gepubliceerd op 15 april 2022
Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van het College van leidinggevenden van de Fiscale Bemiddelingsdienst Bij toepassing van artikel 116, § 5 van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen zal de Koning overgaan to(...) Het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën kan, alvorens zijn advies te formulere(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van het College van leidinggevenden van de Fiscale Bemiddelingsdienst Bij toepassing van artikel 116, § 5 van de
wet van 25 april 2007Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
25/04/2007
pub.
08/05/2007
numac
2007201376
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet houdende diverse bepalingen (1)
sluiten houdende diverse bepalingen (IV) zal de Koning overgaan tot de benoeming van een nieuw College van de Fiscale Bemiddelingsdienst, bij in Ministerraad overlegd besluit, na advies van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën.
Het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën kan, alvorens zijn advies te formuleren, overgaan tot het organiseren en houden van interviews met de kandidaten waarvan de kandidatuur ontvankelijk is verklaard, met inachtneming van de hierna vermelde voorwaarden. Deze interviews hebben tot doel het beoordelen van de mate waarin het profiel van de kandidaat overeenkomt met de hieronder vermelde technische en specifieke competenties, alsook de algemene en managementcompetenties.
Er zijn drie tot vijf mandaten te begeven. Deze mandaten worden voltijds uitgeoefend. 1. Toepasselijke reglementering ? Wet van 25 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/2007 pub. 08/05/2007 numac 2007201376 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen (1) sluiten houdende diverse bepalingen (IV); ? Koninklijk besluit van 9 mei 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/05/2007 pub. 24/05/2007 numac 2007003250 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van Hoofdstuk 5 van Titel VII van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen sluiten tot uitvoering van hoofdstuk 5 van Titel VII van de wet van 25 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/2007 pub. 08/05/2007 numac 2007201376 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen (1) sluiten houdende diverse bepalingen (IV). 2. Beschrijving van de functie en het competentieprofiel van de leden van het College van de Fiscale Bemiddelingsdienst Doelstellingen van de functie en van de Fiscale Bemiddelingsdienst De Fiscale Bemiddelingsdienst onderzoekt in alle objectiviteit, onpartijdig, volledig onafhankelijk en met inachtneming van de wet, de bemiddelingsverzoeken die aan de dienst worden voorgelegd in het kader van de onderhavige wet;hij streeft ernaar de standpunten van de partijen te verzoenen en stuurt hen een bemiddelingsverslag. De Fiscale Bemiddelingsdienst kan eveneens aanbevelingen doen aan de Voorzitter van de Federale Overheidsdienst Financiën, waarvan de dienst afhangt, met name wat betreft bestuurshandelingen of de werking van de Administratie die niet conform de beginselen van behoorlijk bestuur en de wetten en reglementen zijn.
De dienst wordt geleid door een College en werkt volledig onafhankelijk van de hiërarchie, zowel voor het opstellen van de bemiddelingsverslagen inzake belastingen (personenbelasting, vennootschapsbelasting, D&A, B.T.W., registratierechten, kadaster, ...) als voor het formuleren van aanbevelingen aan de Voorzitter van de Federale Overheidsdienst Financiën.
Context van de functie De leden van het College van de Fiscale Bemiddelingsdienst beheren een team medewerkers bestaande uit ten minste 20 personen. De leden van het College worden aangewezen voor een periode van vijf jaar (verlengbaar).
Zij dienen de fiscale expertise waarover zij beschikken up-to-date te houden. Daarnaast werken zij volop mee aan de selectie van het personeel, het dagelijks beheer en de verwezenlijking van de doelstellingen van de fiscale bemiddelingsdienst. Zij bepalen de sleutelsuccesfactoren om de optimale werking van de dienst te garanderen.
Opdrachten, resultaten en verantwoordelijkheden De voornaamste opdrachten, resultaten en verantwoordelijkheden van de leden van het College zijn: ? de vastgelegde doelstellingen doelmatig en efficiënt bereiken; ? de directe medewerkers leiden, motiveren, evalueren en tot ontplooiing laten komen; ? autonoom een verslag opstellen over de dossiers die aan de bemiddelingsprocedure worden onderworpen; ? het werk zodanig beheren en organiseren dat de bemiddelingsverslagen zo snel mogelijk worden afgeleverd; ? jaarlijks een activiteitenverslag opstellen; ? aanbevelingen doen aan de Voorzitter van de Federale Overheidsdienst Financiën wat betreft punten die niet conform de beginselen van behoorlijk bestuur en de wetten en reglementen zijn; ? de nodige schikkingen treffen om een gepaste verwerking van de aanvragen te waarborgen; ? de kennis inzake alle materies die tot hun bevoegdheid behoren, performant beheren; ? de interacties met de andere diensten, pijlers en entiteiten van de Federale Overheidsdienst Financiën op stapel zetten, organiseren en ontwikkelen; ? meewerken aan de ontwikkeling en organisatie van een actief communicatiebeleid ten aanzien van de burgers, met name door de organisatie van een permanentie; ? de synergieën en de samenwerking op touw zetten met de nationale en/of internationale instellingen (EU, OESO, ...), de Federale Overheidsdiensten (Economie, Buitenlandse Zaken, Werkgelegenheid, ...) en met alle diensten van Financiën die van belang zijn voor de Fiscale Bemiddelingsdienst; ? zorgen voor een kwaliteitsvolle dienstverlening aan alle burgers en deelnemers aan het economische leven; ? samenwerken met de verschillende functionarissen (N-1, N-2, ...) en experten van de Federale Overheidsdienst Financiën met het oog op de behandeling van de voorgelegde dossiers.
Technische en specifieke competenties van de functie ? houder zijn van een diploma van de 2e cyclus van het universitair onderwijs of van universitair niveau of bekleed zijn met een titel van niveau A; ? 5 jaar ervaring hebben in fiscale aangelegenheden; ? een grondige ervaring hebben in de juridische en praktische behandeling van complexe dossiers op fiscaal vlak; ? ook op sociaal en economisch vlak kunnen onderhandelen; ? beschikken over een grondige kennis van de Belgische fiscale wetgeving; ? kennis hebben van de grondbeginselen van de Europese en internationale fiscaliteit; ? kennis hebben van de werking en de structuur van de federale overheidsdiensten; ? kunnen functioneren in een meertalige omgeving.
Algemene en managementcompetenties ? verantwoordelijkheidszin hebben en proactief zijn; ? gegevens op kritische wijze kunnen analyseren en informatie kunnen beoordelen; ? een visie kunnen ontwikkelen en inhoudelijk verschillende gegevens kunnen integreren, alternatieve oplossingen kunnen bedenken en coherente conclusies kunnen uitwerken; ? invloed uitoefenen, een bemiddelingsproces kunnen leiden; ? blijk geven van innovatief, creatief en flexibel denken; ? doelstellingen proactief kunnen definiëren en verwezenlijken; ? in team kunnen werken binnen het College; ? zijn medewerkers kunnen begeleiden, motiveren en tot ontplooiing laten komen; ? teams kunnen leiden; ? in staat zijn om samen te werken en binnen een netwerk te werken; ? een zeer goede luistervaardigheid bezitten; ? uitstekend kunnen communiceren, zowel schriftelijk als mondeling; ? burger-, klant- en resultaatgericht zijn; ? loyaal en integer zijn. 3. Indiening van de kandidaturen De geïnteresseerde ambtenaren dienen hun kandidatuur binnen een termijn van tien werkdagen, die begint te lopen de eerste werkdag volgend op de publicatie van deze oproep tot kandidaten in het Belgisch Staatsblad, in te dienen: - ofwel langs elektronische weg, naar het adres detacheringen.detachements@minfin.fed.be, met als uniek onderwerp "kandidatuur collège fiscaal bemiddelaar"; - ofwel via een ter post aangetekend schrijven op volgend adres (poststempel geldt als bewijs): Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Adviseur-generaal, tijdelijk belast met de leiding van de Stafdienst Personeel en Organisatie Gaston Crommenlaan 6, PB 30 9050 LEDEBERG Aan de kandidaatstelling moet een gedetailleerd curriculum vitae worden toegevoegd, waarin wordt aangegeven welke bekwaamheden de kandidaat denkt te kunnen laten gelden met betrekking tot het te begeven mandaat. De motivatie van de kandidaatstelling bevat de visie van de kandidaat en de mate waarin zijn of haar profiel overeenkomt met de hierboven vermelde technische en specifieke competenties, alsook met de algemene en managementcompetenties.
Gezien de uitzonderlijke omstandigheden betreffende de gezondheidscrisis, moeten de ambtenaren die hun sollicitatieformulier per aangetekend schrijven verzenden, eveneens een e-mail sturen naar detacheringen.detachements@minfin.fed.be om de bevoegde dienst te informeren dat hun sollicitatieformulier aangetekend zal arriveren.
De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de personeelsleden en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.
Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.
De ontvangstmelding van alle sollicitaties zullen verstuurd worden per e-mail naar het e-mailadres dat bij de kandidaatstelling vermeld werd.
In de mate van het mogelijke, dient het professioneel e-mailadres gebruikt te worden (voornaam.naam@minfin.fed.be).
Voor bijkomende informatie kan u mevrouw Inge DE BRAEKELEER, Adviseur, HR Business Partner DVZ - SD B&B, 02 576 80 06 - inge.debraekeleer@minfin.fed.be contacteren.
De Minister van Financiën, V. VAN PETEGHEM