Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 28 november 2005

Vacante betrekkingen De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - info(...)

bron
commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
numac
2005018134
pub.
28/11/2005
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER


Vacante betrekkingen De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van persoonsgegevens, aan de bevoegde instanties; - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - informeert en verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten, om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.

De Commissie is een onafhankelijk orgaan opgericht bij de wet van 8 december 1992 en sedert 26 juni 2003 ingesteld bij de Kamer van volksvertegenwoordigers. Zij bestaat uit 8 vaste leden en 8 plaatsvervangende leden. De mandaten van voorzitter en ondervoorzitter zijn voltijdse functies.

Binnen de Commissie kunnen sectorale comités worden opgericht die bevoegd zijn voor specifieke sectoren. Momenteel zijn er vier comités actief of in oprichting : rijksregister, kruispuntbank van de sociale zekerheid, kruispuntbank der ondernemingen, federale overheden, Phenix (rechterlijke organisatie).

De Commissie wordt ondersteund door een administratie (secretariaat) waarvan de ambtenaren worden benoemd door de Commissie.

In de loop van de maand januari 2006 zal de Commissie overgaan tot de samenstelling van een wervingsreserve van ambtenaren voor verscheidene functies binnen haar administratie.

De aanwerving geschiedt door middel van een vergelijkend examen. De afdelingshoofden worden aangeworven als mandataris voor een hernieuwbare periode van vier jaar. De andere laureaten treden in dienst in hoedanigheid van stagedoende agenten of als contractuelen.

Aan de benoemingsvoorwaarden moet zijn voldaan op 1 januari 2006.

I. Algemene vereisten : Ieder kandidaat moet aan de volgende algemene vereisten voldoen : - onderdaan zijn van een land van de Europese Unie; - van onberispelijk gedrag zijn; - zijn burgerlijke en politieke rechten genieten; - aan de algemene en functiespecifieke competenties voldoen; - aan de bijzondere vereisten voldoen inzake diploma en/of getuigschrift.

II. Bijzondere vereisten per vacante betrekking : De gedetailleerde functiebeschrijvingen met de resultaatgebieden, generieke en functiespecifieke competenties, kunnen aangevraagd worden bij het secretariaat van de Commissie en zijn ook te consulteren op de website van de Commissie, zoals hierna aangegeven.

A. Functies voorbehouden aan ambtenaren behorende tot de Franse taalrol. 1. Afdelingshoofd externe betrekkingen (code A/02ter/FN) Doel van de functie : - Leiding en organisatie van de werkzaamheden van de afdeling externe betrekkingen - Uitbouwen en permanent op peil houden van de openbare registers en bestanden van de Commissie. - Uitbouwen en permanent sturen van de eerste lijnsdienstverlening van de Commissie ten behoeve van de verantwoordelijke van de verwerkingen en van de burger. - Onder leiding van de administrateur en in afstemming met de andere afdelingshoofden meewerken aan het concipiëren, coördineren en realiseren van strategische en operationele programma's en projecten binnen het kader van de gemeenschappelijke visie van de organisatie.

Specifieke competenties : - 6 jaar management ervaring of 10 jaar nuttige professionele ervaring. - Kennis en inzicht in moderne managementtechnieken. - Grondige kennis van de internationale en nationale regelgeving m.b.t. de persoonlijke levenssfeer en de informatieveiligheid. - Kennis van de maatschappelijke, politieke en juridische context inzake privacy, bescherming en informatieveiligheid. - Begrip van onderhandelingen en beslissingsprocedures. - Visie kunnen ontwikkelen over de wijze waarop de Commissie haar missie kan waarmaken. - Licentiaat. - Wettelijk tweetalig (SELOR, Rechterlijke Organisatie, Wetgevende Overheid) of proef georganiseerd door de Commissie).

Verloning : Weddeschaal A3 : 41.499 - 60.908 EUR (100 %) Na 6 jaar weddeschaal A4 : 43.807 - 64.709 EUR (100 %) 2. Vertaler (code A/16/F) Doel van de functie : - Vertalen van en naar de moedertaal van alle documenten die noodzakelijk zijn voor de goede interne en externe werking van de Commissie. - Occasioneel Engelse vertalingen van en naar de moedertaal van alle documenten die noodzakelijk zijn voor de goede interne en externe werking van de Commissie - Ondersteunen van het beleid op het vlak van het correct taalgebruik in geschreven en gesproken communicatie in de beide landstalen.

Specifieke competenties : - Inzicht in de terminologie betreffende de problematiek en de regelgeving m.b.t. de persoonlijke levenssfeer. - Zeer goede kennis van het Nederlands. - Goede kennis van het Engels. - De kennis van het Duits is een voordeel. - Sterke zin voor autonomie en zelfstandig werken. - Vertrouwdheid met de gangbare bureauticatools (Word, Excel). - Kandidaats- of Graduaatsdiploma.

Verloning : Weddeschaal B8/1 : 23.785 - 41.742 EUR (100 %) B. Functies voorbehouden aan ambtenaren behorende tot de Nederlandse taalrol. 1. Informaticaverantwoordelijke (code B/16/N) Doel van de functie : - Functioneert als helpdesk t.o.v. de gebruikers en onderhoudt contacten met de informaticadienstverleners. - Hulp verlenen bij de ontwikkeling, de implementatie en het onderhoud van de programma's, systemen en databanken, om het beheer van administratie van de Commissie te ondersteunen en te optimaliseren. - Testen en documenteren van de programma's, systemen en databanken, om het beheer van administratie van de Commissie te ondersteunen en te optimaliseren.

Specifieke competenties : - 3 jaar nuttige professionele ervaring in een breed spectrum van ICT (lokaal netwerk, servers,...) - Vermogen tot vlot identificeren van problemen en probleemoplossend denken. - Communicatievermogen. - Gestructureerde wijze van werken. - Zin voor organisatie en zelfstandig werken. - Grondige kennis van de gangbare bureauticatools (MS Office 2003, Exchange, Explorer). - Praktische en theoretische kennis voor het dagelijks beheer : ? Hardware componenten (PC, printers, departementale printers, servers, netwerk componenten,.. ? Lokaal netwerk. ? Operating System Windows (XP). - Basis kennis van ITIL processen. - Kennis en ervaring met een databank (voorkeur SQL) en een Enterprise Content Management Systeem is een voordeel. - Grondige kennis van de informaticatool dreamweaver. - Kandidaats- of Graduaatsdiploma.

Verloning : Weddeschaal B8/1 : 23.785 - 41.742 EUR (100 %) III. Examenprocedure : De vergelijkende examens zullen plaatsvinden in de loop van het eerste kwartaal 2006.

De proeven worden georganiseerd door een examencommissie bestaande uit minstens drie personen. Op schriftelijk verzoek (brief of E-mail) kan het examenreglement alsook de samenstelling van de examencommissie worden verkregen. 1. Afdelingshoofd externe betrekkingen (code A/02ter/FN) Het examen verloopt in twee fasen : een kennisproef over de materie en waarbij wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste competenties en vaardigheden beschikt, daarna en taalexamen.Om te kunnen deelnemen aan een proef, moeten de kandidaten noodzakelijkerwijze geslaagd zijn voor de voorgaande proef.

De eerste proef begint met een oefening op de kennis van de regelgeving. In principe, is deze proef mondeling - een voorbereiding wordt voorzien. Evenwel, al naar gelang het aantal inschrijvingen kan dit vervangen worden door een schriftelijke proef. De kennisproef (schriftelijke of mondelinge) wordt beoordeeld op twintig punten en om te slagen dient de kandidaat 12 punten te behalen.

Bij het tweede gedeelte (mondeling) wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt. De beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding « geschikt », « minder geschikt » of « niet geschikt ».

De taalproef bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte. Zij wordt beoordeeld op twintig punten. Om te slagen moet de kandidaat 12 punten behalen. Er wordt beoordeeld met « geslaagd » of « niet geslaagd ». De kandidaten die reeds houder zijn van een van de voormelde brevetten van taalkennis zijn vrijgesteld van deze proef.

Op het einde van de proeven en het examen wordt een proces-verbaal opgesteld met desgevallend de rangschikking van de kandidaten en het resultaat dat elke kandidaat behaalde. Het eindklassement van het geheel van de proeven wordt opgesteld in functie van het totaal aantal behaalde punten. Deze rangschikking telt 3 groepen : A = geschikt, B = minder geschikt, C = niet geschikt/niet geslaagd. In voorkomend geval wordt binnen elke groep en eindrangschikking opgesteld in functie van het totaal aantal bekomen punten. Bij een ex-aequo binnen eenzelfde groep, zal de jury een nieuwe rangschikking opstellen op basis van de kwalificaties die eigen zijn aan elke kandidaat. 2. Vertaler (code A/16/F) Het examen verloopt in twee fasen : een kennisproef (schriftelijke en mondelinge) en een proef van de competenties en vaardigheden.Om te kunnen deelnemen aan een proef moeten de kandidaten noodzakelijkerwijze geslaagd zijn voor de voorgaande proef.

De eerste kennisproef bestaat uit een schriftelijk en een mondeling gedeelte. Het schriftelijke gedeelte bestaat uit een vertaling van een Nederlandse tekst naar het Frans, en een vertaling van een Frans tekst naar het Engels. Tijdens het mondeling onderhoud zal de mondelinge kennis beoordeeld worden. Het geheel van de kennisproef wordt beoordeeld op twintig punten en om te slagen dient de kandidaat 12 punten te behalen. Er wordt beoordeeld met « geslaagd » of « niet geslaagd ».

De tweede proef (mondeling) gaat na of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt. De beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding « geschikt », « minder geschikt » of « niet geschikt ».

Op het einde van de proeven en het examen wordt een proces-verbaal opgesteld met desgevallend de rangschikking van de kandidaten en het resultaat dat elke kandidaat behaalde. Het eindklassement van het geheel van de proeven wordt opgesteld in functie van het totaal aantal behaalde punten. Deze rangschikking telt 3 groepen : A = geschikt, B = minder geschikt, C = niet geschikt/niet geslaagd.

In voorkomend geval wordt binnen elke groep en eindrangschikking opgesteld in functie van het totaal aantal bekomen punten. Bij een ex-aequo binnen eenzelfde groep, zal de jury een nieuwe rangschikking opstellen op basis van de kwalificaties die eigen zijn aan elke kandidaat. 3. Informaticaverantwoordelijke (code B/16/N) Het examen bestaat uit een enige mondelinge proef waarbij wordt nagegaan of de kandidaat over de kennis en de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt.De beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding « geschikt », « minder geschikt » of « niet geschikt ». Deze mondelinge proef zal voorafgegaan worden door een schriftelijke voorbereiding in de vorm van meerkeuzevragen die als basis van de kennisproef zal dienen. De kennis van de materie zal op 20 punten genoteerd worden. De kandidaat dient een minimum van 12 punten te behalen.

Op het einde van de proeven en het examen wordt een proces-verbaal opgesteld met desgevallend de rangschikking van de kandidaten en het resultaat dat elke kandidaat behaalde. Het eindklassement van het geheel van de proeven wordt opgesteld in functie van het totaal aantal behaalde punten. Deze rangschikking telt 3 groepen : A = geschikt, B = minder geschikt, C = niet geschikt/niet geslaagd. In voorkomend geval wordt binnen elke groep en eindrangschikking opgesteld in functie van het totaal aantal bekomen punten. Bij een ex-aequo binnen eenzelfde groep, zal de jury een nieuwe rangschikking opstellen op basis van de kwalificaties die eigen zijn aan elke kandidaat.

IV. Inschrijving uiterste datum : 16 december 2005.

De inschrijving gebeurt, op straffe van onontvankelijkheid, enkel door een aangetekende brief aan de Voorzitter van de Commissie, ter attentie van Mevrouw Elisabeth Nam, Hoogstraat 139, 1000 Brussel. De sollicitatie is maar ontvankelijk wanneer ze is vergezeld van : - een afschrift van de vereiste studiegetuigschriften of diploma's; - een curriculum vitae; - een afzonderlijke nota waarin de motivering voor de geambieerde functie blijkt en de beroepservaring wordt toegelicht.

De datum van poststempel geldt als bewijs.

Voor verdere inlichtingen kan men zich wenden tot Elisabeth Nam, telefoon : 02-213 85 58, e-mail : elisabeth.nam@privacycommission.be.

De vacante betrekkingen, de functiebeschrijvingen en het examenreglement zijn eveneens te consulteren op de website van de Commissie : www.privacycommission.be.

^