gepubliceerd op 18 februari 2022
Koninklijke musea voor Schone Kunsten van België . - Vacature van Assistent-stagiair (klasse SW1) van de wetenschappelijke loopbaan. - Vacaturenummer HRM 00972 (Diensthoofd publieksbemiddeling) Sommige woorden in de functiebeschrijving sta(...) 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING. ? Het gaat om een voltijdse betrekking van een s(...)
PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID
Koninklijke musea voor Schone Kunsten van België (KMSK). - Vacature van Assistent-stagiair (klasse SW1) van de wetenschappelijke loopbaan. - Vacaturenummer HRM 00972 (Diensthoofd publieksbemiddeling) Sommige woorden in de functiebeschrijving staan in de mannelijke vorm voor een betere leesbaarheid. De functie is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk. 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING. ? Het gaat om een voltijdse betrekking van een statutair wetenschappelijk personeelslid. ? Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan: Assistent-stagiair (klasse SW1). ? Activiteitengroep van de wetenschappelijke loopbaan waartoe de betrekking behoort: activiteitengroep II "wetenschappelijke dienstverlening".
De betrekking zal uitgeoefend worden binnen de dienst: publiekswerking dat valt onder de operationele directie Publiek van de Koninklijke musea voor Schone Kunsten van België. 2. TAALREGIME. Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten die kunnen ingedeeld worden bij de Nederlandse of Franse taalrol, bij toepassing van de regels hiertoe bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken. 3. FUNCTIECONTEXT. De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België behoren tot de 10 wetenschappelijke instellingen van de Belgische Federale Overheid, die deel uitmaken van de Programmatorische Federale Overheid (POD) Wetenschapsbeleid.
De Musea hebben als opdracht zowel wetenschappelijk onderzoek te verrichten als diensten te verlenen aan het publiek. Ze bewaren en bestuderen collecties met in totaal meer dan 20.000 kunstwerken (schilderijen, sculpturen, tekeningen) van de 15e eeuw tot vandaag.
Ongeveer 2.500 van deze werken worden tentoongesteld, verdeeld over het Old Masters Museum, Modern Museum, het Magritte Museum, het Constantin Meuniermuseum en het Antoine Wiertzmuseum.
De Musea organiseren tijdelijke tentoonstellingen, waarbij wetenschappelijke catalogi gepubliceerd worden. Zij beheren de grootste Belgische bibliotheek gespecialiseerd in de kunstgeschiedenis.
Tot de opdracht van de KMSKB behoort ook de overdracht van kennis over de kunst door de organisatie van permanente en tijdelijke tentoonstellingen voor een zo ruim mogelijk publiek. 4. INHOUD VAN DE FUNCTIE. 4.1. Doelstellingen van de functie ten aanzien van de opdrachten van de instelling.
De KMSKB willen een medewerker voor de Operationele Directie Publiek (Algemene wetenschappelijke diensten en diensten voor het publiek) aanwerven. Deze zal instaan voor de leiding van de dienst Publieksbemiddeling. In deze functie sta je rechtstreeks onder de directeur Operationele Directie Publiek en werk je nauw samen met de andere diensten van de Musea zoals de conservatoren van de operationele dienst Collectie en Onderzoek, de dienst Tentoonstellingen, de dienst Communicatie, de Personeelsdienst, de Boekhoudkundige dienst, de front office diensten (ticketing, reservatie en Museumshops), de Vrijwilligers van de Musea, ...; 4.2. Resultaatgebieden.
De voornaamste opdracht van de medewerker zal bestaan in de verspreiding van de wetenschappelijke kennis en de ontsluiting van de collecties en de tentoonstellingen van de KMSKB onder meer via de organisatie van activiteiten voor een zo breed mogelijk publiek.
De verschillende publiekscategorieën zijn 1. lager, secundair, hoger en universitair onderwijs;socioculturele verenigingen (jongeren en volwassenen); 2. individueel en familiepubliek uit binnen- en buitenland;3. specifieke publieksgroepen (fysisch en mentaal gehandicapten, kwetsbare doelgroepen, blinden en slechtzienden, doven en slechthorenden). De voornaamste taken en functies van de titularis zullen zijn: 1. De dienst Publieksbemiddeling leiden en coördineren 2.Het budget, de medewerkers en het materiaal van de dienst op een efficiënte wijze beheren, zodat de resultaten van de dienst aan de strategische doelstellingen van de musea beantwoorden 3. Jaarlijks programma van educatieve activiteiten opstellen in functie van de artistieke programmatie van de musea dat beantwoordt aan de noden van de verschillende doelgroepen (scholen, socioculturele verenigingen, individuele bezoekers, families, personen met een beperking en kansarmen) 4.Een editoriaal programma ontwikkelen: jaarlijkse programmabrochure met activiteitenaanbod, trimestriële agenda, promotiemateriaal, ... 5. Regelmatig culturele en educatieve evenementen organiseren en coördineren 6.Communicatie en promotie van de activiteiten van de dienst naar de verschillende doelgroepen te verzorgen. 7. Publicaties realiseren: pedagogische dossiers, sponsordossiers, artikels, handleidingen, rapporten, films ... 8. Opvolging en continue ontwikkeling van een interactieve site voor leerkrachten, kinderen, families en jongeren 9.Continu zoeken naar financierings- subsidiemogelijkheden ter financiering van de dienst 10. Een netwerk van externe contacten uitbouwen in het domein van de educatie op reg¤onaal, nationaal en internationaal niveau 11.Samenwerken met andere externe culturele partners en instellingen 12. De activiteiten en de taken van de programmacoördinatoren, de gidsen en de administratieve medewerkers coördineren en opvolgen in overeenstemming met de operationele doelstellingen van de educatieve en culturele dienst 13.Op het gebied van educatie, publieksbemiddeling, structuur en werkprocessen advies verlenen tot ondersteuning van de Directie bij het bepalen van de wijze waarop de wetenschappelijke finaliteit van de instelling dient te worden vertaald op het vlak van de educatieve en culturele publieksbemiddeling en bij het bepalen van de strategische doelstellingen van de dienst, 14. Het educatieve team begeleiden en doen evolueren waaronder de verhoging van het prestatieniveau en het implementeren van vernieuwingen 15.Kennisoverdracht binnen de dienst ter verhoging van de expertise en de autonomie van de medewerkers en freelance medewerkers 16. Relaties onderhouden met de museumbezoekers, de klanten en de partners (interne en extern) en de overlegorganen teneinde de waarden en de visie van de dienst en de organisatie naar de buitenwereld te brengen 17.Vragen oplossen met betrekking tot educatie, publieksbemiddeling of ingewikkelde dossiers met toepassing van de reglementering en/of van wetenschappelijke materies teneinde vlug en efficiënt tot een duurzame oplossing van problemen te komen De titularis zal zijn taken en functies vervullen in nauwe samenwerking met de andere diensten van de KMSKB onder het toezicht van de Operationele Directeur Publiek. 5. COMPETENTIEPROFIEL. 5.1. Vereiste diploma's en opleidingen.
De kandidaat dient houder te zijn van volgend(e) diploma('s): houder zijn van een licentie of een master in kunstgeschiedenis en archeologie, specialisatie beeldende kunsten.
De kandidaten waarvan het in voorgaande alinea bedoeld diploma niet werd behaald in de discipline "kunstgeschiedenis" moeten aantonen in deze discipline bijkomende vorming te hebben genoten op universitair of gelijkwaardig niveau. 5.2. Technische kundigheden (kennis, specialisaties, ervaring(en), ...). 5.2.1. Vereiste competenties, specialiteit(en) en ervaring(en) waaraan de kandidaten dienen te voldoen om weerhouden te worden (toelatingscriteria).
Kennis en ervaring hebben en aantonen op het gebied van de programmering van het pedagogisch en didactisch beleid (rondleidingen, lezingen, organisatie van didactische tentoonstellingen....), de ontwikkeling van projecten, zowel wat de financiering als wat de inhoud betreft, en de organisatie van evenementen voor het publiek, gaande van vernissages tot digitale events en immersieve ervaringen.
Bovendien zal de kandidaat moeten aantonen dat hij in staat is een team van een tiental personen te leiden. 5.2.2. Bijkomende gewenste ervaring(en), kennis en bekwaamheden ? In staat zijn budgetten op te stellen en te beheren; ? Vermogen om sponsor- en subsidiedossiers te beheren; ? Kennis van overheidsbeheer.
Bovendien moeten kandidaten over de volgende vaardigheden beschikken : ? Schrijfvaardigheid; ? Spreekvaardigheid; ? Computervaardigheden. 5.2.3. Bijkomende troeven.
Kennis van het Frans en van het Engels. 5.3. Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden, ...). ? Beslissen: neemt beslissingen op basis van (on)volledige informatie en onderneemt doelgericht acties om de beslissingen uit te voeren ? Medewerkers aansturen en motiveren: erkent de kwaliteiten van de medewerkers, stimuleert het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen ? Samenwerken: zowel met andere diensten als met derden. ? Servicegericht handelen: begeleidt de interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier, levert hen een persoonlijke dienstverlening en onderhoudt constructieve contacten ? Zichzelf ontwikkelen: plant de eigen groei actief en beheert in functie van zijn mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten en kennis eigen te maken ? Objectieven behalen: beschikt over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de correctheid van ondernomen acties 6. ARBEIDSVOORWAARDEN. 6.1. Bezoldiging - loopbaan.
De gekozen kandidaat wordt aangeworven als Assistent-stagiair (klasse SW1) met de daaraan verbonden weddenschaal SW10 of SW11 (SW11 indien minstens 2 jaar erkende wetenschappelijke anciënniteit).
Minimumbezoldiging (brutobedragen aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen): SW10 (0 jaar anciënniteit): 39.633,43 per jaar (3.302,78 per maand) De normale tijdsduur van de stage bedraagt twee jaar. 6.2. Andere voordelen. ? mogelijkheid tot het verwerven van een tweetaligheidspremie ? uitgebreid opleidingsaanbod (te volgen tijdens de werkuren) ? gratis hospitalisatieverzekering ? gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer ? mogelijkheid voor een fietsvergoeding ? allerlei sociale voordelen ? gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer ? glijdende werkuren in een 38-uren week ? mogelijkheid tot telewerk ? interessante voordelen en aanbiedingen dankzij de kaart Benefits@Work ? overname van aantal jaren anciënniteit in de openbare sector ? bedrijfskorting in de museumshops 7. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN. 7.1. De gekozen kandidaat moet op de datum van zijn indiensttreding volgende voorwaarden vervullen: ? Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; ? de burgerlijke en politieke rechten genieten; ? aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; ? een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van het gesolliciteerd ambt. 7.2. Uiterlijk op de dag waarop de termijn eindigt voor het indienen der kandidaturen, moeten volgende voorwaarden vervuld zijn: ? houder zijn van het/de vereiste diploma('s) (zie punt 5.1 hierboven); ? voldoen aan de vereiste technische bekwaamheden (zie punt 5.2.1 hierboven) en deze bewijzen. ? voldoen aan de vereiste generieke competenties (zie punt 5.3. hierboven). 7.3. In de beide hierna vermelde gevallen geldt volgend voorbehoud voor deelname aan de selectieprocedure. 7.3.1. Het vereiste diploma werd behaald in een ander land dan België.
In dit geval zal de voorzitter van de jury van de wetenschappelijke instelling vooraf nagaan of het door de kandidaat voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.
Daarom dient de betrokken kandidaat aan zijn kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, nodig voor bedoeld onderzoek: ? een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); ? een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf): 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moest een verhandeling worden ingediend voor het behalen van het diploma ? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; ? een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). 7.3.2. Het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans. ? De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt in principe de taalrol waarbij de kandidaat moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken. ? Wanneer een diploma van doctor vereist is, dat werd behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift (of wanneer de kandidaat een dergelijk diploma voorlegt om aan de diplomavereisten te voldoen), wordt de taalrol dan ook bepaald door de taal waarin de studiecyclus werd gevolgd die heeft geleid tot het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat. ? In de gevallen waarin deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands of het Frans, dient de betrokken kandidaat daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR, het Selectiebureau van de Federale Overheid, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel (www.selor.be/nl/contact). Uit dit bewijs moet blijken dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma: -taaltest Nederlands - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A, indien de kandidaat wenst te worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; 7.3.3 Als je al contractueel of statutair bent in het openbaar ambt Bij zijn eerste aanwerving als statutair of bij zijn eerste indienstneming als contractueel in het openbaar ambt, wordt ieder personeelslid op een taalrol ingeschreven, te weten de Nederlandse of de Franse taalrol, wat onveranderlijk blijft. De overgang van de ene rol naar de andere is verboden, behoudens klaarblijkelijke vergissing bij de indeling.
Van taalrol veranderen is niet mogelijk met een taalcertificaat dat het vereiste diploma kan vervangen dat de taalrol vastlegt. 8. BIJKOMENDE INLICHTINGEN. Meer informatie over de inhoud van deze betrekking kan worden bekomen bij Mevrouw Isabelle Vanhoonacker, 02/508 32 45, isabelle.vanhoonacker@fine-arts-museum.be 9. SELECTIEPROCEDURE. ? De jury van de wetenschappelijke instelling bepaalt wie van de kandidaten, die een ontvankelijke kandidatuur hebben ingediend, het meest geschikt worden geacht voor de betrekking (maximum 5 kandidaten kunnen aldus worden geselecteerd). ? Indien de jury het noodzakelijk acht, kan hij de kandidaten vragen om eender welke bijkomende proef af te leggen die de jury bepaalt om hun geschiktheid voor de te begeven functie te beoordelen. ? De kandidaten die aldus in aanmerking worden genomen, zullen vervolgens uitgenodigd worden om voor de jury te verschijnen voor een hoorzitting met het oog op de vaststelling van de rangschikking der kandidaten. ? Deze rangschikking wordt pas definitief nadat ze werd meegedeeld aan de betrokken kandidaten die daarbij de mogelijkheid hebben erover klacht in te dienen en te vragen om door de jury te worden gehoord. 10. SOLLICITATIEPROCEDURE. 10.1. De kandidaturen moeten worden ingediend binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum van bekendmaking van deze vacature in het Belgisch Staatsblad.
Ze moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan: Stafdienst Personeel & Organisatie, cel "werving en selecties" van de POD Wetenschapsbeleid, Simon Bolivarlaan 30, bus 7, 1000 Brussel. 10.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd: ? de gesolliciteerde betrekking; ? het correspondentieadres; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 10.3. Aan de kandidatuur toe te voegen bescheiden: ? een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; ? indien reeds wetenschappelijke activiteiten werden verricht: attesten om deze te wettigen (attesten afgeleverd door de werkgevers, de autoriteiten die beurzen toekenden, ...); voor meer informatie betreffende de te verstrekken inlichtingen: zie de nota betreffende de toekenning van de wetenschappelijke anciënniteit die kan worden geraadpleegd op de website van de POD Wetenschapsbeleid (www.belspo.be, rubriek "Vacatureberichten"). De nota kan ook via mail aangevraagd worden op het adres selections-selecties@belspo.be ;? een kopie van het/ de vereiste diploma's; ? indien een diploma van doctor, behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift, wordt voorgelegd om te voldoen aan de diplomavereisten, dient bovendien een kopie te worden toegevoegd van het diploma dat werd behaald bij het afsluiten van de studiecyclus welke toegang gaf tot het doctoraat; ? indien deze diploma's, of één ervan, werden uitgereikt in een andere taal dan het Nederlands, Frans, Duits of Engels dient daarvan bij het voorgelegde dossier tevens een vertaling te worden toegevoegd; ? een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken; ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder punt 7.3.1., indien het/ de vereiste diploma(`s), behaald door de kandidaat, werd(en) uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.3.2., ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs. 10.4. Zijn onontvankelijk: de kandidaturen die bovenstaande sollicitatieprocedure niet respecteren.