Etaamb.openjustice.be
Verslag
gepubliceerd op 31 oktober 2016

De Ombudsdienst Pensioenen gaat over tot het aanwerven van een ombudsmedewerker van de Franse taalrol, gespecialiseerd in pensioenen van de openbare sector Situering De Ombudsdienst Pensioenen onderzoekt klachten over de wettelijke pens(...) Jaarlijks legt de Ombudsdienst Pensioenen een Jaarverslag over zijn activiteiten voor aan onder mee(...)

bron
rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering
numac
2016022436
pub.
31/10/2016
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

RIJKSINSTITUUT VOOR ZIEKTE- EN INVALIDITEITSVERZEKERING


De Ombudsdienst Pensioenen gaat over tot het aanwerven van een ombudsmedewerker (m/v) van de Franse taalrol, gespecialiseerd in pensioenen van de openbare sector Situering De Ombudsdienst Pensioenen onderzoekt klachten over de wettelijke pensioenen en over de werking van de pensioendiensten, bemiddelt tussen de burger en de pensioendiensten en streeft verzoening na.

Jaarlijks legt de Ombudsdienst Pensioenen een Jaarverslag over zijn activiteiten voor aan onder meer de Minister van Pensioenen en de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Het College van de Ombudsmannen leidt de dienst en beoogt een meerwaarde aan te bieden.

Doel van de functie De ombudsmedewerker is verantwoordelijk voor een geheel van opdrachten, overeenkomstig de richtlijnen en de objectieven vastgesteld door het College. Deze opdrachten zijn onder meer : - de aan hem toegewezen dossiers te behandelen - mee de redactie van het jaarverslag van de Ombudsdienst Pensioenen (waarin de meest markante klachten, verbetervoorstellen aan de pensioendiensten en aanbevelingen aan de wetgever worden opgenomen) verzorgen - te waken over de goede en eenvormige toepassing van de wetgeving en de reglementering door de verschillende pensioendiensten teneinde de gepensioneerden een correct pensioen te waarborgen - adviezen te geven en voorstellen aan het College te doen teneinde de werking van de pensioendiensten of inzake de toepassing van de wetgeving en de reglementering door de pensioendiensten te verbeteren - ondersteuning te bieden bij het uittekenen van de doelstellingen van de Ombudsdienst teneinde het College toe te laten de toe te passen strategie vast te leggen - mee te werken aan de bekendheid en de morele autoriteit van de Ombudsdienst Pensioenen - de nodige initiatieven te nemen en voor te stellen aan het College teneinde de werking van de Ombudsdienst te verbeteren en de organisatie van de dienst te optimaliseren - projecten te leiden met respect voor de geldende regelgeving en procedures, een efficiënte en moderne werkcultuur uit te bouwen Andere mogelijke taken (voor een medewerker niveau A of B) - de budgettaire middelen ter beschikking gesteld aan de Ombudsdienst opvolgen en beheren teneinde binnen het budget een optimale werking van de dienst mogelijk te maken - personeelsaangelegenheden opvolgen, kennismanagement uitwerken, communicatieprojecten realiseren, statistieken opmaken, informaticaprojecten opvolgen,...

Functievereisten De ombudsmedewerker werkt autonoom en is creatief. Beide kenmerken zorgen voor een meerwaarde. Hij houdt zich aan de gemaakte afspraken waardoor de gecreëerde meerwaarde een meerwaarde voor de dienst en voor de burger betekent.

De ombudsmedewerker is een vast benoemd federaal ambtenaar gespecialiseerd in de materie van de pensioenen van de openbare sector of met een zeer goede praktische kennis van de wetgeving inzake pensioenen van de openbare sector en van de in die sector gebruikte informaticaprogramma's.

De medewerker behoort tot de Franse taalrol. Kennis van het Nederlands is een pluspunt.

Generieke Competenties - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren, om te vernieuwen en te komen tot oplossingen, verbeteringen - beschikken over organisatievermogen (doelstellingen kunnen bepalen en behalen en op een proactieve wijze kunnen handelen) - prioriteiten kunnen stellen, beslissingen kunnen nemen en autonoom acties op touw zetten - resultaatgericht werken - beschikken over een grote luisterbereidheid, zin voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern), inlevingsvermogen (inspelen op complexe wensen en behoeften), assertief in emotionele en kritieke situaties - bekwaam zijn om raad en advies te geven, vertrouwensrelaties op te bouwen, invloed uit te oefenen en te kunnen onderhandelen - openstaan voor veranderingen - flexibel zijn - kunnen samenwerken Functiegebonden competenties - Expert zijn op het vlak van de pensioenen van de openbare sector of tenminste een zeer goede kennis hebben van deze materie en van de in de sector van de overheidspensioenen gebruikte informaticatoepassingen - Op korte termijn een goede kennis verwerven van de andere pensioenstelsels en van de sociale zekerheid - feeling met ombudsnormen - klantgericht handelen en acties kunnen ondernemen om de dienstverlening te verbeteren - kennis van klachtenbehandeling, inzicht in sociale aspecten van een klacht - bemiddelende ingesteldheid - kunnen anticiperen op toekomstige uitdagingen - betrokkenheid tonen bij de Ombudsdienst Pensioenen - onafhankelijk, objectief en neutraal handelen - positief kunnen communiceren op verschillende niveaus - analytische teksten kunnen maken voor jaarverslagen - goede kennis van informaticatoepassingen en eventueel van de sociale media - bereid zijn zich in te werken in personeelsaangelegenheden of boekhoudprincipes Wij bieden u : - Op gemotiveerd voorstel van het College stelt de Minister van Pensioenen u aan voor 2 jaar (onbeperkt hernieuwbaar). Tijdens deze periode bent u ambtshalve in verlof voor opdracht van algemeen belang (gelijkgesteld met dienstactiviteit) - Mogelijkheid tot het opbouwen van expertise - Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen en seminaries. - Mogelijkheid tot ruime analyse van de pensioenwetgeving en de praktische toepassing door de pensioendiensten - Mogelijkheid tot het formuleren van voorstellen en suggesties in het jaarverslag - Tewerkstelling in een klein team, grote autonomie in het uitvoeren van de taken - Soepel uurrooster met regelmatige permanenties - Telewerk (momenteel maximaal 1 dag per week) - Financiële tussenkomst van 20 euro per maand - Bedrijfsrestaurant - Een maandelijkse premie van 84,72 euro bruto of 179,62 euro per maand (afhankelijk van niveau als federaal ambtenaar) - Een individueel bureau op de 27ste verdieping van het WTC 3 gebouw, gelegen vlakbij het Noordstation, met prachtig zicht op de skyline van Brussel Deelnemingsvoorwaarden Enkel vast benoemde ambtenaren van het federaal openbaar ambt kunnen zich kandidaat stellen.

U dient benoemd te zijn in niveau C, niveau B (met weddenschaal B1 of B2 al dan niet in dienst getreden voor of na 31 december 2013) of niveau A (klasse A1 of A2 of NA1 of NA2).

Kandidatuur indienen ten laatste op 8 november 2016 via mail : klacht@ombudsmanpensioenen.be, met in de titel : sollicitatie ombudsmedewerker openbare sector.

Bij de kandidatuur voegt u een curriculum vitae en een motivatiebrief.

Selectieprocedure U ontvangt een bevestiging van uw kandidatuur.

Het College van de ombudsmannen maakt een eerste selectie op basis van de ingestuurde kandidaturen.

De kandidaten die door het College op basis van hun kandidatuur weerhouden worden, worden uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens dit gesprek worden de verschillende competenties van de kandidaat onderzocht eventueel op basis van een gevalsstudie. Het is mogelijk dat de kandidaat voor een tweede gesprek wordt uitgenodigd.

De datum van indiensttreding wordt vastgesteld in onderling overleg met de kandidaat en zo spoedig mogelijk.

^