gepubliceerd op 09 oktober 2020
Vervanging van de ontslagnemende leden van de Brusselse Controlecommissie . - Oproep tot kandidaten voor twee informatici Op 6 januari 2020 heeft het Bureau in uitgebreide samenstelling van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement beslist om (...) Deze oproep beoogt twee informatici aan te duiden binnen de bovengenoemde commissie. 1. Opdracht(...)
BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK PARLEMENT
Vervanging van de ontslagnemende leden van de Brusselse Controlecommissie (BCC). - Oproep tot kandidaten voor twee informatici Op 6 januari 2020 heeft het Bureau in uitgebreide samenstelling van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement beslist om een oproep tot kandidaten te doen ter vervanging van de ontslagnemende leden van de Brusselse Controlecommissie, die is opgericht bij de ordonnantie van 8 mei 2014 betreffende de oprichting en organisatie van een gewestelijke dienstenintegrator.
Deze oproep beoogt twee informatici aan te duiden binnen de bovengenoemde commissie. 1. Opdrachten van de Controlecommissie De ordonnantie van 8 mei 2014 strekt ertoe de door de administratie gebruikte elektronische gegevens te centraliseren.De uitwisseling van de gegevens wordt georganiseerd door de gewestelijke dienstenintegrator, het CIBG (art. 8 van de ordonnantie).
In dat kader heeft de Controlecommissie de bevoegdheid om toezicht te houden op de uitwisseling van de gegevens en de verwerking van beelden, onder meer wat de videobewaking betreft: a) De Controlecommissie heeft de bevoegdheid om adviezen en aanbevelingen uit te brengen over de oprichting van gegevensbanken (art.5) of van een verwijzingsrepertorium (art. 9), de bewaringstermijn van de gegevens (art. 9) of nog de aanstelling van de veiligheidsadviseurs (art. 24). b) Anderzijds verleent de Controlecommissie machtigingen voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens (art.12). c) De Controlecommissie ontvangt de klachten van elke persoon die een belang aantoont, over een dienst die ongeoorloofd gebruik heeft gemaakt van de machtiging om gegevens mee te delen (art.33).
De Controlecommissie kan elke deelnemende openbare dienst verzoeken om haar toegang te verlenen tot dossiers of informatie die nuttig worden geacht (art. 7).
De Controlecommissie telt zes vaste leden en zes plaatsvervangende leden, die door het Parlement worden aangewezen voor een hernieuwbare termijn van vijf jaar. Ten minste een derde van de leden is Nederlandstalig en de voorzitter behoort tot een andere taalrol dan de ondervoorzitter. 2. Vereist profiel Het Parlement is op zoek naar 2 personen met een specifieke kwalificatie: ? twee informatici (een vast lid en een plaatsvervangend lid). Om de onafhankelijkheid van de Controlecommissie te waarborgen, moet de kandidaat voldoen aan de volgende voorwaarden: 1° de burgerlijke en politieke rechten genieten;2° geen lid zijn van het Europees Parlement, de Senaat, de Kamer van Volksvertegenwoordigers, het Brussels Hoofdstedelijk Parlement of een ander Gemeenschaps- of Gewestparlement;3° niet onder het hiërarchisch gezag staan van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement of de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;4° de onafhankelijke uitoefening van zijn opdracht garanderen;5° geen lid zijn van een dienstenintegrator. De leden van de Controlecommissie ontvangen een presentiegeld van 223,18 euro, geïndexeerd tegen het indexcijfer van de consumptieprijzen.
De kandidaten worden verzocht hun curriculum vitae en een nota met hun motivatie per aangetekende post naar het Parlement te sturen naar het volgende adres : Brussels Hoofdstedelijk Parlement Ter attentie van de Secretaris-generaal 1005 Brussel of tijdens de kantooruren in te dienen tegen ontvangstbewijs op de griffie van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement (Eikstraat 22, 1000 Brussel).
De kandidaatstellingen dienen uiterlijk op 12 november 2020 om 12 uur te worden ingediend.