Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 25 maart 2024

Vacature van Assistent-stagiair van de wetenschappelijke loopbaan. - Vacaturenummer HRM 4558 (Coördinatie van Onderzoek & Publicatiebeleid) 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING. ? Het gaat om een voltijdse betrekkin(...) ? Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan: Assistent-stagiair (klasse SW1). ? Activit(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2024002377
pub.
25/03/2024
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Vacature van Assistent-stagiair (klasse SW1) van de wetenschappelijke loopbaan. - Vacaturenummer HRM 4558 (Coördinatie van Onderzoek & Publicatiebeleid) 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING. ? Het gaat om een voltijdse betrekking van een statutair wetenschappelijk personeelslid. ? Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan: Assistent-stagiair (klasse SW1). ? Activiteitengroep van de wetenschappelijke loopbaan waartoe de betrekking behoort: activiteitengroep II "wetenschappelijke dienstverlening". ? De betrekking zal uitgeoefend worden binnen de dienst Publicaties van het Algemeen Rijksarchief die valt onder de Operationele Directie 2 (Coördinatie van Onderzoek & Publicatiebeleid) 2. TAALREGIME. Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten die kunnen ingedeeld worden bij de Nederlandse of Franse, taalrol bij toepassing van de regels hiertoe bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken. 3. FUNCTIECONTEXT. Het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, kortweg het Rijksarchief genoemd, is een federale wetenschappelijke instelling die deel uitmaakt van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid. De instelling bestaat uit het Algemeen Rijksarchief te Brussel en uit 19 andere vestigingen verspreid over het gehele land.

Het Rijksarchief oefent toezicht uit op de goede bewaring en op het beheer van overheidsarchieven. Het geeft in dit verband richtlijnen en aanbevelingen, verricht controlebezoeken, organiseert cursussen voor ambtenaren en treedt op als raadgever voor de bouw en de inrichting van archiefruimten en voor de organisatie van het archiefbeheer binnen een overheidsbestuur.

Het Rijksarchief verwerft en bewaart (na selectie) archieven van minstens 30 jaar oud van hoven en rechtbanken, van openbare besturen en van notarissen, alsook van de private sector en particulieren (bedrijven, politici, verenigingen en genootschappen, invloedrijke families, enz. die een belangrijke rol hebben gespeeld in het maatschappelijk leven). Het ziet erop toe dat overheidsarchieven volgens de archivistische normen worden overgedragen.

Het beschikbaar stellen van deze archiefbescheiden aan het publiek, met bescherming van de privacy van bepaalde gegevens, behoort tot de hoofdopdrachten van de instelling. Het Rijksarchief stelt in zijn 20 leeszalen infrastructuur ter beschikking van een gevarieerd publiek.

De rechtstreekse dienstverlening via het internet (de virtuele leeszaal) is één van de prioriteiten voor de instelling.

Eén van de hoofdtaken van het wetenschappelijk personeel bestaat in het toegankelijk maken van de immense hoeveelheid nauwelijks ontsloten archief die zich in de instelling bevindt, via de realisatie van wetenschappelijke instrumenten (zoekwijzers, archievenoverzichten en gidsen, inventarissen, institutionele studies) die de onderzoeker moeten toelaten de gewenste informatie vrij trefzeker en binnen redelijke termijn op te sporen.

Het Rijksarchief is een kenniscentrum inzake historische informatie en archiefbeheer. Het wetenschappelijk personeel van het Rijksarchief verricht permanent wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de archivistiek, de conservering en de institutionele geschiedenis van de archiefvormende instellingen, zulks ter ondersteuning van een verantwoorde vervulling van de bovengenoemde opdrachten op het vlak van verwerving, bewaring, ontsluiting en beschikbaarstelling.

Het Rijksarchief coördineert tenslotte het archiefbeleid op nationaal niveau en streeft naar een doeltreffende samenwerking in internationaal verband. 4. INHOUD VAN DE FUNCTIE. 4.1. Doelstellingen van de functie ten aanzien van de opdrachten van de instelling. - Instaan voor de wettelijke opdracht van het RA inzake publicatie van archiefinventarissen. - Bijdragen aan de verspreiding van de resultaten van onderzoek dat binnen de instelling wordt gevoerd. - Bijdragen aan de valorisatie van de archiefbestanden en -collecties ten aanzien van een breed publiek. - De activiteiten en de faam van het RA als wetenschappelijk uitgever ontwikkelen. 4.2. Resultaatgebieden. - Innovatief meewerken aan de activiteiten van het RA als wetenschappelijke uitgever. - Supervisie, coördinatie en voorbereiding van de verwezenlijking en uitgave van werkstukken, gedrukte en digitale publicaties (boeken, tijdschriften, multimediadragers) in overeenstemming met het publicatiebeleid van het RA (peer reviewing, relaties met de auteurs, vormgeving, druk, kwaliteitscontrole, enz.). - Ontwikkelen van editoriale projecten samen met externe (overheids- en privé)partners. - Ontwikkelen van innovatieve - met name digitale - publicatieprojecten. - Ontwikkelen van projecten voor wetenschappelijke vulgarisatie. - De verspreiding van de wetenschappelijke publicaties beheren en ontwikkelen. - Ontwikkelen van de wetenschappelijke infrastructuur voor de wetenschappelijke productie van het RA : informatie inzamelen over de wetenschappelijke publicaties van het personeel van de instelling, een databank beheren, statistieken en analyses maken. - Synergiën ontwikkelen met andere FWI. 5. COMPETENTIEPROFIEL. 5.1. Vereiste diploma's en opleidingen.

De kandidaat of kandidate dient houder te zijn van volgend(e) diploma(`s): Licentie/master of doctoraat in de Geschiedenis 5.2. Technische kundigheden (kennis, specialisaties, ervaring(en), ...). 5.2.1. Vereiste competenties, specialiteit(en) en ervaring(en) waaraan de kandidaten dienen te voldoen om weerhouden te worden (toelatingscriteria). - Archiefwetenschap - Geschiedenis van België (van de middeleeuwen tot heden) - Archiefmethodologie en heuristiek - Bureauticavaardigheden : tekstverwerking, rekenbladen, databanken - Redactionele vaardigheden 5.2.2. Bijkomende gewenste ervaring(en), kennis en bekwaamheden die tot aanbeveling strekken (bijkomende rangschikkingscriteria). - Editoriale gebruiken en boekenwezen ; - Technische procedés voor het drukken en afwerken van boeken ; - Tools voor de productie van digitale content en publicatie op het internet ; - Valorisatie, marketing en promotie van het boek ; - Hedendaagse uitdagingen in verband met wetenschappelijke publicaties. 5.2.3. Bijkomende troeven.

De kandidaat of kandidate moet een van de landstalen (Nederlands/Frans) beheersen; kennis van de tweede landstaal en/of het Engels is een pluspunt. 5.3. Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden, ...). 1. Informatiebeheer: innoveren 2.Taakbeheer: organiseren 3. Interpersoonlijke relaties: ? teamwerk ? dienstverlenend optreden 4.Eigen functioneren : ? blijk geven van betrouwbaarheid ? blijk geven van inzet ? stressbestendig ? zelfontwikkeling ? doelstellingen halen 6. ARBEIDSVOORWAARDEN. 6.1. Bezoldiging - loopbaan.

De gekozen kandidaat of kandidate wordt aangeworven als Assistent-stagiair (klasse SW1) met de daaraan verbonden weddenschaal SW10 of SW11 (SW11 indien minstens 2 jaar erkende wetenschappelijke anciënniteit).

Minimumbezoldiging (brutobedragen aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen): SW10 (0 jaar anciënniteit): € 44.633,01 per jaar (€ 3.719,42 per maand) SW11 (2 jaar anciënniteit): € 52.792,61 per jaar (€ 4.399,38 per maand) De normale tijdsduur van de stage bedraagt twee jaar. 6.2. Andere voordelen.

Een goed evenwicht tussen beroeps- en privéleven : - glijdend uurrooster binnen een werktijd van 38 u/week - mogelijkheid tot telewerk - minstens 26 dagen jaarlijks vakantieverlof (per voltijds gewerkt jaar) en sluiting tussen Kerstmis en Nieuwjaar - gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.

Geldelijke voordelen : - gratis openbaar vervoer voor de woon-werkverplaatsingen - maaltijdcheques - mogelijkheid tot telewerkvergoeding - voordelige hospitalisatieverzekering - verschillende sociale voordelen - voordelen en interessante aanbiedingen via www.fedplus.be 7. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN. 7.1. De gekozen kandidaat of kandidate moet op de datum van indiensttreding volgende voorwaarden vervullen: ? Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; ? de burgerlijke en politieke rechten genieten; ? aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; ? een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van het gesolliciteerd ambt. 7.2. Uiterlijk op de dag waarop de termijn eindigt voor het indienen der kandidaturen, moeten volgende voorwaarden vervuld zijn: ? houder zijn van het/de vereiste diploma(`s) (zie punt 5.1 hierboven); ? voldoen aan de vereiste technische bekwaamheden (zie punt 5.2.1 hierboven) en deze bewijzen. ? voldoen aan de vereiste generieke competenties (zie punt 5.3. hierboven). 7.3. In de beide hierna vermelde gevallen geldt volgend voorbehoud voor deelname aan de selectieprocedure. 7.3.1. Het vereiste diploma werd behaald in een ander land dan België.

De voorzitter of de voorzitster van de jury keurt het diploma goed onder voorbehoud van de gelijkwaardigheidserkenning door de bevoegde dienst gelijkwaardigheid van de diploma's op grond van de taal waarin de selectie heeft plaatsgevonden.

Daarom dient de betrokken kandidaat of kandidate zijn/haar aanvraag tot gelijkwaardigheidserkenning indienen bij de volgende dienst: Voor de in het Nederlands ingediende dossiers: - Erkenningen - NARIC-Vlaanderen (naricvlaanderen.be) Daar het afronden van die aanvraag nogal veel tijd in beslag kan nemen en die gelijkwaardigheidserkenning een voorwaarde is voor een mogelijke indiensttreding, moet ze onverwijld worden ingediend. 7.3.2. Het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans. ? De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt in principe de taalrol waarbij de kandidaat of kandidate moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken. ? Wanneer een diploma van doctor vereist is, dat werd behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift (of wanneer de kandidaat of kandidate een dergelijk diploma voorlegt om aan de diplomavereisten te voldoen), wordt de taalrol dan ook bepaald door de taal waarin de studiecyclus werd gevolgd die heeft geleid tot het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat. ? In de gevallen waarin deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands), dient men daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door werkenvoor.be, het Selectiebureau van de Federale Overheid, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel (www. werkenvoor.be/nl/testen-en-certificaten/taal/inschrijven). Uit dit bewijs moet blijken dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma: - taaltest Nederlands - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A, indien de kandidaat wenst te worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; 7.3.3 Als je al contractueel of statutair bent in het openbaar ambt Bij zijn eerste aanwerving als statutair of bij zijn eerste indienstneming als contractueel in het openbaar ambt, wordt ieder personeelslid op een taalrol ingeschreven, te weten de Nederlandse of de Franse taalrol, wat onveranderlijk blijft. De overgang van de ene rol naar de andere is verboden, behoudens klaarblijkelijke vergissing bij de indeling.

Van taalrol veranderen is niet mogelijk met een taalcertificaat dat het vereiste diploma kan vervangen dat de taalrol vastlegt. 8. BIJKOMENDE INLICHTINGEN. Meer informatie over de inhoud van deze betrekking kan worden bekomen bij dhr. Sébastien Dubois, Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel (tel: 02/548.38.31, sebastien.dubois@arch.be). 9. SELECTIEPROCEDURE. ? De jury van de wetenschappelijke instelling bepaalt wie van de kandidaten, die een ontvankelijke kandidatuur hebben ingediend, het meest geschikt worden geacht voor de betrekking (maximum 5 kandidaten kunnen aldus worden geselecteerd). ? Indien de jury het noodzakelijk acht, kan hij de kandidaten vragen om eender welke bijkomende proef af te leggen die de jury bepaalt om hun geschiktheid voor de te begeven functie te beoordelen. ? De kandidaten die aldus in aanmerking worden genomen, zullen vervolgens uitgenodigd worden om voor de jury te verschijnen voor een hoorzitting met het oog op de vaststelling van de rangschikking der kandidaten. ? Deze rangschikking wordt pas definitief nadat ze werd meegedeeld aan de betrokken kandidaten die daarbij de mogelijkheid hebben erover klacht in te dienen en te vragen om door de jury te worden gehoord. 10. SOLLICITATIEPROCEDURE. 10.1. De kandidaturen moeten worden ingediend binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum van bekendmaking van deze vacature in het Belgisch Staatsblad.

Ze moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan: Diane Géronnez, Stafdienst Personeel & Organisatie, cel "werving en selecties" van de POD Wetenschapsbeleid, Simon Bolivarlaan 30 bus 7, 1000 Brussel. 10.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd: ? de gesolliciteerde betrekking; ? het correspondentieadres; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 10.3. Aan de kandidatuur toe te voegen bescheiden: ? een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; indien reeds wetenschappelijke activiteiten werden verricht: attesten om deze te wettigen (attesten afgeleverd door de werkgevers, de autoriteiten die beurzen toekenden, ...); voor meer informatie betreffende de te verstrekken inlichtingen: zie de nota betreffende de toekenning van de wetenschappelijke anciënniteit die kan worden geraadpleegd op de website van de POD Wetenschapsbeleid http://www.belspo.be/belspo/organisation/job_nl.stmDe nota kan ook via mail aangevraagd worden op het adres selections-selecties@belspo.be ; ? een kopie van het/ de vereiste diploma's; ? indien een diploma van doctor, behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift, wordt voorgelegd om te voldoen aan de diplomavereisten, dient bovendien een kopie te worden toegevoegd van het diploma dat werd behaald bij het afsluiten van de studiecyclus welke toegang gaf tot het doctoraat; ? indien deze diploma's, of één ervan, werden uitgereikt in een andere taal dan het Nederlands, Frans, Duits of Engels dient daarvan bij het voorgelegde dossier tevens een vertaling te worden toegevoegd; ? een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken; ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder punt 7.3.1., indien het/ de vereiste diploma(`s), behaald door de kandidaat of kandidate, werd(en) uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.3.2., ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat of kandidate wenst dat zijn of haar indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs. 10.4. Zijn onontvankelijk: de kandidaturen die bovenstaande sollicitatieprocedure niet respecteren.

^