Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 01 februari 2021

Federale Culturele Instellingen. - Oproepen tot kandidaten voor het mandaat van lid van de raad van bestuur van een federale culturele instelling Paleis voor S(...) Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van de raad van bestuur van het Paleis voor Schone K(...)

bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
numac
2021040257
pub.
01/02/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER


Federale Culturele Instellingen. - Oproepen tot kandidaten voor het mandaat van lid van de raad van bestuur van een federale culturele instelling (Paleis voor Schone Kunsten, Nationaal Orkest van België, Koninklijke Muntschouwburg) Paleis voor Schone Kunsten Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van de raad van bestuur van het Paleis voor Schone Kunsten De wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden werd op 20 augustus 1999 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Overeenkomstig artikel 11, § 1 van deze wet heeft het Paleis voor Schone Kunsten een raad van bestuur.

De leden van de raad van bestuur worden, bij een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit, benoemd door de Koning op grond van hun kennis in culturele zaken of inzake beheer.

Samenstelling van de raad van bestuur De raad van bestuur bestaat uit twaalf leden, met inbegrip van de voorzitter en de ondervoorzitter. Hij is samengesteld uit een gelijk aantal Nederlandstalige en Franstalige leden.

De leden van de raad van bestuur worden aangesteld op grond van hun hoedanigheid van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker. Zij moeten kunnen aantonen dat zij een ruime ervaring hebben opgedaan op het gebied van beheer of cultuur, opgevat als een van de disciplines die onder de instelling vallen. De leden tonen belangstelling voor de instelling en haar bijzonderheden en kunnen hun toegevoegde waarde in de raad van bestuur van de instelling aantonen.

Zij worden ook benoemd op basis van hun onafhankelijkheid en hun morele autoriteit. Zij zijn onder meer afkomstig uit de academische wereld en het maatschappelijk middenveld. Politieke mandatarissen beantwoorden volgens de adviezen nrs. 1285-1286 en 1287 van de Cultuurpactcommissie van 25 november 2013 niet aan het profiel van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker.

Het mandaat van lid van de raad van bestuur wordt kosteloos uitgeoefend.

Opdrachten en bevoegdheden De opdrachten van het Paleis voor Schone Kunsten worden beschreven in artikel 3 van de wet.

De raad van bestuur is belast met de volgende taken: - het bepalen van de strategie van de vennootschap op voorstel van het directiecomité; - het toezicht en de controle op de activiteit van het directiecomité, van de directeur-generaal en van de financieel directeur; - het verrichten van alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de verwezenlijking van het maatschappelijk doel van de vennootschap; - de jaarlijkse goedkeuring van een ondernemingsplan waarin de doelstellingen van de vennootschap worden vastgelegd en het bijzonder verslag bedoeld in artikel 164bis, § 1, 6° van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen. Deze projecten worden hem door het directiecomité voorgelegd.

De raad van bestuur is eveneens bevoegd voor: 1° de goedkeuring van het beheerscontract evenals van elke wijziging hiervan;2° het opmaken van de inventaris en van de jaarrekeningen die aan de goedkeuring van de algemene vergadering worden voorgelegd, evenals van het beleidsverslag voorzien in artikel 77 van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen;3° de participatie in bestaande of op te richten publiek- of privaatrechtelijke vennootschappen, groeperingen, verenigingen of instellingen;4° de samenroeping van de algemene vergadering. Duur van het mandaat De leden van de raad van bestuur worden benoemd voor hernieuwbare termijnen van zes jaar.

Onverenigbaarheden Onverminderd andere beperkingen bepaald bij of krachtens de wet (waaronder artikel 9, c) van de wet van 16 juli 1973Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/07/1973 pub. 15/06/2011 numac 2011000326 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt, de zogenaamde Cultuurpactwet), is het mandaat van bestuurder onverenigbaar met het mandaat of de functie van: 1° lid van het Europees Parlement of de Europese Commissie;2° lid van de wetgevende kamers;3° Federale minister of staatssecretaris;4° lid van de Raad van een gemeenschap of gewest;5° lid van de regering van een gemeenschap of gewest of gewestelijk staatssecretaris;6° lid van het statutair of contractueel personeel van de vennootschap;7° provinciegouverneur of lid van de Bestendige Deputatie. Kandidaturen Kandidaturen dienen, vergezeld van een curriculum vitae en een schriftelijke motivering, uiterlijk op 15 februari 2021 per aangetekende brief te worden ingediend bij Thomas Van Achter, FOD Kanselarij van de Eerste Minister, Wetstraat 16 - 1000 Brussel.

Nationaal Orkest van België Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van de raad van bestuur van het Nationaal Orkest van België De wet van 22 april 1958 houdende statuut van het Nationaal Orkest van België werd op 2 juli 1958 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Overeenkomstig artikel 3 van deze wet heeft het Nationaal Orkest van België een raad van bestuur.

Samenstelling van de raad van bestuur De raad van bestuur is samengesteld uit een voorzitter en zes leden, van wie drie Franstalige en drie Nederlandstalige.

De leden van de raad van bestuur worden aangesteld op grond van hun hoedanigheid van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker. Zij moeten kunnen aantonen dat zij een ruime ervaring hebben opgedaan op het gebied van beheer of cultuur, opgevat als hoofdzakelijk klassieke muziek en de werking van een orkest. De leden tonen belangstelling voor de instelling en haar bijzonderheden en kunnen hun toegevoegde waarde in de raad van bestuur van de instelling aantonen. Zij worden ook benoemd op basis van hun onafhankelijkheid en hun morele autoriteit. Zij zijn onder meer afkomstig uit de academische wereld en het maatschappelijk middenveld. Politieke mandatarissen beantwoorden volgens de adviezen nrs. 1285-1286 en 1287 van de Cultuurpactcommissie van 25 november 2013 niet aan het profiel van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker.

Opdrachten en bevoegdheden De opdrachten van het Nationaal Orkest van België worden beschreven in artikel 1bis van de wet.

De raad van bestuur is belast met de volgende taken: - overgaan tot de aanwerving van het artistiek en administratief personeel; - erop toezien dat hun statuten en het reglement van het orkest strikt in acht worden genomen; - instaan voor de goede werking van de instelling, zowel administratief als vanuit het oogpunt van de discipline; - toezien op het evenwicht van het financieel beheer.

Duur van het mandaat De leden van de raad van bestuur worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van drie jaar.

Onverenigbaarheden Het mandaat van bestuurder is onverenigbaar met het mandaat of de functie van: 1° lid van het Europees Parlement of de Europese Commissie;2° lid van de wetgevende kamers;3° Federale minister of staatssecretaris;4° lid van de Raad van een gemeenschap of gewest;5° lid van de regering van een gemeenschap of gewest of gewestelijk staatssecretaris;6° lid van het statutair of contractueel personeel van de instelling;7° provinciegouverneur of lid van de Bestendige Deputatie. De wet van 16 juli 1973Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/07/1973 pub. 15/06/2011 numac 2011000326 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt, de zogenaamde Cultuurpactwet, is van toepassing, meer in het bijzonder artikel 9, c).

Kandidaturen Kandidaturen dienen, vergezeld van een curriculum vitae en een schriftelijke motivering, uiterlijk op 15 februari 2021 per aangetekende brief te worden ingediend bij Thomas Van Achter, FOD Kanselarij van de Eerste Minister, Wetstraat 16 - 1000 Brussel.

Koninklijke Muntschouwburg Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van de raad van bestuur van de Koninklijke Muntschouwburg De wet van 19 april 1963 tot oprichting van een openbare instelling genaamd Koninklijke Muntschouwburg werd op 30 april 1963 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Overeenkomstig artikel 3, § 1 van deze wet heeft de Koninklijke Muntschouwburg een raad van bestuur.

Samenstelling van de raad van bestuur De raad van bestuur bestaat uit dertien leden, waarvan één aanwezig is als waarnemer. Hij is samengesteld uit een gelijk aantal (6) Nederlandstalige en Franstalige leden en het waarnemend lid moet Duitstalig zijn.

De leden van de raad van bestuur worden aangesteld op grond van hun hoedanigheid van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker. Zij moeten kunnen aantonen dat zij een ruime ervaring hebben opgedaan op het gebied van beheer of cultuur, opgevat als een operahuis, met een orkest dat eveneens symfonische concerten organiseert. De leden tonen belangstelling voor de instelling en haar bijzonderheden en kunnen hun toegevoegde waarde in de raad van bestuur van de instelling aantonen. Zij worden ook benoemd op basis van hun onafhankelijkheid en hun morele autoriteit. Zij zijn onder meer afkomstig uit de academische wereld en het maatschappelijk middenveld.

Politieke mandatarissen beantwoorden volgens de adviezen nrs. 1285-1286 en 1287 van de Cultuurpactcommissie van 25 november 2013 niet aan het profiel van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker.

De Koning bepaalt het bedrag van de vergoedingen die aan de leden van de raad van bestuur kunnen worden toegekend.

Opdrachten en bevoegdheden De opdrachten van de Koninklijke Muntschouwburg worden beschreven in artikel 2 van de wet.

Duur van het mandaat De leden van de raad van bestuur worden benoemd voor zes jaar.

Onverenigbaarheden Het mandaat van bestuurder is onverenigbaar met het mandaat of de functie van: 1° lid van het Europees Parlement of de Europese Commissie;2° lid van de wetgevende kamers;3° Federale minister of staatssecretaris;4° lid van de Raad van een gemeenschap of gewest;5° lid van de regering van een gemeenschap of gewest of gewestelijk staatssecretaris;6° lid van het statutair of contractueel personeel van de instelling;7° provinciegouverneur of lid van de Bestendige Deputatie. De wet van 16 juli 1973Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/07/1973 pub. 15/06/2011 numac 2011000326 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt, de zogenaamde Cultuurpactwet, is van toepassing, meer in het bijzonder artikel 9, c).

Kandidaturen Kandidaturen dienen, vergezeld van een curriculum vitae en een schriftelijke motivering, uiterlijk op 15 februari 2021 per aangetekende brief te worden ingediend bij Thomas Van Achter, FOD Kanselarij van de Eerste Minister, Wetstraat 16 - 1000 Brussel.

^