Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 09 februari 2010

Koninklijke Bibliotheek van België Vacature (m/v) van een betrekking van assistent-stagiair (wetenschappelijk personeel) 1. Positie van de functie binnen de instelling. - Het gaat om een voltijdse betrekking van statutair wetenschapp(...) - Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan : assistent-stagiair (m/v) van de klasse SW1.

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2010021009
pub.
09/02/2010
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Koninklijke Bibliotheek van België (KBB) Vacature (m/v) van een betrekking van assistent-stagiair (wetenschappelijk personeel) 1. Positie van de functie binnen de instelling. - Het gaat om een voltijdse betrekking van statutair wetenschappelijk personeelslid. - Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan : assistent-stagiair (m/v) van de klasse SW1. - Activiteitengroep van de wetenschappelijke loopbaan waartoe de betrekking behoort : activiteitengroep II "wetenschappelijke dienstverlening". - Deze betrekking is verbonden aan de operationele directie "Algemene Dienstverlening" van de Koninklijke Bibliotheek van België, Keizerslaan 4 - 1000 - Brussel, en meer in het bijzonder aan de eenheden "algemeen onthaal", "informatie en public relations, communicatie (intern en extern)" en "valorisatie en promotie" (tentoonstellingen, concerten, educatieve dienst en geleide bezoeken, dienst der colloquia en congressen, ontwikkeling van de online-diensten, ter beschikking stellen van werkruimten en vergaderzalen aan derden). 2. Taalregime. Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten die kunnen ingedeeld worden bij de Nederlandse taalrol bij toepassing van de regels hiertoe bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken. 3. Functiecontext. 3.1. De Koninklijke Bibliotheek van België.

De Koninklijke Bibliotheek van België (KB) is een wetenschappelijke instelling van de Belgische Federale Overheid (FWI), die deel uitmaakt van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid.

De Koninklijke Bibliotheek van België is de nationale wetenschappelijke bibliotheek van de federale staat België. Zij beheert een belangrijk cultureel patrimonium.

Zij verwerft, ontsluit en beheert de publicaties verschenen op het grondgebied van België en van Belgische auteurs die in het buitenland publiceren.

In samenwerking met de andere wetenschappelijke bibliotheken in België vervult zij essentiële taken inzake wetenschappelijke informatievoorziening. Zij richt zich op de informatiebehoeften van de onderzoekswereld zowel op basis van de eigen collectie als op basis van extern opgeslagen informatie. In de bibliotheeksamenwerking binnen België en internationaal is zij vertegenwoordigd in organisaties en activiteiten die haar werking in het algemeen en in de specifieke domeinen betreffen. 3.2. De operationele directie "Algemene Dienstverlening".

De operationele directie "Algemene Dienstverlening", waarvan de vacante functie deel uitmaakt, beheert : 1. het algemeen onthaal, de informatieverstrekking, de valorisatie en promotie;2. de "in situ" raadpleging (leeszalen);3. de dienstverlening aan de lezers "extra muros". Deze directie staat eveneens in voor de communicatie en de vertegenwoordiging van de algemeen directeur in diens voornaamste nationale en internationale activiteiten, inclusief de crisiscommunicatie.

Eén van de taken van de Koninklijke Bibliotheek is inderdaad het valoriseren en promoten van het haar toevertrouwde patrimonium (boeken, maar ook penningen, munten, muziekpartituren...). Dit gaat samen met de promotie van de instelling zelf, door de wetenschappelijke activiteiten, het researchwerk en de expertise van het personeel bekend te maken. De dienst Valorisatie en Promotie, die deel uitmaakt van de directie "Algemene dienstverlening", zorgt hiervoor op verschillende manieren : ze organiseert wetenschappelijk onderbouwde tentoonstellingen, rondleidingen, colloquia, concerten en educatieve projecten. Daarnaast staat ze ook in voor het digitaal ter beschikking stellen van (een deel van) de collecties via de digitale bibliotheek, virtuele tentoonstellingen...

Met deze initiatieven worden verscheidene doelgroepen geviseerd. Als Federale Wetenschappelijke Instelling richt de Bibliotheek zich tot de gemeenschap van wetenschappers en onderzoekers. Zo behoort het tot haar taken om samen te werken met andere FWI's, Universiteiten en Hogescholen. De dienst Valorisatie zorgt voor de contacten en de coördinatie van gemeenschappelijke initiatieven.

Daarnaast mikt de Bibliotheek met het merendeel van haar activiteiten uiteraard ook op het brede publiek. Het onthaal van dat publiek, zowel ter plaatse (informatieverstrekking, leeszalen, verkoop van publicaties...) als op afstand (website, telefonisch onthaal...) behoort tot de taken van de dienst Valorisatie en Promotie.

De dienst zorgt ook voor de redactie, opmaak, uitgave en verspreiding van promotiemateriaal en publicaties, onderhoudt de website en waakt over het toepassen van de huisstijl. De verantwoordelijke (m/v) onderhoudt de contacten met de pers, treedt op als woordvoerder/ woordvoerster en verzorgt de communicatie in crisissituaties. 3.3. De vacante betrekking.

De aan te werven assistent-stagiair zal zowel het algemeen onthaal van het publiek coördineren als de informatie en public relations, de valorisatie en promotie van de instelling in het algemeen (educatieve dienst en geleide bezoeken, interne tentoonstellingen en concerten, coördinatie, opvolging en valorisatie van bruikleen voor externe tentoonstellingen), de terbeschikkingstelling van werkruimten en vergaderzalen aan derden, het beheer van de cafetaria alsmede andere activiteiten zoals commercialisering/marketing. 4. Inhoud van de functie. 4.1 Doelstellingen van de functie ten aanzien van de opdrachten van de instelling.

De aan te werven assistent-stagiair (m/v) zal bij voorrang activiteiten van wetenschappelijke dienstverlening verrichten : - leiden en coördineren van de educatieve dienst en de rondleidingen; - realiseren en opvolgen van de interne tentoonstellingen en concerten van de instelling; - coördineren, opvolgen en valoriseren van bruiklenen aan externe tentoonstellingen; - opvolgen en coördineren van een snel antwoord op elke vraag om informatie; - ontwikkelen, realiseren en verspreiden van een driemaandelijkse nieuwsbrief en andere informatieve brochures en boeken betreffende de instelling; - realiseren en verspreiden van wetenschappelijke publicaties en publicaties tot valorisatie van de instelling; - ontwikkelen en opvolgen van de website evenals realiseren van tentoonstellingen en andere virtuele valorisatiemiddelen; - algemeen, publiceren van vulgariserende teksten ter bekendmaking van de wetenschappelijke activiteiten en het erfgoed van de Koninklijke Bibliotheek van België; - bijstaan van de algemeen directeur bij het vertegenwoordigen van de instelling in de gespecialiseerde organisaties, zowel in België als in het buitenland.

De aan te werven assistent-stagiair (m/v) zal ook activiteiten van wetenschappelijk onderzoek verrichten : - publiceren van originele studies, boeken of artikelen, bij voorkeur in verband met de activiteiten en het erfgoed van de Koninklijke Bibliotheek van België; - actieve deelname aan wetenschappelijke vergaderingen op zijn gebied, zowel in België als in het buitenland.

In het kader van deze activiteiten van wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening kan hij/zij ertoe worden gebracht projecten te beheren, zijn/haar kennis te moeten verspreiden, leiding te moeten geven aan wetenschappelijk, administratief en technisch personeel en wetenschappelijke ontmoetingen te moeten organiseren. 4.2. Resultaatgebieden. 4.2.1. Kernresultaatsgebieden : wetenschappelijke dienstverlening (80 % van de tijdsbesteding). - leiden en coördineren van de educatieve dienst en de rondleidingen; - realiseren en opvolgen van de interne tentoonstellingen en concerten van de instelling; - coördineren, opvolgen en valoriseren van bruiklenen aan externe tentoonstellingen; - opvolgen en coördineren van een snel antwoord op elke vraag om informatie; - ontwikkelen, realiseren en verspreiden van een driemaandelijkse nieuwsbrief en andere informatieve brochures en boeken betreffende de instelling; - realiseren en verspreiden van wetenschappelijke publicaties en publicaties tot valorisatie van de instelling; - ontwikkelen en opvolgen van de website evenals realiseren van tentoonstellingen en andere virtuele valorisatiemiddelen; - algemeen, publiceren van vulgariserende teksten ter bekendmaking van de wetenschappelijke activiteiten en het erfgoed van de Koninklijke Bibliotheek van België; - het organiseren van congressen en colloquia en het ter beschikking stellen van werk- en vergaderingsruimten aan derden; - bijstaan van de algemeen directeur bij het vertegenwoordigen van de instelling in de gespecialiseerde organisaties, zowel in België als in het buitenland. 4.2.2. Bijkomende resultaatsgebieden : wetenschappelijk onderzoek (20 % van de tijdsbesteding). 1°. Als onderzoeker, het realiseren op autonome wijze van wetenschappelijke publicaties tot valorisatie van de activiteiten en het patrimonium van de Koninklijke Bibliotheek van België. 2°. Actieve deelname aan nationale en internationale congressen met betrekking tot dit activiteitengebied. 4.2.3. Bijkomende eisen. - Integratie in de instelling en in het bijzonder de dienst waar U tewerkgesteld zult worden. - Bijdragen tot de verwezenlijking van de opdrachten van de instelling alsook een functionele kennis of expertise ontwikkelen ten gunste van de instelling. 5. Competentieprofiel. 5.1 Vereiste diploma's en opleidingen.

De kandidaat/ kandidate dient een diploma te bezitten van licentia(a)t(e), master of doctor uitgereikt door de faculteit van de (wijsbegeerte en) letteren Een diploma of vorming op het gebied van management of crisiscommunicatie is een pluspunt. 5.2 Technische kundigheden (kennis, specialisaties, ervaringen,...). - vertrouwdheid met publiekswerking en dienstverlening aan lezers en andere bezoekers van een bibliotheek; - ervaring met perscontacten, woordvoerderschap en crisiscommunicatie; - vertrouwdheid met het opmaken van promotiemateriaal, publicaties en websites (redigeren van teksten, grafische opmaak en uitgave); - ervaring in het organiseren, de valorisatie en de promotie van tentoonstellingen en concerten; - ervaring in het ontwikkelen van virtuele tentoonstellingen; - vertrouwdheid met wetenschappelijke bibliotheekwerking; - vertrouwdheid met het leiden en het coördineren van een educatieve dienst en van rondleidingen; - vertrouwdheid in het organiseren van congressen en colloquia en het ter beschikking stellen van werk- en vergaderingsruimten aan derden.

Bovendien dient de aan te werven assistent-stagiair (m/v) : - te beschikken over bureautica-kennis (tekstverwerking, databanken, beeldverwerking, digitalisatie van documenten); - aan te tonen te beschikken over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.

Zullen eveneens in aanmerking worden genomen : - ervaring met het opzetten en coördineren van projecten; - opleiding en ervaring met het verwerken van dossiers en het verstrekken van advies op niveau van het management; - enige notie van de muziekwetenschap en ervaring in het organiseren van concerten; - vertrouwdheid met de eigenheid van de publieke sector; - vertrouwdheid met de omgeving van de publieke sector (Europese context); - ervaring inzake coördinatie van een shop, een cafetaria en andere activiteiten van het type commercialisering/ marketing; - elke beheerservaring in een bibliotheek en/ of een museuminstelling, alsmede de kennis van de geschiedenis van het boek en van de geschriftculturen. 5.3 Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden, ...). 1°. Kerncompetenties : - samenwerken; - loyaal handelen; - zichzelf ontwikkelen. 2°. Omgaan met informatie : - inzicht in de organisatie. 3°. Omgaan met taken : - organiseren. 4°. Interpersoonlijke relaties : - samenwerken; - dienstbaarheid. 5°. Persoonlijk functionneren : - stressbestendigheid tonen. 6. Arbeidsvoorwaarden. De gekozen kandidaat/kandidate wordt aangeworven als assistent-stagiair (m/v) met de daaraan verbonden weddenschaal SW11 of SW10 (deze laatste indien de betrokkene geen erkende wetenschappelijke anciënniteit heeft ten belope van minstens 2 jaar).

Minimumbezoldiging (brutobedragen rekening gehouden met de huidige index, reglementaire toeslagen niet inbegrepen) : ? in de weddenschaal SW10 (met 0 jaar anciënniteit) : bruto euro 32.511,49 per jaar ( euro 2.709,29 per maand); ? in de weddenschaal SW11 (met een anciënniteit van 2 jaar) : bruto euro 40.157,93 per jaar ( euro 3.346,94 per maand).

De normale duurtijd van de stage bedraagt 2 jaar. 7. Toelaatbaarheids- en deelnemingsvoorwaarden. 7.1. De gekozen kandidaat/ kandidate moet op de datum van zijn/ haar indiensttreding volgende voorwaarden vervullen : ? Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; ? de burgerlijke en politieke rechten genieten; ? aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; ? een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van het gesolliciteerd ambt. 7.2. Uiterlijk op de dag waarop de termijn eindigt voor het indienen der kandidaturen, moeten volgende voorwaarden vervuld zijn : ? de vereiste technische kundigheden bezitten (zie punt 5.2 hierboven) en deze bewijzen; ? de vereiste generieke competenties bezitten (zie punt 5.3 hierboven) en deze bewijzen gedurende de stageperiode; ? het vereiste diploma bezitten (zie punt 5.1 hierboven). 7.3. In de beide hierna vermelde gevallen geldt volgend voorbehoud voor deelname aan de selectieprocedure. 7.3.1. Het vereiste diploma werd behaald in een ander land dan België.

In dit geval zal de voorzitter van de jury van de KBB vooraf nagaan of het door de kandidaat/ kandidate voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de Richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen Daarom dient de betrokken kandidaat/kandidate aan zijn/haar kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, nodig voor bedoeld onderzoek : ? een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol); ? een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf) : - het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma; - moest een verhandeling worden ingediend voor het behalen van het diploma ? - de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; ? een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol) 7.3.2. Het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands. ? De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt in principe de taalrol waarbij de kandidaat/ kandidate moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken. ? Wanneer een diploma van doctor vereist is, dat werd behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift, wordt de taalrol dan ook bepaald door de taal waarin de studies werden gedaan die hebben geleid tot het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat. ? In de gevallen waarin deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands, dient de betrokken kandidaat/ kandidate daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR (Selectiebureau van de Federale Overheid - voorheen : Vast Wervingssecretariaat - Bisschoffsheimlaan 15, 1000 Brussel; tel. : +32-(0)2 788 66 32; e-mail : taal@selor.be), waaruit blijkt dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma. Dit bewijs van taalkennis moet uitgereikt zijn na een proef over de taalbeheersing van het Nederlands die verwacht wordt van de houders van één der hierboven onder punt 5.1 bedoelde diploma's van licentia(a)t(e)/ master. 8. Bijkomende inlichtingen. Nadere inlichtingen over de inhoud van deze betrekking kunnen ingewonnen worden bij Mevr. Marijke Dierick (Dienst human resources van de KB), Keizerslaan 4, 1000 Brussel (tel. : 02-519 53 05 - fax : 02-519 55 33 - e-mail : marijke.dierick@kbr.be). 9. Selectieprocedure. ? De jury van de KBB bepaalt wie van de kandidaten (m/v), die een ontvankelijke kandidatuur hebben ingediend, het meest geschikt worden geacht voor de betrekking (maximum 5 kandidaten kunnen aldus worden geselecteerd). ? Indien de jury het noodzakelijk acht, kan hij de kandidaten (m/v) vragen om eender welke bijkomende proef af te leggen die de Jury bepaalt om hun geschiktheid voor de te begeven functie te beoordelen. ? De kandidaten (m/v) die aldus in aanmerking worden genomen, zullen vervolgens uitgenodigd worden om voor de jury te verschijnen voor een hoorzitting met het oog op de vaststelling van de rangschikking der kandidaten. ? Deze rangschikking wordt pas definitief nadat ze werd meegedeeld aan de betrokken kandidaten (m/v) die daarbij de mogelijkheid hebben erover klacht in te dienen en te vragen om door de jury te worden gehoord. 10. Sollicitatieprocedure. 10.1. De kandidaturen moeten worden ingediend binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum waarop deze vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, dus ten laatste op 11 maart 2010.

Ze moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan de Dienst Human Resources van de Federale Programmatorische Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid, Wetenschapsstraat 8 (1e verd.), 1000 Brussel. 10.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd : ? de gesolliciteerde betrekking; ? het adres waar de kandidaat/kandidate de aangetekende brief zal kunnen in ontvangst nemen waarmede hem/haar kennis zal worden gegeven van zijn/haar plaats in de rangschikking der kandidaten; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 10.3. Aan de kandidatuur toe te voegen bescheiden. ? Een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; ? indien reeds wetenschappelijke activiteiten werden verricht : attesten om deze te wettigen (attesten afgeleverd door de werkgevers, de autoriteiten die beurzen toekenden,...; voor meer informatie betreffende de te verstrekken inlichtingen : zie de nota betreffende de toekenning van de wetenschappelijke anciënniteit die kan worden geraadpleegd op de website van de POD Wetenschapsbeleid (www.belspo.be, rubriek "Vacatureberichten" - Koninklijke Bibliotheek van België) en die eveneens kan worden bekomen bij de dienst HR van de POD Wetenschapsbeleid (tel. : 02-238 34 19 of 02-238 35 68); ? een kopie van het/ de vereiste diploma's; ? indien een diploma van doctor, behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift, wordt voorgelegd om te voldoen aan de diplomavereisten, dient bovendien een kopie te worden toegevoegd van het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat, alsmede een vertaling van bedoeld einddiploma indien het werd uitgereikt in een andere taal dan het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol); ? een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken; ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder punt 7.3.1, indien het/ de vereiste diploma(s), behaald door de kandidaat/ kandidate, werd(en) uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.3.2, ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn/ haar indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs. 10.4. Er zal geen rekening worden gehouden met kandidaturen die niet werden ingediend overeenkomstig de hierboven bepaalde sollicitatieprocedure.

^