gepubliceerd op 12 april 2010
Vacante betrekking De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van p - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschieden; - inf(...)
COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
Vacante betrekking De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van persoonsgegevens, aan de bevoegde instanties; - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschieden; - informeert en verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten, om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.
De Commissie is een onafhankelijk orgaan opgericht bij de wet van 8 december 1992 en sedert 26 juni 2003 ingesteld bij de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Zij bestaat uit 8 vaste leden en 8 plaatsvervangende leden. De mandaten van voorzitter en ondervoorzitter zijn voltijdse functies.
Binnen de Commissie kunnen sectorale comités worden opgericht die bevoegd zijn voor specifieke sectoren. Momenteel zijn er zes comités actief of in oprichting : Rijksregister, sociale zekerheid en gezondheid, kruispuntbank der ondernemingen, federale overheid, Phenix, statistiek.
De Commissie wordt ondersteund door een administratie (secretariaat) waarvan de ambtenaren worden benoemd door de Commissie.
De Commissie zal weldra overgaan tot de aanwerving van een afdelingshoofd voor haar administratie.
De aanwerving gebeurt op basis van de resultaten van een vergelijkend examen. De functie van afdelingshoofd wordt aangeworven via een mandaatfunctie voor een hernieuwbare periode van vier jaar.
Aan de benoemingsvoorwaarden moet zijn voldaan op het ogenblik van de aanwerving. Laureaten van de selectieproeven over de kennis en de competenties, die nog niet zouden voldoen aan de taalvoorwaarden, hebben tijd tot maximum 3 maanden na de datum van het proces-verbaal van het vergelijkend examen dat handelt over de kennis en de competenties, om het bewijs hiervan te leveren.
Voor de kandidaten die het willen en die niet in het bezit zijn van een tweetaligheidsattest voor universitaire functies, zal de Commissie, vooraleer de kennisproef over de materie plaatsvindt en de vereiste generieke en specifieke competenties gevalideerd worden, een tweetaligheidsproef organiseren V. ALGEMENE VEREISTEN Ieder kandidaat moet aan de volgende algemene vereisten voldoen : - onderdaan zijn van een land van de Europese Unie; - van onberispelijk gedrag zijn; - zijn burgerlijke en politieke rechten genieten; - aan de algemene en functiespecifieke competenties voldoen; - aan de bijzondere vereisten voldoen inzake diploma en/of getuigschrift.
VI. BIJZONDERE VEREISTEN VOOR DE VACANTE BETREKKING De gedetailleerde functiebeschrijving met de resultaatgebieden, generieke en functiespecifieke competenties, kan aangevraagd worden bij het secretariaat van de Commissie en kan ook geraadpleegd worden op de website van de Commissie, zoals hierna aangegeven.
Functie voorbehouden aan ambtenaren behorende tot de Franse taalrol 2. Afdelingshoofd Studie en Onderzoek (code A/2010/01/FN) Doel van de functie - De werkzaamheden van de afdeling studie en onderzoek organiseren en leiden. - Optreden als kennis- en documentatiecentrum inzake de problematiek van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer op juridisch gebied. - Optreden als deskundig raadgever in alle activiteitsdomeinen van deze afdeling. - Beleidsvoorbereidend en ondersteunend optreden t.a.v. de Commissie vanuit een pro-actieve opvolging van het bevoegdheidsdomein. - De Commissie bijstaan inzake nationale en internationale vertegenwoordiging binnen het bevoegdheidsdomein. - Onder leiding van de administrateur en in overeenstemming met de andere afdelingshoofden meewerken aan het concipiëren, coördineren en realiseren van de strategische en operationele programma's en projecten binnen het raam van de gemeenschappelijke visie van de Commissie.
Specifieke competenties - 6 jaar managementervaring of 10 jaar nuttige beroepservaring in juridische aangelegenheden. - Kennis en inzicht in moderne managementtechnieken. - Goede kennis van de reglementering, inzake privacybescherming en informatieveiligheid in de openbare sector. - Inzicht in de openbare onderhandelings- en besluitvormingsprocessen. - Een visie kunnen ontwikkelen over de wijze waarop de Commissie haar opdracht kan waarmaken. - Ervaring in het plannen en coördineren van complexe projecten in het juridisch domein. - Licentiaat of doctor in de rechten. - Wettelijk tweetalig (Selor, Rechterlijke Organisatie, Wetgevende Overheid of proef georganiseerd door de Commissie).
Verloning Weddeschaal A 6 : 77.832 - 106.107 EUR (aan de huidige index 1,4859) VII. EXAMENPROCEDURE Het vergelijkend examen zal plaatsvinden in de tweede semester 2010.
De proeven worden georganiseerd door een examencommissie bestaande uit minstens drie personen. 1/ facultatieve tweetaligheidsproef voor universitaire functies voor de kandidaten die niet in het bezit zijn van een wettelijk tweetaligheidsattest.
Voor de kandidaten die het willen en die niet in het bezit zijn van een tweetaligheidsattest voor universitaire functies, zal de Commissie, vooraleer de kennisproef over de materie plaatsvindt en de vereiste generieke en specifieke competenties gevalideerd worden, een tweetaligheidsproef organiseren De taalproef voor universitaire functies bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte en wordt beoordeeld op twintig punten. Om te slagen moet de kandidaat 12 punten behalen. De vermelding "geslaagd" of "niet geslaagd" zal hem worden toegekend. 2/ kennisproef over de materie en een proef over de vereiste generieke en specifieke competenties Ze bestaat uit een kennisproef over de materie en een proef waarbij wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt. In principe zijn alle proeven mondeling. Evenwel, al naargelang het aantal inschrijvingen, kan de kennisproef gedeeltelijk schriftelijk en vooraf, georganiseerd worden.
De (schriftelijke en / of mondelinge) kennisproef wordt beoordeeld op twintig punten en om te slagen dient de kandidaat 12 punten te behalen. Verder bestaat het examen uit een mondelinge proef waarbij de beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding « geschikt », « minder geschikt » of « niet geschikt ». Binnen elk van deze 3 categorieën zal de examencommissie een rangschikking opstellen volgens de punten behaald voor de kennisproef. Bij een ex-aequo binnen eenzelfde groep, zal de jury een nieuwe rangschikking opstellen op basis van de kwalificaties die eigen zijn aan elke kandidaat.
Op schriftelijk verzoek (brief of E-mail) kan het examenreglement alsook de samenstelling van de examencommissie worden verkregen.
VIII. UITERSTE INSCHRIJVINGSDATUM : 29 mei 2010 De inschrijving gebeurt, op straffe van onontvankelijkheid, enkel door een aangetekende brief aan de Voorzitter van de Commissie, ter attentie van Mevr. Elisabeth Nam, Hoogstraat 139, 1000 Brussel. De sollicitatie is slechts ontvankelijk wanneer ze vergezeld is van : - een afschrift van de vereiste studiegetuigschriften of diploma's; - een curriculum vitae; - een afzonderlijke nota waarin de motivering voor de geambieerde functie blijkt; - een afzonderlijke nota waarin de beroepservaring wordt toegelicht, inzonderheid de ervaring in het plannen en coördineren van complexe projecten in het juridisch domein en ervaring in management van een ploeg; - de kandidaten die een tweetaligheidsattest bezitten, dienen bij hun kandidatuur een kopie van dit attest te voegen.
De datum van poststempel geldt als bewijs.
Ingeval het aantal kandidaturen door de Commissie als ontoereikend zou beschouwd worden, behoudt zij zich het recht voor de uiterste inschrijvingsdatum te verlengen.
Voor verdere inlichtingen kan men zich wenden tot Elisabeth Nam, telefoon : 02-213 85 58, e-mail : job@privacycommission.be. De vacante betrekkingen, de functiebeschrijvingen en het examenreglement kunnen eveneens geraadpleegd worden op de website van de Commissie : www.privacycommission.be.