Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 17 november 2006

Vacante betrekking van adviseur-generaal bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën. - Oproep tot kandidaten Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit (...) Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekking : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst F(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2006003533
pub.
17/11/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Vacante betrekking van adviseur-generaal (klasse A4) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën. - Oproep tot kandidaten Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, wordt een betrekking vacant verklaard van adviseur-generaal bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën, op datum van 1 november 2006.

Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekking : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die op datum van 1 november 2006 geldelijk gekanteld zijn in de klasse A3 of A4 en die denken te beantwoorden aan de voorwaarden bepaald in de functiebeschrijving.

De voorkeur zal worden gegeven aan de kandidaat die het best beantwoordt aan de inhoud van de hierna volgende functiebeschrijving.

Functiebeschrijving.

Functiecontext : De betrekking situeert zich binnen de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat. De diensten die op dit ogenblik alle activiteiten op het vlak van secretariaat en logistiek groeperen voor het Algemeen Secretariaat en voor alle andere administraties van de FOD Financiën, worden hierna "stafdienst Secretariaat en Logistiek (S&L)" genoemd. De werkdomeinen van de stafdienst S&L betreffen o.a. gebouwen, logistiek, aankoop, drukkerij, vertaaldienst, Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk,...

De FOD Financiën bevindt zich op dit ogenblik in een veelomvattende en grootschalige moderniseringsbeweging waarbij continu moet kunnen worden gerekend op de adequate ondersteuning van de stafdienst S&L, niet enkel voor wat betreft de logistieke context (huisvesting, veiligheid, drukkerij...), maar ook voor wat betreft de administratieve context (vertaalwerk, lastenboeken, aankopen,...).

Functiebenaming : Directeur van de stafdienst Secretariaat en Logistiek.

Doel van de functie : Beheren en instaan voor de verwezenlijking van de doelstellingen en beleidsparameters van de stafdienst S&L, zoals bepaald in de beleidsprioriteiten van de FOD Financiën.

Leidinggeven en eindverantwoordelijkheid nemen over de stafdienst S&L, teneinde de doelstellingen op effectieve en efficiënte wijze en met respect voor de medewerkers te realiseren.

Het beleid van de stafdienst S&L past in het algemeen beleid van de FOD Financiën en in het kader van de lijnen uitgezet door de FOD P&O. Interne relaties binnen de FOD Financiën : - rapporteert aan de voorzitter van het directiecomité van de FOD Financiën; - geeft leiding aan de personeelsleden van de stafdienst; - organiseert intensieve contacten met het lijnmanagement teneinde een optimaal S&L-beleid te verwezenlijken; - werkt samen met de stafdiensten P&O, B&B en ICT; - coördineert de logistieke aspecten van de uitvoering van de beleidsbeslissingen van het directiecomité; - werkt loyaal mee aan de audits uitgevoerd in opdracht van het Auditcomité; - coördineert de werking van de medewerkers van de projecten op het vlak van secretariaat en logistiek; - heeft zitting in diverse werkgroepen en overleg- en adviesgroepen.

Relaties binnen de federale overheid of extern aan de federale overheid : - waarborgt een dienstverlening aan de POD's die met de FOD Financiën verbonden zijn en bepaalt met de voorzitter van deze POD de aard en de voorwaarden van de dienstverlening; - werkt mee aan de FOD-overkoepelende S&L-adviesgroepen, aan het ontwikkelen van een algemeen S&L-beleid van de federale overheid, als vertegenwoordiger van de FOD Financiën; - coördineert de relaties met externe leveranciers van werken, leveringen en diensten voor wat betreft de contracten die specifiek zijn voor de FOD Financiën; - ontwikkelt en onderhoudt de samenwerking met de FOD P&O; - werkt nauw samen met de Regie der Gebouwen.

Omvang : Verantwoordelijk voor de stafdienst S&L van de FOD Financiën. Deze dienst staat in voor de logistieke ondersteuning en huisvesting van een 32 000-tal personeelsleden en beheert ongeveer 500 gebouwen.

De stafdienst S&L telt in de huidige structuur ongeveer 200 medewerkers.

Totaal werkbudget ten bedrage van ongeveer euro 148.000.000.

Permanente delegatie om overeenkomsten af te sluiten die niet hoger zijn dan euro 67.000 (excl. BTW).

Taken en resultaatsgebieden : Permanente resultaatsgebieden : - het sturen van de verschillende diensten teneinde het optimaal functioneren en de eenheid van bestuur van de stafdienst S&L te waarborgen; - uitbouwen van een consequent beleid binnen de stafdienst rekening houdend met de diversiteit van de verschillende diensten binnen de stafdienst S&L; - bepalen van prioriteiten van de verschillende diensten binnen de stafdienst, op basis van een brede kijk over de eigen FOD; - vormgeven aan de verscheidenheid in werkprocessen verspreid over de verschillende activiteitsdomeinen van de stafdienst S&L; - het leidinggeven aan en het omkaderen van de personeelsleden van de stafdienst S&L teneinde de goede werking van de stafdienst S&L te verzekeren; - smeden van een hechte band en aanmoedigen van samenwerking tussen de verschillende diensten van de stafdienst S&L door het opzetten van effectieve werkverbanden en werkprocessen; - stimuleren van het werken in multidisciplinaire teams; - samenwerken met en consulteren van de diensthoofden en medewerkers bij het nemen van belangrijke beslissingen; - identificeren van knelpunten of conflicten en hun oplossingen opvolgen en begeleiden; - aansturen, opvolgen, responsabiliseren, motiveren en evalueren van diensthoofden en medewerkers van de stafdienst S&L; - selecteren en oriënteren van medewerkers van de stafdienst S&L; - beheren van het toegewezen budget; - uitoefenen van de toegekende delegatie voor het sluiten van overeenkomsten en de vereffening van de uitgaven; - uitwerken van methodes om de kosten maximaal te beheersen; - voorbereiden en opvolgen van het financieel en budgettair beleid en opmaken van de begroting van de stafdienst S&L; - opbouwen van een opvolgingssysteem voor de te behalen resultaten en de noodzakelijke bijsturing initiëren; - bewaken van de kwaliteit van de dienstverlening door kwaliteitscontroles en behoefteanalyses door middel van geïnformatiseerde beheersinstrumenten; - verlenen van advies en feedback zowel binnen de stafdienst S&L als aan de andere staf- en lijndiensten; - organiseren van een vlotte samenwerking tussen de stafdienst S&L en de andere staf- en lijndiensten; - oprichten van een netwerk van contactpersonen; - coördineren van de werking van de medewerkers bij de projecten op het vlak van secretariaat en logistiek; - coördineren en bewaken van de goede contacten met externe partners, bv. Regie der Gebouwen, FOD P&O met betrekking tot de entiteit Advies en Aankoopbeleid (ABA), enz., en met de externe dienstverleners; - bepalen van een aankooppolitiek en aankoopstrategie; - verlenen van advies en deelnemen aan de onderhandelingen van belangrijke contracten, bv. De Post, aankoop meubilair, enz., teneinde een uniform en consequent beleid te garanderen; - onderhouden van de nodige contacten om de kennis in het vakgebied te behouden en te vergroten; - het deelnemen aan overlegorganen om zowel intern als extern de FOD te vertegenwoordigen inzake materies die behoren tot het actiedomein van de stafdienst S&L; - uitoefenen van bevoegdheden van de Minister en de Voorzitter van het Directiecomité in die materies waar delegatie is verleend; - deel uitmaken van de FOD-overkoepelende S&L-adviesorganen; - meewerken aan het ontwikkelen van een algemeen S&L-beleid voor de federale overheid; - doorgeven van best practices aan andere overheden.

Tijdelijke resultaatsgebieden : - instaan voor de juridische en operationele oprichting van de stafdienst Secretariaat en Logistiek; - instaan voor de uitvoering van de BPR S&L : implementeren van de nieuwe werkprocessen, nieuwe functies en nieuwe organisatiestructuren; - identificeren en beheren van verschillende projecten op het vlak van secretariaat en logistiek; - samenstellen en leiden van projectteams o.a. de werkgroep gebouwen, de werkgroep aankoopbeleid en andere werkgroepen in het kader van de operationalisering van de BPR S&L; - realiseren van projecten; - verzekeren van de samenwerking tussen de medewerkers en tijdelijke partners van de S&L-diensten.

Functievereisten en functiespecifieke vaardigheden : - beschikken over minstens tien jaar professionele ervaring in twee of meerdere van de werkdomeinen van de functie en over relevante ervaring in de resultaatsgebieden van deze functie; - kennis van het burgerlijk recht, handelsrecht, administratief recht, gerechtelijk recht en strafrecht. Kennis van overheidsopdrachten inzake aanneming van werken, leveringen en diensten, reglementering inzake verbintenissenrecht en vennootschapsrecht. Kennis logistiek beheer, namelijk beheersen van de algemene reglementering van de arbeidsbescherming (ARAB) en het algemeen reglement op elektrische installaties (AREI) en het administratief onderhoudsreglement (Praktische gids voor het economaat) teneinde de prioriteiten inzake logistiek beheer van de directie S&L te bepalen en de uitgevoerde werkzaamheden van de directie te analyseren, te coördineren, bij te sturen en op te volgen. Kennis van de wetgeving inzake de begrotingscyclus, de vastlegging van de kredieten, de controle op de rijkscomptabiliteit en de financiële transacties, teneinde haar/zijn leidinggevende opdrachten te kunnen uitvoeren; - de logistieke behoeften en het beleid ter zake voor de totaliteit van de FOD Financiën grondig kennen of over een groot aanpassingsvermogen beschikken om zich snel en adequaat hierin te kunnen inwerken; - in het bezit zijn van een basisdiploma van de tweede cyclus van het universitair onderwijs of van het hoger onderwijs van het lange type, of titularis zijn van een functie van niveau A; - vertrouwd zijn met courante ICT-toepassingen (Word, e-mail, Excel, Access,...).

Generieke competenties : - analytische geest met zin voor cijfers; - inzet, wil en ambitie om resultaten te boeken en organisatieobjectieven te behalen; - sterk organisatietalent; - stelt binnen de verscheidenheid van de opdrachten de kritische prioriteiten; - stressbestendige en flexibele "problem solver" die zeer resultaat-, dienst- en klantgericht denkt en werkt; - beslissingsvaardig; - visie en integratiecapaciteit; - flexibel en vernieuwend denken; - grote zin voor verantwoordelijkheid en initiatief; - beschikken over uitgesproken leiderschapskwaliteiten om een zeer heterogene groep medewerkers te coachen, motiveren en ontwikkelen; - smeden van teams en samenwerking aanmoedigen; - kunnen delegeren en responsabiliseren met het doel medewerkers tot de verwachte resultaten te brengen; - opbouwen van netwerken en relaties leggen binnen en buiten de organisatie; - grote luisterbereidheid aan de dag leggen; - vlotte schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden, het gebruik van het Nederlands én het Frans is daarbij een pluspunt; - overtuigen, onderhandelen en vergadertechnieken beheersen; - integer zijn en getuigen van een loyale houding ten opzichte van het beleid en de medewerkers van de FOD Financiën.

Arbeidsvoorwaarden : Klasse A4. Weddeschaal A41 (39.570-52.990 gekoppeld aan de spilindex 138,01, ofwel 55.405,91-74.196,60 na toepassing van de indexatiecoëfficiënt 1,4002).

Bij de verdere uitbouw van de stafdienst S&L zou deze functie door uitbreiding van het activiteitendomein en verantwoordelijkheden wegens de operationalisering van de BPR S&L, kunnen evolueren naar een functie bezoldigd in klasse A5.

Procedure.

De belangstellende kandidaten worden verzocht om hun sollicitatie te verrichten door middel van het gestandaardiseerde sollicitatieformulier, dat op volgend adres te vinden is : - http://finesse/aspfiles/finselect/index.asp?taal=1; - of via Intranet, door rechts op het scherm in de kolom "Links en toepassingen" te klikken op "P&O" en daarna op "Nieuwe Coperfinfuncties"; - of via Intranet, door in de middelste kolom "Mededelingen" op het scherm te klikken op "Openstelling van de nieuwe Coperfinfunctie - Directeur van de stafdienst S&L".

In geval van problemen bij het solliciteren via Intranet en indien geen andere oplossing wordt voorgesteld, en alleen na uitdrukkelijke vraag van de ambtenaar, mag de sollicitatie schriftelijk gebeuren. Het sollicitatieformulier moet worden aangevraagd bij de stafdienst Personeel en Organisatie, ter attentie van de heer Rudi Rondou, Personeelsdienst Algemeen Secretariaat, North Galaxy, Koning Albert II-laan 33, bus 86, 1030 Brussel, 0257/68131 en daarna ingevuld per aangetekend schrijven worden teruggestuurd naar hetzelfde adres. De uiterlijke datum van sollicitatie is in beide gevallen binnen de tien werkdagen volgend op de publicatie van deze bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

Ontvangst zal gemeld worden van de kandidaatstellingen.

Vertegenwoordigers van de stafdienst P&O zullen in een persoonlijk onderhoud met de kandidaten de elementen van het sollicitatieformulier alsook hun motivatie nagaan. Hiervan zal dan een selectieverslag opgesteld worden.

De kandidaatstellingen zullen worden onderzocht door een selectiecomité, samengesteld uit zowel Nederlands- als Franstalige vertegenwoordigers van de administraties van de FOD Financiën. Dit comité onderzoekt de sollicitaties op basis van het curriculum vitae, het selectieverslag en het persoonlijk dossier, en doet een voorstel, rekening houdend met : - de rangschikkingsregels zoals bepaald in het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en loopbaan van het Rijkspersoneel; - de overeenkomst tussen de vaardigheden en kennis van het personeelslid met de vereisten van de gesolliciteerde functie.

Onverminderd de bevoegdheden van het directiecomité, dat zal instaan voor de eindvoorstellen aan de bevoegde overheid, deelt het selectiecomité zijn voorstellen mee aan de personeelsleden die hun kandidaatstelling hebben ingediend.

Er valt op te merken dat, indien er toepassing wordt gemaakt van artikel 6bis, § 2, alinea's 2, 3 of 4 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, een kandidaat die werd uitgesloten in een fase van de procedure, uitgesloten blijft voor de verdere fases.

^