft na afloop van zijn derde zitting een juridische en taalkundige werkgroep opgericht samengesteld uit de heer Spyrou (Australië), de heer Collard (Frankrijk) en de heer Juré (Uruguay) teneinde het ontwerpverdrag af te werken voor wat betreft de juridische en taalkundige aspecten;5. De vierde zitting van de Conferentie werd officieel geopend door de heer Félix Roberto Aguinaga (Argentinië), voorzitter van het « Internationaal Bureau van de Wijnstok en Wijn »;6. De vierde zitting van de Conferentie heeft de heer Alain Pierret (Frankrijk) als voorzitter bevestigd en mevrouw Alexandra Busnengo (Italië), de heer Craig Burns (Australië), de heer José Ramon Lopez Pardo (Spanje) en de heer Fernando Bianchi de Aguiar (Portugal) als vice-voorzitters aangeduid.De heer Félix Roberto Aguinaga was trouwens vice-voorzitter van rechtswege; 7. De Conferentie beschikte als basis voor de discussies over het document met de titel « Projet d'Accord portant création de l'Organisation Internationale de la Vigne et du Vin » van 2 april 2001, dat de Herziene Schikking van 29 november 1924 herzag;8. Overeenkomstig haar intern Reglement heeft de Conferentie na afloop van de vierde zitting op 3 april 2001 de Slotakte van de Conferentie aangenomen.Aan deze Slotakte is gehecht het « Verdrag tot oprichting van de Internationale Organisatie voor Wijnstok en Wijn (OIV) » dat op 3 april 2001 voor ondertekening is opgesteld in de lokalen van de « Société Nationale d'Horticulture de France », 84, rue de Grenelle 75007 Parijs, en daarna, van 4 april tot en met 31 juli 2001, in de zetel van de OIV, 18, rue d'Aguesseau 75008 Parijs. Bovendien wordt het « Verdrag tot oprichting van de Internationale Organisatie voor Wijnstok en Wijn (OIV) » voorgelegd ter aanvaarding, bekrachtiging, goedkeuring of toetreding door geïnteresseerde Staten. 9. De Regering van de Franse Republiek is depositaris van dit Verdrag, waarvan de drie versies in de Franse, Spaanse en Engelse taal gelijkelijk rechtsgeldig zijn. TEN BLIJKE WAARVAN de ondergetekenden, daartoe naar behoren gemachtigd door hun Regeringen, de Slotakte van de Conferentie van de lidstaten van het Internationaal Bureau van de Wijnstok en Wijn tot oprichting van de « Internationale Organisatie voor Wijnstok en Wijn (OIV) » hebben ondertekend.

GEDAAN te Parijs, op 3 april 2001.

Etats parties

Ratification Adhésion (A)

Entrée en vigueur

Staten die partij zijn

Bekrachtiging Toetreding (A)

Inwerkingtreding

Afrique du Sud

27 août 2004

26 septembre 2004

Algerije

7 april 2002

1 januari 2004

Algérie

7 avril 2002

1er Janvier 2004

Argentinië

30 juli 2008

29 augustus 2008

Allemagne

17 février 2003

1er Janvier 2004

Armenië

28 juli 2015 A

27 augustus 2015

Argentine

30 juillet 2008

29 août 2008

Australië

12 december 2002

1 januari 2004

Arménie

28 juillet 2015 A

27 août 2015

Azerbeidzjan

12 juni 2014 A

12 juli 2014

Australie

12 décembre 2002

1er Janvier 2004

België

1 juli, 2004 A

31 juli 2004

Autriche

7 août 2003

1er Janvier 2004

Bosnië-Herzegovina

12 oktober 2010

12 november 2010

Azerbaïdjan

12 juin 2014 A

12 juillet 2014

Brazilië

5 mei 2006 A

4 juni 2006

Belgique

1er Juillet 2004 A

31 juillet 2004

Bulgarije

25 november 2002 A

1 januari 2004

Bosnie et Herzégovine

12 octobre 2010 A

12 novembre 2010

Chili *


Brésil

5 mai 2006 A

4 juin 2006

Cyprus

7 november 2002

1 januari 2004

Bulgarie

25 novembre 2002 A

1er Janvier 2004

Denemarken

8 juli 2002

1 januari 2004

Chili *

Duitsland

17 februari 2003

1 januari 2004

Chypre

7 novembre 2002

1er Janvier 2004

Finland

23 december 2001

1 januari 2004

Croatie

18 janvier 2002 A

1er Janvier 2004

Frankrijk

29 december 2003

1 januari 2004

Danemark

8 juillet 2002

1er Janvier 2004

Georgië

9 december 2005 A

9 januari 2006

Espagne

2 août 2002

1er Janvier 2004

Griekenland

14 april 2003

1 januari 2004

Finlande

23 décembre 2001

1er Janvier 2004

Hongarije

1 januari 2004

1 januari 2004

France

29 décembre 2003

1er Janvier 2004

Ierland

3 juni 2003 A

1 januari 2004

Géorgie

9 décembre 2005 A

9 janvier 2006

India

8 december 2011 A

7 januari 2012

Grèce

14 avril 2003

1er Janvier 2004

Israël

9 februari 2004

11 maart 2004

Hongrie

1er Janvier 2004

1er Janvier 2004

Italië

15 januari 2003

1 januari 2004

Inde

8 décembre 2011 A

7 janvier 2012

Kroatië

18 januari 2002 A

1 januari 2004

Irlande

3 juin 2003 A

1er Janvier 2004

Libanon

10 oktober 2005 A

9 november 2005

Israël

9 février 2004

11 mars 2004

Luxemburg

22 juli 2003

1 januari 2004

Italie

15 janvier 2003

1er Janvier 2004

Macedonië

8 mei 2002 A

1 januari 2004

Liban

10 octobre 2005 A

9 novembre 2005

Malta

28 december 2001 A

1 januari 2004

Luxembourg

22 juillet 2003

1er Janvier 2004

Marokko

12 juni 2003

1 januari 2004

Macédoine

8 mai 2002 A

1er Janvier 2004

Mexico

24 februari 2003

1 januari 2004

Malte

28 décembre 2001 A

1er Janvier 2004

Moldavië

21 maart 2002

1 januari 2004

Maroc

12 juin 2003

1er Janvier 2004

Nederland

14 januari 2005

14 februari 2005

Mexique

24 février 2003

1er Janvier 2004

Nieuw-Zeeland

3 december 2003

1 januari 2004

Moldova

21 mars 2002

1er Janvier 2004

Noorwegen

29 oktober 2001

1 januari 2004

Norvège

29 octobre 2001

1er Janvier 2004

Oostenrijk

7 augustus 2003

1 januari 2004

Nouvelle-Zélande

3 décembre 2003

1er Janvier 2004

Peru

2 april, 2003

1 januari 2004

Pays-Bas

14 janvier 2005

14 février 2005

Portugal

16 februari 2004

18 maart 2004

Pérou

2 avril 2003

1er Janvier 2004

Roemenië

5 juli 2002

1 januari 2004

Portugal

16 février 2004

18 mars 2004

Rusland

24 augustus 2002 A

1 januari 2004

République tchèque

6 février 2004

8 mars 2004

Servië

30 januari 2002 A

1 januari 2004

Roumanie

5 juillet 2002

1er Janvier 2004

Slovenië

7 januari 2002 A

1 januari 2004

Russie

24 août 2002 A

1er Janvier 2004

Slowakije

17 oktober 2001

1 januari 2004

Serbie

30 janvier 2002 A

1er Janvier 2004

Spanje

2 augustus 2002

1 januari 2004

Slovaquie

17 octobre 2001

1er Janvier 2004

Tsjechische Republiek

6 februari 2004

8 maart 2004

Slovénie

7 janvier 2002 A

1er Janvier 2004

Turkije *


Suède

4 juillet 2001

1er Janvier 2004

Uruguay

26 februari 2004

28 maart 2004

Suisse

5 juin 2003

1er Janvier 2004

Zuid-Afrika

27 augustus 2004

26 september 2004

Turquie *

Zweden

4 juli 2001

1 januari 2004

Uruguay

26 février 2004

28 mars 2004

Zwitserland

5 juni 2003

1 januari 2004


* Datum van ratificatie niet meegedeeld door de depositaris.


^