gepubliceerd op 09 januari 2012
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen . - Vacature (M/V) van Operationeel Directeur - Aarde en Geschiedenis van het Leven. - Vacaturenummer ANE12701 1. IDENTIFICATIEGEGEVENS Functiebenaming : Operationeel Directeur - Aa(...) Organisatie : Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN). 2. FUNCTIECONTEXT
PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN). - Vacature (M/V) van Operationeel Directeur - Aarde en Geschiedenis van het Leven. - Vacaturenummer ANE12701 1. IDENTIFICATIEGEGEVENS Functiebenaming : Operationeel Directeur - Aarde en Geschiedenis van het Leven Organisatie : Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN).2. FUNCTIECONTEXT Het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN) is een wetenschappelijke instelling van de Belgische federale overheid. Het maakt deel uit van de Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid (POD).
Het ontwikkelt belangrijke onderzoeksactiviteiten op het gebied van natuurwetenschappen, in hoofdzaak gericht op evolutie, bio- en geodiversiteit en ecosystemen. Het beheert en vult de nationale verzamelingen in deze domeinen aan. Het voert opdrachten uit van dienstverlening voor overheidsinstellingen, onder andere in toepassing van gewestelijke, federale en internationale verdragen en wetgeving.
Via het Museum voor Natuurwetenschappen vervult het een missie van sensibilisatie op gebied van natuurwetenschappen en milieubescherming.
Het Instituut is opgedeeld in 4 operationele directies (OD) : Taxonomie en Fylogenie, Natuurlijk Milieu, Aarde en Geschiedenis van het Leven, en Publiek, alsook een Directie Ondersteunende Diensten. 3. BESTAANSREDEN VAN DE FUNCTIE Activiteiten en belangrijkste resultaatgebieden : Het wetenschappelijk onderzoek van de OD Aarde en Geschiedenis van het Leven richt zich op de biodiversiteitsevolutie door de studie van fossiele fauna's en flora's, de reconstructie van fossiele ecosystemen en de paleoclimatologie.Zij past deze onderzoeksthema's ook toe op de mens, zijn evolutie en impact op het leefmilieu tot in historische tijden. Zij bestudeert overigens ook meteorieten in het kader van verschillende onderzoeksprogramma's.
De OD benut zijn wetenschappelijke expertise op uiteenlopende vlakken, zoals traceerbaarheid van mineralen, duurzaam gebruik van grondstoffen en energie, risicokartering en geo-erfgoed.
De OD staat in voor wetenschappelijke dienstverlening eigen aan een geologische dienst. Dit behelst vooreerst de valorisatie van geo-data over België (de z.g. archieven, kaarten, GIS data, gegeoreferentieerde gegevensbanken).
Zij draagt bij tot het beheer en de aanvulling van collecties en gegevensbanken en hun terbeschikkingstelling aan wetenschappers en/of het publiek.
Onderdelen : De OD Aarde en Geschiedenis van het Leven groepeert de huidige afdelingen : ? Fossiele Vertebraten ? Fossiele Invertebraten ? Micropaleontologie en Paleobotanica ? Antropologie en Prehistorie ? Algemene Geologie en Mineralogie ? Toegepaste Geologie en Geo-informatica; deze twee laatste vormen de Belgische Geologische Dienst.
Meer informatie over deze afdelingen is te vinden op de website www.natuurwetenschappen.be Het samenvoegen van deze verschillende domeinen zal een stimulans zijn voor kruisbestuiving in het onderzoek en moet kansen bieden voor geïntegreerd onderzoek, met name voor de interactie tussen natuurlijke systemen en de impact van de mens.
Omvang : ? Ongeveer 65 medewerkers. ? Globaal jaarlijks budget ongeveer 1,3 M . ? Wetenschappelijke uitrusting en in het bijzonder een elektronenmicroscoop met accessoires die voor het geheel van de instelling dienstig is. 4. OPDRACHTEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN DE FUNCTIE 4.1. Door het ontwikkelen van een strategische wetenschappelijke visie, het strategisch en operationeel kader van het KBIN in zijn Operationele Directie verwezenlijken en de uitvoering ervan opvolgen 4.2. Permanente resultaatsgebieden ? Voorbereiden, opstarten, beheren, begeleiden en evalueren van de acties ter verwezenlijking van de opdrachten van de OD; ? voorbereiden en coördineren van de acties binnen zijn OD ter behoud en verdere ontplooiing van de wetenschappelijke expertise en de know-how in het kader van een nationale, Europese en internationale erkenning; ? doeltreffend en efficiënt beheren van de aan de OD toegekende middelen (financieel en personeel); ? leiden, motiveren, evalueren en vormen van de directe medewerkers met het oog op het realiseren van de vooropgestelde doelstellingen; ? een goede interne communicatie van zijn OD verzekeren. 4.3. Tijdelijke resultaatsgebieden ? Binnen de zes maanden na de aanstelling, een actieplan voorstellen ( koninklijk besluit van 13 april 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/04/2008 pub. 07/05/2008 numac 2008022196 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van het artikel 20, § 1, c), van de bijlage bij het koninklijk besluit van 14 september 1984 tot vaststelling van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen inzake verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen type koninklijk besluit prom. 13/04/2008 pub. 07/05/2008 numac 2008022197 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 37bis van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten, artikel 29); ? de interne werking van de OD voorstellen en invoeren; ? ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van projecten ter ontwikkeling en verbetering van het KBIN. 4.4. Relaties binnen het Instituut ? Rapporteert aan de Algemeen Directeur; ? is lid van de Directieraad van de instelling; ? rapporteert voor zijn Operationele Directie aan de Wetenschappelijke Raad en aan de Beheerscommissie van de instelling, waarvan hij als lid kan aangeduid worden; ? werkt samen met de Directie Ondersteunende Diensten voor een efficiënt beheer van zijn Operationele Directie; ? werkt permanent samen met de Wetenschappelijke Dienst voor de Collecties. 4.5. Relaties met de POD en de Federale Overheid ? Werkt in overleg met de Algemeen Directeur van het KBIN samen met de andere Federale Wetenschappelijke Instellingen en de Algemene Directies van de POD Wetenschapsbeleid; ? vertegenwoordigt zijn OD en, op verzoek, het KBIN bij raadgevende commissies bijeengeroepen door de POD of eventueel andere FOD's; ? werkt samen met andere POD's, FOD's of openbare instellingen aan projecten met betrekking tot de doelstellingen van zijn OD en het KBIN. 4.6. Externe relaties ? Werkt samen met de Belgische of buitenlandse actoren of internationale organisaties die actief zijn in het werkingsveld van de OD; ? vertegenwoordigt, in overleg met de Algemeen Directeur van het KBIN, de instelling bij diezelfde actoren. 5. VERWACHTE COMPETENTIES 5.1. Algemene managementcompetenties en vaardigheden Volgende vaardigheden en competenties zullen beslissende criteria zijn : ? vaardigheden in management van complexe en gediversifieerde organisaties; ? ervaring in het plannen, coördineren en budgettair beheer van projecten; ? inzicht in het administratief besluitvormingsproces; ? kennis van de wetgeving in de domeinen met betrekking tot de OD; ? goede kennis van nationale en internationale netwerken in de domeinen van de OD; ? vermogen om teamwork en projectgroepen te stimuleren; ? vermogen om te coachen, motiveren en vormen van medewerkers; ? gerichtheid op burger en maatschappij; ? vermogen om te onderhandelen en te overtuigen; ? visie en integrerend vermogen; ? realiseren van doelstellingen; ? vaardigheden in interdisciplinaire werking; ? vermogen om te communiceren met inbegrip naar de media. 5.2. Functiespecifieke competenties Volgende competenties worden vereist : ? leiden van wetenschappelijke projecten, in het bijzonder internationale projecten in een van de domeinen van de OD; ? interdisciplinaire samenwerking tussen de geologie, de paleontologie, de antropologie, de archeologie of de prehistorie; ? opstellen van ontwikkelingsplannen gericht op wetenschappelijk onderzoek; ? wetenschappelijke valorisatie van collecties of gegevensbanken. 5.3. Bijkomende gewenste competenties Het aantal en de kwaliteit van de publicaties, alsook beheersing van het Engels zijn pluspunten. 6. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN Het vervullen van deze voorwaarden is een absolute voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de selectieprocedure.De kandidaten moeten aan deze voorwaarden voldoen uiterlijk op de uiterste datum voor het indienen der kandidaturen.
Sommige woorden in de jobomschrijvingen staan in de mannelijke vorm voor een betere leesbaarheid. Alle jobs zijn zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk. 6.1. Algemene toelaatbaarheidsvoorwaarden 6.1.1. Wetenschappelijk personeelslid zijn of aan volgende voorwaarden voldoen om te mogen deelnemen aan een selectieprocedure voor de functie van wetenschappelijk personeelslid.
Onder wetenschappelijk personeelslid moet worden begrepen : een personeelslid belast met de uitvoering van wetenschappelijke activiteiten, activiteiten die als volgt worden gedefinieerd : elke systematische activiteit die nauw verbonden is met creatie, productie, bevordering, verspreiding en toepassing van de wetenschappelijke en technische kennis in alle gebieden van de wetenschap en de technologie en in het bijzonder wetenschappelijk onderzoek, experimentele ontwikkeling, wetenschappelijke en technische dienstverlening, tot behoud en de presentatie van het cultureel erfgoed en de educatieve dienst inbegrepen.
De voorwaarden voor deelname aan een selectieprocedure van wetenschappelijk personeelslid zijn : a) Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie;b) de burgerlijke en politieke rechten genieten;c) een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van de gesolliciteerde functie;d) houder zijn van een einddiploma opgenomen in de lijst van diploma's en studiegetuigschriften die in aanmerking komen voor de toelating tot niveau A van de rijksbesturen zoals vastgesteld in bijlage 1 van het statuut van het rijkspersoneel; e) voldoen aan de speciale bekwaamheden en vereisten zoals bepaald in het functieprofiel vastgesteld voor een betrekking van wetenschappelijk personeelslid door de Jury van een federale wetenschappelijke instelling 6.1.2. Beschikken over minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring Hierbij dient onder wetenschappelijke ervaring te worden begrepen : de uitoefening van een wetenschappelijke of culturele functie van niveau A of daarmee gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele instelling of een museum, een universiteit of een onderzoekslaboratorium van een organisatie uit de privésector. 6.2. Functiespecifieke voorwaarden Diploma van doctor of een gelijkwaardig erkend diploma in een van de domeinen van de OD. Minimum 10 jaar professionele ervaring, waarvan 4 jaar ervaring in teammanagement of projectmanagement, in meerdere gebieden waarvoor de Operationele Directie bevoegd is, zoals vermeld onder de rubriek 5.2 "Functiespecifieke competenties". 7. AANSTELLING IN EEN TAALROL EN DIPLOMA In de hierna vermelde gevallen is deelname aan de selectieprocedure onder voorbehoud geldig. 7.1. Vaststelling van de taalrol De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt de taalrol waarin de kandidaat moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (hernomen onder 6.1.1 d, hetzij de licentie of de master die toegang geeft tot een betrekking van niveau A).
Indien het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans : wanneer deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands of het Frans, dient de betrokken kandidaat daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR (adres, telefoon, enz. : zie onder punt 10.1 hieronder), waaruit blijkt dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma. In functie van de taalrol waarbij de kandidaat wenst te worden ingedeeld dient dit bewijs van taalkennis uitgereikt te zijn na een proef over de taalbeheersing van hetzij de Franse taal hetzij de Nederlandse taal die verwacht wordt van de houders van één der hierboven onder punt 6.1.1.d bedoelde diploma's (taaltest - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A). 7.2. Gelijkstelling van diploma Indien het (de) vereiste diploma('s) (licentie-master) werden behaald in een ander land dan België. 7.2.1. Diploma behaald in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland.
In dit geval zal de voorzitter van de jury van het KBIN vooraf nagaan of het door de kandidaat voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de Richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.
Daarom dient de betrokken kandidaat aan zijn kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, noodzakelijk voor bedoeld onderzoek : ? een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits (in de laatste geval is een vertaling noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); ? een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf) : 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moet een eindwerk worden ingediend voor het behalen van het diploma ? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; ? een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits (in de laatste geval is een vertaling noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). 7.2.2. Diploma behaald in een ander land dan deze bedoeld onder punt 7.2.1.
In dit geval dient een attest te worden voorgelegd waaruit blijkt dat het behaalde diploma erkend wordt als zijnde gelijkwaardig met een van de onder punt 6.1 (licentie-master) bedoelde diploma's (attest afgeleverd door de bevoegde dienst van hetzij het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap hetzij het Ministerie van de Franse Gemeenschap). 8. SOLLICITATIEPROCEDURE Om in aanmerking te worden genomen, moet uw kandidatuur voldoen aan de hieronder beschreven voorwaarden : 8.1. Indienen van de kandidaturen De kandidaturen moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan de heer Voorzitter van het Directiecomité van de POD Wetenschapsbeleid, de heer Philippe Mettens, Louizalaan 231, 1050 Brussel, binnen dertig kalenderdagen volgend op de datum waarop deze vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, en ten laatste op 8 februari 2012. 8.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd : ? de functiebenaming van de functie waarvoor men kandideert; ? de naam en voornaam van de kandidaat, nationaliteit en geboortedatum; ? het adres waar de kandidaat de aangetekende brief zal kunnen in ontvangst nemen waarmede hem kennis zal worden gegeven van de hem betreffende beslissingen van de jury; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 8.3. De kandidaturen moeten als volgt ingediend worden : via een standaard curriculum vitae te downloaden van www.selor.be, www.natuurwetenschappen.be, www.belspo.be of via directie@natuurwetenschappen.be waaraan toegevoegd is : ? een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae ; ? een lijst van de wetenschappelijke publicaties en eventuele andere wetenschappelijke werken; ? de beschrijving en gedetailleerde referenties van vorige ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD, zoals hierboven bedoeld onder punt 5.2; ? attesten betreffende de uitgeoefende functies, met vermelding van begin- en einddatum; ? een kopie van het/de vereiste diploma's; de voor de functie aangewezen kandidaat zal gevraagd worden een voor eensluidend verklaard afschrift ervan te bezorgen of het origineel diploma voor te leggen; ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder de punten 7.2.1 of 7.2.2, indien het vereiste diploma, behaald door de kandidaat, werd uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.1, ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs; ? in voorkomend geval : het attest van taalkennis bedoeld onder punt 10.1 (voor toegang tot het tweetalige kader). 9. SELECTIEPROCEDURE ? Op basis van de dossiers, samengesteld zoals onder punt 8 opgegeven, onderzoekt de Voorzitter van de POD Wetenschapsbeleid de ontvankelijkheid der ingediende kandidaturen op basis van de algemene en bijzondere toelatingsvoorwaarden bepaald onder punt 6. ? De kandidaat moet aantonen op welke manier hij voldoet aan de vereisten inzake specialisatie en ervaring door de beschrijving ervan in het gestandaardiseerd CV en in de gedetailleerde referenties van vroegere ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD. ? Degenen die een ontvankelijk verklaarde kandidatuur hebben ingediend, worden door de Jury van het KBIN uitgenodigd voor een hoorzitting. Deze hoorzitting dient om de wetenschappelijke titels en verdiensten van de kandidaten te evalueren, alsook hun competenties in het licht van de algemene eisen van management en organisatie, enerzijds, en de specifieke eisen anderzijds, in het licht van de uit te voeren functie. ? De kandidaten zullen beoordeeld worden op hun uitgebreide kennis en ervaring in de specifieke domeinen van voorliggende functiebeschrijving. ? Na de hoorzittingen zal de jury overgaan tot de vaststelling van een gemotiveerde indeling van de kandidaten in twee lijsten : - de eerste met de kandidaten die geschikt worden bevonden voor de uitoefening van de functie; voor deze kandidaten zal de jury een gemotiveerde rangschikking bepalen; - de tweede met de kandidaten die ongeschikt worden bevonden. ? Elke kandidaat zal per aangetekende brief op de hoogte worden gebracht van de hem betreffende gemotiveerde beslissingen van de jury. ? De geschikt bevonden kandidaten worden voor de gesolliciteerde functie aangewezen in volgorde van voormelde rangschikking. ? De rangschikking blijft geldig zolang het mandaat duurt van de Algemeen Directeur onder wiens gezag de te begeven functie geplaatst is, i.c. dus de Algemeen Directeur van het KBIN. 10. BIJKOMENDE INFORMATIE 10.1. De betrekking staat open voor beide taalrollen Ze behoort tot de groep betrekkingen waarvoor volgende verdeling over het taalkader wettelijk werd vastgesteld : ? Nederlands taalkader : 40 % ? Frans taalkader : 40 % ? tweetalig kader : 20 %, waarvan de helft ambtenaren van de Nederlandse taalrol en de andere helft ambtenaren van de Franse taalrol. ? De toegang tot de betrekkingen voorbehouden aan het tweetalige kader is voorbehouden aan de houders van het attest van taalkennis voor toegang tot het tweetalige kader (taaltest artikel 12), uitgereikt door SELOR (Selectiebureau van de Federale Overheid, Bisschoffsheimlaan 15, 1000 Brussel; tel. : +32-(0)2 800-505 54; e-mail : taal@selor.be). ? Het bezit van dit attest kan dus een pluspunt zijn. 10.2. Arbeidsvoorwaarden ? Mandaat van 6 jaar (hernieuwbaar); ? voltijds; ? de functie zal uitgeoefend worden in het KBIN, Vautierstraat 29, 1000 Brussel; ? bezoldiging (brutobedrag rekening gehouden met de huidige index, reglementaire toeslagen niet inbegrepen) : bruto 101.276,6 per jaar ( 8.439,72 per maand). 10.3. Kandidaten met een handicap worden vriendelijk verzocht dit duidelijk te vermelden bij hun kandidatuurstelling en een attest van hun handicap toe te voegen, zodat eventueel de nodige aanpassingen aan de selectieprocedure kunnen worden voorzien. 10.4. Contactpersoon Bijkomende inlichtingen omtrent deze betrekking kunnen bekomen worden bij : - betreffende de inhoud van de functie : dr. Camille Pisani, Algemeen Directeur, camille.pisani@natuurwetenschappen.be - betreffende de arbeidsvoorwaarden : Mevr. Diane Géronnez, Selecties - P & O, diane.geronnez@belspo.be