gepubliceerd op 06 februari 2007
Oproep voor een eventueel mandaat van ondervoorzitter van de Commissie De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleen - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - info(...)
COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
Oproep voor een eventueel mandaat van ondervoorzitter van de Commissie De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van persoonsgegevens, aan de bevoegde instanties; - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - informeert en verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten; om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.
De Commissie bestaat uit 8 vaste leden en 8 plaatsvervangende leden.
De mandaten van voorzitter en ondervoorzitter zijn voltijdse functies.
De Commissie, die zetel houdt te Brussel, vergadert over het algemeen aan een ritme van een halve dag om de drie weken.
Binnen de Commissie kunnen sectorale comités worden opgericht die bevoegd zijn voor specifieke sectoren. De helft van de leden van deze comités worden aangeduid uit leden van de Commissie, die aldus nog complementaire taken krijgen toebedeeld. Het voorzitterschap van de comités wordt van rechtswege waargenomen door de voorzitter van de Commissie, tenzij hij hiervan afziet, waarna de Commissie een ander lid aanwijst. Het vraagt ongeveer een volle dagtaak per week. De comités zetelen aan één vergadering per maand. Momenteel zijn er zes comités actief of in oprichting : rijksregister, Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, Kruispuntbank der Ondernemingen, federale overheden en Phenix - het informatiesysteem voor Justitie, statistiek.
De leden van de Commissie kunnen geroepen worden te zetelen als vertegenwoordiger van de Commissie in internationale controleorganismen en/of werkgroepen.
Op dit ogenblik loopt een procedure voor de aanstelling van een nieuwe voorzitter ingevolge ontslagname door de vroegere titularis.
Artikel 26 van de privacywet bepaalt dat de Commissie geleid wordt door een voorzitter bijgestaan door een ondervoorzitter, die behoren tot een verschillende taalgroep. Het ambt van voorzitter staat open zonder taalvereiste wat de taalrol betreft (Nederlands of Frans).
Indien de ondervoorzitter wordt aangewezen tot het mandaat van voorzitter dient onverwijld te worden voorzien in het hierdoor vacant geworden mandaat van ondervoorzitter.
Overwegende dat het - gelet op de nakende ontbinding van de Kamer van volksvertegenwoordigers - aangewezen is, in het belang van de werking van de instelling, nu reeds rekening te houden met deze hypothese en dat het om redenen van de continuïteit noodzakelijk is zo snel mogelijk te voorzien in vacante mandaten. - Oproep voor een mandaat van ondervoorzitter (m/v) (F).
Deze oproep betreft een mogelijke vacature van een voltijds mandaat van ondervoorzitter van de Commissie. Behoudens afwijkingen toegestaan door de Kamer mag hij tijdens de duur van zijn mandaat geen andere beroepsbezigheid uitoefenen.
Dit mandaat zal slechts open komen voor kandidaten ingeval de Kamer van volksvertegenwoordigers beslist de huidige ondervoorzitter aan te stellen tot voorzitter.
Gelet op het feit dat de huidige ondervoorzitter behoort tot de Nederlandse taalrol is het toekomstige mandaat slechts toegankelijk voor personen die tot de Franse taalrol behoren.
De leden van de Commissie worden telkens aangewezen door de Kamer van volksvertegenwoordigers voor een hernieuwbare periode van zes jaar op door de Ministerraad voorgedragen lijsten met voor ieder te bekleden mandaat, telkens twee kandidaten.
Gelet op het feit dat de aanstelling van de ondervoorzitter bedoeld in deze oproep, geldt ter vervanging van de huidige titularis, zal dit mandaat echter verstrijken op 1 december 2010, te weten de datum waarop het mandaat van de huidige titularis van de functie eindigt.
Voor het te geven mandaat komen personen in aanmerking die deskundig zijn op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en van persoonsgegevens.
Benevens de voorzitter, bevat de Commissie onder haar vaste leden en onder haar plaatsvervangende leden, ten minste een jurist, een informaticus, een persoon die beroepservaring kan voorleggen in het beheer van persoonsgegevens afhangende van de private sector en een persoon die beroepservaring kan voorleggen in het beheer van persoonsgegevens afhangende van de openbare sector.
Om tot voorzitter, ondervoorzitter, vast, dan wel plaatsvervangend lid van de Commissie te worden benoemd, moeten de kandidaten verder aan de volgende voorwaarden voldoen : - Belg zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - geen lid zijn van het Europees Parlement, de wetgevende Kamers noch van een gemeenschaps- of gewestraad.
De ondervoorzitter geniet een wedde die gelijk staat met die van eerste advocaat-generaal bij het Hof van Cassatie alsmede de daaraan verbonden verhogingen en voordelen. Indien hij magistraat is, blijft hij deze hoedanigheid behouden.
De leden van de Commissie hebben recht op de vergoeding voor reis- en verblijfskosten overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn op het personeel van de federale overheidsdiensten.
De vergoedingen zijn gekoppeld aan de mobiliteitsregeling toepasselijk op de bezoldiging van het rijkspersoneel in actieve dienst.
Kandidaten voor een mandaat bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, dienen hun kandidatuur bij aangetekend schrijven, vergezeld van hun curriculum vitae, te richten tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, Hoogstraat 139, te 1000 Brussel, en dit ten laatste tegen 2 maart 2007.
Bijkomende toelichting kan telefonisch worden bekomen bij : Jo Baret, administrateur, 02-213 85 50.