Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 23 maart 2018

Algemeen Rijksarchief . - Vacature van Assistent-stagiair (klasse SW1) van de wetenschappelijke loopbaan. - Vacaturenummer Mvt 151 (Dienst Digitale Preservatie en Toegang. - Operationele Directie een van het Algemeen Rijksarchief) Sommige w(...) 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING. o Het gaat om een voltijdse betrekking van een (...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2018011369
pub.
23/03/2018
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Algemeen Rijksarchief (ARA). - Vacature van Assistent-stagiair (klasse SW1) van de wetenschappelijke loopbaan. - Vacaturenummer Mvt 151 (Dienst Digitale Preservatie en Toegang. - Operationele Directie een van het Algemeen Rijksarchief) Sommige woorden in de functiebeschrijving staan in de mannelijke vorm voor een betere leesbaarheid. De functie is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk. 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING. o Het gaat om een voltijdse betrekking van een statutair wetenschappelijk personeelslid. o Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan : Assistent-stagiair (klasse SW1). o Activiteitengroep van de wetenschappelijke loopbaan waartoe de betrekking behoort : activiteitengroep II "wetenschappelijke dienstverlening". o De betrekking zal uitgeoefend worden bij de Dienst Digitale Preservatie en Toegang van het Algemeen Rijksarchief, Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel. 2. TAALREGIME. Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten die kunnen ingedeeld worden bij de Nederlandse taalrol, bij toepassing van de regels hiertoe bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken. 3. FUNCTIECONTEXT. Het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, kortweg het Rijksarchief genoemd, is een wetenschappelijke instelling van de Belgische Federale Overheid, die deel uitmaakt van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid. De instelling bestaat uit het Algemeen Rijksarchief te Brussel en uit 19 andere vestigingen verspreid over het gehele land.

Het Rijksarchief oefent toezicht uit op de goede bewaring van de archieven die door een overheid werden tot stand gebracht en beheerd.

Het geeft in dit verband richtlijnen en aanbevelingen, verricht controlebezoeken, organiseert cursussen voor ambtenaren en treedt op als raadgever voor de bouw en de inrichting van archiefbewaarplaatsen en voor de organisatie van het archiefbeheer binnen een overheidsbestuur.

Het Rijksarchief verwerft en bewaart (na selectie) archieven van minstens 30 jaar oud van hoven en rechtbanken, openbare besturen en notarissen, alsook van de private sector en particulieren (bedrijven, politici, verenigingen en genootschappen, grote families, enz. die een belangrijke rol hebben gespeeld in het maatschappelijk leven). Zij ziet erop toe dat overheidsarchieven volgens de archivistische normen worden overgedragen.

Het beschikbaar stellen van deze archiefbescheiden aan het publiek, met bescherming van de privacy van bepaalde gegevens, behoort tot de hoofdopdrachten van de instelling. Het Rijksarchief stelt in zijn 20 studiezalen infrastructuur ter beschikking van een ruim en gevarieerd publiek. De rechtstreekse dienstverlening via het internet (de virtuele leeszaal) is één van de prioriteiten voor de instelling.

Eén van de hoofdtaken van het wetenschappelijk personeel bestaat in het toegankelijk maken van de immense hoeveelheid nauwelijks ontsloten archief die zich in de instelling bevindt, via de realisatie van een wetenschappelijk instrumentarium (zoekwijzers, archievenoverzichten en gidsen, inventarissen, institutionele studies) dat de onderzoeker moet toelaten de gewenste informatie vrij trefzeker en binnen redelijke tijd op te sporen.

Het Rijksarchief is een kenniscentrum inzake historische informatie en archiefbeheer. Het wetenschappelijk personeel van het Rijksarchief verricht permanent wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de archivistiek, de conservering en de institutionele geschiedenis van de archiefvormende instellingen, zulks ter ondersteuning van een verantwoorde vervulling van de bovengenoemde opdrachten op het vlak van verwerving, bewaring, ontsluiting en beschikbaarstelling.

Het Rijksarchief coördineert tenslotte het archiefbeleid op nationaal niveau en streeft naar een doeltreffende samenwerking in internationaal verband.

De Dienst Digitale Preservatie en Toegang staat in voor het realiseren en beheren van een digitaal Rijksarchief. Hij verzamelt, bewaart, verpreidt en valoriseert het digital born archief dat werd gevormd door de Belgische overheden en door privépersonen en -organismen. Hij maakt digitale kopieën van de materiële collecties die worden bewaard bij het Rijksarchief en valoriseert deze via online verspreiding. De dienst maakt metadata bij dit digitaal archief of vult deze aan; hij organiseert crowdsourcingprogramma's voor de beschrijving van digitaal of gedigitaliseerd archief; hij ontwikkelt tools voor de inzameling, de beschrijving, het beheer, de bewaring en de verspreiding van digitaal of gedigitaliseerd archief. De dienst is een expertisecentrum voor digitale archivering dat meewerkt aan nationale en internationale initiatieven, in partnerschap met andere wetenschappelijke instellingen, Belgische en buitenlandse universiteiten. 4. INHOUD VAN DE FUNCTIE. 4.1. Doelstellingen van de functie ten aanzien van de opdrachten van de instelling.

Als archivaris bij de Dienst Digitale Preservatie en Toegang staat u in voor het archiveren en valoriseren van digital born gegevens en van bestanden die het resultaat zijn van de digitalisering van materiële collecties. U werkt mee aan de evaluatie en de selectie van digitaal archief dat werd gevormd door derden. U werkt mee aan het definiëren van processen en tools voor het beheer, de bewaring, de verspreiding en de valorisatie van digitaal en gedigitaliseerd archief. U beheert projecten in dit activiteitendomein. U neemt samen met de andere leden van de Dienst Digitale Preservatie en Toegang deel aan het uitstippelen van een beleid voor digitale archivering en valorisatie bij het Rijksarchief. 4.2. Resultaatgebieden. 4.2.1 Kernresultaatsgebieden : wetenschappelijke dienstverlening (70% van de tijdsbesteding) : 1° Integratie van het digital born archief in de werkprocessen en de tools voor verspreiding en valorisatie van digitaal archief 2° Evaluatie en selectie van digitale gegevens en metagegevens die werden gevormd door derden (overheidsarchiefvormers, onderzoekers, brede publiek) om ze te integreren in de zoekrobotten van het Rijksarchief 3° Derden adviseren over de aanmaak van beschrijvende metagegevens.4° Definiëren van de productieketen voor de aanmaak van digitale kopieën van de materiële collecties;evaluatie en optimalisatie van het werkproces om de integratie van de digitale beelden in de tools voor verspreiding en valorisatie te vereenvoudigen 5° Andere diensten van het Rijksarchief wetenschappelijk ondersteunen bij de selectie van de collecties die intern en extern moeten gedigitaliseerd worden.6° Ontwikkelen en coördineren van crowdsourcingprojecten voor het digitaal beschrijven en valoriseren van de collecties van het Rijksarchief en de instrumenten definiëren die nodig zijn voor een optimale crowdsourcing 7° Meewerken aan het bepalen van het beleid en de strategie voor het digitaal verspreiden en valoriseren van de collecties van het Rijksarchief.8° Financieringsprojecten definiëren voor de digitalisering en digitale verspreiding en valorisatie van de collecties. 4.2.2. Kernresultaatsgebieden : wetenschappelijk onderzoek (30 % van de tijdsbesteding). 1° Bepalen van de werkprocessen en tools voor digitale verspreiding en valorisatie, met inbegrip van prospectie naar nieuwe methodes voor digitalisering, verspreiding en valorisatie, om te kunnen anticiperen op de verwachtingen van de gebruikers;de noden van de gebruikers analyseren; lastenboeken opmaken en instaan voor de follow-up van de ontwikkeling en productie van onderzoeks- en valorisatietools. 2° Samenstellen van wetenschappelijke inventarissen en toevoegen van metadata in de zoekmachines van het Rijksarchief en in de nationale en internationale zoeksystemen voor dewelke het Rijksarchief de inhoud aanlevert 3° Omkaderen en coördineren van onderzoeksprojecten, stages, enz.die verband houden met het activiteitsdomein van de functie. 4° Monitoren van de relevante wetenschappelijke ontwikkelingen op het vlak van digitalisering en digitale valorisatie van de collecties, evenals op het vlak van "digital humanities" in brede zin.Bijwonen van en deelnemen aan studiedagen, workshops, lezingen, opleidingen, enz. zodat de instelling haar expertise ter zake kan ontwikkelen. 4.2.3. Bijkomende eisen. o Integratie in de instelling en in het bijzonder de dienst waar u tewerkgesteld zult worden. o Bijdragen tot de verwezenlijking van de opdrachten van de instelling en een functionele kennis of expertise ontwikkelen ten gunste van de instelling. 5. COMPETENTIEPROFIEL. 5.1. Vereiste diploma's en opleidingen.

De kandidaat dient houder te zijn van volgend(e) diploma('s) : o Master/Licentiaat in de geschiedenis o Een diploma van Master na Master in de Archivistiek 5.2. Technische kundigheden (kennis, specialisaties, ervaring(en), ...). 5.2.1. Vereiste competenties, specialiteit(en) en ervaring(en) waaraan de kandidaten dienen te voldoen om weerhouden te worden (toelatingscriteria). - Een gevorderde kennis/ervaring wordt gevraagd op volgende gebieden : o Kennis van de normen, standaarden en best practices inzake bewaring, beheer, verspreiding en valorisatie van digitaal en gedigitaliseerd archief o Praktische ervaring in het begeleiden of coördineren van wetenschappelijke projecten met betrekking tot de digitalisering van historische collecties en de digitale verspreiding en valorisatie van deze collecties. o Kennis van en contacten met : netwerken van gebruikers van digitale zoekmachines en archieven, netwerken voor crowdsourcing, nationale en internationale netwerken voor verspreiding van digitale of gedigitaliseerde gegevens. o Praktijkervaring in- en kennis over de kwaliteitscontrole van digitaliseringsprocessen o Ervaring met het coördineren van een kleine ploeg mensen o ICT-vaardigheden : EAD, EAC Een basiskennis wordt gevraagd op volgende gebieden : o de archiefwetgeving o de belangrijkste archivalische collecties van het Rijksarchief o ontsluitingstechnieken o selectie en waardering van archieven o collectiebeheer : materieel beheer, preventieve conservering van niet digitale archieven o schriftelijke en mondelinge vaardigheden 5.2.2. Bijkomende gewenste ervaring(en), kennis en bekwaamheden die tot aanbeveling strekken (bijkomende rangschikkingscriteria). - De kennis van het Frans en van het Engels zal als een pluspunt worden beschouwd. 5.3. Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden, ...). 1°. Omgaan met informatie : conceptualiseren. 2°. Omgaan met taken : problemen oplossen. 3°. Interpersoonlijke relaties : o in team werken; o servicegericht handelen; o samenwerken (sleutelcompetentie); o dienstbaarheid (sleutelcompetentie). 4°. Persoonlijk functioneren : o zich aanpassen; o betrouwbaarheid tonen; o inzet tonen; o kunnen omgaan met stress; o doelstellingen halen; o loyaal handelen (sleutelcompetentie); o resultaatgerichtheid tonen (sleutelcompetentie); o zelfontwikkeling (sleutelcompetentie). 6. ARBEIDSVOORWAARDEN. 6.1. Bezoldiging - loopbaan.

De gekozen kandidaat wordt aangeworven als Assistent-stagiair (klasse SW1) met de daaraan verbonden weddenschaal SW10 of SW11 (SW11 indien minstens 2 jaar erkende wetenschappelijke anciënniteit).

Minimumbezoldiging (brutobedragen aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen) : SW11 (2 jaar anciënniteit) : 44.338,86 € per jaar (3.694,90 € per maand) De tijdsduur van de stage bedraagt twee jaar. 6.2. Andere voordelen.

Gratis openbaar vervoer woon-werk verkeer Mogelijkheid tot het verwerven van een tweetaligheidpremie Voordelige hospitalisatieverzekering Minimum 26 dagen jaarlijks verlof per voltijds werkjaar Bijkomende voordelen via www.fedplus.be 7. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN. 7.1. De gekozen kandidaat moet op de datum van zijn indiensttreding volgende voorwaarden vervullen : o Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; o de burgerlijke en politieke rechten genieten; o aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; o een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van het gesolliciteerd ambt. 7.2. Uiterlijk op de dag waarop de termijn eindigt voor het indienen der kandidaturen, moeten volgende voorwaarden vervuld zijn : o houder zijn van het/de vereiste diploma('s) (zie punt 5.1 hierboven); o voldoen aan de vereiste technische bekwaamheden (zie punt 5.2.1 hierboven) en deze bewijzen. o voldoen aan de vereiste generieke competenties (zie punt 5.3. hierboven). 7.3. In de beide hierna vermelde gevallen geldt volgend voorbehoud voor deelname aan de selectieprocedure. 7.3.1. Het vereiste diploma werd behaald in een ander land dan België.

In dit geval zal de voorzitter van de jury van de wetenschappelijke instelling vooraf nagaan of het door de kandidaat voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.

Daarom dient de betrokken kandidaat aan zijn kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, nodig voor bedoeld onderzoek : o een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); o een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf) : 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moest een verhandeling worden ingediend voor het behalen van het diploma ? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; o een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). 7.3.2. Het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands. o De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt in principe de taalrol waarbij de kandidaat moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken. o Wanneer een diploma van doctor vereist is, dat werd behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift (of wanneer de kandidaat een dergelijk diploma voorlegt om aan de diplomavereisten te voldoen), wordt de taalrol dan ook bepaald door de taal waarin de studiecyclus werd gevolgd die heeft geleid tot het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat. o In de gevallen waarin deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands, dient de betrokken kandidaat daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR, het Selectiebureau van de Federale Overheid, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel (Tel. : +32-(0)800 505 54; e-mail : taal@selor.be). Uit dit bewijs moet blijken dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma : - taaltest Nederlands - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A, indien de kandidaat wenst te worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; 7.3.3 Als je al contractueel of statutair bent in het openbaar ambt Bij zijn eerste aanwerving als statutair of bij zijn eerste indienstneming als contractueel in het openbaar ambt, wordt ieder personeelslid op een taalrol ingeschreven, te weten de Nederlandse of de Franse taalrol, wat onveranderlijk blijft. De overgang van de ene rol naar de andere is verboden, behoudens klaarblijkelijke vergissing bij de indeling.

Van taalrol veranderen is niet mogelijk met een taalcertificaat dat het vereiste diploma kan vervangen dat de taalrol vastlegt. 8. BIJKOMENDE INLICHTINGEN. Meer informatie over de inhoud van deze betrekking kan worden bekomen bij dhr. Karel Velle, Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel (tel. : 02-513 76 80; fax : 02-513 76 81; e-mail : karel.velle@arch.be). 9. SELECTIEPROCEDURE. o De jury van de wetenschappelijke instelling bepaalt wie van de kandidaten, die een ontvankelijke kandidatuur hebben ingediend, het meest geschikt worden geacht voor de betrekking (maximum 5 kandidaten kunnen aldus worden geselecteerd). o Indien de jury het noodzakelijk acht, kan hij de kandidaten vragen om eender welke bijkomende proef af te leggen die de jury bepaalt om hun geschiktheid voor de te begeven functie te beoordelen. o De kandidaten die aldus in aanmerking worden genomen, zullen vervolgens uitgenodigd worden om voor de jury te verschijnen voor een hoorzitting met het oog op de vaststelling van de rangschikking der kandidaten. o Deze rangschikking wordt pas definitief nadat ze werd meegedeeld aan de betrokken kandidaten die daarbij de mogelijkheid hebben erover klacht in te dienen en te vragen om door de jury te worden gehoord. 10. SOLLICITATIEPROCEDURE. 10.1. De kandidaturen moeten worden ingediend binnen 20 kalenderdagen volgend op de datum van bekendmaking van deze vacature in het Belgisch Staatsblad.

Ze moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan : Stafdienst Personeel & Organisatie, cel "werving en selecties" van de POD Wetenschapsbeleid, Louizalaan 231, 1050 Brussel. 10.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd : o de gesolliciteerde betrekking; o het correspondentieadres; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 10.3. Aan de kandidatuur toe te voegen bescheiden : o een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; o indien reeds wetenschappelijke activiteiten werden verricht : attesten om deze te wettigen (attesten afgeleverd door de werkgevers, de autoriteiten die beurzen toekenden, ...); voor meer informatie betreffende de te verstrekken inlichtingen : zie de nota betreffende de toekenning van de wetenschappelijke anciënniteit die kan worden geraadpleegd op de website van de POD Wetenschapsbeleid (www.belspo.be, rubriek "Vacatureberichten"). De nota kan ook via mail aangevraagd worden op het adres selections-selecties@belspo.be; o een kopie van het/ de vereiste diploma's; o indien een diploma van doctor, behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift, wordt voorgelegd om te voldoen aan de diplomavereisten, dient bovendien een kopie te worden toegevoegd van het diploma dat werd behaald bij het afsluiten van de studiecyclus welke toegang gaf tot het doctoraat; o indien deze diploma's, of één ervan, werden uitgereikt in een andere taal dan het Nederlands, Frans, Duits of Engels dient daarvan bij het voorgelegde dossier tevens een vertaling te worden toegevoegd; o een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken; o de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder punt 7.3.1., indien het/ de vereiste diploma(`s), behaald door de kandidaat, werd(en) uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; o het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.3.2., ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs. 10.4. Zijn onontvankelijk : de kandidaturen die bovenstaande sollicitatieprocedure niet respecteren.

^