gepubliceerd op 02 september 2013
Koninklijke Bibliotheek van België . - Vacature (m/v) van 2 assistenten-stagiair (1 per taalrol - klasse SW1 van de wetenschappelijke loopbaan). - Vacaturenummer HRM S 1645 (dienst Publiekswerking) 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTEL(...) ? Het gaat om een voltijdse betrekking van statutair wetenschappelijk personeelslid. ? Titel en (...)
PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID
Koninklijke Bibliotheek van België (KBB). - Vacature (m/v) van 2 assistenten-stagiair (1 per taalrol - klasse SW1 van de wetenschappelijke loopbaan). - Vacaturenummer HRM S 1645 (dienst Publiekswerking) 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING ? Het gaat om een voltijdse betrekking van statutair wetenschappelijk personeelslid. ? Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan : assistent-stagiair (klasse SW1). ? Activiteitengroep van de wetenschappelijke loopbaan waartoe de betrekking behoort : activiteitengroep II « wetenschappelijke dienstverlening ». ? Deze betrekking ressorteert onder de dienst Publiekswerking - Educatieve dienst van de Koninklijke Bibliotheek van België, Keizerslaan, 4 - 1000 Brussel. 2. TAALREGIME Een van deze betrekkingen is toegankelijk voor kandidaten die kunnen ingedeeld worden bij de Nederlandse taalrol bij toepassing van de regels hiertoe bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken. 3. FUNCTIECONTEXT 3.1. De Koninklijke Bibliotheek van België.
De Koninklijke Bibliotheek van België (KB) is een federale wetenschappelijke instelling (FWI) die deel uitmaakt van de Programmatorische federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid.
De Koninklijke Bibliotheek van België is de nationale wetenschappelijke bibliotheek van de federale staat België. Zij beheert een belangrijk cultureel patrimonium.
Zij verwerft, beheert en ontsluit de publicaties verschenen op het grondgebied van België en van Belgische auteurs die in het buitenland publiceren.
In samenwerking met andere wetenschappelijke bibliotheken in België vervult zij essentiële taken inzake wetenschappelijke informatievoorziening. Zij richt zich op de informatiebehoeften van de onderzoekswereld zowel op basis van de eigen collecties als op basis van extern opgeslagen informatie. In de bibliotheeksamenwerking binnen België en internationaal is zij vertegenwoordigd in organisaties en activiteiten die haar werking in het algemeen en in de specifieke domeinen betreffen. 3.2 De dienst Publiekswerking.
De dienst Publiekswerking bestaat uit 3 subdiensten : - Communicatie - Algemeen onthaal - Educatieve dienst De dienst Publiekswerking is belast met het bedenken, coördineren en uitvoeren van de communicatie, de bemiddeling en het onthaal voor de verschillende interne en externe doelgroepen van de instelling alsook met het organiseren en programmeren van eenmalige of terugkerende evenementen, zowel op inhoudelijk en logistiek vlak als wat betreft de communicatie.
De Educatieve dienst is onder meer belast met de volgende taken : - Educatieve projecten ontwikkelen en uitvoeren; - Rondleidingen aanbieden en workshops organiseren voor leerlingen van het lager en secundair onderwijs, voor studenten van hogescholen en universiteiten en voor volwassenen (culturele groepen); - Het team van vrijwilligers opstarten, ondersteunen en coachen en de planning opmaken; - Een jaarprogramma m.b.t. de Bibliotheek en haar collecties opstellen en uitvoeren voor een publiek dat geen `schoolpubliek' is (gezinnen, jongeren, enzovoort); - Didactische teksten opstellen en pedagogische dossiers creëren; - Contacten leggen en ontwikkelen met scholen, culturele verenigingen, partnerorganisaties, enzovoort; - Deelnemen aan de organisatie van evenementen (tentoonstellingen, opendeurdagen, nocturnes...); - Instaan voor de administratieve verwerking en opvolging van de aanvragen voor rondleidingen, workshops, enzovoort; - Actief bijdragen tot de toekomstige ontwikkelingen en het beheer van de Educatieve dienst binnen de Koninklijke Bibliotheek van België en tegelijk waken over de uitvoering van een planning op korte, middellange en lange termijn. 4. INHOUD VAN DE FUNCTIE 4.1 Doelstellingen van de functie ten aanzien van de opdrachten van de instelling.
De aan te werven assistent-stagiair (m/v) zal bij voorrang activiteiten van wetenschappelijke dienstverlening uitoefenen : De aan te werven assistent-stagiair (m/v) zal werken in het kader van een opdracht van onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening m.b.t. de educatieve activiteiten van de Koninklijke Bibliotheek van België.
De betrokkene wordt ingedeeld bij de Educatieve dienst die in een rechtstreekse relatie staat met de andere medewerkers van de Koninklijke Bibliotheek van België, i.e. de conservators van de collecties, de dienst Communicatie, de dienst HR, de shop, de vrijwilligegidsen, ... 4.2. Resultaatgebieden.
De voornaamste taken van de houder van de functie behelzen de leiding, samen met de Nederlandstalige assistent, over de Educatieve dienst, de verspreiding van de wetenschappelijke kennis en het ontsluiten van de collecties en de tentoonstellingen van de Koninklijke Bibliotheek van België, onder andere door activiteiten te organiseren voor een zo breed mogelijk publiek. Het publiek omvat de volgende categorieën : * schoolpubliek (lager, secundair, hoger en universitair onderwijs); * sociaal-culturele verenigingen (jongeren en volwassenen); * individuen en gezinnen; * economisch of sociaal achtergesteld publiek, lichamelijk of mentaal gehandicapten, doven en slechthorenden, blinden en slechtzienden.
Voornaamste taken en functies van de functiehouder (m/v) : 1. Een educatieve dienst met een collega van de andere taalrol leiden en coördineren;2. Het goede beheer van het budget, de medewerkers en het ter beschikking gesteld materieel verzekeren teneinde de operationele resultaten van de dienst op efficiënte wijze te bereiken in overeenstemming met de strategische doelstellingen van de Koninklijke Bibliotheek van België;3. Voor de verschillende doelgroepen (lagere en secundaire scholen, hogescholen, culturele groepen, enzovoort) aangepaste rondleidingen creëren en verzorgen;4. Voor de verschillende doelgroepen (lagere en secundaire scholen, hogescholen, culturele groepen, enzovoort) aangepaste workshops creëren en verzorgen;5. Een jaarlijks programma van educatieve activiteiten creëren, meer bepaald door tegemoet te komen aan de behoeften van de verschillende doelgroepen (leerlingen en studenten, sociaal-culturele verenigingen, individuen, gezinnen, achtergesteld publiek, gehandicapten);6. De coördinatie en de leiding beheren van de activiteiten van de gidsen/coördinators van het educatief programma, van de gidsen (al dan niet vrijwilligers) en van de administratieve medewerkers teneinde de operationele doelstellingen van de Educatieve dienst te verwezenlijken;7. Een contextueel programma voor de verschillende doelgroepen opstellen, rekening houdend met de leerplannen en de doelstellingen van de verschillende onderwijstypes;8. Het regelmatig beheer van culturele en educatieve evenementen verzekeren;9. Als coach adviezen verstrekken, instaan voor de begeleiding en de ontwikkeling van de teamleden teneinde hun prestatieniveau op te krikken en de vernieuwing door te voeren;10. Deelnemen aan de verschillende tentoonstellingsprojecten in samenwerking met interne en externe partners;11. Publicaties en promotiemateriaal creëren : pedagogische dossiers, sponsoringdossiers, artikelen, handleidingen, rapporten, films, jaarlijkse brochures, folders, agenda's, enzovoort;12. Relaties onderhouden met de bezoekers van de Koninklijke Bibliotheek van België, de klanten, de (interne en externe) partners en met de overlegorganen teneinde de waarden en de eigen visie van de dienst en van de organisatie in haar geheel buiten de instelling te verspreiden;13. Het werk van terbeschikkingstelling van werken, het herschrijven van teksten en het opstellen van commentaar voor Librarium en de Livromaton evalueren en voortzetten.Meer algemeen de ontwikkeling van Librarium en van alle andere educatieve ruimtes voortzetten; 14. Aan de directie advies verstrekken m.b.t. het educatief domein, de structuur van de dienst en de processen teneinde het voor de directie mogelijk te maken het wetenschappelijk doel om te zetten in een educatief en cultureel doel en de strategische doelstellingen van de dienst te verwezenlijken; 15. Op gewestelijk, nationaal en internationaal niveau een netwerk van externe contacten op het gebied van de publieke dienstverlening creëren;16. Samenwerken met een groot aantal externe partners en culturele instellingen;17. Onafgebroken zoeken naar sponsoring, subsidies en partnerschappen; De functiehouder (m/v) voert zijn taken en functies uit in nauwe samenwerking met de overige diensten van de Koninklijke Bibliotheek van België. 5. COMPETENTIEPROFIEL 5.1 Vereiste diploma's en opleidingen.
De kandida(a)t(e) dient een diploma te bezitten van licentia(a)t(e), master in geschiedenis, kunstwetenschappen en/of archeologie, musicologie, Romaanse talen of Germaanse talen.
Een diploma of een opleiding in de pedagogie is een extra troef. 5.2 Technische kundigheden (kennis, specialisaties, ervaringen,...).
Opdat de kandidatuur ontvankelijk zou zijn, moet de kandida(a)t(e) kunnen aantonen over grondige ervaring van twee jaar in een soortgelijke functie te beschikken.
Bovendien worden de kandidaturen die meerdere van de volgende kenmerken bevatten bij voorrang gerangschikt : ? ervaring als gids, animator of leerkracht; ? ervaring met het woord voeren voor een publiek; ? ervaring op het vlak van het beheer van een dienst en een team; ? ervaring met het organiseren en coördineren van projecten en evenementen; ? redactionele vaardigheden; ? ervaring met het opzetten van pedagogische multimediaprojecten; ? goede kennis van de Brusselse cultuursector; ? goede kennis van de andere landstaal; ? goede kennis van het Engels is een bijkomend voordeel; ? kennis van de werking van een federale instelling en van haar management; ? kennis van MS Office en internet. 5.3. Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden,...). 1°. Kerncompetenties : - samenwerken; - loyaal handelen; - zichzelf ontwikkelen. 2°. Omgaan met informatie : - inzicht in de organisatie 3°. Omgaan met taken : - organiseren. 4°. Interpersoonlijke relaties : - samenwerken; - dienstbaarheid. 5°. Persoonlijk functioneren : - stressbestendigheid tonen; - bemiddelingscapaciteit; - langetermijnvisie. 6. ARBEIDSVOORWAARDEN 6.1. Bezoldiging - loopbaan.
De gekozen kandida(a)t(e) wordt aangeworven als assistent-stagiair met de daaraan verbonden weddeschaal SW11 of SW10 (deze laatste indien de betrokkene geen erkende wetenschappelijke anciënniteit heeft ten belope van ten minste 2 jaar).
Minimumbezoldiging (bruto bedragen rekening gehouden met de huidige index, reglementaire toeslagen niet inbegrepen) : ? in de weddeschaal SW10 (met 0 jaar anciënniteit) : bruto 35.191,79 euro per jaar (2.932,65 euro per maand); ? in de weddeschaal SW11 (met 2 jaar anciënniteit) : bruto 41.625,29 euro per jaar (3.468,78 euro per maand).
De normale tijdsduur van de stage bedraagt 2 jaar. 7. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN 7.1. De gekozen kandidaat/kandidate moet op de datum van zijn/ haar indiensttreding volgende voorwaarden vervullen : ? Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; ? de burgerlijke en politieke rechten genieten; ? aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; ? een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van het gesolliciteerd ambt. 7.2. Uiterlijk op de dag waarop de termijn eindigt voor het indienen der kandidaturen, moeten volgende voorwaarden vervuld zijn : ? de vereiste diploma's bezitten (zie punt 5.1 hierboven); ? de vereiste technische kundigheden bezitten (zie punt 5.2 hierboven) en deze bewijzen; ? de vereiste generieke competenties bezitten (zie punt 5.3 hierboven) en deze bewijzen gedurende de stageperiode. 7.3. In de beide hierna vermelde gevallen geldt volgend voorbehoud voor deelname aan de selectieprocedure. 7.3.1. Het vereiste diploma werd behaald in een ander land dan België.
In dit geval zal de voorzitter van de jury van de KBB vooraf nagaan of het door de kandidaat/kandidate voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de Richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.
Daarom dient de betrokken kandidaat/kandidate aan zijn/haar kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, nodig voor bedoeld onderzoek : ? een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); ? een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf) : 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moest een verhandeling worden ingediend voor het behalen van het diploma ? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; ? een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). 7.3.2. Het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans. ? De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt in principe de taalrol waarbij de kandidaat/kandidate moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken. ? Wanneer een diploma van doctor vereist is, dat werd behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift (of wanneer de kandida(a)t(e) een dergelijk diploma voorlegt om aan de diplomavereisten te voldoen), wordt de taalrol dan ook bepaald door de taal waarin de studiecyclus werd gevolgd die heeft geleid tot het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat. ? In de gevallen waarin deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands, dient de betrokken kandida(a)t(e) daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR (Selectiebureau van de Federale Overheid - voorheen : Vast Wervingssecretariaat - Bischoffsheimlaan 15, 1000 Brussel; tel. : +32-(0)2 788 66 32; e-mail : taal@selor.be), waaruit blijkt dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma. Dit bewijs van taalkennis moet uitgereikt zijn na een proef over de taalbeheersing van het Nederlands die verwacht wordt van de houders van een der hierboven onder punt 5.1 bedoelde diploma's van licentia(a)t(e)/master. 8. BIJKOMENDE INLICHTINGEN Nadere inlichtingen over de inhoud van deze betrekking kunnen worden verkregen bij dhr.Laurent Flamend (dienst Human resources van de KBB), Keizerslaan 4, 1000 Brussel (tel. : 02-519 53 41 - fax : 02-519 53 59 - e-mail : laurent.flamend@kbr.be). 9. SELECTIEPROCEDURE ? De jury van van de KBB bepaalt wie van de kandidaten (m/v), die een ontvankelijke kandidatuur hebben ingediend, het meest geschikt worden geacht voor de betrekking (maximum 5 kandidaten kunnen aldus worden geselecteerd). ? Indien de jury het noodzakelijk acht, kan hij de kandidaten (m/v) vragen om eender welke bijkomende proef af te leggen die de jury bepaalt om hun geschiktheid voor de te begeven functie te beoordelen. ? De kandidaten (m/v) die aldus in aanmerking worden genomen, zullen vervolgens uitgenodigd worden om voor de jury te verschijnen voor een hoorzitting met het oog op de vaststelling van de rangschikking der kandidaten. ? Deze rangschikking wordt pas definitief nadat ze werd meegedeeld aan de betrokken kandidaten (m/v) die daarbij de mogelijkheid hebben erover klacht in te dienen en te vragen om door de jury te worden gehoord. 10. SOLLICITATIEPROCEDURE 10.1. De kandidaturen moeten worden ingediend binnen 15 kalenderdagen volgend op de datum waarop deze vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.
Ze moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan de Stafdienst Personeel & Organisatie van de Federale Programmatorische Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid, Louizalaan 231, 1050 Brussel. 10.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd : ? de gesolliciteerde betrekking; ? het adres waar de kandidaat/kandidate de aangetekende brief zal kunnen in ontvangst nemen waarmede hem/haar kennis zal worden gegeven van zijn/haar plaats in de rangschikking der kandidaten; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 10.3. Aan de kandidatuur toe te voegen bescheiden : ? een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; ? indien reeds wetenschappelijke activiteiten werden verricht : attesten om deze te wettigen (attesten afgeleverd door de werkgevers, de autoriteiten die beurzen toekenden, ...); voor meer informatie betreffende de te verstrekken inlichtingen : zie de nota betreffende de toekenning van de wetenschappelijke anciënniteit die kan worden geraadpleegd op de website van de POD Wetenschapsbeleid (www.belspo.be, rubriek « Vacatureberichten ») en die eveneens kan worden bekomen bij de Stafdienst P & O van de POD Wetenschapsbeleid (tel. : 02-238 35 27); ? een kopie van het/de vereiste diploma's; ? indien een diploma van doctor, behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift, wordt voorgelegd om te voldoen aan de diplomavereisten, dient bovendien een kopie te worden toegevoegd van het diploma dat werd behaald bij het afsluiten van de studiecyclus welke toegang gaf tot het doctoraat; ? indien deze diploma's, of één ervan, werden uitgereikt in een andere taal dan het Nederlands, Frans, Duits of Engels dient daarvan tevens een vertaling te worden gevoegd bij het voorgelegde dossier (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); ? een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken; ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder punt 7.3.1, indien het/de vereiste diploma(`s), behaald door de kandidaat/ kandidate, werd(en) uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.3.2, ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn/haar indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs. 10.4. Er zal geen rekening worden gehouden met kandidaturen die niet werden ingediend overeenkomstig de hierboven bepaalde sollicitatieprocedure.