gepubliceerd op 14 juni 2007
Oproep tot kandidaten voor de mandaten van leden van het College van de fiscale bemiddelingsdienst Bij toepassing van artikel 116, § 5 van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen , zal de Koning overgaan tot de benoemin(...) Overeenkomstig artikel 2 van het koninklijk besluit van 9 mei 2007 tot uitvoering van Hoofdstuk 5 v(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Oproep tot kandidaten voor de mandaten van leden van het College van de fiscale bemiddelingsdienst Bij toepassing van artikel 116, § 5 van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen (IV), zal de Koning overgaan tot de benoeming van leden van een college van de fiscale bemiddelingsdienst, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, na advies van het Directiecomité van de FOD Financiën.
Overeenkomstig artikel 2 van het koninklijk besluit van 9 mei 2007 tot uitvoering van Hoofdstuk 5 van Titel VII van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen (IV), zal de eerste samenstelling van het college uitsluitend bestaan uit ambtenaren van niveau 1 (A) van de Federale Overheidsdienst Financiën. 1. Beschrijving van de functie en het competentieprofiel van de leden van het College van de fiscale bemiddelingsdienst. Doelstellingen van de functie en van de fiscale bemiddelingsdienst De fiscale bemiddelingsdienst onderzoekt in alle objectiviteit, onpartijdig, volledig onafhankelijk en met inachtneming van de wet, de bemiddelingsverzoeken die aan de dienst worden voorgelegd in het kader van de onderhavige wet; hij streeft ernaar de standpunten van de partijen te verzoenen en stuurt hen een bemiddelingsverslag. De fiscale bemiddelingsdienst kan eveneens aanbevelingen doen aan de Voorzitter van de FOD Financiën, waarvan de dienst afhangt, met name wat betreft bestuurshandelingen of de werking van de Administratie die niet conform de beginselen van behoorlijk bestuur en de wetten en reglementen zijn.
De dienst zal worden geleid door een college en zal volledig onafhankelijk van de hiërarchie werken, zowel voor het opstellen van de bemiddelingsverslagen inzake belastingen (personenbelasting, vennootschapsbelasting, D&A, BTW, registratierechten, kadaster,...) als voor het formuleren van aanbevelingen aan de Voorzitter van de FOD Financiën.
Context van de functie De leden van het College van de fiscale bemiddelingsdienst beheren een team medewerkers bestaande uit ten minste 23 personen. De leden van het College worden aangewezen voor een periode van vijf jaar (verlengbaar).
Zij dienen de fiscale expertise waarover zij beschikken, up-to-date te houden. Daarnaast zullen zij volop meewerken aan de oprichting van de dienst, de selectie van het personeel, het dagelijks beheer en de verwezenlijking van de doelstellingen van de fiscale bemiddelingsdienst. Zij zullen ervoor zorgen de sleutelsuccesfactoren te bepalen om de optimale werking van de dienst te garanderen.
Opdrachten, resultaten en verantwoordelijkheden De voornaamste opdrachten, resultaten en verantwoordelijkheden van de leden van het College zijn : -De vastgelegde doelstellingen doelmatig en efficiënt bereiken. - De directe medewerkers leiden, motiveren, evalueren en tot ontplooiing laten komen. - Autonoom een verslag opstellen over de dossiers die aan de bemiddelingsprocedure worden onderworpen. - Het werk zodanig beheren en organiseren dat de bemiddelingsverslagen zo snel mogelijk worden afgeleverd. - Jaarlijks een activiteitenverslag opstellen. - Aanbevelingen doen aan de Voorzitter van de FOD Financiën wat betreft punten die niet conform de beginselen van behoorlijk bestuur en de wetten en reglementen zijn. - De nodige schikkingen treffen om een gepaste verwerking van de aanvragen te waarborgen. - De kennis inzake alle materies die tot hun bevoegdheid behoren, performant beheren. - De interacties met de andere diensten, pijlers en entiteiten van de FOD Financiën op stapel zetten, organiseren en ontwikkelen. - Meewerken aan de ontwikkeling en organisatie van een actief communicatiebeleid ten aanzien van de burgers, met name door de organisatie van een permanentie. - De synergieën en de samenwerking op touw zetten met de nationale en/of internationale instellingen (EU, OESO,...), de FODS (Economie, Buitenlandse Zaken, Werkgelegenheid,...) en met alle diensten van Financiën die van belang zijn voor de fiscale bemiddelingsdienst. - Zorgen voor een kwaliteitsvolle dienstverlening aan alle burgers en deelnemers aan het economische leven. - Samenwerken met de verschillende functionarissen (N-1, N-2, DG,...) en experten van de FOD Financiën met het oog op de behandeling van de voorgelegde dossiers.
Competenties Technische en specifieke competenties van de functie - Diploma van de 2e cyclus van het universitair onderwijs of van universitair niveau of bekleed zijn met een graad van niveau 1 (A). - 5 jaar ervaring hebben in fiscale aangelegenheden. - Grondige ervaring hebben in de juridische en praktische behandeling van complexe dossiers op fiscaal vlak. - Ook op sociaal en economisch vlak kunnen onderhandelen. - Grondige kennis van de Belgische fiscale wetgeving. - Kennis van de grondbeginselen van de Europese en internationale fiscaliteit. - Kennis van de werking en de structuur van de federale overheidsdiensten. - Kunnen functioneren in een meertalige omgeving.
Algemene en managementcompetenties - Verantwoordelijkheidszin hebben en proactief zijn. - Gegevens op kritische wijze kunnen analyseren en informatie kunnen beoordelen. - Een visie kunnen ontwikkelen en inhoudelijk verschillende gegevens kunnen integreren, alternatieve oplossingen kunnen bedenken en coherente conclusies kunnen uitwerken. - Invloed uitoefenen, een bemiddelingsproces kunnen leiden. - Blijk geven van innovatief, creatief en flexibel denken. - Doelstellingen proactief kunnen definiëren en verwezenlijken. - In team kunnen werken binnen het College. - Zijn medewerkers kunnen begeleiden, motiveren en tot ontplooiing laten komen. - Teams kunnen leiden. - In staat zijn om samen te werken en binnen een netwerk te werken. - Een zeer goede luistervaardigheid bezitten. - Uitstekend kunnen communiceren, zowel schriftelijk als mondeling. - Burger-, klant- en resultaatgericht zijn. - Loyaal en integer zijn. 2. Toelagen en vergoedingen Aan de leden van het College worden een jaarlijkse forfaitaire toelage voor een bedrag van 15.000 EUR en een jaarlijkse forfaitaire vergoeding wegens verblijf- en omreiskosten voor een bedrag van 1.812,63 EUR toegekend. 3. Indiening van de kandidaturen De geïnteresseerde kandidaten moeten hun kandidatuur met een ter post aangetekende brief indienen bij de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën, North Galaxy, Koning Albert II-laan 33, bus 10, Toren B 27, 1030 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen volgend op de publicatie van deze oproep tot kandidaten in het Belgisch Staatsblad. Er zal een ontvangstmelding worden verzonden voor de kandidaturen.
De akte van kandidatuur zal vergezeld moeten zijn van een gedetailleerd curriculum vitae, welk aangeeft welke bekwaamheden de kandidaat denkt te kunnen laten gelden met betrekking tot het te begeven mandaat.
De Minister van Financiën, D. REYNDERS