gepubliceerd op 01 februari 2017
Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium Vacature van Assistent-stagiair (klasse SW1) van de wetenschappelijke loopbaan - Vacaturenummer HRM S 1603 (Departement Documentatie - Dienst 'Kunsthistorisch onderzoek en Inventaris') Somm(...) 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING. o Het gaat om een voltijdse betrekking van een (...)
PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID
Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) Vacature van Assistent-stagiair (klasse SW1) van de wetenschappelijke loopbaan - Vacaturenummer HRM S 1603 (Departement Documentatie - Dienst 'Kunsthistorisch onderzoek en Inventaris') Sommige woorden in de functiebeschrijving staan in de mannelijke vorm voor een betere leesbaarheid. De functie is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk. 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING. o Het gaat om een voltijdse betrekking van een statutair wetenschappelijk personeelslid. o Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan : Assistent-stagiair (klasse SW1). o Activiteitengroep van de wetenschappelijke loopbaan waartoe de betrekking behoort : activiteitengroep II "wetenschappelijke dienstverlening".
De betrekking zal uitgeoefend worden binnen de dienst 'Kunsthistorisch onderzoek en Inventaris' van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium. 2. TAALREGIME. Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten die kunnen ingedeeld worden bij de Nederlandse taalrol, bij toepassing van de regels hiertoe bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken. 3. FUNCTIECONTEXT. Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) is een Belgische federale wetenschappelijke instelling.
Het maakt deel uit van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid.
Het KIK heeft als opdracht het culturele en artistiek erfgoed van ons land te documenteren (opmaken van een fotografische inventaris), te bestuderen (expertises en wetenschappelijke analyses) en te conserveren/restaureren, en dat alles in een breed perspectief van duurzame ontwikkeling. Het voert gericht interdisciplinair spitsonderzoek uit op de in het erfgoed gebruikte materialen en technieken en tevens op de producten voor en de methodes van conservatie-restauratie. Het valoriseert en verspreidt de wetenschappelijke, fotografische en technische documentatie en data, alsook de uitzonderlijke kennis in deze domeinen.
Als federale wetenschappelijke instelling heeft het tevens een onderzoeks- en dienstverlenende functie naar het publiek toe.
Het KIK verenigt kunsthistorici, fotografen, documentalisten, scheikundigen, ingenieurs, geologen, natuurkundigen en conservatoren-restaurateurs in een interdisciplinaire benadering van kunstwerken.
Binnen de Documentatie bestaat een gespecialiseerde onderzoekseenheid "Kunsthistorisch onderzoek en inventaris", die gericht is op de studie en de inventarisering van het artistiek cultureel erfgoed van ons land. 4. INHOUD VAN DE FUNCTIE. 4.1. Doelstellingen van de functie ten aanzien van de opdrachten van de instelling.
Een belangrijk onderdeel van het takenpakket omvat het opstellen van wetenschappelijke fotografische inventarissen van het artistiek cultureel erfgoed van ons land teneinde de bestaande collectie te verrijken en de inhoud ervan met wetenschappelijke gegevens aan te vullen en kwalitatief te verfijnen, dit laatste via de bestaande database BALaT. Je bent in staat deze gegevens over te brengen in de Adlib Software van het KIK. Bij de uitvoering van de inventarissen in situ werk je in goed overleg met de eigenaar en vorm je een hecht team met de fotografen van het KIK. Je bent bereid regelmatig te werken op verplaatsing.
In het bredere kader van de interdisciplinaire samenwerking met de collega's van de laboratoria en de conservatie lever je kwalitatief hoogstaand kunsthistorisch advies met betrekking tot de kunstwerken die door het KIK worden onderzocht en geconserveerd met de bedoeling deze correct te identificeren op basis van een stijlkritische en iconografische analyse, aangevuld met mogelijk archivalisch onderzoek.
Je bent een vlotte gebruiker van archieven, wetenschappelijke bibliotheken en documentatiecentra en van hun online databanken.
Een tweede luik omvat het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek in verband met een specifiek terrein van de kunstgeschiedenis van ons land, zoals, textiel, muurschilderingen, beeldhouwkunst, edelsmeedwerk, iconografie... De resultaten van dit onderzoek publiceer je in wetenschappelijke tijdschriften en stel je voor op (inter)nationale bijeenkomsten. 4.2. Resultaatgebieden. o Het opstellen van fotografische inventarissen; o Het organiseren en uitvoeren van de fotografische zendingen in situ in onderling overleg met de eigenaar en in nauwe samenwerking met de fotografen van het KIK, o Het integreren van de inventarisgegevens in het archivalisch systeem van de fototheek, o Het invoeren van de correcte inventarisgegevens in de database via Adlib Software en het diepgaand ontsluiten van kunsthistorische verzamelingen met betrekking tot de kunst van ons land via de online bronnen van het KIK; o Het uitvoeren van wetenschappelijk hoogstaand onderzoek betreffende een specifiek terrein in de kunstgeschiedenis van ons land (zie hierboven) : o Het organiseren, coördineren en uitvoeren van nationale en internationale wetenschappelijke onderzoeksprojecten; o Het opvolgen en integreren van gespecialiseerde literatuur en projecten rond kunsthistorisch onderzoek; o Het actief deelnemen aan en organiseren van nationale en internationale wetenschappelijke congressen, colloquia en symposia binnen dit onderzoeksdomein; o Het geven van lezingen, voorstellen van posters op nationale en internationale congressen, colloquia en symposia binnen dit onderzoeksdomein; o Het opstellen van teksten voor wetenschappelijke conferenties, workshops en symposia, wetenschappelijke artikels en posters; o Het coördineren en evalueren van het werk van het uitvoerend personeel; o Het begeleiden van stagiairs. 5. COMPETENTIEPROFIEL. 5.1. Vereiste diploma's en opleidingen.
De kandidaat dient houder te zijn van volgend diploma : Master in de kunstwetenschappen (of equivalent diploma) 5.2. Technische kundigheden (kennis, specialisaties, ervaring(en),...). 5.2.1. Vereiste competenties, specialiteit(en) en ervaring(en) waaraan de kandidaten dienen te voldoen om weerhouden te worden (toelatingscriteria).
Een professionele ervaring hebben van minstens 2 jaren in het domein van het kunsthistorisch onderzoek zoals hierboven aangegeven en van de wetenschappelijke inventarissen zoals die door het KIK worden uitgegeven. - Het vertrouwd zijn met de Adlib Software voor de invoer en de correctie van gegevens. - Het bewijs van deze ervaring zal blijken uit dossiers van onderzoek en dienstverlening, uit publicaties, geven en bijwonen van voordrachten in het kader van nationale en internationale colloquia, workshops en symposia. 5.2.2. Bijkomende gewenste ervaring(en), kennis en bekwaamheden die tot aanbeveling strekken (bijkomende rangschikkingscriteria).
Een goede kennis van Frans en Engels zal als bijkomende troef worden beschouwd. 5.3. Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden,...).
Betrouwbaarheid tonen in de uitoefening van zijn takenpakket; o In staat zijn hoge kwaliteit te realiseren binnen onderzoeks- en dienstverlenende projecten; o Op een gestructureerde wijze opdrachten uitvoeren en afhandelen rekening houdende met gestelde prioriteiten en termijnen; o Ervaring kunnen valoriseren aan de hand van nationale en internationale publicaties; o Zin voor initiatief en inzet tonen; o In staat zijn ideeën en informatie te delen binnen een multidisciplinair team, en relevante en juiste verbanden te leggen tussen gegevens afkomstig van de verschillende disciplines; o Servicegericht en efficiënt handelen in functie van interne of externe aanvragen; o Een goede teamgeest bezitten. 6. ARBEIDSVOORWAARDEN. 6.1. Bezoldiging - loopbaan.
De gekozen kandidaat wordt aangeworven als Assistent-stagiair (klasse SW1) met de daaraan verbonden weddenschaal SW10 of SW11 (SW11 indien minstens 2 jaar erkende wetenschappelijke anciënniteit).
Minimumbezoldiging (brutobedragen aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen) : SW11 (2 jaar anciënniteit) : 44.338,86 per jaar (3.694,90 per maand).
De normale tijdsduur van de stage bedraagt twee jaar. 6.2. Andere voordelen. o Gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer en mogelijkheid tot fietsvergoeding; o De werkplek (Jubelpark) is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer; o Een groene en aangename werkomgeving; o Een voordelige verlofregeling; o Een glijdende werktijdregeling; o Mogelijkheid tot aansluiten bij een groepshospitalisatieverzekering; o Vormingsmogelijkheden. 7. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN. 7.1. De gekozen kandidaat moet op de datum van zijn indiensttreding volgende voorwaarden vervullen : o Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; o de burgerlijke en politieke rechten genieten; o aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; o een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van het gesolliciteerd ambt. 7.2. Uiterlijk op de dag waarop de termijn eindigt voor het indienen der kandidaturen, moeten volgende voorwaarden vervuld zijn : o houder zijn van het/de vereiste diploma('s) (zie punt 5.1 hierboven); o voldoen aan de vereiste technische bekwaamheden (zie punt 5.2.1 hierboven) en deze bewijzen. o voldoen aan de vereiste generieke competenties (zie punt 5.3. hierboven). 7.3. In de beide hierna vermelde gevallen geldt volgend voorbehoud voor deelname aan de selectieprocedure. 7.3.1. Het vereiste diploma werd behaald in een ander land dan België.
In dit geval zal de voorzitter van de jury van het KIK vooraf nagaan of het door de kandidaat voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.
Daarom dient de betrokken kandidaat aan zijn kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, nodig voor bedoeld onderzoek : een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); o een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf) : 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moest een verhandeling worden ingediend voor het behalen van het diploma ? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). o een erkenning van het diploma door de Vlaamse Gemeenschap. 7.3.2. Het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans. o De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt in principe de taalrol waarbij de kandidaat moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken. o Wanneer een diploma van doctor vereist is, dat werd behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift (of wanneer de kandidaat een dergelijk diploma voorlegt om aan de diplomavereisten te voldoen), wordt de taalrol dan ook bepaald door de taal waarin de studiecyclus werd gevolgd die heeft geleid tot het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat. o In de gevallen waarin deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands, dient de betrokken kandidaat daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR, het Selectiebureau van de Federale Overheid, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel (Tel. : +32-(0)800 505 54; e-mail : taal@selor.be). Uit dit bewijs moet blijken dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma : - taaltest Nederlands - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A, indien de kandidaat wenst te worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; 8. BIJKOMENDE INLICHTINGEN. Meer informatie over de inhoud van deze betrekking kan worden bekomen bij Christina Ceulemans, departementshoofd "Documentatie", christina.ceulemans@kikirpa.be, Tel. +32 (0)2 739 67 45, KIK, Jubelpark 1, 1000 Brussel. 9. SELECTIEPROCEDURE. o De jury van de wetenschappelijke instelling bepaalt wie van de kandidaten, die een ontvankelijke kandidatuur hebben ingediend, het meest geschikt worden geacht voor de betrekking (maximum 5 kandidaten kunnen aldus worden geselecteerd). o Indien de jury het noodzakelijk acht, kan hij de kandidaten vragen om eender welke bijkomende proef af te leggen die de jury bepaalt om hun geschiktheid voor de te begeven functie te beoordelen. o De kandidaten die aldus in aanmerking worden genomen, zullen vervolgens uitgenodigd worden om voor de jury te verschijnen voor een hoorzitting met het oog op de vaststelling van de rangschikking der kandidaten. o Deze rangschikking wordt pas definitief nadat ze werd meegedeeld aan de betrokken kandidaten die daarbij de mogelijkheid hebben erover klacht in te dienen en te vragen om door de jury te worden gehoord. 10. SOLLICITATIEPROCEDURE. 10.1. De kandidaturen moeten worden ingediend binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum van bekendmaking van deze vacature in het Belgisch Staatsblad.
Ze moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan : Stafdienst Personeel & Organisatie, cel "werving en selecties" van de POD Wetenschapsbeleid, Louizalaan 231, 1050 Brussel. 10.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd : o de gesolliciteerde betrekking; o het correspondentieadres; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 10.3. Aan de kandidatuur toe te voegen bescheiden : o een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; o indien reeds wetenschappelijke activiteiten werden verricht : attesten om deze te wettigen (attesten afgeleverd door de werkgevers, de autoriteiten die beurzen toekenden, ...); voor meer informatie betreffende de te verstrekken inlichtingen : zie de nota betreffende de toekenning van de wetenschappelijke anciënniteit die kan worden geraadpleegd op de website van de POD Wetenschapsbeleid (www.belspo.be, rubriek "Vacatureberichten"). De nota kan ook via mail aangevraagd worden op het adres selections-selecties@belspo.be; o een kopie van het/ de vereiste diploma's; o indien een diploma van doctor, behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift, wordt voorgelegd om te voldoen aan de diplomavereisten, dient bovendien een kopie te worden toegevoegd van het diploma dat werd behaald bij het afsluiten van de studiecyclus welke toegang gaf tot het doctoraat; o indien deze diploma's, of één ervan, werden uitgereikt in een andere taal dan het Nederlands, Frans, Duits of Engels dient daarvan bij het voorgelegde dossier tevens een vertaling te worden toegevoegd; o een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken; o de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder punt 7.3.1., indien het/ de vereiste diploma(`s), behaald door de kandidaat, werd(en) uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; o het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.3.2., ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs. 10.4. Zijn onontvankelijk : de kandidaturen die bovenstaande sollicitatieprocedure niet respecteren.