Etaamb.openjustice.be
Verslag
gepubliceerd op 28 maart 2022

Verslag van de eerste algemene vergadering van het Instituut voor Octrooigemachtigden van 30 september 2021 Overeenkomstig artikel 45, § 1, eerste lid, van het koninklijk besluit van 30 september 2020 betreffende de vertegenwoordiging inzak Overeenkomstig artikel 45, § 1, tweede lid, van hetzelfde koninklijk besluit van 30 september (...)

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2022031235
pub.
28/03/2022
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE


Verslag van de eerste algemene vergadering van het Instituut voor Octrooigemachtigden van 30 september 2021 Overeenkomstig artikel 45, § 1, eerste lid, van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/09/2020 pub. 04/11/2020 numac 2020015902 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien sluiten betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien, vond op 30 september 2021 de eerste algemene vergadering plaats van het Instituut voor Octrooigemachtigden. De vergadering ging virtueel door via videoconferentie.

Overeenkomstig artikel 45, § 1, tweede lid, van hetzelfde koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/09/2020 pub. 04/11/2020 numac 2020015902 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien sluiten, stond de Dienst voor de Intellectuele Eigendom in voor de organisatie van de eerste algemene vergadering, met inbegrip van de verkiezingen.

Overeenkomstig artikel 45, § 2, eerste lid, van hetzelfde koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/09/2020 pub. 04/11/2020 numac 2020015902 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien sluiten, werd de eerste algemene vergadering voorgezeten door de regeringscommissaris bij het Instituut voor Octrooigemachtigden.

Overeenkomstig artikel 45, § 2, tweede lid, van hetzelfde koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/09/2020 pub. 04/11/2020 numac 2020015902 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien sluiten, stelt de Dienst voor de Intellectuele Eigendom het verslag op van de eerste algemene vergadering. Het wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Binnen een termijn van 60 dagen vanaf deze bekendmaking kan een verzoekschrift tot nietigverklaring bij de Raad van State ingediend worden tegen beslissingen met individuele strekking die door de algmene vergadering genomen werden. Het verzoekschrift moet, gedateerd en ondertekend, vergezeld worden van het vereiste aantal eensluidend verklaarde afschriften en van een afschrift van de bestreden beslissing en bevat: ? het opschrift "verzoekschrift tot nietigverklaring" als het niet eveneens een vordering tot schorsing bevat; ? de naam, hoedanigheid en woonplaats of zetel van de verzoekende partij, en in voorkomend geval, de gekozen woonplaats; ? het voorwerp van het beroep en een uiteenzetting van de feiten en de middelen; ? de naam en het adres van de verwerende partij.

Het verzoekschrift wordt ofwel per post aangetekend verzonden naar de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33 te 1040 Brussel, ofwel wordt het ingediend volgens de elektronische procedure (zie daarvoor de rubriek "e-Procedure" op de website van de Raad van State).

Verslag De lijst van aanwezigen op de vergadering, bevindt zich in bijlage 1.

Doorheen de vergadering zijn in totaal 93 van de 247 leden van het Instituut aanwezig. Niet al deze leden hebben echter de volledige duur van de vergadering bijgewoond. De leden zijn stemgerechtigd en hebben elk recht op één stem.

De deelnemende leden van het Instituut kunnen zich vanaf 8u op de vergadering aanmelden en hun verbinding testen.

Voormiddagsessie De voormiddagsessie van de eerste algemene vergadering gaat van start om 9u30.

Aan het begin van de vergadering geeft de plaatsvervangend regeringscommissaris praktische informatie mee aan de aanwezigen, met betrekking tot de functionaliteiten van Webex. De aanwezigen worden er opnieuw op gewezen dat de eerste algemene vergadering wordt opgenomen en dat de opname zal worden gebruikt om het verslag van de vergadering op te stellen en zal worden bewaard als bewijsstuk.

Punt 1: inleiding De regeringscommissaris bij het Instituut voor Octrooigemachtigden, die de eerste algemene vergadering voorzit, verwelkomt de aanwezigen en leidt de vergadering in. Daarbij wijst hij op de regels van artikel 45 van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/09/2020 pub. 04/11/2020 numac 2020015902 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien sluiten betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien, die op de eerste algemene vergadering van toepassing zijn.

Overeenkomstig artikel 45, § 3, eerste lid, van hetzelfde koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/09/2020 pub. 04/11/2020 numac 2020015902 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien sluiten beslist de eerste algemene vergadering rechtsgeldig wanneer minstens een vierde van de leden van het Instituut aanwezig is. Op basis van 247 leden is het te behalen quorum bijgevolg 62. De voorzitter deelt mee dat er meer dan 62 leden in de vergadering aanwezig zijn, wat van belang is voor het behalen van het quorum voor het nemen van beslissingen.

De organisator van de vergadering gaat na of er in de aanwezigheidslijst geen leden van het Instituut zijn die dubbel verbonden zijn. De voorzitter stelt vast dat mogelijk één van de leden dubbel verbonden is. De verbindingen van het betrokken lid worden verbroken en het lid meldt zich opnieuw aan op de vergadering.

De voorzitter van de vergadering licht de verdere agenda toe en de mogelijke timing.

De voorzitter geeft de leden meer toelichting over de stemmingen die tijdens de vergadering plaatsvinden. De stemming over personen is geheim, waardoor de stemmingen tijdens de verkiezingen en bij de aanduiding van de bedrijfsrevisor geheim zijn. De stemmingen over de jaarbijdrage en de voorstellen van reglement zijn niet geheim.

Om iedereen vertrouwd te maken met de elektronische stemmodule, wordt een simulatie van een stemming georganiseerd. In deze simulatie verkiest de algemene vergadering haar favoriete kleur, via een geheime stemming. Er wordt overgegaan tot de stemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. De algemene vergadering verkiest rood als favoriete kleur met 30 stemmen. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 2.

De voorzitter geeft de leden de mogelijkheid vragen te stellen. De leden stellen vragen over de affichage van de resterende tijd om te stemmen en de manier waarop een stem moet worden verstuurd. De voorzitter geeft aan dat de leden steeds over één minuut zullen beschikken om te stemmen, waarbij zal worden meegedeeld wanneer de stemming geopend en gesloten is, en hoe een stem moet worden verstuurd.

Punt 2: verkiezing van de voorzitter en de ondervoorzitter van de algemene vergadering De voorzitter van de vergadering leidt het tweede punt van de vergadering in dat betrekking heeft op de verkiezing van de voorzitter en de ondervoorzitter van de algemene vergadering voor een periode van zes jaar. Daarbij wordt er meer toelichting gegeven over de stemmingen die bij de verkiezingen plaatsvinden en die aan de leden reeds werd bezorgd in de uitnodiging voor de eerste algemene vergadering. De lijst met kandidaten voor de verkiezingen voor de functies binnen het Instituut werd eveneens voorafgaand aan de vergadering aan de deelnemende leden bezorgd in bijlage 2 van de documentatie.

De voorzitter geeft de leden de mogelijkheid vragen te stellen. De leden hebben geen vragen.

De voorzitter vraagt de leden of er bezwaar is om het mandaat van de leden die voor de functies binnen het Instituut zullen worden verkozen, te laten ingaan op 15 oktober 2021. De bedoeling is dat ook de mandaten van voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de tuchtcommissie, die door de Koning worden benoemd, op dezelfde datum zouden ingaan. Geen van de leden geeft aan hier bezwaar tegen te hebben.

Er wordt overgegaan naar de eerste stemronde, zijnde de verkiezing van de voorzitter van de algemene vergadering, via een geheime stemming.

De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen en die aan de leden reeds werd bezorgd in de uitnodiging voor de eerste algemene vergadering.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Dhr. André CLERIX behaalt met 36 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot voorzitter van de algemene vergadering. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Er wordt een korte pauze gehouden van enkele minuten om de volgende stemronde klaar te zetten.

Er wordt overgegaan naar de tweede stemronde, zijnde de verkiezing van de ondervoorzitter van de algemene vergadering, via een geheime stemming. De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan de kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen. Omdat de voorzitter van de algemene vergadering tot de Nederlandse taalgroep behoort, zijn kandidaten die tot deze taalgroep behoren in de tweede stemronde uitgesloten.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Dhr. Francis LEYDER behaalt met 75 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot ondervoorzitter van de algemene vergadering. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Een lid merkt op geen kandidatenlijst gezien te hebben in de stemmodule tijdens de tweede stemronde. Er zijn echter geen technische problemen met de stemmodule vastgesteld. Er zijn evenmin algemene problemen met het stemmen tijdens de tweede stemronde vastgesteld.

Er wordt een koffiepauze gehouden van vijftien minuten.

Punt 3: verkiezing van de leden van de raad De voorzitter van de vergadering leidt het derde punt van de vergadering in dat betrekking heeft op de verkiezing van de leden van de raad voor een periode van zes jaar.

Er wordt overgegaan naar de derde stemronde, zijnde de verkiezing van het eerste lid van de raad, via een geheime stemming. De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen en die aan de leden reeds werd bezorgd in de uitnodiging voor de eerste algemene vergadering.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Dhr. Thierry DEBLED behaalt met 17 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot lid van de raad.

De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Er wordt een korte pauze gehouden van enkele minuten om de volgende stemronde klaar te zetten.

Er wordt overgegaan naar de vierde stemronde, zijnde de verkiezing van het tweede lid van de raad, via een geheime stemming. De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Mevr. Ludivine COULON behaalt met 16 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot lid van de raad. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Er wordt een korte pauze gehouden van enkele minuten om de volgende stemronde klaar te zetten.

Er wordt overgegaan naar de vijfde stemronde, zijnde de verkiezing van het derde lid van de raad, via een geheime stemming. De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen. Omdat reeds twee leden van de raad tot de Franse taalgroep behoren, zijn kandidaten die tot deze taalgroep behoren in de vijfde stemronde uitgesloten.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Mevr. Annemie JAEKEN behaalt met 32 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot lid van de raad.

De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Er wordt een korte pauze gehouden van enkele minuten om de volgende stemronde klaar te zetten.

Er wordt overgegaan naar de zesde stemronde, zijnde de verkiezing van het vierde lid van de raad, via een geheime stemming. De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen. Omdat reeds twee leden van de raad tot de Franse taalgroep behoren, zijn kandidaten die tot deze taalgroep behoren in de zesde stemronde uitgesloten. Omdat reeds twee leden van de raad vrouwen zijn, zijn kandidaten van dit geslacht in de zesde stemronde uitgesloten.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Dhr. Koen VANHALST behaalt met 35 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot lid van de raad.

De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Er wordt een koffiepauze gehouden van tien minuten.

Punt 4: verkiezing van de leden en plaatsvervangende leden van de tuchtcommissie De voorzitter van de vergadering leidt het vierde punt van de vergadering in dat betrekking heeft op de verkiezing van de leden en plaatsvervangende leden van de tuchtcommissie voor een periode van zes jaar.

Er wordt overgegaan naar de zevende stemronde, zijnde de verkiezing van het eerste effectieve lid van de tuchtcommissie, via een geheime stemming. De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen en die aan de leden reeds werd bezorgd in de uitnodiging voor de eerste algemene vergadering.

De voorzitter maakt aan de leden bekend dat dhr. Sam GRANATA, raadsheer bij het hof van beroep, voorzitter zal zijn van de tuchtcommissie en daartoe door de Koning is benoemd, terwijl dhr.

Bruno VANDERMEULEN, advocaat, plaatsvervangend voorzitter van de tuchtcommissie zal zijn, eveneens door de Koning benoemd.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Dhr. Michaël BECK behaalt met 16 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot effectief lid van de tuchtcommissie. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Er wordt een korte pauze gehouden van enkele minuten om de volgende stemronde klaar te zetten.

Een lid meldt een onderbreking te hebben ervaren in de internetverbinding, waardoor hij niet heeft kunnen stemmen tijdens de zevende stemronde. Er zijn echter geen technische problemen met het netwerk vanuit de FOD Economie vastgesteld. Er zijn evenmin algemene problemen met het stemmen tijdens de zevende stemronde vastgesteld.

Er wordt overgegaan naar de achtste stemronde, zijnde de verkiezing van het tweede effectieve lid van de tuchtcommissie, via een geheime stemming. De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen. Omdat reeds twee effectieve leden van de tuchtcommissie, zijnde de voorzitter en het eerste verkozen effectieve lid, tot de Nederlandse taalgroep behoren, zijn kandidaten die tot deze taalgroep behoren in de achtste stemronde uitgesloten.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Dhr. Jean MAZURELLE behaalt met 11 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot effectief lid van de tuchtcommissie. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Er wordt een korte pauze gehouden van enkele minuten om de volgende stemronde klaar te zetten.

Er wordt overgegaan naar de negende stemronde, zijnde de verkiezing van het derde effectieve lid van de tuchtcommissie, via een geheime stemming. De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen. Omdat reeds twee effectieve leden van de tuchtcommissie, zijnde de voorzitter en het eerste verkozen effectieve lid, tot de Nederlandse taalgroep behoren, zijn kandidaten die tot deze taalgroep behoren in de negende stemronde uitgesloten.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Mevr. Emilie BLANCHE behaalt met 17 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot effectief lid van de tuchtcommissie. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Er wordt een korte pauze gehouden van enkele minuten om de volgende stemronde klaar te zetten.

Er wordt overgegaan naar de tiende stemronde, zijnde de verkiezing van het eerste plaatsvervangende lid van de tuchtcommissie, via een geheime stemming. De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Dhr. Nicolas PECHER behaalt met 13 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot plaatsvervangend lid van de tuchtcommissie. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Er wordt een korte pauze gehouden van enkele minuten om de volgende stemronde klaar te zetten.

Er wordt overgegaan naar de elfde stemronde, zijnde de verkiezing van het tweede plaatsvervangende lid van de tuchtcommissie, via een geheime stemming. De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Mevr. Evi VAN BALLAER behaalt met 16 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot plaatsvervangend lid van de tuchtcommissie. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Er wordt een korte pauze gehouden van enkele minuten om de volgende stemronde klaar te zetten.

Er wordt overgegaan naar de twaalfde stemronde, zijnde de verkiezing van het derde plaatsvervangende lid van de tuchtcommissie, via een geheime stemming. De voorzitter geeft meer toelichting over de wettelijke vereisten waaraan kandidaten moeten voldoen om voor de functie te worden verkozen. Omdat reeds twee plaatsvervangende leden van de tuchtcommissie, zijnde de plaatsvervangende voorzitter en het tweede verkozen plaatsvervangende lid, tot de Nederlandse taalgroep behoren, zijn kandidaten die tot deze taalgroep behoren in de twaalfde stemronde uitgesloten.

De voorzitter opent en sluit de stemming. Dhr. Eric GHENNE behaalt met 16 stemmen de meeste stemmen en is verkozen tot plaatsvervangend lid van de tuchtcommissie. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 3.

Een lid merkt op geen kandidatenlijst gezien te hebben in de stemmodule tijdens de zesde, zevende, elfde en twaalfde stemronde. Er zijn echter geen technische problemen met de stemmodule vastgesteld.

Er zijn evenmin algemene problemen met het stemmen tijdens de zesde, zevende, elfde en twaalfde stemronde vastgesteld.

De voorzitter feliciteert alle verkozenen en sluit de voormiddagsessie om 12u30. De middagpauze gaat in, waarna de namiddagsessie zal starten om 13u15.

Namiddagsessie De namiddagsessie van de eerste algemene vergadering gaat van start om 13u15.

De voorzitter van de vergadering overloopt de verdere agenda. Binnen het kader van de volgende punten op de agenda, geeft de voorzitter het woord aan een werkgroep van octrooigemachtigden die nauw betrokken was bij de voorbereidende werkzaamheden van de vergadering. Zij zullen bij de punten van de namiddagsessie telkens verdere toelichting geven.

Een lid van de werkgroep van octrooigemachtigden stelt de werkgroep voor.

Punt 5: aanwijzing van een bedrijfsrevisor De voorzitter van de vergadering leidt het vijfde punt van de agenda in dat betrekking heeft op de aanwijzing van een bedrijfsrevisor, belast met de controle van de inventaris en van de rekeningen van het Instituut.

Er wordt toegelicht dat de bedrijfsrevisor buiten de leden van de algemene vergadering wordt aangewezen voor een periode van drie jaar, zijnde de boekjaren 2021, 2022 en 2023. Afhankelijk van de bepalingen van het huishoudelijk reglement, worden de boekjaren 2021 en 2022 samengenomen. Aan de deelnemende leden werden voorafgaand aan de vergadering twee offertes bezorgd van bedrijfsrevisoren in bijlage 3 van de documentatie.

Aan de algemene vergadering zal de keuze tussen een van de twee bedrijfsrevisoren ter stemming worden aangeboden. De algemene vergadering wijst daarmee de bedrijfsrevisor aan die haar voorkeur wegdraagt.

De voorzitter geeft het woord aan een lid van de werkgroep van octrooigemachtigden, dat meer toelichting geeft over de twee offertes van bedrijfsrevisoren.

De voorzitter opent de algemene bespreking over de twee offertes van bedrijfsrevisoren. De leden hebben geen vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming met betrekking tot de aanwijzing van een bedrijfsrevisor, via een geheime stemming. De voorzitter stelt vast dat één van de leden dubbel verbonden is. De verbindingen van het betrokken lid worden verbroken en het lid meldt zich opnieuw aan op de vergadering. De voorzitter opent en sluit de stemming. BST Réviseurs d'Entreprises - Bedrijfsrevisoren behaalt de meerderheid van de uitgebrachte stemmen, namelijk 36 stemmen. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 4.

Een lid merkt op geen stemmodule gezien te hebben in Webex. Er zijn echter geen technische problemen met de stemmodule vastgesteld. Er zijn evenmin algemene problemen met het stemmen vastgesteld.

De algemene vergadering beslist dus tot het aanstellen als bedrijfsrevisor die belast is met de controle van de inventaris en van de rekeningen, BST Réviseurs d'Entreprises - Bedrijfsrevisoren, Rue Gachardstraat 88/16, 1050 Brussel. De wettelijke basis tot aanstelling is artikel XI.75/6, § 2, 2°, van het Wetboek van economisch recht. De aanstelling is voor een periode van drie boekjaren, met name 2021, 2022 en 2023.

De werkzaamheden zullen worden uitgevoerd in overeenstemming met de "Norm met betrekking tot de contractuele controle van KMO's en kleine (i)vzw's en stichtingen en de gedeelde wettelijk voorbehouden opdrachten bij KMO's en kleine (i)vzw's en stichtingen", controleopdracht (redelijke mate van zekerheid).

De voorzitter geeft mee dat de raad van het Instituut de beslissing van de algemene vergadering zal uitvoeren.

Punt 6: opstellen van een voorstel tot vaststelling van de jaarbijdrage De voorzitter van de vergadering leidt het zesde punt van de agenda in dat betrekking heeft op het opstellen van een voorstel tot vaststelling van de jaarbijdrage van de leden van het Instituut.

Er wordt toegelicht dat de eerste jaarbijdrage binnen het kader van de opstart van het Instituut zowel het resterende deel van 2021 als het geheel van 2022 zou dekken. Aan de deelnemende leden werd voorafgaand aan de vergadering een voorstel tot vaststelling van de jaarbijdrage van de leden van het Instituut bezorgd in bijlage 4 van de documentatie.

Aan de algemene vergadering zal het voorstel tot vaststelling van de jaarbijdrage ter stemming worden aangeboden.

De voorzitter geeft het woord aan een lid van de werkgroep van octrooigemachtigden, dat meer toelichting geeft over het voorstel tot vaststelling van de jaarbijdrage.

De voorzitter opent de algemene bespreking over het voorstel tot vaststelling van de jaarbijdrage.

De leden stellen een aantal vragen en geven een aantal opmerkingen.

Een eerste reeks heeft in het algemeen betrekking op de hoogte van het budget en de hoogte van de jaarbijdrage, mede in het licht van de lidgelden van toepassing bij een aantal andere instituten, ordes en associaties. Deze kunnen als volgt worden samengevat. Is een budget van 30.000 euro niet te groot, rekening houdend met het feit dat het Instituut geen kosten qua gebouwen of personeel zou hebben? De hoogte van de jaarbijdrage zou gebaseerd zijn op een budget van 30.000 euro en 100 leden, terwijl er 247 leden zijn. Is de jaarbijdrage bijgevolg niet te hoog? Werd bij het bepalen van het bedrag van de jaarbijdrage rekening gehouden met de lidgelden die van toepassing zijn bij andere instituten, ordes en associaties? Bij het epi, de Nederlandse Orde, een Luxemburge federatie van "conseils en propriété industrielle" en een aantal andere associaties zou het lidgeld lager liggen. Kan de hoogte van de jaarbijdrage van de leden niet beperkt worden tot het bedrag van toepassing bij het epi? Een tweede reeks aan vragen en opmerkingen heeft betrekking op een eventueel verschil in de hoogte van de jaarbijdrage, al naargelang de situatie van de octrooigemachtigde, en op een aantal andere diverse aspecten. Deze kunnen als volgt worden samengevat. Is er een verschil in het bedrag van jaarbijdrage voor een octrooigemachtigde die als werknemer actief is en een zelfstandig octrooigemachtigde? Is er overwogen een verschil te maken bij het bepalen van de jaarbijdrage tussen actieve en inactieve leden? Zou het bedrag van de jaarbijdrage niet afhankelijk gesteld kunnen worden van de inkomsten van het kantoor van de octrooigemachtigde, om zo rekening te houden met de situatie van nieuwere kantoren die nog niet over veel cliënteel beschikken? Dekt de jaarbijdrage ook de deelname van de leden aan een aantal seminaries? Kan men octrooigemachtigde blijven zonder lid te zijn van het Instituut? Binnen de context van de vragen en opmerkingen die verschillende leden formuleren, geven een aantal leden aan dat de hoogte van de jaarbijdrage voor de opstart van het Instituut aanvaardbaar is, maar dat dit bedrag in de toekomst zal verlaagd moeten worden om geen leden weg te jagen en het beroep voldoende aantrekkelijk te houden. Daarbij wordt opgemerkt dat de jaarbijdrage van het Instituut moeilijk te vergelijken valt met een aantal van de instituten, ordes en associaties die werden aangehaald. Zo heeft het epi een veelvoud aan leden, terwijl een aantal andere associaties niet noodzakelijk de wettelijke opdrachten hebben of aan dezelfde wettelijke vereisten zijn onderworpen als het Instituut. Ten slotte zou het praktisch moeilijk zijn om de hoogte van de jaarbijdrage te laten afhangen van de inkomsten van het kantoor van een octrooigemachtigde of van de vraag of hij actief dan wel inactief is.

In navolging van de vragen en opmerkingen van de leden, geeft de voorzitter aan dat het voorstel van jaarbijdrage werd bepaald op basis van een voorzichtige inschatting van het budget, met niet alleen aandacht voor de inkomstenzijde maar ook het onder controle houden van de uitgavenzijde. Het doel bestond erin de financiële draagkracht van het Instituut te garanderen, zonder af te doen aan de aantrekkelijkheid van het beroep in België. Hoewel het Instituut geen kosten qua gebouwen zou hebben en de jaarbijdrage geen seminaries voor de leden zou dekken, zijn er wel kosten voor onder meer de inschakeling van een bedrijfsrevisor, een boekhouder, een Data Protection Officer, secretariaatsdiensten en de uitbouw van een website. Het Instituut is onderworpen aan een aantal wettelijke vereisten en staat in voor een aantal wettelijke opdrachten, terwijl het over een relatief klein aantal leden beschikt. Het Instituut is daarmee moeilijk te vergelijken met een aantal van de instituten, ordes en associaties die werden aangehaald. Het zou bovendien moeilijk zijn om het budget van het Instituut afhankelijk te maken van de lidgelden die worden vastgesteld bij andere instituten of ordes, zoals het epi. Ten slotte is de voorgestelde jaarbijdrage aanzienlijk lager dan bij een aantal andere gereglementeerde beroepen in België.

De voorzitter verduidelijkt verder dat de hoogte van de jaarbijdrage voor elk lid gelijk is. Hoewel het Instituut momenteel 247 leden telt, zou een groot aantal van deze leden inactief zijn en zullen zij de jaarbijdrage wellicht niet betalen. Wie de jaarbijdrage niet betaalt, wordt geschrapt als lid van het Instituut en doorgehaald in het register van erkende gemachtigden. Men kan dus geen erkende gemachtigde zijn zonder lid te zijn van het Instituut. Wel kan een lid zijn lidmaatschap tijdelijk opschorten, waardoor hij wordt vrijgesteld van de betaling van een jaarbijdrage. De voorzitter toont begrip voor de wens van een aantal leden om het bedrag van de jaarbijdrage in de toekomst te verlagen. Het behoort aan de organen van het Instituut om de evolutie van de jaarbijdrage te bespreken, rekening houdend met de financiële situatie van het Instituut. Deze evolutie zal onder meer afhangen van het aantal leden dat zal overgaan tot de betaling van de eerste jaarbijdrage en dat dus lid van het Instituut zal blijven. Het voorstel van jaarbijdrage werd opgemaakt op basis van een eerste inschatting van het budget en betreft dus slechts een startpunt. Het sluit een aanpassing van het bedrag bij de vaststelling van toekomstige jaarbijdrages bijgevolg niet uit.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel tot vaststelling van de jaarbijdrage van de leden van het Instituut, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 47 stemmen voor, 9 tegen en 14 onthoudingen. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 5.

Het voorstel tot vaststelling van de jaarbijdrage dat door de algemene vergadering is aangenomen, zal ter goedkeuring worden voorgelegd van de Minister van Economie.

Er wordt een koffiepauze gehouden van tien minuten.

Punt 7: opstellen van het huishoudelijk reglement De voorzitter van de vergadering leidt het zevende punt van de agenda in dat betrekking heeft op het opstellen van het huishoudelijk reglement. Er wordt toegelicht dat in dit agendapunt, en in het achtste en negende agendapunt, drie voorstellen van reglement besproken worden. Deze voorstellen van reglement bevatten rechten en verplichtingen voor de leden van het Instituut. De bepalingen van die reglementen dienen te worden toegepast met inachtneming van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, waaronder het evenredigheidsbeginsel.

Er wordt verder toegelicht dat aan de deelnemende leden voorafgaand aan de vergadering een voorstel van huishoudelijk reglement werd bezorgd in bijlage 5 van de documentatie, net als een aantal voorstellen van amendement die een deelnemend lid heeft geformuleerd en een advies van de regeringscommissaris over bepaalde van deze amendementen.

Aan de algemene vergadering zal het voorstel van reglement ter stemming worden aangeboden, met integratie van de aangenomen voorstellen van amendement. Daaraan voorafgaand zullen de voorstellen van amendement ter stemming worden aangeboden.

De voorzitter geeft het woord aan een lid van de werkgroep van octrooigemachtigden, dat meer toelichting geeft over het voorstel van reglement.

De voorzitter opent de algemene bespreking over het voorstel van reglement.

Een lid vraagt of de niet-betaalde jaarbijdragen alsnog moeten worden betaald indien een lid opnieuw lid wordt van het Instituut na het lidmaatschap verloren te hebben ingevolge de niet-betaling van de jaarbijdrage. In antwoord verwijst de plaatsvervangend regeringscommissaris naar artikel 31, derde lid, van het voorstel van reglement dat inderdaad voorziet dat in dat geval de niet-betaalde jaarbijdragen, met toeslag, alsnog moeten worden betaald, tenzij het Instituut vooraf schriftelijk in kennis is gesteld van het voornemen van het lid om zijn lidmaatschap tijdelijk op te schorten.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van de voorstellen van amendement op het voorstel van reglement. Binnen dit kader licht de voorzitter toe dat de wijzigingen in de voorstellen van amendement nrs. 9 en 15 afzonderlijk per alinea ter stemming zullen worden aangeboden, aangezien deze voorstellen meerdere wijzigingen bevatten die niet aan elkaar verbonden zijn. Voor de voorstellen van amendement nrs. 8 en 15, eerste lid, heeft de regeringscommissaris in zijn advies een alternatief voorgesteld. Aangezien de alternatieve versies het meest afwijken van de bepalingen van het voorstel van reglement, zullen zij eerst ter stemming worden aangeboden. Indien de alternatieve versie van de regeringscommissaris bij stemming wordt verworpen, zal het originele voorstel van amendement ter stemming worden aangeboden.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 1. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Een lid vraagt of artikel XI.64/4 van het Wetboek van economisch recht reeds in werking is getreden. De voorzitter geeft aan dat artikel XI.64/4 slechts in werking treedt in de tweede fase van de hervorming van het beroep van octrooigemachtigde in België, die in de loop van 2022 wordt verwacht.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 1, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming.

Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 59 stemmen voor, 5 tegen en 8 onthoudingen. Om praktische redenen zijn de volledige stemresultaten, met aanduiding van de individuele stemkeuzes, voor dit voorstel van amendement en de overige voorstellen van amendement die tijdens de eerste algemene vergadering ter stemming werden aangeboden, niet bij het verslag gevoegd. Zij zijn op verzoek beschikbaar bij de Dienst voor de Intellectuele Eigendom.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 2. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter licht het negatief advies van de regeringscommissaris op dit voorstel van amendement toe. Daarbij wordt meegegeven dat de bepaling van het voorstel van reglement waarop het voorstel van amendement betrekking heeft in de toekomst verbeterd zou kunnen worden en dat het uiteindelijk doel in ieder geval erin bestaat een zo groot mogelijke publiciteit te bereiken voor de reglementen die binnen het Instituut van toepassing zijn, net als voor de ledenlijst. De indiener van het voorstel van amendement trekt het betrokken voorstel in, net als het voorstel van amendement nr. 3. Geen van de leden geeft aan deze voorstellen voor zijn rekening te nemen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 4. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 4, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming.

Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 59 stemmen voor, 2 tegen en 6 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 5. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Een lid merkt op dat de betrokken termijn zich moet aanpassen aan de termijn om agendapunten voor te stellen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 5, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming.

Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 56 stemmen voor, 6 tegen en 6 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 6. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 6, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming.

Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 55 stemmen voor, 5 tegen en 5 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 7. De indiener van het voorstel licht het toe. Binnen dit kader licht de voorzitter toe dat de bepaling in het voorstel van reglement die een quorum van een derde vereist voor het nemen van beslissingen door de algemene vergadering, was ingegeven door voorzichtigheidsoverwegingen, gelet op het feit dat vooralsnog een groot aantal leden van het Instituut inactief zijn en zij slechts zullen worden doorgehaald indien zij de jaarbijdrage niet zullen betalen. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 7, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming.

Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 36 stemmen voor, 25 tegen en 7 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 8. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter licht het advies van de regeringscommissaris toe waarin deze een alternatief voorstel van amendement doet. De indiener van het voorstel verduidelijkt binnen dit kader dat men zou kunnen stellen dat de voorzitter van de algemene vergadering geen andere leden kan vertegenwoordigen, aangezien zijn stem beslissend is wanneer de stemmen staken. Dit is niet het geval voor de ondervoorzitter van de algemene vergadering, waardoor deze regel niet op hem van toepassing zou moeten zijn. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van de alternatieve versie van het voorstel van amendement nr. 8 van de regeringscommissaris, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 59 stemmen voor, 5 tegen en 6 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 9, eerste lid. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter licht het positief advies van de regeringscommissaris op dit voorstel van amendement toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 9, eerste lid, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 55 stemmen voor, 7 tegen en 8 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 9, tweede lid. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter licht het negatief advies van de regeringscommissaris op dit voorstel van amendement toe. De indiener van het voorstel van amendement trekt het betrokken voorstel in. Een lid vraagt of het niet beter is de laatste zin van artikel 13, tweede lid, van het voorstel van huishoudelijk reglement te schrappen. De voorzitter geeft aan dat het aan de algemene vergadering toekomt om zulke eventuele wijzigingen aan de tekst in de toekomst te bekijken. Een ander lid stelt dat de uitdrukking "indien de stemmen staken" geen goed Nederlands zou zijn en beter vervangen zou worden door "bij pariteit van stemmen". De voorzitter geeft aan dat de gebruikte uitdrukking gemeenzaam is in regelgevende teksten. Geen van de leden geeft aan het voorstel van amendement voor zijn rekening te nemen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 10. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter licht het positief advies van de regeringscommissaris op dit voorstel van amendement toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 10, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 64 stemmen voor, 0 tegen en 8 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 11. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 11, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 64 stemmen voor, 3 tegen en 3 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 12. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 12, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 58 stemmen voor, 6 tegen en 6 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 13. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 13, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 62 stemmen voor, 3 tegen en 4 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 14. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Een lid merkt op dat het gebruik van de term "inbegrepen" in de Nederlandse tekst van het voorstel van amendement beter vervangen wordt door de term "waaronder". De voorzitter geeft aan dat het aan de algemene vergadering toekomt om zulke eventuele wijzigingen aan de tekst in de toekomst te bekijken.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 14, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 65 stemmen voor, 2 tegen en 6 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 15, eerste lid. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter licht het advies van de regeringscommissaris toe waarin deze een alternatief voorstel van amendement doet. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van de alternatieve versie van het voorstel van amendement nr. 15, eerste lid, van de regeringscommissaris, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 66 stemmen voor, 4 tegen en 1 onthouding.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 15, tweede lid. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter licht het advies van de regeringscommissaris toe. De indiener van het voorstel van amendement trekt het betrokken voorstel in. Geen van de leden geeft aan het voorstel van amendement voor zijn rekening te nemen. Een lid merkt op dat artikel 31, tweede lid, van het voorstel van huishoudelijk reglement waarop het voorstel van amendement betrekking heeft, melding maakt van de term "penningmeester" zonder dat deze term gedefinieerd zou zijn in het voorstel van reglement. De voorzitter geeft aan dat de betrokken term reeds wordt gebruikt in artikel XI.75/7, § 1, van het Wetboek van economisch recht waarin wordt voorzien dat de raad uit zijn leden een secretaris en een penningmeester verkiest.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 15, derde lid. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 15, derde lid, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 65 stemmen voor, 4 tegen en 2 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 15, vierde lid. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter geeft mee dat, zelfs met een aanneming van het voorstel van amendement, artikel XI.72, eerste lid, 7°, en tweede lid, van het Wetboek van economisch recht voorziet dat de doorhaling van een lid van het Instituut ten gevolge van een tuchtmaatregel of de niet-betaling van de jaarbijdrage minstens één jaar bedraagt. De indiener van het voorstel van amendement merkt binnen dat kader op dat het voorstel van amendement bijgevolg beter wordt aangenomen, aangezien de betrokken bepaling in het voorstel van huishoudelijk reglement de wettelijke bepaling niet exact weerspiegelt en aanleiding kan geven tot strijdige interpretaties. De voorzitter geeft hierop aan dat dit inderdaad het geval is en raadt aan het voorstel van amendement aan te nemen. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Een lid merkt in het algemeen op dat de sancties (doorhaling en financiële sancties bij herinschrijving) voor de niet-betaling van de jaarbijdrag zeer zwaar zijn en het voorwerp zouden moeten uitmaken van de toekomstige besprekingen van de algemene vergadering.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 15, vierde lid, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 67 stemmen voor, 1 tegen en 2 onthoudingen.

Er wordt een koffiepauze gehouden van tien minuten.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van huishoudelijk reglement in zijn geheel, met integratie van de aangenomen voorstellen van amendement, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van reglement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 64 stemmen voor, 0 tegen en 1 onthouding. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 6.

Het voorstel van huishoudelijk reglement dat door de algemene vergadering is aangenomen, zal ter goedkeuring worden voorgelegd van de Minister van Economie.

Punt 8: opstellen van het reglement betreffende de gedragsregels De voorzitter van de vergadering leidt het achtste punt van de agenda in dat betrekking heeft op het opstellen van het reglement betreffende de gedragsregels.

Er wordt toegelicht dat aan de deelnemende leden voorafgaand aan de vergadering een voorstel van reglement werd bezorgd in bijlage 6 van de documentatie, net als een aantal voorstellen van amendement die een deelnemend lid heeft geformuleerd en een advies van de regeringscommissaris over bepaalde van deze amendementen.

Aan de algemene vergadering zal het voorstel van reglement ter stemming worden aangeboden, met integratie van de aangenomen voorstellen van amendement. Daaraan voorafgaand zullen de voorstellen van amendement ter stemming worden aangeboden.

De voorzitter geeft het woord aan een lid van de werkgroep van octrooigemachtigden, dat meer toelichting geeft over het voorstel van reglement.

De voorzitter opent de algemene bespreking over het voorstel van reglement.

Een lid vraagt of artikel 6 van het voorstel van reglement, waar wordt voorzien dat een lid geen commissie mag geven aan anderen voor het aanbrengen van werk, niet alleen van toepassing is op de octrooigemachtigde zelf maar ook op het kantoor waar hij werkzaam is.

Het lid van de werkgroep van octrooigemachtigden geeft aan dat, volgens de geest van de regel, deze ook van toepassing zou moeten zijn op de kantoren, maar dat het uiteindelijk aan de tuchtcommissie toekomt om zich hierover uit te spreken. Een ander lid merkt op dat, gelet op de verschillende technische achtergronden, leden van het Instituut onderling werkafspraken zouden moeten kunnen maken met daarbij financiële afspraken, zonder dat dit een weerslag op de kwaliteit of ethische aspecten van de uitoefening van het beroep zou moeten hebben. De ethische aspecten zouden reeds voldoende geregeld zijn in artikel 3 van het voorstel van reglement dat betrekking heeft op de betrouwbaarheid, onafhankelijkheid en onbevooroordeelheid van het lid. De voorzitter geeft aan dat voor dit artikel geen voorstel van amendement werd ingediend. Het komt aan de algemene vergadering toe om eventuele wijzigingen aan de tekst in de toekomst te bekijken en aan de tuchtcommissie om zich over de interpretatie van de betrokken bepaling uit te spreken. Het lid van de werkgroep van octrooigemachtigden merkt op dat de bepaling ook voorkomt in de gedragsregels voor de Europese octrooigemachtigden. Ten slotte geeft een lid aan dat er in de Franse tekst van artikel 10 van het voorstel van reglement een comma te veel zou staan.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van de voorstellen van amendement op het voorstel van reglement. Binnen dit kader licht de voorzitter toe dat de voorstellen van amendement nrs. 1 en 8 samen ter stemming zullen worden aangeboden, aangezien deze aan elkaar verbonden zijn.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van de voorstellen van amendement nrs. 1 en 8. De indiener van de voorstellen licht ze toe.

De voorzitter opent de bespreking van de voorstellen van amendement.

Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van de voorstellen van amendement nrs. 1 en 8, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. De voorstellen van amendement worden bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 65 stemmen voor, 0 tegen en 1 onthouding.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 2. De indiener van het voorstel licht het toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Een lid vraagt of het voorstel van amendement tot gevolg zou hebben dat het niet volgen van permanente vorming gesanctionneerd kan worden door de tuchtcommissie, met eventueel een verval van het lidmaatschap voor minstens één jaar.

De indiener van het voorstel van amendement geeft aan dat de hoogte van de sanctie uiteraard zal afhangen van de zwaarte van de inbreuk en dat het aan de tuchtcommissie toekomt zich er over uit te spreken. Een aantal andere leden stellen dat de vereisten inzake permanente vorming niet behoren vermengd te worden met de vereisten inzake de gedragsregels. De vermelding van permanente vorming als middel om de eer en het aanzien van de leden en het beroep hoog te houden, zou de indruk kunnen wekken dat scholing daartoe dus volstaat en zou in die zin geïnterpreteerd kunnen worden als een beperking op de vereisten van de betrokken gedragsregel. Ten slotte verduidelijkt de voorzitter, ingevolge de vragen en opmerkingen van een aantal leden, dat een verwerping van het voorstel van amendement niet tot gevolg heeft dat de niet-naleving van de regels inzake permanente vorming niet zou kunnen worden gesanctionneerd door de tuchtcommissie.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 2, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming.

Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen verworpen met 25 stemmen voor, 38 tegen en 5 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 3. De voorzitter licht toe dat het voorstel slechts betrekking heeft op een taalkundige verbetering en vraagt de leden of er bezwaar is tegen de aanneming van het voorstel van amendement. Geen van de leden geeft aan hier bezwaar tegen te hebben.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 4. Het lid van de werkgroep van octrooigemachtigden licht het voorstel van amendement toe in de plaats van de indiener van het voorstel. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Geen van de leden heeft vragen of opmerkingen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 4, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming.

Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 42 stemmen voor, 8 tegen en 12 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 5. De voorzitter licht toe dat het voorstel slechts betrekking heeft op een taalkundige verbetering en vraagt de leden of er bezwaar is tegen de aanneming van het voorstel van amendement. Geen van de leden geeft aan hier bezwaar tegen te hebben.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 6. Het lid van de werkgroep van octrooigemachtigden licht het voorstel van amendement toe in de plaats van de indiener van het voorstel. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Een lid geeft aan geen voorstander te zijn van het voorstel van amendement omwille van het feit dat de documenten die openbaar zijn niet noodzakelijk bewerkbare documenten betreffen (zoals Word-documenten) waarmee de nieuwe octrooigemachtigde eenvoudig aan de slag kan. Het lid van de werkgroep van octrooigemachtigden en een ander lid geven aan dat de nieuwe octrooigemachtigde zonder die bewerkbare documenten verder kan en dat deze niet behoren tot de documenten die noodzakelijk zijn voor het behandelen van de zaak.

Eventueel kan de betrokken bepaling, zoals die door het voorstel van amendement zou worden gewijzigd, in de toekomst verder verfijnd worden door de algemene vergadering. Ten slotte merkt een lid op dat voor de raadpleging van buitenlandse registers misschien gemachtigden moeten worden ingeschakeld, wat kosten met zich meebrengt. Ten slotte geeft de voorzitter aan dat het aan de algemene vergadering toekomt om eventuele andere wijzigingen aan de tekst in de toekomst te bekijken.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 6, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming.

Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 36 stemmen voor, 28 tegen en 4 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 7. De voorzitter licht toe dat het voorstel slechts betrekking heeft op een taalkundige verbetering en vraagt de leden of er bezwaar is tegen de aanneming van het voorstel van amendement. Geen van de leden geeft aan hier bezwaar tegen te hebben.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van reglement betreffende de gedragsregels in zijn geheel, met integratie van de aangenomen voorstellen van amendement, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming. Het voorstel van reglement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen aangenomen met 63 stemmen voor, 1 tegen en 2 onthoudingen. De volledige stemresultaten bevinden zich in bijlage 7.

Het voorstel van reglement betreffende de gedragsregels dat door de algemene vergadering is aangenomen, zal ter goedkeuring worden voorgelegd van de Koning.

Punt 9: opstellen van het reglement houdende de organisatie van een permanente vorming De voorzitter van de vergadering leidt het negende punt van de agenda in dat betrekking heeft op het opstellen van een reglement houdende de organisatie van een permanente vorming.

Er wordt toegelicht dat aan de deelnemende leden voorafgaand aan de vergadering een voorstel van reglement werd bezorgd in bijlage 7 van de documentatie, net als een aantal voorstellen van amendement die deelnemende leden hebben geformuleerd en een advies van de regeringscommissaris over bepaalde van deze amendementen.

Aan de algemene vergadering zal het voorstel van reglement ter stemming worden aangeboden, met integratie van de aangenomen voorstellen van amendement. Daaraan voorafgaand zullen de voorstellen van amendement ter stemming worden aangeboden.

De voorzitter geeft het woord aan een lid van de werkgroep van octrooigemachtigden, dat meer toelichting geeft over het voorstel van reglement.

De voorzitter opent de algemene bespreking over het voorstel van reglement.

De leden stellen een aantal vragen en geven een aantal opmerkingen.

Een eerste reeks heeft betrekking op de precieze inhoud van de permanente vorming, welke opleidingen hiervoor in aanmerking komen en of er voldoende relevante opleidingen beschikbaar zijn. Deze kunnen als volgt worden samengevat. Wie beslist of een opleiding in aanmerking komt voor de toekenning van punten? Welke opleidingen zullen in aanmerking komen? Zullen ook technische opleidingen of zelfstudie in aanmerking komen? Wanneer zal worden beslist welke opleidingen in aanmerking komen, namelijk voorafgaand of na het volgen van de opleiding? De definitie van permanente vorming zou niet duidelijk zijn en inspiratie zou kunnen gezocht worden in de Franse wetgeving voor een toekomstige versie van het reglement. Er zouden weinig opleidingen gewijd aan het Belgisch intellectueel eigendomsrecht beschikbaar zijn. Kan de verplichting tot het behalen van een aantal punten inzake permanente vorming niet voorwaardelijk gesteld worden aan de beschikbaarheid van voldoende opleidingen door het Instituut? Een tweede reeks aan vragen en opmerkingen heeft betrekking op het aantal te behalen punten van permanente vorming, de bewijsvoering en de publiciteit die aan het halen van zulke punten zou worden gegeven, alsook de mogelijke sancties bij niet-naleving. Deze kunnen als volgt worden samengevat. Het behalen van zestien punten per jaar zou te veel zijn. De vereiste voor het behalen van zestien punten per jaar zou kunnen beoordeeld worden op basis van een gemiddelde over twee jaar heen. Het zou moeilijk zijn om te bewijzen dat het vereiste aantal punten werd behaald, ook binnen de context van het volledig volgen van online opleidingen. Het zou pragmatischer zijn om punten inzake permanente vorming toe te kennen reeds indien een lid zich voor een opleiding heeft ingeschreven, of deze nu fysiek of online doorgaat, eerder dan bij online opleidingen te vereisen dat wordt aangetoond dat de opleiding tot het einde werd gevolgd. Kan het resultaat van het behalen van het aantal punten inzake permanente vorming publiek worden gemaakt? Zou dit resultaat kunnen gebruikt worden tegen het lid? Wat is de sanctie voor de niet-naleving van de plichten inzake permanente vorming? Een derde reeks aan vragen en opmerkingen heeft betrekking op de inwerkingtreding en de wettelijke basis van het reglement houdende de organisatie van een permanente vorming. Deze kunnen als volgt worden samengevat. Zal het reglement vanaf 2022 worden toegepast? Voldoet het voorstel van reglement aan de wettelijke bepalingen van artikel XI.75/6 dat in zijn Franse versie spreekt over de "organisation d'une formation permanente dispensée à l'attention de ses membres" ? Binnen de context van de vragen en opmerkingen die verschillende leden formuleren, geven een aantal leden aan dat de regels betreffende permanente vorming vatbaar zijn voor verfijning en verdere uitwerking voor wat als permanente vorming kan worden gekwalificeerd en voor wat het Instituut als permanente vorming zou kunnen of moeten aanbieden.

Dit alles kan echter niet op een eerste algemene vergadering worden besproken, wat zal noodzaken tot pragmatisme. Verder achten deze leden het belangrijk om een bepaalde openheid in de tekst van het voorstel van reglement te behouden teneinde te verhinderen dat een te gedetailleerde benadering een belemmering zou kunnen vormen voor de toekenning van punten inzake permanente vorming voor opleidingsactiviteiten die in aanmerking zouden moeten kunnen komen, maar waar bij het opstellen van het reglement geen rekening mee werd gehouden. Ten slotte geeft een lid meer informatie over de mogelijke organisatie van een aantal opleidingen inzake de Belgische intellectuele eigendom.

In navolging van de vragen en opmerkingen van de leden, geeft de voorzitter aan dat het reglement van toepassing kan zijn vanaf eind 2021 of begin 2022 indien de algemene vergadering het aanneemt en het vervolgens wordt goedgekeurd door de Minister van Economie. Daarnaast acht de voorzitter het voorstel van reglement te beantwoorden aan de wettelijke bepaling van artikel XI.75/6, aangezien het reglement beoogt te garanderen dat de leden zich op een voortdurende basis vormen, een verplichting die ook in andere gereglementeerde beroepen geldt, en daartoe deze verplichting kadert. In antwoord op een aantal vragen en opmerkingen van de leden, merkt het lid van de werkgroep van octrooigemachtigden op dat het aan de tuchtcommissie van het Instituut toekomt om te oordelen of een lid zijn verplichting tot permanente vorming heeft nageleefd en in die zin te oordelen of de gevolgde opleiding in aanmerking komt voor de toekenning van punten.

Opleidingsactiviteiten waarvoor moeilijk bewijs kan worden geleverd dat zij zijn gevolgd, zoals zelfstudie, kunnen moeilijk aanvaard worden voor de toekenning van punten.

De voorzitter van de vergadering geeft aan dat veel vragen rijzen over het voorstel van reglement, die begrijpelijk zijn. De tekst van het voorstel blijft echter relatief open voor intepretatie wat de kans geeft om deze vragen later te beantwoorden en verduidelijkingen naderhand op punt te stellen. De algemene vergadering dient echter een reglement op te stellen op haar eerste algemene vergadering of binnen drie maanden vanaf deze vergadering, wat een belangrijk aspect is voor het bereiken van het doel van de wetgever om de kwaliteit van de dienstverlening door de beroepsgroep van de octrooigemachtigden te garanderen. Indien de algemene vergadering het voorstel van reglement aanneemt, kan het een beginpunt en een basis vormen voor verdere uitwerking en verduidelijking in de toekomst door de algemene vergadering, ten bate van de rechtszekerheid.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van de voorstellen van amendement op het voorstel van reglement. De voorzitter wijst erop dat de indiener van de voorstellen van amendement nrs. 1 en 4 deze voorstellen intrekt ingevolge het negatief advies van de regeringscommissaris. Geen van de leden geeft aan deze voorstellen voor zijn rekening te nemen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 2. Door een technisch probleem bij de indiener van het voorstel, licht deze het niet verder toe. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Een aantal leden geven aan dat het voorstel van amendement ertoe leidt dat de verplichting tot permanente vorming wordt uitgehold. Het amendement zou ertoe leiden dat bepaalde activiteiten in aanmerking komen voor de toekenning van punten inzake permanente vorming, die reeds tot de dagelijkse uitoefening van het beroep van octrooigemachtigde behoren. Een ander lid acht het opportuun om het zesde punt in de opsomming van het amendement te schrappen.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 2, via een naamstemming. De voorzitter opent en sluit de stemming.

Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen verworpen met 23 stemmen voor, 31 tegen en 8 onthoudingen.

Er wordt overgegaan naar de bespreking van het voorstel van amendement nr. 3. Het lid van de werkgroep van octrooigemachtigden licht het voorstel van amendement toe in de plaats van de indiener van het voorstel. De voorzitter opent de bespreking van het voorstel van amendement. Een lid geeft aan het eens te zijn met het voorstel van amendement voor wat betreft de invoering van een limiet op het aantal punten inzake permanente vorming dat kan worden toegekend voor het schrijven van een relevant artikel. Een ander lid acht de laatste paragraaf van het voorstel van amendement te restrictief en vraagt zich daarbij af waarom een opleiding betreffende het Amerikaans recht geen relevante opleiding zou zijn.

Er wordt overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 3, via een naamstemming. Op vraag van een lid, wordt het voorstel van amendement gesplitst. Er wordt afzonderlijk gestemd over het voorstel van amendement nr. 3, tweede lid, en over het derde lid. De voorzitter opent en sluit de stemming van het voorstel van amendement nr. 3, tweede lid. Het voorstel van amendement wordt bij meerderheid van uitgebrachte stemmen verworpen met 21 stemmen voor, 36 tegen en 5 onthoudingen. Er wordt vervolgens overgegaan tot de stemming van het voorstel van amendement nr. 3, derde lid. De voorzitter opent en sluit de stemming van het voorstel van amendement nr. 3, derde lid. Het vereiste quorum voor het nemen van de beslissing wordt niet bereikt met 11 stemmen voor, 48 tegen en 2 onthoudingen.

De voorzitter besluit dat het voorstel van reglement niet ter stemming kan worden aangeboden, aangezien het vereiste quorum voor het nemen van beslissingen niet langer wordt bereikt. Het punt betreffende het voorstel van reglement zal moeten worden hernomen op een volgende algemene vergadering die georganiseerd moet worden binnen drie maanden vanaf de eerste algemene vergadering, overeenkomstig artikel 44, tweede lid, van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde.

Einde van de eerste algemene vergadering De voorzitter van de vergadering sluit de eerste algemene vergadering van het Instituut en somt daarbij de verwezenlijkingen van de algemene vergadering op. Met de verkozen raad worden de volgende stappen in de oprichting van het Instituut bekeken. Hij bedankt alle betrokkenen in het project, waaronder de leden van het Instituut, in het bijzonder degene die zich kandidaat hebben gesteld voor de verkiezingen, de leden van de werkgroep van octrooigemachtigden en de beambten van de FOD Economie.

De eerste algemene vergadering van het Instituut voor Octrooigemachtigden wordt gesloten om 18u25.

Bijlage 1: lijst van aanwezigen Administratie: DEBRULLE Jérôme - regeringscommissaris DE TEMMERMAN Ben - plaatsvervangend regeringscommissaris AELBRECHT Gunther - FOD Economie BAILLEUX Geoffrey - FOD Economie LUPPENS Myriam - FOD Economie SCHOONEYT Betty - FOD Economie VAN CAUTER Jozefien - FOD Economie Leden: AMIRA Sami BAR Grégory BECK Michaël BLANCHE Emilie BOSCH Henry BROHEZ Véronique BUTAYE Nicolas CAERS Raf CALLEWAERT Koen CANET Denis CARDOEN Marnick CHIELENS Kristof CLERIX André COULON Ludivine CREPIN Carine D'HALLEWEYN Nele DE CLERCQ Ann de DIESBACH Philippe DE KEZEL Eric de KONING Sjors de WEERDT Robrecht DEBLED Thierry DECLERCK Jeroen DECROCK Patrick DESTRYKER Elise DUYVER Jurgen EECKHAOUDT Sabine EULAERS Eva FARMER Guy GEVERS François GHENNE Eric GILIO Michel GOESAERT Hans GOLLIER Paul-André GREGOIR Pieter GRIDELET Evelyne HAESTIER Anne HENNIN Caroline HERTOGHE Kris HOBE Myriam JAEKEN Annemie KAMPHUIS Albertus KOURGIAS Catherine KRAFT Henricus KREBS Achim LAGAERT Stijn LAMBERT Karel LECOMTE Didier LERHO Marc LEROY Pascal LESTHAEGHE David LEYDER Francis LOBERA Romain LUYS Marie-José MAZURELLE Jean MONNI Richard NIESTADT Bart Jan PALATE Matthieu PARIS Fabienne PECHER Nicolas PHILIPPAERTS Yannick QUINTELIER Claude REEKMANS Sara RIVIERE Anne ROGIEST Wouter SAELENS Claire SARLET Stephanie SAVOYE Anne SCHOONJANS Bram SINNING Thorsten THEUNIS Patrick THYSEN Sarah TUILARD Sébastien VAN BALLAER Evi VAN CAUTEREN Tim VAN GYSEL Stefan VAN MALDEREN Eric VAN MALDEREN Joëlle VAN MINNEBRUGGEN Ewan VAN REET Joseph van TROOST Pascal VAN VARENBERG Patrick VANDEBERG Marie-Paule VANDEPUTTE Carol VANDERSCHAEGHE Dieter VANDERSTEEN Pieter VANGHELUWE Lieven VANHALST Koen VELDMAN Kitty VERBEURE Birgit VINCK Glenn WILLNEGGER Eva ZONNEVELD Hendrik Jan

Bijlage 2: stemresultaten van de stemsimulatie - verkiezing van de favoriete kleur van de algemene vergadering Zwart: 19 Geel: 25 Rood: 30 Onthouding: 9 Blanco: 10

Bijlage 3: stemresultaten van de verkiezingen voor de functies binnen het Instituut Stemronde 1: voorzitter van de algemene vergadering BECK Michaël (NL): 13 CLERIX André (NL): 36 LEYDER Francis (FR): 26 VAN MINNEBRUGGEN Ewan (NL): 4 VANDEPUTTE Carol (NL): 5 Onthouding: 1 Blanco: 7 Stemronde 2: ondervoorzitter van de algemene vergadering LEYDER Francis (FR): 75 Onthouding: 11 Blanco: 6 Stemronde 3: eerste lid van de raad BLANCHE Emilie (FR - V): 6 COULON Ludivine (FR - V): 8 DEBLED Thierry (FR - M): 17 GEVERS François (FR - M): 8 JAEKEN Annemie (NL - V): 10 KREBS Achim (DE - M): 3 MAZURELLE Jean (FR - M): 3 SARLET Stephanie (NL - V): 4 SAVOYE Anne (FR - V): 1 VAN BALLAER Evi (NL - V): 7 VAN MINNEBRUGGEN Ewan (NL - M): 5 VANHALST Koen (NL - M): 11 Onthouding: 2 Blanco: 8 Stemronde 4: tweede lid van de raad BLANCHE Emilie (FR - V): 9 COULON Ludivine (FR - V): 16 GEVERS François (FR - M): 10 JAEKEN Annemie (NL - V): 15 KREBS Achim (DE - M): 2 MAZURELLE Jean (FR - M): 2 SARLET Stephanie (NL - V): 4 SAVOYE Anne (FR - V): 2 VAN BALLAER Evi (NL - V): 9 VAN MINNEBRUGGEN Ewan (NL - M): 4 VANHALST Koen (NL - M): 12 Onthouding: 1 Blanco: 6 Stemronde 5: derde lid van de raad JAEKEN Annemie (NL - V): 32 KREBS Achim (DE - M): 6 SARLET Stephanie (NL - V): 11 VAN BALLAER Evi (NL - V): 7 VAN MINNEBRUGGEN Ewan (NL - M): 10 VANHALST Koen (NL - M): 15 Onthouding: 5 Blanco: 6 Stemronde 6: vierde lid van de raad KREBS Achim (DE - M): 16 VAN MINNEBRUGGEN Ewan (NL - M): 25 VANHALST Koen (NL - M): 35 Onthouding: 7 Blanco: 8 Stemronde 7: eerste effectieve lid van de tuchtcommissie BECK Michaël (NL): 16 BLANCHE Emilie (FR): 5 EULAERS Eva (FR): 2 GHENNE Eric (FR): 7 GRIDELET Evelyne (FR): 4 HAESTIER Anne (FR): 2 KREBS Achim (DE): 3 MAZURELLE Jean (FR): 6 PECHER Nicolas (FR): 5 PHILIPPAERTS Yannick (NL): 3 SARLET Stephanie (NL): 6 SAVOYE Anne (FR): 1 SINNING Thorsten (DE): 2 VAN BALLAER Evi (NL): 8 VAN MINNEBRUGGEN Ewan (NL): 6 WOHLMUTH Johannes (DE): 4 Onthouding: 0 Blanco: 8 Stemronde 8: tweede effectieve lid van de tuchtcommissie BLANCHE Emilie (FR): 10 EULAERS Eva (FR): 9 GHENNE Eric (FR): 8 GRIDELET Evelyne (FR): 10 HAESTIER Anne (FR): 3 KREBS Achim (DE): 8 MAZURELLE Jean (FR): 11 PECHER Nicolas (FR): 9 SAVOYE Anne (FR): 1 SINNING Thorsten (DE): 1 WOHLMUTH Johannes (DE): 4 Onthouding: 4 Blanco: 13 Stemronde 9: derde effectieve lid van de tuchtcommissie BLANCHE Emilie (FR): 17 EULAERS Eva (FR): 12 GHENNE Eric (FR): 4 GRIDELET Evelyne (FR): 9 HAESTIER Anne (FR): 4 KREBS Achim (DE): 7 PECHER Nicolas (FR): 13 SAVOYE Anne (FR): 5 SINNING Thorsten (DE): 3 WOHLMUTH Johannes (DE): 0 Onthouding: 3 Blanco: 11 Stemronde 10: eerste plaatsvervangende lid van de tuchtcommissie EULAERS Eva (FR): 5 GHENNE Eric (FR): 7 GRIDELET Evelyne (FR): 6 HAESTIER Anne (FR): 2 KREBS Achim (DE): 4 PECHER Nicolas (FR): 13 PHILIPPAERTS Yannick (NL): 5 SARLET Stephanie (NL): 9 SAVOYE Anne (FR): 2 SINNING Thorsten (DE): 5 VAN BALLAER Evi (NL): 12 VAN MINNEBRUGGEN Ewan (NL): 6 WOHLMUTH Johannes (DE): 1 Onthouding: 2 Blanco: 9 Stemronde 11: tweede plaatsvervangende lid van de tuchtcommissie EULAERS Eva (FR): 6 GHENNE Eric (FR): 7 GRIDELET Evelyne (FR): 8 HAESTIER Anne (FR): 2 KREBS Achim (DE): 4 PHILIPPAERTS Yannick (NL): 5 SARLET Stephanie (NL): 10 SAVOYE Anne (FR): 4 SINNING Thorsten (DE): 4 VAN BALLAER Evi (NL): 16 VAN MINNEBRUGGEN Ewan (NL): 5 WOHLMUTH Johannes (DE): 2 Onthouding: 5 Blanco: 9 Stemronde 12: derde plaatsvervangende lid van de tuchtcommissie EULAERS Eva (FR): 12 GHENNE Eric (FR): 16 GRIDELET Evelyne (FR): 12 HAESTIER Anne (FR): 4 KREBS Achim (DE): 8 SAVOYE Anne (FR): 4 SINNING Thorsten (DE): 5 WOHLMUTH Johannes (DE): 6 Onthouding: 7 Blanco: 13

Bijlage 4: stemresultaten van de aanwijzing van een bedrijfsrevisor BST Réviseurs d'Entreprises - Bedrijfsrevisoren: 36 CDO Bedrijfsrevisoren, kantoor Leuven (BV Luk Ostyn): 19 Onthouding: 14

Bijlage 5: stemresultaten van de aanneming van het voorstel tot vaststelling van de jaarbijdrage Voor: BECK Michaël BLANCHE Emilie BROHEZ Véronique CAERS Raf CANET Denis CHIELENS Kristof CLERIX André DE CLERCQ Ann DE KEZEL Eric de KONING Sjors de WEERDT Robrecht DEBLED Thierry DESTRYKER Elise DUYVER Jurgen GHENNE Eric GILIO Michel GOESAERT Hans GOLLIER Paul-André GRIDELET Evelyne HENNIN Caroline HERTOGHE Kris JAEKEN Annemie KOURGIAS Catherine KRAFT Henricus KREBS Achim LAGAERT Stijn LESTHAEGHE David LEYDER Francis MAZURELLE Jean MONNI Richard NIESTADT Bart Jan PECHER Nicolas QUINTELIER Claude SAVOYE Anne SINNING Thorsten THEUNIS Patrick THYSEN Sarah VAN BALLAER Evi VAN CAUTEREN Tim VAN GYSEL Stefan VAN MALDEREN Joëlle VAN REET Joseph VAN VARENBERG Patrick VANDEBERG Marie-Paule VANDERSTEEN Pieter VERBEURE Birgit VINCK Glenn Tegen: CREPIN Carine de DIESBACH Philippe EECKHAOUDT Sabine GREGOIR Pieter LECOMTE Didier PALATE Matthieu PHILIPPAERTS Yannick TUILARD Sébastien VANDERSCHAEGHE Dieter Onthouding: BAR Grégory BOSCH Henry CARDOEN Marnick DECLERCK Jeroen DECROCK Patrick EULAERS Eva HOBE Myriam KAMPHUIS Albertus LOBERA Romain LUYS Marie-José ROGIEST Wouter SAELENS Claire VAN MALDEREN Eric VANHALST Koen

Bijlage 6: stemresultaten van de aanneming van het voorstel van huishoudelijk reglement Voor: BAR Grégory BECK Michaël BOSCH Henry BROHEZ Véronique BUTAYE Nicolas CAERS Raf CALLEWAERT Koen CANET Denis CARDOEN Marnick CHIELENS Kristof COULON Ludivine de DIESBACH Philippe DE KEZEL Eric de KONING Sjors de WEERDT Robrecht DEBLED Thierry DECROCK Patrick DESTRYKER Elise DUYVER Jurgen EECKHAOUDT Sabine GHENNE Eric GILIO Michel GOLLIER Paul-André GREGOIR Pieter HENNIN Caroline HERTOGHE Kris HOBE Myriam JAEKEN Annemie KOURGIAS Catherine KRAFT Henricus KREBS Achim LAGAERT Stijn LAMBERT Karel LECOMTE Didier LERHO Marc LEROY Pascal LESTHAEGHE David LEYDER Francis LOBERA Romain LUYS Marie-José MAZURELLE Jean MONNI Richard PALATE Matthieu PECHER Nicolas PHILIPPAERTS Yannick QUINTELIER Claude REEKMANS Sara RIVIERE Anne ROGIEST Wouter SAELENS Claire SARLET Stephanie SAVOYE Anne SINNING Thorsten THYSEN Sarah TUILARD Sébastien VAN BALLAER Evi VAN CAUTEREN Tim VAN MALDEREN Joëlle VAN MINNEBRUGGEN Ewan VAN REET Joseph VANDEBERG Marie-Paule VANDERSTEEN Pieter VERBEURE Birgit VINCK Glenn Tegen: Onthouding: DECLERCK Jeroen

Bijlage 7: stemresultaten aanneming voorstel reglement betreffende de gedragsregels Voor: BECK Michaël BOSCH Henry BROHEZ Véronique BUTAYE Nicolas CAERS Raf CALLEWAERT Koen CARDOEN Marnick CLERIX André COULON Ludivine DE CLERCQ Ann de DIESBACH Philippe DE KEZEL Eric de KONING Sjors de WEERDT Robrecht DEBLED Thierry DECROCK Patrick DESTRYKER Elise DUYVER Jurgen EECKHAOUDT Sabine EULAERS Eva GHENNE Eric GILIO Michel GOESAERT Hans GOLLIER Paul-André GREGOIR Pieter GRIDELET Evelyne HENNIN Caroline HERTOGHE Kris HOBE Myriam JAEKEN Annemie KOURGIAS Catherine KRAFT Henricus KREBS Achim LAGAERT Stijn LAMBERT Karel LECOMTE Didier LERHO Marc LOBERA Romain MAZURELLE Jean MONNI Richard NIESTADT Bart Jan PALATE Matthieu PECHER Nicolas PHILIPPAERTS Yannick QUINTELIER Claude RIVIERE Anne SAELENS Claire SARLET Stephanie SAVOYE Anne SINNING Thorsten THYSEN Sarah VAN BALLAER Evi VAN GYSEL Stefan VAN MALDEREN Joëlle VAN MINNEBRUGGEN Ewan VAN REET Joseph VAN VARENBERG Patrick VANDEBERG Marie-Paule VANDERSTEEN Pieter VANGHELUWE Lieven VANHALST Koen VERBEURE Birgit VINCK Glenn Tegen: LUYS Marie-José Onthouding: DECLERCK Jeroen ROGIEST Wouter

^