gepubliceerd op 20 juli 2006
Oproep voor een vacature van plaatsvervangend lid van de Commissie Als gevolg van het ontslag van een Nederlandstalig plaatsvervangend lid zal worden overgegaan tot het aanwijzen van een nieuw mandaat van plaatsvervangend lid van de(...) De leden van de Commissie worden telkens aangewezen door de Kamer van Volksvertegenwoordigers voor (...)
COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
Oproep voor een vacature van plaatsvervangend lid van de Commissie Als gevolg van het ontslag van een Nederlandstalig plaatsvervangend lid (jurist) zal worden overgegaan tot het aanwijzen van een nieuw mandaat van plaatsvervangend lid van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer die zetel houdt te Brussel.
De leden van de Commissie worden telkens aangewezen door de Kamer van Volksvertegenwoordigers voor een hernieuwbare periode van 6 jaar op door de Ministerraad voorgedragen lijsten met voor ieder te bekleden mandaat, telkens twee kandidaten.
De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van persoonsgegevens, aan de bevoegde instanties; - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - informeert en verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten; om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.
De Commissie bestaat uit 8 vaste leden en 8 plaatsvervangende leden.
De mandaten van voorzitter en ondervoorzitter zijn voltijdse functies.
De Commissie zetelt over het algemeen om de drie weken gedurende een halve dag.
Binnen de Commissie kunnen sectorale comités worden opgericht die bevoegd zijn voor specifieke sectoren. De helft van de leden van deze comités worden aangeduid uit leden van de Commissie, die aldus nog bijkomende taken krijgen toebedeeld. Het voorzitterschap van de comités wordt van rechtswege waargenomen door de voorzitter van de Commissie, tenzij hij hiervan afziet, waarna de Commissie een ander lid aanwijst. Het vraagt ongeveer een volle dagtaak per week. De comités zetelen aan één vergadering per maand. Momenteel zijn er vijf comités actief of in oprichting : rijksregister, kruispuntbank van de sociale zekerheid, kruispuntbank der ondernemingen, federale overheden Phenix, en het informatiesysteem voor Justitie.
De leden van de Commissie kunnen geroepen worden te zetelen als vertegenwoordiger van de Commissie in internationale controleorganismen en/of werkgroepen.
Te begeven mandaat.
Er is één vacature voor een Nederlandstalig plaatsvervangend lid; dit mandaat is voorbehouden aan een jurist.
Voor het te geven mandaat komen personen in aanmerking die deskundig zijn op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het beheer van de persoonsgegevens.
Benevens de voorzitter, bevat de Commissie onder haar vaste leden en onder haar plaatsvervangende leden, ten minste een jurist, een informaticus, een persoon die beroepservaring kan voorleggen in het beheer van persoonsgegevens afhangende van de private sector en een persoon die beroepservaring kan voorleggen in het beheer van persoonsgegevens afhangende van de openbare sector.
Om tot voorzitter, ondervoorzitter, vast, dan wel plaatsvervangend lid van de Commissie te worden benoemd, moeten de kandidaten verder aan de volgende voorwaarden voldoen : - Belg zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - geen lid zijn van het Europees parlement, de wetgevende kamers noch van een gemeenschaps- of gewestraad.
De plaatsvervangende voorzitter, de plaatsvervangende ondervoorzitter, de vaste en de plaatsvervangende leden, hebben recht op presentiegelden voor een bedrag van 175,98 EUR (aan 100 %) (vandaag 241,59 EUR). Alle leden hebben recht op de vergoeding voor reis- en verblijfskosten overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn op het personeel van de federale overheidsdiensten.
De vergoedingen zijn gekoppeld aan de mobiliteitsregeling toepasselijk op de bezoldiging van het Rijkspersoneel in actieve dienst.
Kandidaten voor een mandaat bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, dienen hun kandidatuur bij aangetekend schrijven, vergezeld van hun curriculum vitae, te richten tot de Voorzitter van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, Hoogstraat 139, te 1000 Brussel, en dit ten laatste tegen 20 augustus 2006.
Bijkomende toelichting kan telefonisch worden bekomen bij : Jo Baret, 02-213 85 50.