Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 28 september 2022

Algemeen Rijksarchief en Rijksarchieven in de Provinciën . - Vacature van Assistent-stagiair (klasse SW1) van de wetenschappelijke loopbaan. - Vacaturenummer HRM S 3978 (Rijksarchief te Aarlen) 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING(...) ? Het gaat om een voltijdse betrekking van een statutair wetenschappelijk personeelslid. ? Titel(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2022033401
pub.
28/09/2022
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Algemeen Rijksarchief en Rijksarchieven in de Provinciën (ARA). - Vacature van Assistent-stagiair (klasse SW1) van de wetenschappelijke loopbaan. - Vacaturenummer HRM S 3978 (Rijksarchief te Aarlen) 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING. ? Het gaat om een voltijdse betrekking van een statutair wetenschappelijk personeelslid. ? Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan: Assistent-stagiair (klasse SW1). ? Activiteitengroep van de wetenschappelijke loopbaan waartoe de betrekking behoort: activiteitengroep I "wetenschappelijk onderzoek en experimentele ontwikkeling".

De betrekking zal uitgeoefend worden binnen de dienst: Rijksarchief Aarlen (9, Parc des Expositions, 6700 Arlon) 2. TAALREGIME. Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten die kunnen ingedeeld worden bij de Franse taalrol, bij toepassing van de regels hiertoe bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken. 3. FUNCTIECONTEXT. Het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, kortweg het Rijksarchief genoemd, is een wetenschappelijke instelling van de Belgische Federale Overheid, die deel uitmaakt van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid. De instelling bestaat uit het Algemeen Rijksarchief te Brussel en uit 19 andere vestigingen verspreid over het gehele land.

Het Rijksarchief oefent toezicht uit op de goede bewaring van de archieven die door een overheid werden tot stand gebracht en beheerd.

Het geeft in dit verband richtlijnen en aanbevelingen, verricht controlebezoeken, organiseert cursussen voor ambtenaren en treedt op als raadgever voor de bouw en de inrichting van archiefbewaarplaatsen en voor de organisatie van het archiefbeheer binnen een overheidsbestuur.

Het Rijksarchief verwerft en bewaart (na selectie) archieven van minstens 30 jaar oud van hoven en rechtbanken, openbare besturen en notarissen, alsook van de private sector en particulieren (bedrijven, politici, verenigingen en genootschappen, grote families, enz. die een belangrijke rol hebben gespeeld in het maatschappelijk leven). Zij ziet erop toe dat overheidsarchieven worden overgedragen volgens de archivistische normen.

Het beschikbaar stellen van deze archiefbescheiden aan het publiek, met bescherming van de privacy van bepaalde gegevens, behoort tot de hoofdopdrachten van de instelling. Het Rijksarchief stelt in zijn 20 studiezalen infrastructuur ter beschikking van een ruim en gevarieerd publiek. De rechtstreekse dienstverlening via het internet (de virtuele leeszaal) is één van de prioriteiten voor de instelling.

Eén van de hoofdtaken van het wetenschappelijk personeel bestaat in het toegankelijk maken van de immense hoeveelheid nauwelijks ontsloten archief die zich in de instelling bevindt, via de realisatie van een wetenschappelijk instrumentarium (zoekwijzers, archievenoverzichten en gidsen, inventarissen, institutionele studies) dat de onderzoeker moet toelaten de gewenste informatie vrij trefzeker en binnen redelijke tijd op te sporen.

Het Rijksarchief is een kenniscentrum inzake historische informatie en archiefbeheer. Het wetenschappelijk personeel van het Rijksarchief verricht permanent wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de archivistiek, de conservering en de institutionele geschiedenis van de archiefvormende instellingen, zulks ter ondersteuning van een verantwoorde vervulling van de bovengenoemde opdrachten op het vlak van verwerving, bewaring, ontsluiting en beschikbaarstelling.

Het Rijksarchief coördineert tenslotte het archiefbeleid op nationaal niveau en streeft naar een doeltreffende samenwerking in internationaal verband. 4. INHOUD VAN DE FUNCTIE. 4.1. Doelstellingen van de functie ten aanzien van de opdrachten van de instelling. - Bijdragen tot het wetenschappelijk beheer van de archiefbestanden die worden bewaard bij het Rijksarchief te Aarlen en tot het beschikbaar stellen ervan voor het publiek - Meewerken aan de wettelijke opdrachten van toezicht op de archiefvormers, waarmee het Rijksarchief belast is - Ontwikkelen van projecten voor wetenschappelijk onderzoek dienstverlening en wetenschappelijke dienstverlening 4.2. Resultaatgebieden. 4.2.1 Hoofddoelstellingen : activiteiten in verband met wetenschappelijk onderzoek (80% van de tijdsbesteding).

Zelfstandig, en desgevallend door innovaties of nieuwe concepten voor te stellen, wetenschappelijke onderzoekspublicaties realiseren met oog voor de technieken en reglementeringen die in voege zijn in de instelling Te bereiken doelstellingen (mogelijke taken) 1. archieftoegangen maken: ? inventarissen van hedendaags overheidsarchief (sinds 1795), ? inventarissen van privéarchief (persoonlijkheden, ondernemingen, families), ? gidsen en thematische archiefoverzichten, studies over documenttypes of archiefvormers, onderzoeksmethodologieën, enz.; 2.meewerken aan wetenschappelijke vergaderingen, kennis en methodes verspreiden, wetenschappelijke events organiseren; 3.deelnemen aan wetenschappelijke netwerking; 4.met interne en externe partners wetenschappelijke onderzoeksprojecten ontwerpen, voeren en/of leiden. 4.2.2 Specifieke activiteiten inzake wetenschappelijke publiekswerking (20% van het tijdsgebruik): 1. zelfstandig publicaties maken en activiteiten organiseren voor de valorisatie van de collecties, bestemd voor het doelpubliek van de instelling;2. deelnemen aan wetenschappelijke samenkomsten waarmee de instelling en de archivaris hun netwerk voor wetenschappelijke dienstverlening kunnen uitbreiden en hun kennis en methodes te delen.3. instaan voor de kwaliteitscontrole en de redactie van content die online wordt gepubliceerd (onder meer via de zoekrobot): ? retroconversie en normalisatie van bestaande archieftoegangen ; ? algemene archiefbeschrijvingen 4. instaan voor opdrachten van toezicht op de archiefvormers (inspectieverslagen opstellen, advies verstrekken over documentenbeheer, de archiefvormers bijstaan om de beschikkingen van de archiefselectielijsten in de praktijk te brengen, vragen van de archiefvormers beantwoorden, toelatingen afleveren voor archiefvernietiging, archiefoverbrengingen naar het Rijksarchief organiseren).5. per mail of telefoon antwoorden op vragen die door de bezoekers van de leeszaal worden gesteld. 4.2.3. Bijkomende vereisten.

U integreert zich in de instelling, in de operationele directie en vooral in de dienst waar u werkt.

U draagt bij tot het vervullen van de opdrachten van de instelling en om kennis of functionele expertise te ontwikkelen ten voordele van de instelling. 5. COMPETENTIEPROFIEL. 5.1. Vereiste diploma's en opleidingen.

De kandidaat of kandidate dient houder te zijn van volgend(e) diploma('s): Licentiaat of master in de geschiedenis 5.2. Technische kundigheden (kennis, specialisaties, ervaring(en), ...). 5.2.1. Vereiste competenties, specialiteit(en) en ervaring(en) waaraan de kandidaten dienen te voldoen om weerhouden te worden (toelatingscriteria). ? archiefbronnen voor de hedendaagse geschiedenis van België (van 1795 tot heden); ? archiefwetenschap; ? archiefwetgeving; ? historische methode en heuristiek; selectie en evaluatie van archief Een basiskennis van volgende vakgebieden is vereist: ? paleografie ? collectiebeheer: materieel beheer, vrijwaring; ? collectiebeheer: digitalisering ? collectiebeheer: beheer van gedigitaliseerd archief, informaticakennis in verband met archief- en documentenbeheer ? valorisatie, marketing, promotie; ? bureauticavaardigheden: tekstverwerking; ? bureauticavaardigheden: rekenbladen; ? bureauticavaardigheden: databanken ? mondelinge en schriftelijke communicatie 5.2.2. Bijkomende gewenste ervaring(en), kennis en bekwaamheden die tot aanbeveling strekken (bijkomende rangschikkingscriteria). ? bronnen boor de geschiedenis van het huidige grondgebied van de provincie Luxemburg (van de Middeleeuwen tot heden); 5.2.3. Bijkomende troeven.

Een goede kennis van het Nederlands, het Duits en/of het Engels is een pluspunt. 5.3. Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden, ...). 1.Informatiebeheer: innoveren 2.Taakbeheer: organiseren 3. Interpersoonlijke relaties: ? teamwerk (K) ? dienstverlenend handelen (K) ? beïnvloeden 4.Persoonlijk functioneren: ? blijk geven van betrouwbaarheid ? blijk geven van toewijding ? stressbestendig ? zelfontwikkeling (K); ? resultaatgericht (K); 6. ARBEIDSVOORWAARDEN. 6.1. Bezoldiging - loopbaan.

De gekozen kandidaat of kandidate wordt aangeworven als Assistent-stagiair (klasse SW1) met de daaraan verbonden weddenschaal SW10/SW11 (SW11 indien minstens 2 jaar erkende wetenschappelijke anciënniteit) .

Minimumbezoldiging (brutobedragen aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen): SW10 (0 jaar anciënniteit): 42.057,73 € per jaar (3.504,81 € per maand SW11 (2 jaar anciënniteit): 49.746,53 € per jaar (4.145,54 € per maand De normale tijdsduur van de stage bedraagt twee jaar. 6.2. Andere voordelen.

Vergoeding woon-werkverplaatsing Voordelige hospitalisatieverzekering Minimum 26 dagen verlof per jaar (voltijds) Andere voordelen op www.fedplus.be 7. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN. 7.1. De gekozen kandidaat of kandidate moet op de datum van indiensttreding volgende voorwaarden vervullen: ? Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; ? de burgerlijke en politieke rechten genieten; ? aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; ? een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van het gesolliciteerd ambt. 7.2. Uiterlijk op de dag waarop de termijn eindigt voor het indienen der kandidaturen, moeten volgende voorwaarden vervuld zijn: ? houder zijn van het/de vereiste diploma('s) (zie punt 5.1 hierboven); ? voldoen aan de vereiste technische bekwaamheden (zie punt 5.2.1 hierboven) en deze bewijzen. ? voldoen aan de vereiste generieke competenties (zie punt 5.3. hierboven). 7.3. In de beide hierna vermelde gevallen geldt volgend voorbehoud voor deelname aan de selectieprocedure. 7.3.1. Het vereiste diploma werd behaald in een ander land dan België.

In dit geval zal de voorzitter van de jury van de wetenschappelijke instelling vooraf nagaan of het door de kandidaat of kandidate voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.

Daarom dient de betrokken kandidaat kandidate aan zijn of haar kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, nodig voor bedoeld onderzoek: ? een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); ? een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf): 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moest een verhandeling worden ingediend voor het behalen van het diploma ? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; ? een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). 7.3.2. Het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans. ? De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt in principe de taalrol waarbij de kandidaat moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken. ? Wanneer een diploma van doctor vereist is, dat werd behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift (of wanneer de kandidaat een dergelijk diploma voorlegt om aan de diplomavereisten te voldoen), wordt de taalrol dan ook bepaald door de taal waarin de studiecyclus werd gevolgd die heeft geleid tot het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat. ? In de gevallen waarin deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Frans, dient de betrokken kandidaat of kandidate daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR, het Selectiebureau van de Federale Overheid, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel (www.selor.be/nl/contact). Uit dit bewijs moet blijken dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma: - taaltest Frans - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A, indien de kandidaat wenst te worden ingedeeld bij de Franse taalrol 7.3.3 Als je al contractueel of statutair bent in het openbaar ambt Bij zijn eerste aanwerving als statutair of bij zijn eerste indienstneming als contractueel in het openbaar ambt, wordt ieder personeelslid op een taalrol ingeschreven, te weten de Nederlandse of de Franse taalrol, wat onveranderlijk blijft. De overgang van de ene rol naar de andere is verboden, behoudens klaarblijkelijke vergissing bij de indeling.

Van taalrol veranderen is niet mogelijk met een taalcertificaat dat het vereiste diploma kan vervangen dat de taalrol vastlegt. 8. BIJKOMENDE INLICHTINGEN. Meer informatie over de inhoud van deze betrekking kan worden bekomen bij dhr. Sébastien Dubois, operationeel directeur (e-mail: sebastien.dubois@arch.be). 9. SELECTIEPROCEDURE. ? De jury van de wetenschappelijke instelling bepaalt wie van de kandidaten, die een ontvankelijke kandidatuur hebben ingediend, het meest geschikt worden geacht voor de betrekking (maximum 5 kandidaten kunnen aldus worden geselecteerd). ? Indien de jury het noodzakelijk acht, kan hij de kandidaten vragen om eender welke bijkomende proef af te leggen die de jury bepaalt om hun geschiktheid voor de te begeven functie te beoordelen. ? De kandidaten die aldus in aanmerking worden genomen, zullen vervolgens uitgenodigd worden om voor de jury te verschijnen voor een hoorzitting met het oog op de vaststelling van de rangschikking der kandidaten. ? Deze rangschikking wordt pas definitief nadat ze werd meegedeeld aan de betrokken kandidaten die daarbij de mogelijkheid hebben erover klacht in te dienen en te vragen om door de jury te worden gehoord. 10. SOLLICITATIEPROCEDURE. 10.1. De kandidaturen moeten worden ingediend binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum van bekendmaking van deze vacature in het Belgisch Staatsblad.

Ze moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan: Diane Géronnez, Stafdienst Personeel & Organisatie, cel "werving en selecties" van de POD Wetenschapsbeleid, Simon Bolivarlaan 30 bus 7, 1000 Brussel. 10.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd: ? de gesolliciteerde betrekking; ? het correspondentieadres; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 10.3. Aan de kandidatuur toe te voegen bescheiden: ? een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; indien reeds wetenschappelijke activiteiten werden verricht: attesten om deze te wettigen (attesten afgeleverd door de werkgevers, de autoriteiten die beurzen toekenden, ...); voor meer informatie betreffende de te verstrekken inlichtingen: zie de nota betreffende de toekenning van de wetenschappelijke anciënniteit die kan worden geraadpleegd op de website van de POD Wetenschapsbeleid http://www.belspo.be/belspo/organisation/job_nl.stm de nota kan ook via mail aangevraagd worden op het adres selections-selecties@belspo.be ; ? een kopie van het/ de vereiste diploma's; ? indien een diploma van doctor, behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift, wordt voorgelegd om te voldoen aan de diplomavereisten, dient bovendien een kopie te worden toegevoegd van het diploma dat werd behaald bij het afsluiten van de studiecyclus welke toegang gaf tot het doctoraat; ? indien deze diploma's, of één ervan, werden uitgereikt in een andere taal dan het Nederlands, Frans, Duits of Engels dient daarvan bij het voorgelegde dossier tevens een vertaling te worden toegevoegd; ? een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken; ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder punt 7.3.1., indien het/ de vereiste diploma(`s), behaald door de kandidaat of kandidate, werd(en) uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.3.2., ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat of kandidate wenst dat zijn of haar indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs. 10.4. Zijn onontvankelijk: de kandidaturen die bovenstaande sollicitatieprocedure niet respecteren.

^