Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 19 februari 2015

Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van het College van de Fiscale Bemiddelingsdienst Bij toepassing van artikel 116, § 5, van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen zal de Koning overgaan tot de benoeming van (...) Er zijn drie tot vijf mandaten te begeven. 1. Toepasselijke reglementering - Wet van 25 apri(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2015003063
pub.
19/02/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van het College van de Fiscale Bemiddelingsdienst Bij toepassing van artikel 116, § 5, van de wet van 25 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/2007 pub. 08/05/2007 numac 2007201376 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen (1) sluiten houdende diverse bepalingen (IV) zal de Koning overgaan tot de benoeming van een nieuw College van de Fiscale Bemiddelingsdienst, bij in Ministerraad overlegd besluit, na advies van het Directiecomité van de FOD Financiën.

Er zijn drie tot vijf mandaten te begeven. 1. Toepasselijke reglementering - Wet van 25 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/2007 pub. 08/05/2007 numac 2007201376 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen (1) sluiten (B.S. van 8 mei 2007) houdende diverse bepalingen (IV); - Koninklijk besluit van 9 mei 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/05/2007 pub. 24/05/2007 numac 2007003250 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van Hoofdstuk 5 van Titel VII van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen sluiten (B.S. van 24 mei 2007) tot uitvoering van hoofdstuk 5 van Titel VII van de wet van 25 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/2007 pub. 08/05/2007 numac 2007201376 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen (1) sluiten houdende diverse bepalingen (IV). 2. Beschrijving van de functie en het competentieprofiel van de leden van het College van de Fiscale Bemiddelingsdienst Doelstellingen van de functie en van de Fiscale Bemiddelingsdienst De Fiscale Bemiddelingsdienst onderzoekt in alle objectiviteit, onpartijdig, volledig onafhankelijk en met inachtneming van de wet, de bemiddelingsverzoeken die aan de dienst worden voorgelegd in het kader van de onderhavige wet;hij streeft ernaar de standpunten van de partijen te verzoenen en stuurt hen een bemiddelingsverslag. De Fiscale Bemiddelingsdienst kan eveneens aanbevelingen doen aan de Voorzitter van de FOD Financiën, waarvan de dienst afhangt, met name wat betreft bestuurshandelingen of de werking van de Administratie die niet conform de beginselen van behoorlijk bestuur en de wetten en reglementen zijn.

De dienst wordt geleid door een College en werkt volledig onafhankelijk van de hiërarchie, zowel voor het opstellen van de bemiddelingsverslagen inzake belastingen (personenbelasting, vennootschapsbelasting, D&A, btw, registratierechten, kadaster,...) als voor het formuleren van aanbevelingen aan de Voorzitter van de FOD Financiën.

Context van de functie De leden van het College van de Fiscale Bemiddelingsdienst beheren een team medewerkers bestaande uit ten minste 20 personen. De leden van het College worden aangewezen voor een periode van vijf jaar (verlengbaar).

Zij dienen de fiscale expertise waarover zij beschikken up-to-date te houden. Daarnaast werken zij volop mee aan de selectie van het personeel, het dagelijks beheer en de verwezenlijking van de doelstellingen van de Fiscale Bemiddelingsdienst. Zij bepalen de sleutelsuccesfactoren om de optimale werking van de dienst te garanderen.

Opdrachten, resultaten en verantwoordelijkheden De voornaamste opdrachten, resultaten en verantwoordelijkheden van de leden van het College zijn: - de vastgelegde doelstellingen doelmatig en efficiënt bereiken; - de directe medewerkers leiden, motiveren, evalueren en tot ontplooiing laten komen; - autonoom een verslag opstellen over de dossiers die aan de bemiddelingsprocedure worden onderworpen; - het werk zodanig beheren en organiseren dat de bemiddelingsverslagen zo snel mogelijk worden afgeleverd; - jaarlijks een activiteitenverslag opstellen; - aanbevelingen doen aan de Voorzitter van de FOD Financiën wat betreft punten die niet conform de beginselen van behoorlijk bestuur en de wetten en reglementen zijn; - de nodige schikkingen treffen om een gepaste verwerking van de aanvragen te waarborgen; - de kennis inzake alle materies die tot hun bevoegdheid behoren, performant beheren; - de interacties met de andere diensten, pijlers en entiteiten van de FOD Financiën op stapel zetten, organiseren en ontwikkelen; - meewerken aan de ontwikkeling en organisatie van een actief communicatiebeleid ten aanzien van de burgers, met name door de organisatie van een permanentie; - de synergieën en de samenwerking op touw zetten met de nationale en/of internationale instellingen (EU, OESO,...), de FOD's (Economie, Buitenlandse Zaken, Werkgelegenheid,...) en met alle diensten van Financiën die van belang zijn voor de Fiscale Bemiddelingsdienst; - zorgen voor een kwaliteitsvolle dienstverlening aan alle burgers en deelnemers aan het economische leven; - samenwerken met de verschillende functionarissen (N-1, N-2,...) en experten van de FOD Financiën met het oog op de behandeling van de voorgelegde dossiers.

Technische en specifieke competenties van de functie - houder zijn van een diploma van de 2e cyclus van het universitair onderwijs of van universitair niveau of bekleed zijn met een titel van niveau A; - 5 jaar ervaring hebben in fiscale aangelegenheden; - een grondige ervaring hebben in de juridische en praktische behandeling van complexe dossiers op fiscaal vlak; - ook op sociaal en economisch vlak kunnen onderhandelen; - beschikken over een grondige kennis van de Belgische fiscale wetgeving; - kennis hebben van de grondbeginselen van de Europese en internationale fiscaliteit; - kennis hebben van de werking en de structuur van de federale overheidsdiensten; - kunnen functioneren in een meertalige omgeving.

Algemene en managementcompetenties - verantwoordelijkheidszin hebben en proactief zijn; - gegevens op kritische wijze kunnen analyseren en informatie kunnen beoordelen; - een visie kunnen ontwikkelen en inhoudelijk verschillende gegevens kunnen integreren, alternatieve oplossingen kunnen bedenken en coherente conclusies kunnen uitwerken; - invloed uitoefenen, een bemiddelingsproces kunnen leiden; - blijk geven van innovatief, creatief en flexibel denken; - doelstellingen proactief kunnen definiëren en verwezenlijken; - in team kunnen werken binnen het College; - zijn medewerkers kunnen begeleiden, motiveren en tot ontplooiing laten komen; - teams kunnen leiden; - in staat zijn om samen te werken en binnen een netwerk te werken; - een zeer goede luistervaardigheid bezitten; - uitstekend kunnen communiceren, zowel schriftelijk als mondeling; - burger-, klant- en resultaatgericht zijn; - loyaal en integer zijn. 3. Indiening van de kandidaturen De geïnteresseerde ambtenaren dienen hun kandidatuur met een ter post aangetekende brief te richten aan de heer Kurt VAN RAEMDONCK, stafdirecteur P&O, North Galaxy, Koning Albert II-laan 33, bus 80, te 1030 Brussel, en dit binnen een termijn van tien werkdagen volgend op de publicatie van deze oproep tot kandidaten in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs). Aan de akte van kandidatuur moet een gedetailleerd curriculum vitae worden toegevoegd, waarin wordt aangegeven welke bekwaamheden de kandidaat denkt te kunnen laten gelden met betrekking tot het te begeven mandaat.

Er zal een ontvangstmelding worden gestuurd naar de kandidaten.

Contact : 02-572 57 60 (Informatiecentrum P&O) De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT

^