gepubliceerd op 07 april 2005
Openstaande betrekking van « Nederlandstalig Ombudspersoon » binnen het Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen. - Oproep tot kandidaten Er wordt de belanghebbenden, titularissen van een diploma dat toegang ver(...) Beschrijving van de opdrachten van het Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorz(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
Openstaande betrekking (m/v) van « Nederlandstalig Ombudspersoon » binnen het Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen. - Oproep tot kandidaten Er wordt de belanghebbenden, titularissen van een diploma dat toegang verleent tot niveau A, ter kennis gebracht dat de betrekking van Nederlandstalig Ombudspersoon binnen het Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen - dienst Legal Management en Raden en Commissies, voorzien op het personeelsplan van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu vacant is.
Beschrijving van de opdrachten van het Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen. a) Omschrijving van de algemene context van Directoraat-generaal. Het Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen richt zich op de zorgvoorzieningen, dat zijn ziekenhuizen (zowel algemene, acute, chronische, psychiatrische als universitaire ziekenhuizen), de rust- en verzorgingstehuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen en het beschut wonen. Het Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen is bevoegd voor de organisatie, de programmatiecriteria, de erkenningsnormen en de financiering van zorgvoorzieningen. Daarnaast is het ook bevoegd voor de drugsproblematiek, de dringende geneeskundige hulpverlening en de regelgeving inzake organen, cellen en weefsels, de wetgeving op het bloed, de wetgeving op de embryo's en andere domeinen die zich tot de gespecialiseerde gezondheidszorg richten. b) Omschrijving van de opdrachten van de Dienst Legal management en Raden en Commissies. De dienst bestaat uit 4 cellen : -juridische cel; - cel internationale betrekkingen; - cel ombudsfuncties patiëntenrechten; - cel Raden en Commissies en administratieve ondersteuning van de dienst.
De juridische cel is belast met de uitwerking van ontwerpen van wet, uitvoeringsbesluiten en de omzetting van Richtlijnen. Daarbij volgt ze de projecten van bij het concept en dit als raadgever naar juridische haalbaarheid en bevoegdheid. Daarnaast neemt de juridische cel de taak van algemeen juridisch raadgever op en dit zowel intern naar de andere diensten als extern naar de sector toe.
De cel internationale betrekkingen volgt raamakkoorden op en de ontwerpen van richtlijn. Omtrent dit laatste informeert en consulteert ze de juridische cel. Deze cel is uiteraard ook betrokken bij de totstandkoming van de Belgische reglementering.
De cel ombudsfuncties patiëntenrechten is belast met de klachtenbemiddeling (met uitzondering van deze in de ziekenhuizen en psychiatrische samenwerkingsverbanden). In samenspraak met de juridische cel worden de noodzakelijke uitvoeringsbesluiten van de wet uitgeschreven en geëvalueerd. Ze geeft advies met betrekking tot de juiste interpretatie van wet en uitvoeringsbesluiten en ze signaleert bovendien problemen in de bestaande wetgeving.
De cel Raden en Commissies en administratieve ondersteuning verzorgt het secretariaat van raden en commissies en staat in voor de administratieve ondersteuning van de cel Legal Management en Raden en Commissies.
De belangrijkste resultaatgebieden van de te begeven functie : Je behandelt rechtstreeks klachten van patiënten waarvoor op plaatselijk niveau geen ombudsfunctie is voorzien.
Daarnaast werk je mee aan het organiseren en verder uitbouwen van de werking van de ombudsdienst « Rechten van de Patiënt ».
Je bouwt contacten uit met de plaatselijke ombudspersonen, streeft naar een eenvormig beleid inzake klachtenbemiddeling en houdt geregeld voordrachten ivm bemiddeling en patiëntenrechten.
Daarnaast adviseer en informeer je de Federale Commissie « Rechten van de Patiënt » en diens bureau over alle praktische toepassingsproblemen van de patiëntenrechtenwet. Je beantwoordt ook parlementaire vragen die tot het domein van de Wet betreffende de rechten van de patiënt behoren.
Ten slotte sta je in voor de redactie en de begeleidende omkadering van de uitvoeringsbesluiten gerelateerd aan de Wet betreffende de rechten van de patiënt.
Het competentieprofiel van de functie : - universitair diploma (bij voorkeur juridisch; medisch sociale achtergrond); - kennis van wetgeving betreffende de rechten van de patiënt; - minimum 5 jaar ervaring in het domein van preventieve en curatieve zorgverlening; meer specifiek op juridisch, ethisch, (para)medisch, verpleegkundig of deontologisch; - mondelinge en schriftelijke communicatie; - gerichtheid op de burger en de maatschappij; - efficiënt werken; - luisterbereidheid; - stressbestendigheid; - strategisch inzicht; - bereidheid zich verder te ontwikkelen; - samenwerken en uitbouwen van netwerken.
De volledige functiebeschrijving kan opgevraagd worden bij de Stafdienst Personeel en Organisatie, van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Victor Hortaplein 40, bus 10, 1060 Brussel, e-mail : cathy.longeval@health.fgov.be De geselecteerde ambtenaar zal op voordracht van de federale Commissie « Rechten van de Patiënt » worden benoemd door de Minister bevoegd voor de Volksgezondheid, overeenkomstig artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 1 april 2003 tot regeling van de samenstelling en de werking van de Federale Commissie « Rechten van de Patiënt » ingesteld bij artikel 16 van de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt.
De belanghebbende ambtenaren worden erom verzocht hun kandidatuur toe te sturen aan de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Victor Hortaplein 40, bus 10, 1060 Brussel) binnen een termijn van 10 werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de bekendmaking van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs). De sollicitatiebrief vermeldt de naam, de voornamen en motivatie van de kandidaat.
De kandidaten die voldoen aan de toelatingsvoorwaarden zullen worden gehoord door een jury.
Het onderzoek van de kandidaturen door de jury zal op basis van hun overeenstemming met het functieprofiel worden gedaan. Bijgevolg worden de kandidaten gevraagd aan te tonen dat zij beschikken over de competenties om aan het functieprofiel te voldoen.
De Voorzitter, D. CUYPERS