gepubliceerd op 17 februari 2014
Oproep tot de kandidaat-voorzitter, kandidaat-griffier, kandidaat-magistraat en kandidaat-schuldbemiddelaar van het beheers- en toezichtscomité van het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling e Teneinde aan de gebreken van het systeem van de registratie van beslagberichten te verhelpen en teg(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE
Oproep tot de kandidaat-voorzitter, kandidaat-griffier, kandidaat-magistraat en kandidaat-schuldbemiddelaar van het beheers- en toezichtscomité van het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest Teneinde aan de gebreken van het systeem van de registratie van beslagberichten te verhelpen en tegemoet te komen aan de ruimere doelstelling om het efficiënter te maken, werd besloten om de berichten van beslag, van delegatie, van overdracht, van collectieve schuldenregeling en van protest te centraliseren en dat register te informatiseren. Dit heeft geleid tot de
wet van 29 mei 2000Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
29/05/2000
pub.
09/08/2000
numac
2000009606
bron
ministerie van justitie
Wet houdende oprichting van een centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht en collectieve schuldenregeling, alsook tot wijziging van sommige bepalingen van het Gerechtelijk Wetboek
sluiten houdende oprichting van een centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht en collectieve schuldenregeling (Belgisch Staatsblad, 9 augustus 2000), gewijzigd bij wet van 27 maart 2003 (Belgisch Staatsblad, 28 mei 2003), bij wet van 13 december 2005 (Belgisch Staatsblad, 21 december 2005), bij wet van 30 december 2009 (Belgisch Staatsblad, 15 januari 2010) en bij
wet van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
14/01/2013
pub.
01/03/2013
numac
2013009078
bron
federale overheidsdienst justitie
Wet houdende diverse bepalingen inzake werklastvermindering binnen justitie
sluiten (Belgisch Staatsblad, 1 maart 2013).
De institutionele structuur van het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest heeft één orgaan, nl. het beheers- en toezichtscomité.
De samenstelling van het beheers- en toezichtscomité is vastgesteld door artikel 1389bis/8, lid 5, van het Gerechtelijk Wetboek, gewijzigd bij wet van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/01/2013 pub. 01/03/2013 numac 2013009078 bron federale overheidsdienst justitie Wet houdende diverse bepalingen inzake werklastvermindering binnen justitie sluiten (Belgisch Staatsblad, 1 maart 2013).
Deze oproep is gericht op de invulling van het mandaat van Voorzitter, alsook van het mandaat van griffier, magistraat en schuldbemiddelaar en hun plaatsvervangers die door de Minister van Justitie dienen te worden aangewezen.
De zetel van het beheers- en toezichtscomité is gelegen te 1000 Brussel, FOD Justitie, Waterloolaan 115.
Taken van het beheers- en toezichtscomité : Ten aanzien van de Minister van Justitie en de Wetgevende kamers brengt het beheers- en toezichtscomité ieder jaar verslag uit over de vervulling van zijn opdrachten gedurende het afgelopen jaar. Dat verslag bevat suggesties met betrekking tot de wenselijkheid om wijzigingen aan te brengen in het stelsel van openbaarheid dat met het bestand van berichten wordt verwezenlijkt.
Het verslag bevat eveneens een analyse van de inkomsten en de uitgaven verbonden aan het bestand van berichten.
Verder heeft het beheers- en toezichtscomité de volgende opdrachten : - waken over en bijdragen tot de doeltreffende en veilige werking van het bestand van berichten overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk Ibis van de wet van 29 mei 2000Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/05/2000 pub. 09/08/2000 numac 2000009606 bron ministerie van justitie Wet houdende oprichting van een centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht en collectieve schuldenregeling, alsook tot wijziging van sommige bepalingen van het Gerechtelijk Wetboek sluiten; - advies uitbrengen over de uitvoeringsbesluiten bedoeld in de artikelen 1389bis/6 en 1391, § 3, en over de verzoeken bedoeld in artikel 1389bis/7 van het Gerechtelijk Wetboek; - aan de Minister van Justitie op zijn verzoek een advies uitbrengen inzake elke vraag betreffende het bestand van berichten; - advies verlenen, ambtshalve of na een verzoek overeenkomstig artikel 1389bis/13 van het Gerechtelijk Wetboek, over elke moeilijkheid of elk geschil dat kan rijzen betreffende de toepassing van hoofdstuk Ibis van de wet van 29 mei 2000Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/05/2000 pub. 09/08/2000 numac 2000009606 bron ministerie van justitie Wet houdende oprichting van een centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht en collectieve schuldenregeling, alsook tot wijziging van sommige bepalingen van het Gerechtelijk Wetboek sluiten en de uitvoeringsmaatregelen ervan; - de Nationale Kamer ermee gelasten de individuele toegangscodes tot het bestand van berichten onwerkzaam te maken overeenkomstig artikel 1389bis/14 van het Gerechtelijk Wetboek; - alle inlichtingen verzamelen die nodig zijn voor de uitoefening van zijn taken bedoeld in artikel 1389bis/10, § 1, van het Gerechtelijk Wetboek; - advies uitbrengen over de organisatie van het bestand van berichten en de invloed van de uitbatingsprocedures op de kosten ervan, alsook over het ontwerp van jaarlijks budget van het bestand van berichten en het jaarlijks opvolgingsrapport betreffende dit budget.
Voorts is er voorzien in werkzaamheden die de op te richten subgroepen van dit beheers- en toezichtscomité zullen uitoefenen en dit ter voorbereiding van de vergaderingen van het beheers- en toezichtscomité.
De beheersinstelling waarmee het beheers- en toezichtscomité overeenkomstig de wetgeving in contact staat, is de Federale Overheidsdienst Justitie.
De voorzitter van het beheers- en toezichtscomité, zijn plaatsvervanger, de vaste en plaatsvervangende leden hebben recht op presentiegelden.
Alle leden van het beheers- en toezichtscomité hebben recht op een vergoeding voor de verplaatsings- en verblijfkosten overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn op het personeel van de federale overheidsdiensten.
De vergoedingen worden gekoppeld aan de mobiliteitsvergoeding die van toepassing is op de bezoldiging van het rijkspersoneel in actieve dienst.
Vacante mandaten voor een hernieuwbare termijn van vier jaar : - een voorzitter en zijn plaatsvervanger die moeten voldoen aan de volgende voorwaarden : beslagrechter of magistraat of emeritus-magistraat zijn met ten minste twee jaar effectieve ervaring inzake beslag; - een griffier van een rechtbank van eerste aanleg of hof van beroep, afdeling beslag en zijn plaatsvervanger; - een griffier van een arbeidsgerecht en zijn plaatsvervanger; - een magistraat van een arbeidsgerecht en zijn plaatsvervanger; - een schuldbemiddelaar van de Nederlandse taalrol of die erkend wordt door de bevoegde Nederlandstalige overheid en die ten minste twee jaar effectieve ervaring heeft en zijn plaatsvervanger; - een schuldbemiddelaar van de Franse taalrol of die erkend wordt door de bevoegde Franstalige overheid en die ten minste twee jaar effectieve ervaring heeft en zijn plaatsvervanger.
Hoewel geen wettelijke vereisten worden opgelegd inzake de deskundigheid van de voorzitter, is kennis van een of meer van de volgende gebieden een pluspunt voor de kandidaten : - kennis van aan informatica gerelateerd recht; - kennis en beheer van de werking van computernetwerken, meer bepaald databanken; - beheers- en organisatiecapaciteiten.
De kandidaten voor het mandaat van voorzitter of plaatsvervanger-voorzitter, griffier of plaatsvervanger-griffier van een rechtbank van eerste aanleg of hof van beroep, griffier of plaatsvervanger-griffier van een arbeidsgerecht, magistraat of plaatsvervanger-magistraat van een arbeidsgerecht en van schuldbemiddelaar of plaatsvervanger-schuldbemiddelaar van het beheers- en toezichtscomité van het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest moeten hun kandidatuur binnen een termijn van twintig dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking van deze oproep in het Belgisch Staatsblad bij aangetekende brief bezorgen aan de FOD Justitie, ter attentie van de heer Jean-Paul Janssens, Voorzitter van het Directiecomité, Waterloolaan 115, te 1000 Brussel. De kandidaten moeten bij hun kandidatuur specificeren voor welk mandaat zij zich kandidaat stellen en een curriculum vitae voegen, evenals een brief waarin zij hun curriculum vitae toelichten en hun motivatie uiteenzetten.
Meer inlichtingen kunnen worden verkregen bij Valerie Vandermeersch (tel. : 02-542 65 49; e-mail : valerie.vandermeersch@just.fgov.be).