Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 03 juni 2021

Oproep tot kandidaten voor ombudsman voor de telecommunicatiesector 1. Inleiding Er wordt ter kennis van de belangstellenden gebracht dat een mandaat voor een Franstalige ombudsman, met een hernieuwbare termijn van 5 jaar, vacant is bij de Om De Ombudsdienst voor Telecommunicatie is een gekwalificeerde entiteit in de zin van boek XVI van he(...)

bron
ombudsdienst voor telecommunicatie
numac
2021031587
pub.
03/06/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

OMBUDSDIENST VOOR TELECOMMUNICATIE


Oproep tot kandidaten voor ombudsman voor de telecommunicatiesector 1. Inleiding Er wordt ter kennis van de belangstellenden gebracht dat een mandaat voor een Franstalige ombudsman, met een hernieuwbare termijn van 5 jaar, vacant is bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie. De Ombudsdienst voor Telecommunicatie is een gekwalificeerde entiteit in de zin van boek XVI van het Wetboek van economisch recht. Deze dienst, die werd ingesteld bij artikel 43bis van de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, is een onafhankelijke overheidsdienst zonder rechtspersoonlijkheid. Deze Ombudsdienst voor Telecommunicatie is bevoegd voor aangelegenheden die betrekking hebben op telecomproviders. Concreet is de dienst belast met het onderzoeken van klachten van gebruikers die zelf geen telecommunicatiediensten aanbieden.

De Ombudsdienst functioneert volledig onafhankelijk van de telecomoperatoren. Bij de uitoefening van zijn bevoegdheden krijgt de Ombudsdienst van geen enkele overheid instructies.

De Ombudsdienst bestaat uit twee leden; zij behoren tot een verschillende taalrol. De Ombudsdienst treedt op als college. De leden van de Ombudsdienst worden door de Koning benoemd bij een in Ministerraad overlegd besluit, voor een hernieuwbare termijn van vijf jaar.

In tegenstelling tot de ombudsman voor telecommunicatie, die een mandaatfunctie bekleedt, zijn de personeelsleden van deze Ombudsdienst gedetacheerde medewerkers van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Deze instantie is een parastatale met het statuut van regulator voor de Belgische post- en telecommunicatiesector. Ze treedt eveneens op als Belgische administratie voor de uitvoering van diverse opdrachten van openbaar belang. 2. De ombudsman Elke klant die ontevreden is over zijn telecomoperator kan de Ombudsdienst gratis vragen om tussen te komen.De ombudsman is bevoegd voor de hele telecommunicatiesector. De Ombudsdienst is een beroepsinstantie: hij is niet bedoeld om de klantendienst van de telecomoperatoren te vervangen, maar kan optreden wanneer een klant tijdens zijn contacten met zijn telecomprovider geen bevredigende oplossing heeft gevonden.

In het kader van deze functie : ? streef je naar consensus, luister je naar klanten en onderhandel je met bedrijven en bevoegde autoriteiten, zoek je pragmatische oplossingen voor de in de telecomsector ondervonden problemen. ? wijs je de gebruikers die zich schriftelijk of mondeling tot jou richten zo goed mogelijk op hun rechten en belangen, informeer je gebruikers en private en publieke ondernemingen over hun respectieve rechten en plichten en zet je de mogelijke opties alsook de eventuele gevolgen ervan uiteen met het oog op het bereiken van een minnelijke schikking tussen de twee partijen aangaande geschillen. ? behandel je de dossiers in alle objectiviteit en onafhankelijkheid op basis van de geldende wetteksten en reglementeringen, alsook door uit te gaan van het billijkheidsprincipe bij het zoeken naar praktische en innovatieve oplossingen. ? voer je onderzoeken door ter plaatse kennis te nemen van alle documenten en stukken van de betrokken onderneming die rechtstreeks betrekking hebben op het voorwerp van de klacht. ? werk je samen met andere onafhankelijke sectorale geschillencommissies, onafhankelijke of buitenlandse ombudsmannen en andere instanties, met name door hun klachten door te sturen die niet onder de bevoegdheid van jouw dienst ressorteren. ? stuur je een aanbeveling naar de betrokken ondernemingen ingeval er geen minnelijke regeling kan worden gevonden.

Daarnaast ben je samen met de Nederlandstalige ombudsman dienstverantwoordelijke en hiërarchische chef van een team. In die rol : ? organiseer en leid je de dienst op financieel, budgettair en operationeel gebied en op basis van de van kracht zijnde overheidsregels. ? vertegenwoordig je de dienst op openbaar en politiek vlak evenals bij de pers en bij nationale en internationale organisaties. ? breng je op vraag van de ministers of organisaties die bevoegd zijn voor postdiensten of consumentenbescherming advies uit in het kader van hun opdrachten. ? stel je elk jaar een activiteitenverslag op dat toegankelijk is voor het publiek en ook bedoeld is voor het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie, de postoperatoren, de minister bevoegd voor de telecommunicatiesector, de minister verantwoordelijk voor consumentenbescherming en de wetgevende kamers.

De ombudsdienst handelt als een college. Niettemin mogen zij elkaar delegaties verlenen bij collegiale beslissing goedgekeurd door de minister die bevoegd is voor telecommunicatie. ? De leden van de ombudsdienst mogen een zaak niet beraadslagen indien ze bij die zaak een (on)rechtstreeks belang hebben of hebben gehad. ? De functie van ombudsman is onverenigbaar met een betaald openbaar mandaat, een openbaar mandaat verleend door verkiezingen, het beroep van advocaat, de functie van notaris, magistraat of gerechtsdeurwaarder, een mandaat of een functie bij een telecomprovider.

Zoals bepaald bij wet, ben je automatisch lid van het directiecomité van de Ombudsdienst voor de consument. De ombudsmannen van de economische ombudsdiensten (telecommunicatie, postsector, energie, treinreizigers, financiële diensten, verzekeringen) nemen samen de verantwoordelijkheid voor deze dienst op. Als lid van het directiecomité ben je verantwoordelijk voor: ? de opstelling van de begroting en de controle op de uitvoering ervan, ? de opstelling van de jaarrekeningen van de inkomsten en uitgaven, ? de opstelling van het personeelsplan, ? de goedkeuring van het jaarlijkse beleidsplan, ? de behandeling van structurele klachten en de verstrekking van informatie aan het publiek, ? de implementatie van de betrokken wetten en overeenkomsten. 3. Competentieprofiel 3.1. Functiespecifieke competenties: - grondige kennis van de verschillende wetten en reglementeringen in de telecomsector en op het gebied van consumentenbescherming, met inbegrip van Europese verordeningen en richtlijnen, en een algemene technische kennis van deze materie ; - uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden. 3.2. Generieke competenties: - manier van denken : analytisch vermogen, flexibel en vernieuwend denken, visie en integratievermogen, vermogen om weloverwogen beslissingen te nemen; - manier van omgaan binnen de HR-omgeving : coachen, motiveren en ontwikkelen van personeel, aansturen van groepen; - interactie met de omgeving : samenwerken en uitbouwen van netwerken, overtuigen en onderhandelen, organisatiebetrokkenheid; - doelstellingen : beheren van de dienst/organisatie, verantwoordelijkheidszin, realiseren van doelstellingen. 4. Deelnemingsvoorwaarden Dit mandaat staat open voor kandidaten die op de uiterste inschrijvingsdatum aan alle volgende voorwaarden voldoen: a) Houder zijn van een basisdiploma van de 2e cyclus (vb. licentiaat/master) universitair onderwijs of hoger onderwijs van het academische niveau. b) Een relevante professionele ervaring van minstens 5 jaar als leidinggevende, verspreid over één of meerdere van de drie volgende domeinen: - Teammanagement: leiding geven aan een team van medewerkers in het kader van een project, een activiteit of een welomschreven opdracht; - Management van medewerkers: individuele doelstellingen bepalen, teamleden beoordelen, werkvergaderingen organiseren; - Planningsmanagement: kwaliteitscontrole en opvolging van de taken, bijdragen tot/samenwerken aan de verbetering van de operationele werkingsmiddelen. c) Een relevante professionele ervaring van minstens 5 jaar in de telecomsector en/of op het gebied van consumentenbescherming. Belangrijk: Artikel 44 van de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven voorziet in diverse bepalingen inzake de aanwervingsprocedure en het statuut alsook in de specifieke vereisten voor en onverenigbaarheden met de functie van ombudsman voor de Ombudsdienst van de telecommunicatiesector. 5. Aanbod Je wordt aangeworven als Franstalige ombudsman voor telecommunicatie in het kader van een statutair mandaat voor een hernieuwbare termijn van 5 jaar. Alle informatie over de wedde is terug te vinden in het Koninklijk besluit van 9 oktober 1992 betreffende de dienst "ombudsman" in sommige autonome overheidsbedrijven.

Voordelen: o mogelijkheid tot het verwerven van een tweetaligheidspremie en een premie voor de kennis van het Engels o mogelijkheid tot telewerk o dienstwagen met tankkaart o dienst-GSM en laptop met tussenkomst in de communicatiekosten o gratis openbaar vervoer en NBMS-vrijkaart in 1ste klasse o voordelige hospitalisatieverzekering o voordelen en interessante aanbiedingen via de FED+ kaart o mogelijkheid tot een fietsvergoeding o 26 dagen verlof per jaar 6. Kandidaatstelling Om zich kandidaat te stellen voor die mandaat dient men een bewijs van nuttige ervaring voor de uitoefening van de functie voor te leggen in de vorm van een uitgebreid CV met duidelijke verwijzing naar de nuttige ervaring (cf.paragraaf 4 `Deelnemingsvoorwaarden') en het academisch parcours die de kandidaten uiterlijk op 17 juni 2021 via e-mail bezorgen aan mevrouw Chloé Campenaire van de dienst Personeelsbewegingen van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie: chloe.campenaire@economie.fgov.be.

De goede ontvangst van de kandidaatstelling wordt via e-mail bevestigd. 7. Selectieprocedure De jury bestaat uit experten en wordt aangesteld door de minister bevoegd voor Telecommunicatie. De kandidaten worden toegelaten tot het diepte-interview indien ze aan de specifieke deelnemingsvoorwaarden voldoen, hierboven gedefinieerd in paragraaf 4.

De jury screent de ingediende CV's en geeft aan elke kandidaat een vermelding van geschikt of niet geschikt ten opzichte van de vacante functie. Dit deel is uitsluitend; wie niet voldoet aan de deelnemingsvoorwaarden, kan niet langer deelnemen aan de selectieprocedure De na de CV-screening overgebleven kandidaten worden uitgenodigd voor een diepte-interview, met case study. Zij worden geëvalueerd op basis van hun motivatie (interesse voor de functie, beeld van de in te vullen rol, visie op de functie), de nuttige ervaring voor de uitoefening van de functie en de competenties vermeld in de paragraaf 3 van het competentieprofiel.

De jury maakt per kandidaat een schriftelijk verslag op over de mate waarin de waargenomen competenties en het vooraf bepaalde competentieprofiel op elkaar zijn afgestemd.

Die analyseverslagen worden voor beslissing voorgelegd aan de bevoegde minister, die de beslissing meedeelt aan de FOD Economie voor uitvoering. De minister kan alvorens een definitieve beslissing te nemen een bijkomend interview organiseren. Pas na de definitieve beslissing van de minister kan inhoudelijke feedback gegeven worden aan de kandidaten over hun deelname aan de selectieprocedure.

De Koning benoemt de leden van de Ombudsdienst bij koninklijk besluit na overleg in de Ministerraad.

^