Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 15 februari 2012

Koninklijke Bibliotheek van België . - Vacature (m/v) van Operationeel Directeur Ontwikkeling en bewaring van de erfgoedverzamelingen. - Vacaturenummer ANE12705 1. Identificatiegegevens Functiebenaming : Operationeel Directeur - Ontwi(...) Organisatie : Koninklijke Bibliotheek van België (KBB). 2. Functiecontext De Koninklijke Bibl(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2012021034
pub.
15/02/2012
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Koninklijke Bibliotheek van België (KBB). - Vacature (m/v) van Operationeel Directeur Ontwikkeling en bewaring van de erfgoedverzamelingen. - Vacaturenummer ANE12705 1. Identificatiegegevens Functiebenaming : Operationeel Directeur - Ontwikkeling en bewaring van de erfgoedverzamelingen. Organisatie : Koninklijke Bibliotheek van België (KBB). 2. Functiecontext De Koninklijke Bibliotheek van België (KBB) is een Belgische federale wetenschappelijke instelling die deel uitmaakt van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid. Ze is de centrale wetenschappelijke bibliotheek van België en ontwikkelt belangrijke onderzoeksactiviteiten op het vlak van de informatiewetenschappen, de bibliotheekwetenschappen en de geschiedenis van het boek. Ze beheert het wettelijk depot, ontwikkelt de nationale verzamelingen op voornoemde gebieden en publiceert de Belgische Bibliografie. Ze voert opdrachten van openbare dienstverlening uit, onder andere door haar collecties in de leeszalen ter beschikking te stellen, informatie te verstrekken over de publicaties en collecties, didactische activiteiten te organiseren en bijstand te verlenen aan vorsers en studenten.

De instelling voert een plan uit voor de digitalisering en ontwikkeling van de elektronische informatie dat betrekking heeft op zowel de componenten van het erfgoed als op de informatiesystemen.

Door middel van tijdelijke tentoonstellingen en Librarium (permanente ontdekkingsruimte gewijd aan de geschiedenis van het boek en de bibliotheken) valoriseert ze een belangrijk cultureel erfgoed en sensibiliseert ze voor de informatiewetenschappen, de bibliotheekwetenschappen en de geschiedenis van het boek.

De instelling heeft twee operationele directies : 'Ontwikkeling en beheer van de hedendaagse verzamelingen' en 'Ontwikkeling en bewaring van de erfgoedverzamelingen', alsook een Directie Ondersteunende diensten en drie afzonderlijke diensten, nl. 'Communicatie, Valorisatie en Promotie', 'Wetenschappelijk onderzoek' en 'Digitalisering', die rechtstreeks verbonden zijn met de algemene directie. 3. Bestaansreden van de functie Voornaamste activiteiten en doelstellingen : De functie heeft tot doel deze OD beter in te kaderen en te responsabiliseren en haar meer coherentie en dynamiek te geven. Deze OD ontwikkelt een cultuur en globale beheersinstrumenten (inventarissen, catalogi, aanwinstenbeleid en -dossier, bezitscontrole, bruiklenen en bewaargevingen, rapportering...) voor het beheer van de erfgoedverzamelingen. Ze staat in voor het verrijken, bewaren, preserveren, restaureren, digitaliseren en evalueren van die verzamelingen en ijvert ervoor om ze te doen beschermen als nationale schatten. Ze maakt die erfgoedverzamelingen en de daarmee verbonden kennis toegankelijk voor een zo groot mogelijk publiek (leeszalen, tentoonstellingen, concerten ...).

De OD levert haar wetenschappelijke expertise op haar competentiegebieden. Ze werkt meer bepaald op het gebied van de geschiedenis van het boek, de geschiedenis van de pers, de geschiedenis van de grafische kunsten, de geschiedenis van de cartografie, de geschiedenis van de muziek en de geschiedenis van munten. Ze draagt bij tot het verrijken en beheren van databanken en tot hun terbeschikkingstelling van de wetenschappelijke gemeenschap en van het publiek. De OD neemt deel aan transversale wetenschappelijke onderzoeksprojecten, meer bepaald met de andere federale wetenschappelijke instellingen. De OD valoriseert en verspreidt de resultaten van het onderzoek door middel van publicaties, academisch onderricht, de deelname aan jury's en de organisatie van wetenschappelijke seminaries en vergaderingen.

Componenten : De Operationele Directie Ontwikkeling en bewaring van de erfgoedverzamelingen omvat 8 entiteiten : - Handschriften. - Oude gedrukte werken (Kostbare werken en Geschiedenis van het boek). - Hedendaagse gedrukte werken (19e en 20e eeuw). - Kranten (Hedendaagse media). - Prenten, Chalcografie en Kaarten en plannen. - Muziek. - Munten en penningen. - Preservering en restauratie.

Zie de website www.kbr.be voor meer informatie over die componenten.

Het gemeenschappelijk maken van die verschillende componenten wordt een echte kans voor kruisbestuiving in het onderzoek en het beheer van de verzamelingen, waardoor meer bepaald een geïntegreerde benadering mogelijk wordt van vragen betreffende het inventariseren, verrijken, bewaren, preserveren, digitaliseren en ontsluiten van de verzamelingen.

Omvang : - Ca. 150 medewerkers. - Globaal jaarlijks budget ca. 1 miljoen €, waarvan 0,5 miljoen € voor de collectievorming. - Beheer van 5 miljoen boeken en tijdschriften van de 19e en 20e eeuw, 3 000 kranten, 35 000 handschriften (waarvan 4 500 middeleeuwse codices, de grootste collectie in België), 300 000 kostbare volumes en documenten (waarvan 3 200 incunabelen, d.i. boeken gedrukt vóór 1501), 250 000 muziekdocumenten (waarvan 100 000 partituren en gedrukte werken, 100 000 geluidsarchieven, 10 000 brieven en andere handschriften van musici...), 150 000 kaarten en plannen, 50 000 tekeningen en 600 000 prenten (en atelier voor chalcografie), 200 000 munten en penningen. - Onthaal van ca. 10 000 ingeschreven lezers per jaar. 4. Opdrachten en verantwoordelijkheden van de functie 4.1 Door een wetenschappelijke strategische visie te ontwikkelen, het strategisch en operationeel kader van de KBB omzetten binnen zijn OD en de uitvoering daarvan begeleiden. 4.2 Permanente resultaatsgebieden - De acties die toelaten de opdrachten van de OD te verwezenlijken voorbereiden, uitvoeren, beheren, begeleiden en evalueren; - binnen zijn OD de acties voorbereiden en coördineren met het oog op het behoud en de ontwikkeling van de expertise en de knowhow in het kader van nationale, Europese en wereldwijde erkenning; - doelmatig en efficiënt beheer van de middelen (financiële middelen en personeel) die aan de OD worden toegewezen; - de directe medewerkers leiden, motiveren, evalueren en opleiden met het oog op het verwezenlijken van de vastgestelde doelstellingen; - de interne communicatie van zijn OD verzekeren. 4.3 Tijdelijke resultaatsgebieden - Een actieplan voorstellen binnen de zes maanden die volgen op zijn benoeming (KB van 13 april 2008, artikel 29); - de interne werking van de OD voorstellen en uitvoeren; - meehelpen bij het uitwerken en toepassen van projecten voor de verbetering en ontwikkeling van de KBB. 4.4 Relaties binnen het Instituut - Rapporteert aan de algemeen directeur; - is lid van de Directieraad van de instelling; - brengt voor zijn operationele directie verslag uit bij de Wetenschappelijke raad en de Beheerscommissie van de instelling, waarvan hij tot lid kan worden benoemd; - werkt samen met de directie Ondersteunende diensten voor een efficiënt beheer van zijn operationele directie; - werkt op regelmatige wijze samen met de diensten 'Communicatie, Valorisatie en Promotie', 'Wetenschappelijk Onderzoek' en 'Digitalisering' die onder het rechtstreeks gezag van de algemene directie staan; - werkt op regelmatige wijze samen met de operationele directie Ontwikkeling en Beheer van de Hedendaagse Verzamelingen 4.5 Relaties binnen de POD en de federale overheid - Werkt in overleg met de Algemeen Directeur van de KBB samen met de andere FWI's en de algemene directies van de POD Wetenschapsbeleid; - Vertegenwoordigt zijn OD en, op verzoek, de KBB bij raadgevende instanties die door de POD en desgevallend door andere FWI's worden samengebracht; - Werkt met andere POD's, FOD's of openbare instellingen samen aan projecten in verband met de doelstellingen van zijn OD en van de KBB. 4.6 Externe relaties - Werkt samen met de Belgische of buitenlandse partijen of met de internationale organisaties die betrokken zijn bij de materies die zijn OD behandelt; - Vertegenwoordigt, in overleg met de Algemeen Directeur van de KBB, de instelling bij diezelfde partijen. 5. Verwachte competenties 5.1 Algemene competenties inzake leiding geven en organisatie De onderstaande vaardigheden en competenties zijn doorslaggevende criteria : - managementvaardigheden in complexe en gediversifieerde organisaties; - ervaring met het plannen, coördineren en budgettair beheren van projecten; - inzicht in de processen van administratieve besluitvorming; - kennis van de wetgeving op de gebieden die de OD aanbelangen; - goede kennis van de nationale en internationale netwerken op de gebieden die de OD aanbelangen; - vermogen om werk in teamverband en in projectgroepen aan te moedigen; - vermogen om medewerkers mee te trekken, te motiveren en te vormen; - gericht zijn op de burgers en de samenleving; - vermogen om te onderhandelen en te overtuigen; - visie en integratiecapaciteit; - doelstellingen verwezenlijken; - vaardigheid in interdisciplinaire werking; - communicatievaardig, ook tegenover de media. 5.2 Functiespecifieke competenties De volgende competenties zijn vereist : - ontwikkelen en sturen van globale beheersinstrumenten (inventarissen, catalogi, aanwinstenbeleid en -dossier, bezitscontrole, bruiklenen en bewaargevingen, rapportering...) voor het beheer van de erfgoedverzamelingen; - ontwikkelen en sturen van een beleid van aanwinsten, bewaring, preservering, restauratie en digitalisering van erfgoedverzamelingen; - ontwikkelen en sturen van activiteiten van communicatie m.b.t. erfgoedverzamelingen (leeszalen, tentoonstellingen, concerten...); - wetenschappelijke expertise op ten minste een van de competentiegebieden van de OD; - wetenschappelijke ontsluiting van collecties en databanken; - oprichten van netwerken voor partnerschappen voor uitwisseling en coproductie op de activiteitsgebieden van de OD; - ontwikkelen en uitvoeren van wetenschappelijke programma's en/of projecten, meer bepaald internationaal, op een van de gebieden van de OD 5.3 Bijkomende gewenste competenties Het aantal en de kwaliteit van de publicaties, ervaring op het vlak van academisch onderricht en met het bijeenbrengen van fondsen voor projecten evenals een goede kennis van de tweede landstaal en van het Engels zijn bijkomende troeven. 6. Toelaatbaarheids- en deelnemingsvoorwaarden Het vervullen van deze voorwaarden is een absolute voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de selectieprocedure.De kandidaten moeten aan deze voorwaarden voldoen uiterlijk op de uiterste datum voor het indienen der kandidaturen.

Sommige woorden in de jobomschrijvingen staan in de mannelijke vorm voor een betere leesbaarheid. Alle jobs zijn zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk. 6.1 Algemene toelaatbaarheidsvoorwaarden 6.1.1 Wetenschappelijk personeelslid zijn of aan de voorwaarden voldoen om te mogen deelnemen aan een selectieprocedure voor de functie van wetenschappelijk personeelslid : Onder wetenschappelijk personeelslid moet worden begrepen : een personeelslid belast met de uitvoering van wetenschappelijke activiteiten, activiteiten die als volgt worden gedefinieerd : elke systematische activiteit die nauw verbonden is met creatie, productie, bevordering, verspreiding en toepassing van de wetenschappelijke en technische kennis in alle gebieden van de wetenschap en de technologie en in het bijzonder wetenschappelijk onderzoek, experimentele ontwikkeling, wetenschappelijke en technische dienstverlening, tot behoud en de presentatie van het cultureel erfgoed en de educatieve dienst inbegrepen;

De voorwaarden voor deelname aan een selectieprocedure van wetenschappelijk personeelslid zijn : a) Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie;b) de burgerlijke en politieke rechten genieten;c) een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van de gesolliciteerde functie;d) houder zijn van een einddiploma opgenomen in de lijst van diploma's en studiegetuigschriften die in aanmerking komen voor de toelating tot de rijksbesturen van niveau A, zoals vastgesteld in bijlage 1 van het statuut van het rijkspersoneel; e) voldoen aan de speciale bekwaamheden en vereisten zoals bepaald in het functieprofiel vastgesteld voor een betrekking van wetenschappelijk personeelslid door de Jury van een federale wetenschappelijke instelling 6.1.2 Beschikken over minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring Hierbij dient onder wetenschappelijke ervaring te worden begrepen : de uitoefening van een wetenschappelijke of culturele functie van niveau A of daarmee gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele instelling of een museum, een universiteit of een onderzoekslaboratorium van een organisatie uit de privésector. 6.2 Functiespecifieke voorwaarden Diploma van doctor of een gelijkwaardig erkend diploma in een van de domeinen van de OD. Minimum 10 jaar professionele ervaring, waarvan 4 jaar ervaring in teammanagement of projectmanagement, in meerdere gebieden waarvoor de Operationele Directie bevoegd is, zoals vermeld onder de rubriek 5.2 "Functiespecifieke competenties". 7. Aanstelling in een taalrol en diploma In de hierna vermelde gevallen is deelname aan de selectieprocedure onder voorbehoud geldig. 7.1 Vaststelling van de taalrol De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt de taalrol waarin de kandidaat moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (diploma bedoeld onder 6.1.1 d, hetzij de licentie of de master die toegang geeft tot een betrekking van niveau A).

Indien het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans : wanneer deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands of het Frans, dient de betrokken kandidaat daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR (adres, telefoon, enz. : zie onder punt 10.1 hieronder), waaruit blijkt dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma. In functie van de taalrol waarbij de kandidaat wenst te worden ingedeeld dient dit bewijs van taalkennis uitgereikt te zijn na een proef over de taalbeheersing van hetzij de Franse taal hetzij de Nederlandse taal die verwacht wordt van de houders van één der hierboven onder punt 6.1.1.d bedoelde diploma's (taaltest - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A). 7.2 Gelijkstelling van diploma Indien het (de) vereiste diploma's (licentie-master) werd(en) behaald in een ander land dan België. 7.2.1 Diploma behaald in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland.

In dit geval zal de voorzitter van de jury van de KBB vooraf nagaan of het door de kandidaat voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de Richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.

Daarom dient de betrokken kandidaat aan zijn kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, noodzakelijk voor bedoeld onderzoek : - een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits (in de laatste geval is een vertaling noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); - een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf) : 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moet een eindwerk worden ingediend voor het behalen van het diploma ? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; - een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits (in de laatste geval is een vertaling noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). 7.2.2 Diploma behaald in een ander land dan deze bedoeld onder punt 7.2.1.

In dit geval dient een attest te worden voorgelegd waaruit blijkt dat het behaalde diploma erkend wordt als zijnde gelijkwaardig met een van de onder punt 6.1 (licentie-master) bedoelde diploma's (attest afgeleverd door de bevoegde dienst van hetzij het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap hetzij het Ministerie van de Franse Gemeenschap). 8. Sollicitatieprocedure Om in aanmerking te worden genomen, moet uw kandidatuur voldoen aan de hieronder beschreven voorwaarden : 8.1 Indienen van de kandidaturen De kandidaturen moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan de Heer Voorzitter van het Directiecomité van de POD Wetenschapsbeleid, de heer Philippe Mettens, Louizalaan 231, 1050 Brussel binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum waarop deze vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, en ten laatste op 16 maart 2012. 8.2 In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd : - de functiebenaming van de functie waarvoor men kandideert; - de naam en voornaam van de kandidaat, nationaliteit en geboortedatum; - het adres waar de kandidaat de aangetekende brief zal kunnen in ontvangst nemen waarmede hem kennis zal worden gegeven van de hem betreffende beslissingen van de Jury; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 8.3 De kandidaturen moeten als volgt ingediend worden : via een standaard curriculum vitae te downloaden van www.selor.be, www.belspo.be of via directie@kbr.be waaraan toegevoegd moeten worden : ? een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; ? een lijst van de wetenschappelijke publicaties en eventuele andere wetenschappelijke werken; ? de beschrijving en gedetailleerde referenties van vorige ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD, zoals hierboven bedoeld onder punt 5.2; ? attesten betreffende de uitgeoefende functies, met vermelding van begin- en einddatum; ? een kopie van het/de vereiste diploma's; de voor de functie aangewezen kandidaat zal gevraagd worden een voor eensluidend verklaard afschrift ervan te bezorgen of het origineel diploma voor te leggen; ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder de punten 7.2.1 of 7.2.2, indien het vereiste diploma, behaald door de kandidaat, werd uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.1, ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs; ? in voorkomend geval : het attest van taalkennis bedoeld onder punt 10.1 (voor toegang tot het tweetalige kader). 9. Selectieprocedure - Op basis van de dossiers samengesteld zoals onder punt 8 opgegeven, onderzoekt de Voorzitter van de POD Wetenschapsbeleid de ontvankelijkheid der ingediende kandidaturen op basis van de algemene en bijzondere toelatingsvoorwaarden bepaald onder punt 6. - De kandidaat moet aantonen op welke manier hij voldoet aan de vereisten inzake specialisatie en ervaring door de beschrijving ervan in het gestandaardiseerd CV en in de gedetailleerde referenties van vroegere ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD. - Degenen die een ontvankelijk verklaarde kandidatuur hebben ingediend, worden door de Jury van de KBB uitgenodigd voor een hoorzitting. Deze hoorzitting dient om de wetenschappelijke titels en verdiensten van de kandidaten te evalueren, alsook hun competenties in het licht van de algemene eisen van management en organisatie, enerzijds, en de specifieke eisen anderzijds, in het licht van de uit te voeren functie. - De kandidaten zullen beoordeeld worden op hun uitgebreide kennis en ervaring in de specifieke domeinen van voorliggende functiebeschrijving. - Na de hoorzittingen zal de Jury overgaan tot de vaststelling van een gemotiveerde indeling van de kandidaten in twee lijsten : - de eerste met de kandidaten die geschikt worden bevonden voor de uitoefening van de functie; voor deze kandidaten zal de Jury een gemotiveerde rangschikking bepalen; - de tweede met de kandidaten die ongeschikt worden bevonden. - Elke kandidaat zal per aangetekende brief op de hoogte worden gebracht van de hem betreffende gemotiveerde beslissingen van de Jury. - De geschikt bevonden kandidaten worden voor de gesolliciteerde functie aangewezen in volgorde van voormelde rangschikking. - De rangschikking blijft geldig zolang het mandaat duurt van de Algemeen Directeur onder wiens gezag de te begeven functie geplaatst is, i.c. dus de Algemeen Directeur van de KBB. 10. Bijkomende informatie 10.1 De betrekking staat open voor beide taalrollen Ze behoort tot de groep betrekkingen waarvoor volgende verdeling over het taalkader wettelijk werd vastgesteld : ? Nederlands taalkader : 40 % ? Frans taalkader : 40 % ? tweetalig kader : 20 %, waarvan de helft ambtenaren van de Nederlandse taalrol en de andere helft ambtenaren van de Franse taalrol. ? De toegang tot de betrekkingen voorbehouden aan het tweetalige kader is voorbehouden aan de houders van het attest van taalkennis voor toegang tot het tweetalige kader (taaltest artikel 12), uitgereikt door SELOR (Selectiebureau van de Federale Overheid, Bisschoffsheimlaan 15, 1000 Brussel; tel. : +32-(0)2 800/505 54; e-mail : taal@selor.be). ? Het bezit van dit attest kan dus een pluspunt zijn. 10.2 Arbeidsvoorwaarden ? Mandaat van 6 jaar (hernieuwbaar); ? voltijds; ? de functie zal uitgeoefend worden in de KBB, Keizerslaan 4, 1000 Brussel; ? Bezoldiging (brutobedrag rekening gehouden met de huidige index, reglementaire toeslagen niet inbegrepen) : bruto 101.276,6 € per jaar (8.439,72 € per maand). 10.3 Kandidaten met een handicap worden vriendelijk verzocht dit duidelijk te vermelden bij hun kandidatuurstelling en een attest van hun handicap toe te voegen, zodat eventueel de nodige aanpassingen aan de selectieprocedure kunnen worden voorzien. 10.4. Contactpersoon Bijkomende inlichtingen omtrent deze betrekking kunnen bekomen worden bij : - betreffende de inhoud van de functie : dr. Patrick Lefèvre, Algemeen Directeur, Patrick.lefevre@kbr.be - betreffende de arbeidsvoorwaarden : Mevr. Diane Géronnez, Selecties - P&O, diane.geronnez@belspo.be

^