Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 13 mei 2004

Rijksdienst voor Pensioenen Openstaande betrekkingen van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten De belangstellende ambtenaren wordt ter kennis gebracht dat bij het centraal bestuur vier betrekkingen van adviseur-generaal in een of andere taa Deze betrekkingen zijn zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk. Functiebeschrijving -(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2004022368
pub.
13/05/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Rijksdienst voor Pensioenen Openstaande betrekkingen van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten De belangstellende ambtenaren wordt ter kennis gebracht dat bij het centraal bestuur vier betrekkingen van adviseur-generaal in een of andere taalrol, vacant en te begeven zijn.

Deze betrekkingen zijn zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Functiebeschrijving -1 adviseur-generaal leidt de diensten "Patrimoniumbeheer"; - 1 adviseur-generaal leidt de diensten "Boekhouding & Begroting"; - 1 adviseur-generaal leidt de "Studiedienst"; - 1 adviseur-generaal leidt de dienst "Beleids- en Projectcoördinatie".

Doel van de functie : De adviseur-generaal zal de verschillende diensten waarvoor hij/zij verantwoordelijk is uitbouwen, coördineren en beheren met als doel de strategische en operationele doelstellingen, in het bijzonder opgenomen in de bestuursovereenkomst en het bestuursplan, te verwezenlijken Hij/zij rapporteert aan de administrateur-generaal, wat deze laatste moet toelaten het gevoerde beleid te sturen en te evalueren.

Als adviseur-generaal maakt hij/zij ambtshalve deel uit van de directieraad.

Resultaatgebieden : - Meewerken aan de definitie en de actualisatie van de opdrachten van de instelling; - Meewerken aan het opstellen en het opvolgen van de bestuursovereenkomst en het bestuursplan; - Stimuleren van het opstellen van nieuwe strategische verbeteringsprojecten die een betere werking van de instelling en van de diensten, waarvoor hij/zij verantwoordelijk is in het bijzonder, moeten toelaten; - Ontwikkelen van een visie over de rol, de organisatie en de waarden van de betrokken diensten in overeenstemming met de missie, de bestuursovereenkomst en het bestuursplan; - Ontwikkelen van een strategisch plan voor zijn/haar diensten; - Organiseren, coördineren en opvolgen van de werking van zijn/haar diensten; - Ontwikkelen en verzekeren van de realisatie van de operationele doelstellingen van zijn/haar diensten; - Sturen, motiveren, evalueren en stimuleren van de competenties van de medewerkers met het oog op het realiseren van de vooropgestelde doelstellingen; - Inzetten en beheren van de toegekende middelen om de opdrachten van zijn/haar diensten efficiënt, effectief en kwaliteitsvol in te vullen; - Beheren van externe relaties.

Competentieprofiel : Generieke competenties : - hij/zij heeft uitstekende leidinggevende capaciteiten; - hij/zij is bekwaam om volledig autonoom en snel te beslissen, waarbij hij/zij steeds zijn/haar verantwoordelijkheid opneemt en snel en doelmatig optreedt met inzicht in het verloop van de procedures; - hij/zij kan op gecoördineerde en efficiënte wijze initiatieven nemen; - hij/zij heeft een snel analytisch vermogen en is in staat overzichtelijk instructies te geven en op te stellen; - hij/zij intensiveert de taakgerichte groepsinteracties en weet medewerkers te motiveren; in functie van de te verrichten taken moet hij/zij de meest geschikte medewerkers kunnen aanwijzen; - hij/zij staat open voor de ideeën van zijn/haar medewerkers en geeft blijk van grote zin tot overleg met hen; - hij/zij is mededeelzaam en vlot in de sociale omgang; - hij/zij kan snel en synthetisch een dossier voorstellen; - hij/zij evalueert doorlopend de kwaliteit van het geleverde werk; - hij/zij kan de uitvoering van een dossier delegeren zonder de greep op het dossier te verliezen; - hij/zij is stressbestendig.

Technische competenties : Patrimoniumbeheer : - hij/zij is in staat om een strategische visie op het vlak van de materiële behoeften inzake huisvesting, inrichting en organisatie van alle diensten van de instelling (de gewestelijke en de centrale) uit te stippelen en die te realiseren met naleving van alle terzake geldende regelgeving, inzonderheid deze van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten; - hij/zij kan op een correcte en beheerste wijze onderhandelen met derden.

Boekhouding & Begroting : - hij/zij is in staat om de begrotingsactiviteiten te coördineren, het begrotingsluik van de bestuursovereenkomst op te stellen en in te passen in het begrotingsbeleid van de regering; - hij/zij is in staat om de boekhouding van de instelling te beheren in overeenstemming met de terzake geldende wetgeving; - hij/zij kan de prestatiebegroting en de werktuigen om de kostenefficiëntie te meten, ontwikkelen.

Studiedienst : - hij/zij is in staat om beleids- en studieadviezen op stellen en kan daarvoor bogen op een grondige kennis (expertise) van de principes en de methodes inzake ontwikkeling van actuariële, financiële en juridische studies en heeft ervaring in de ontwikkeling van nieuwe methodes; - hij/zij heeft een grondige kennis van de pensioenreglementering en een ruime kennis van de wetgeving inzake sociale zekerheid.

Beleids- en Projectcoördinatie : - hij /zij is in staat een strategisch beleid en de beheersmiddelen daartoe te ontwikkelen en op te volgen en kan daarvoor bogen op een bijzondere kennis en ervaring van en met projectmanagement; - hij/zij heeft een uitstekende kennis van de techniek van de bestuursovereenkomsten, bestuursplannen en boordtabellen.

Benoemings- of bevorderingsvoorwaarden Overeenkomstig het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 (artikel 20sexies), zoals het bij koninklijk besluit van 24 januari 2002 houdende vaststelling van het statuut van het personeel van de openbare instellingen van sociale zekerheid, van toepassing werd verklaard op de vaste ambtenaren van de Rijksdienst voor Pensioenen en overeenkomstig het koninklijk besluit van 18 oktober 2001 (artikel 10) betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen tot de graad van adviseur-generaal : - benoemd worden : - de rijksambtenaren en de vaste ambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15 en die bedoeld worden in artikel 2, § 1, van het vermelde koninklijk besluit van 18 oktober 2001.

De rijksambtenaren en de vaste ambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, zijn gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten van de toepassing van artikel 20sexies, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939; - bevorderd worden de vaste ambtenaren van de Rijksdienst voor Pensioenen : - die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 hebben; - die titularis zijn van de graad van informaticus-directeur, mits zij ten minste 15 jaar graadanciënniteit hebben in de graden van informaticus of informaticus-directeur.

Er moet aan de bevorderingsvoorwaarden worden voldaan op het ogenblik van de benoeming.

Kandidaatstelling De belangstellende ambtenaren worden verzocht hun kandidaatstelling, bij aangetekende brief, te sturen aan de administrateur-generaal van de Rijksdienst voor Pensioenen, Zuidertoren, 1060 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen, die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

De kandidaatstelling vermeldt de datum, de naam, de voornamen, de graad van de gegadigde, het bestuur waaronder hij ressorteert en bevat een uiteenzetting van de aanspraken waarop de kandidaat meent zich te kunnen beroepen om naar een van deze betrekkingen te dingen, inzonderheid de bekwaamheid inzake beheer van overheidsdiensten die hij/zij meent te moeten laten gelden.

De kandidaten die niet tot de Rijksdienst voor Pensioenen behoren, moeten een getuigschrift voorleggen, afgeleverd door de personeelsdienst van het bestuur dat hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij definitief een graad van rang 15 bekleden en met vermelding van de benoemingsdatum in die graad.

^