Etaamb.openjustice.be
Vergunning van 21 maart 2013
gepubliceerd op 15 januari 2024

Oproep tot kandidaatstelling. - Vergunningen voor fietsdeeldiensten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. - Proefprojecten 1. CONTEXT EN WETTELIJK KADER Met de goedkeuring van het gewestelijk mobiliteitsplan "Good Move" heeft het Om deze doelstellingen te bereiken, richt de strategie zich op het ontwikkelen en vergemakkelijken (...)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2023048660
pub.
15/01/2024
prom.
21/03/2013
ELI
eli/besluit/2013/03/21/2023048660/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Oproep tot kandidaatstelling. - Vergunningen voor fietsdeeldiensten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. - Proefprojecten 1. CONTEXT EN WETTELIJK KADER Met de goedkeuring van het gewestelijk mobiliteitsplan "Good Move" heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ambitieuze doelstellingen vastgelegd voor 2030 op het vlak van de modal shift, herverdeling van de openbare ruimte, ontwikkeling van mobiliteitsdiensten, governance, enz.om het leefmilieu en de levenskwaliteit van de bevolking en bezoekers van Brussel te verbeteren.

Om deze doelstellingen te bereiken, richt de strategie zich op het ontwikkelen en vergemakkelijken van de toegang tot alternatieven voor de eigen auto. In dat opzicht heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een pioniersrol vervuld bij het definiëren van een wetgevend kader voor gedeelde mobiliteitsdiensten: enerzijds voor autodelen met het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 1 "houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaatsen aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen" en anderzijds, en meer recent, voor fietsdelen.

Na de komst van de eerste bedrijven met deelfietsen in vrije vloot in Brussel in de zomer van 2017 heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de ordonnantie van 29 november 2018 "betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto" en het regeringsbesluit van 17 januari 2019 houdende uitvoering van deze ordonnantie aangenomen.

Omdat er geen limiet gesteld is aan de omvang van de vloot en de wegcode bepaalt dat deze voertuigen op het trottoir moeten worden geparkeerd, is de druk op de openbare ruimte alsmaar toegenomen, met een vloot van intussen meer dan 20.000 deelsteps op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering en het Brussels Hoofdstedelijk Parlement hebben zich over deze problematiek gebogen en hebben op 17 maart 20222 een ordonnantie aangenomen "tot wijziging van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto", om het reglementaire kader voor de sector te verbeteren en vooral om de parkeerkwestie, de verkeersveiligheid en de operationalisering van de controle op, en de sancties ten aanzien van de fietsdeeldiensten aan te pakken.

Op 13 juli 2023 keurde de regering het uitvoeringsbesluit 3 van deze ordonnantie goed. Rekening houdend met de verschillende adviezen die tijdens de overlegfase werden verzameld, heeft de regering gekozen voor een gesloten markt gebaseerd op een, via een oproep tot kandidaatstelling georganiseerde mededinging, naar het voorbeeld van recente initiatieven in verschillende Europese steden zoals Madrid, Oslo, Wenen, Rome, Marseille, Lyon en Rijsel.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schrijft daarom de oproep tot kandidaatstelling uit voor de exploitatie van een "fietsdeeldienst" op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deze oproep heeft meer specifiek betrekking op de toekenning van (maximum) drie vergunningen voor het uitvoeren van proefprojecten. Met proefprojecten worden alle diensten bedoeld die eruit springen door hun innovatieve aard.

In het Oslo-handboek van de OESO 4, een publicatie met voorgestelde richtlijnen voor het verzamelen en interpreteren van gegevens over innovatie, wordt innovatie gedefinieerd als een nieuw of verbeterd product of proces (of een combinatie van beide) dat aanzienlijk verschilt van eerdere producten of processen van een eenheid en dat beschikbaar is gemaakt voor potentiële gebruikers (producten) of is geïmplementeerd door de eenheid (processen).Meer specifiek is een bedrijfsinnovatie een nieuw of verbeterd product of bedrijfsproces (of een combinatie daarvan) dat aanzienlijk verschilt van eerdere producten of processen van het bedrijf en dat door het bedrijf op de markt is gebracht of is uitgevoerd door het bedrijf. Deze handleiding is gebaseerd op het basisprincipe dat innovatie gemeten kan en moet worden.

Deze oproep tot kandidaatstelling valt noch onder het toepassingsgebied van de regelgeving inzake overheidsopdrachten, noch onder de regelgeving inzake concessieovereenkomsten voor openbare dienstverlening. In het kader van een overheidsopdracht moet de overheid - op de ene of andere manier - immers een bedrag betalen, wat hier niet het geval is. Een concessieovereenkomst is een overeenkomst die onder bezwarende titel wordt gesloten tussen een aanbestedende overheid en een ondernemer, en die de uitvoering en exploitatie van diensten beoogt. Deze concessieovereenkomst verschilt van een overheidsopdracht in die zin dat de tegenprestatie voor de diensten of uitsluitend bestaat uit het recht om de dienst te exploiteren, of uit dit recht gecombineerd met een prijs, wat hier ook niet het geval is.

Bovendien legt de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten type wet prom. 17/06/2016 pub. 11/07/2017 numac 2017030430 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de concessieovereenkomsten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten betreffende de concessieovereenkomsten een minimumbedrag vast voor het toepassingsgebied ervan (5.225.000 euro exclusief btw - art. 4 KB van 25 juni 2017). Dit bedrag is hoger dan het bedrag waar het in dit geval om gaat. 2. VOORWERP VAN DE OPROEP TOT KANDIDAATSTELLING Deze oproep tot kandidaatstelling heeft tot doel vergunningen toe te kennen voor de exploitatie van fietsdeeldiensten zoals bedoeld in artikel 5 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto (hierna "het besluit" genoemd). Deze oproep tot kandidaturen heeft meer bepaald tot doel maximaal 5 vergunningen te verlenen voor een periode van 3 jaar vanaf de beslissing van toekenning van de vergunning met als doel de uitvoering van een proefproject met betrekking tot de exploitatie van: - Ofwel maximum 1.000 voertuigen van het type "verplaatsingsmiddel" - Ofwel maximum 1.000 fietsen - Ofwel maximum 150 voertuigen van een ander type.

De kandidaat verduidelijkt in diens kandidatuur het type voertuig alsook de omvang van de vloot waarvoor hij een vergunning wenst te verkrijgen.

Het Gewest behoudt zich het recht voor om niet alle vergunningen voor "Proefprojecten" toe te kennen of om geen enkele vergunning toe te kennen indien de ingediende kandidaturen niet de minimumscore van 60% behalen. 3. ONTVANKELIJKHEIDSVOORWAARDEN Deze oproep tot kandidaatstelling staat open voor alle kandidaten die voldoen aan de volgende criteria (die tegemoetkomen aan de voorwaarden vervat in artikel 10 van het besluit), en die de hieronder vermelde rechtvaardigingsstukken kunnen voorleggen:

Critères

Criteria

1

Etre en mesure de mettre à disposition des utilisateurs des véhicules de cyclopartage répondant aux conditions fixées par l'article 16 de l'arrêté 5

1

In staat zijn aan de gebruikers fietsdeelvoertuigen ter beschikking te stellen die voldoen aan de in artikel 16 van het besluit 5 bepaalde voorwaarden

2

Etre enregistré à la Banque Carrefour des entreprises conformément à la loi du 16 janvier 2003 portant création d'une Banque-Carrefour des Entreprises, modernisation du registre de commerce, création de guichets-entreprises agréés et portant diverses dispositions ; 2

Geregistreerd zijn bij de Kruispuntbank van Ondernemingen overeenkomstig de wet van 16 januari 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/2003 pub. 05/02/2003 numac 2003011027 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen sluiten tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen

3

Ne pas se trouver dans une situation justifiant une exclusion facultative, relative aux dettes fiscales et sociales, ou obligatoire telles que définies dans les articles 67 à 69 de la loi du 17 juin 2016 relative aux marchés publics, sans présenter de mesure correctrice conformément à l'article 70 de la même loi ;

3

Zich niet in een situatie bevinden die een facultatieve uitsluiting rechtvaardigt, met betrekking tot fiscale en sociale schulden, of een verplichte uitsluiting zoals bepaald in de artikelen 67 tot 69 van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten type wet prom. 17/06/2016 pub. 11/07/2017 numac 2017030430 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de concessieovereenkomsten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten betreffende de overheidsopdrachten, zonder corrigerende maatregelen voor te stellen in overeenstemming met artikel 70 van dezelfde wet

4

Utiliser de l'électricité verte, telle que définie à l'article 2, 7° de l'ordonnance du 19 juillet 2001 relative à l'organisation du marché de l'électricité dans la Région de Bruxelles-Capitale, pour le rechargement des véhicules de cyclopartage ;

4

Voor het opladen van de fietsdeelvoertuigen groene elektriciteit gebruiken, zoals bepaald in artikel 2, 7° van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

5

Avoir entamé des démarches en vue de souscrire une assurance couvrant sa responsabilité civile, dont la responsabilité du fait des choses, avec un plafond minimum d'intervention de 250.000,00 euros par sinistre pour les dommages corporels et 2.000.000,00 euros par sinistre pour les dommages matériels ;

5

De nodige stappen hebben gezet om een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid te ondertekenen, waaronder de aansprakelijkheid voor zaken, met een minimale tussenkomst van 250.000,00 euro per schadegeval voor lichamelijke schade en van 2.000.000,00 euro per schadegeval voor materiële schade

6

Ne pas avoir subi de révocation de sa licence au cours des trois dernières années à dater du dépôt de la candidature ;

6

De vergunning werd de voorbije drie jaar niet ingetrokken, te rekenen vanaf de indieningsdatum van de kandidatuur

7

Ne pas déjà détenir une licence pour soi ou par l'intermédiaire d'une filiale ou d'une autre entité appartement à la même structure économique pour la période visée par l'appel à candidatures pour le même mode ;

7

Niet reeds beschikken over een vergunning voor zichzelf of via een dochteronderneming of andere entiteit die deel uitmaakt van dezelfde economische structuur voor de periode waarop de oproep tot het indienen van aanvragen voor dezelfde vervoerswijze betrekking heeft

8

Rationnaliser les ressources utilisées par le recyclage des batteries des véhicules qu'il exploite et une pratique de l'économie circulaire ;

8

De gebruikte hulpbronnen rationaliseren door het recycleren van de accu's van gebruikte voertuigen en het invoeren van een kringloopeconomie

9

Développer de l'emploi de qualité et de l'entrepreneuriat social ;

9

Kwaliteitsvolle jobs en sociaal ondernemerschap ontwikkelen


4. INDIENING VAN DE KANDIDATUURDOSSIERS NADERE REGELS Elke kandidaat dient een elektronisch dossier in bij Brussel Mobiliteit op volgend e-mailadres: maas@sprb.brussels Deadline: ten laatste 30 dagen na de publicatie van de oproep in het Belgisch Staatsblad.

Het kandidatuurdossier moet de volgende documenten bevatten: - het correct ingevulde en ondertekende kandidatuurformulier; - een executive summary van de kandidatuur in powerpoint- of pdf-formaat van maximum 5 slides/pagina's. - de ondersteunende documenten en bijlagen waarnaar hierin wordt verwezen.

Het aanvraagdossier kan een document bevatten waarin de aanvraag wordt gepresenteerd (maximaal 25.000 tekens inclusief spaties) met een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde maatregelen om te voldoen aan de verschillende uitdagingen en gunningscriteria die in punt 6 zijn gespecificeerd.

Als het volledige dossier niet binnen de genoemde termijn in het Frans of Nederlands wordt ingediend, zal de kandidatuur onontvankelijk worden verklaard. Dit dossier moet naar behoren worden ondertekend door een of meerdere personen die gemachtigd zijn de rechtspersoon die zich kandidaat stelt te binden (het bewijs van deze bekwaamheid moet bij het dossier worden gevoegd).

Brussel Mobiliteit kan aanvullende documenten vragen die nodig zijn om de kandidatuur te begrijpen en te beoordelen. 5. UITSLUITINGSCRITERIA Brussel Mobiliteit kan in elke fase van de procedure een kandidaat uitsluiten die zich in een van de volgende situaties bevindt: 1) wanneer hij zijn verplichtingen inzake de betaling van belastingen en sociale zekerheidsbijdragen de afgelopen zes maanden niet is nagekomen, of veroordeeld is voor een strafbaar feit;2) wanneer hij in staat van faillissement of van vereffening verkeert, zijn werkzaamheden heeft gestaakt, een gerechtelijke reorganisatie ondergaat, aangifte heeft gedaan van zijn faillissement, voor hem een procedure van vereffening of gerechtelijke reorganisatie aanhangig is of zich in een van deze situaties heeft bevonden in de voorbije drie jaar voorafgaand aan de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen, of hij in een vergelijkbare toestand verkeert ingevolge een soortgelijke procedure die bestaat in andere nationale reglementeringen;3) wanneer Brussel Mobiliteit kan aantonen, met elk passend middel, dat de kandidaat in de uitoefening van zijn beroep een ernstige fout heeft begaan, waardoor zijn integriteit in twijfel kan worden getrokken;4) wanneer aanzienlijke of aanhoudende tekortkomingen van de kandidaat werden vastgesteld bij de uitvoering van een essentiële verplichting die op hem rust in het kader van de uitvoering van een eerdere of huidige vergunning;5) wanneer hij heeft getracht om het besluitvormingsproces onrechtmatig te beïnvloeden, om vertrouwelijke informatie te verkrijgen die hem onrechtmatige voordelen in de procedure kan bezorgen, of door nalatigheid misleidende informatie heeft verstrekt die een belangrijke invloed kan hebben op beslissingen inzake uitsluiting, selectie of gunning. Brussel Mobiliteit kan de kandidaat op elk moment van de procedure verzoeken om de verantwoordingsdocumenten betreffende deze criteria geheel of gedeeltelijk te bezorgen wanneer dit noodzakelijk is voor het goede verloop van de procedure. 6. GUNNINGSCRITERIA De gunningscriteria worden bepaald op basis van de negen uitdagingen die in het besluit zijn bepaald. De offertes worden beoordeeld en vergeleken op basis van de volgende weging: - De toegankelijkheid en inclusiviteit van de diensten (15 punten); - De kwaliteit en betrouwbaarheid van de diensten (10 punten); - De verkeersveiligheid (10 punten); - De socio-economische voorbeeldigheid (15 punten); - De milieuvoorbeeldigheid (15 punten); - De naleving van de parkeerregels (10 punten); - Het vlootbeheer dat de impact op het verkeer beperkt (10 punten); - De integratie van de aangeboden dienst in het Brusselse vervoersecosysteem (10 punten); - De ervaring met het aanbieden van deze diensten in andere steden (5 punten).

Voor elk onderwerp wordt gevraagd maximum 5 maatregelen op te sommen, de belangrijkste van de dienst en/of de meest innovatieve. 7. EXPLOITATIEVOORWAARDEN De exploitatievoorwaarden worden bepaald door: - De bepalingen van het besluit; - De toezeggingen in de ingediende offerte. 8. HOORZITTINGEN EN JURY Na analyse van de kandidatuurdossiers kunnen hoorzittingen - inclusief een demonstratie van het voorgestelde voertuigmodel - worden georganiseerd met de geselecteerde kandidaten.Brussel Mobiliteit kan ook vergunningen toekennen uitsluitend op basis van de ontvangen kandidatuurdossiers.

Eventuele kosten in verband met de demonstratie van het voertuigmodel zijn voor rekening van de kandidaat.

Brussel Mobiliteit behoudt zich het recht voor om tijdens de hoorzittingen vooraf een lijst met bijkomende vragen te sturen om meer informatie te verstrekken rond de kandidatuur.

Brussel Mobiliteit behoudt zich ook het recht voor om in een of meerdere fasen te onderhandelen met deze voorgeselecteerde kandidaten op basis van de kwaliteit van hun offerte. Het doel van deze onderhandelingsfase is om de offertes van de kandidaten te verbeteren, opdat ze een definitieve offerte uitbrengen.

De aan de projecten toegekende scores kunnen worden aangepast na de ontvangst van eventuele aanvullende informatie van de kandidaten en na de onderhandelingsfase.

De drie geselecteerde operatoren zullen diegene zijn die de beste totaalscore krijgen na het onderzoek van de projecten. De vergunningen voor "proefprojecten" kunnen enkel toegekend worden aan projecten met een score van minimaal 60 van de 100 punten.

Brussel Mobiliteit organiseert een selectiejury nadat de verschillende kandidaten werden gehoord en de onderhandelingsfase werd afgerond. De selectiejury zal ten minste bestaan uit vertegenwoordigers van Brussel Mobiliteit en een vertegenwoordiger van Innoviris, het Agentschap dat onderzoek en innovatie ondersteunt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. 9. VOORLOPIGE PLANNING - Deadline voor het indienen van kandidaturen: 30 dagen na de publicatie van deze oproep in het Belgisch Staatsblad; - Analyse van de kandidatuurdossiers en notificatie van de beslissingen door de Minister bevoegd voor Mobiliteit inzake de ontvankelijkheid ervan: 20 dagen na de deadline voor het indienen van kandidaturen; - Eventuele hoorzittingen en jury: 30 dagen na de notificatie van de beslissingen inzake de ontvankelijkheid van de kandidaturen; - Selectie van de kandidaten en goedkeuring door de Minister bevoegd voor Mobiliteit en notificatie over de resultaten van de oproep tot kandidaturen: 20 dagen na de samenkomst van de jury.

De planning is voorlopig en kan nog worden gewijzigd.

Zodra de oproep gepubliceerd is in het Belgisch Staatsblad zal de exacte datum van de deadline voor het indienen van kandidaturen vermeld worden op de website van Brussel Mobiliteit, alsook de data voor de volgende stappen. 10. INFORMATIE Brussel Mobiliteit (algemene informatie) De heer Martin Lefrancq E-mail: mlefrancq@sprb.brussels Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : De Minister bevoegd voor Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DE BRANDT _______ Nota's (1) https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/besluit/2013/03/21/ 2013031242/justel (2) https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/ordonnantie/2022/03/17/ 2022020644/justel (3) https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/besluit/2023/07/13/ 2023043869/justel (4) https://www.oecd.org/fr/innovation/manuel-d-oslo-2018c76f1c7b-fr.htm (5) Als voertuigen worden vervangen, moeten ze minstens gelijkwaardige prestaties leveren. Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^