Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 07 juni 2001

I. Openstaande betrekkingen van directeur-generaal Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat er twee betrekkingen van directeur-generaal vacant zijn bij het Hoofdbestuur van het M(...) I.1. Een betrekking is gesitueerd bij de Directie-generaal voor Multilaterale Politieke Betrekkinge(...)

bron
ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking
numac
2001015067
pub.
07/06/2001
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN INTERNATIONALE SAMENWERKING


I. Openstaande betrekkingen van directeur-generaal Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat er twee betrekkingen van directeur-generaal (rang16) vacant zijn bij het Hoofdbestuur van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Internationale Samenwerking. Deze betrekkingen zijn te begeven door mutatie of door mobiliteit dan wel door bevordering in graad. Deze betrekkingen zijn toegankelijk voor mannen en vrouwen.

I.1. Een betrekking is gesitueerd bij de Directie-generaal voor Multilaterale Politieke Betrekkingen en Thematische Aangelegenheden.

De Directeur-generaal van de Multilaterale Politieke Betrekkingen en Thematische Aangelegenheden oefent alle bevoegdheden uit die deel uitmaken van de directie-generaal en overeenkomstig het Koninklijk besluit van 6 september 1993 betreffende de bevoegdheden van de ambtenaren-generaal van de ministeries.

Hij/zij staat in voor de coördinatie en de controle van het geheel van de toevertrouwde diensten. Hij/zij kan alle zaken tot zich trekken die door de Directie-generaal worden behandeld en waakt over de goede gang van zaken die behoren tot de bevoegdheden van meerdere diensten.

Hij/zij beslist ingeval er zich bevoegdheidsconflicten voordoen tussen de diensten. Hij/zij ziet toe op de uitvoering van het beleid door de bevoegde diensten en coördineert de activiteiten van de diensten van de Directie-generaal die met elkaar in onderling verband staan.

De Directie-generaal Multilaterale Politieke Betrekkingen en Thematische Aangelegenheden, staat in voor de politieke betrekkingen in multilateraal verband, en onderhoudt met dit doel een nauwe samenwerking met de bilaterale diensten van de Directie-generaal van de Buitenlandse Economische en Bilaterale Betrekkingen.

De Directeur-generaal vertegenwoordigt België in het Politiek en Veiligheidscomité van de Europese Unie, wanneer dit samengesteld is uit de Politieke Directeurs.

De Directeur-generaal voor de Multilaterale Politieke Betrekkingen en Thematische Aangelegenheden geeft impulsen en richtlijnen bij het vastleggen en het aanpassen van het beleid inzake de Europese integratie en coördinatie, de Europese Veiligheid, de Verenigde Naties, de duurzame ontwikkeling, de wapenbeheersing, de mensenrechten en humanitaire acties, de wetenschappelijke, nucleaire en milieu-aangelegenheden.

De Directeur-generaal vertegenwoordigt ad hoc de Minister en/of de Secretaris-generaal indien deze verhinderd zijn voor deze aangelegenheden.

Het beheer van de multilaterale politieke betrekkingen en de thematische aangelegenheden houdt in dat de Directeur-generaal goede relaties onderhoudt met andere federale instellingen, met de Gemeenschappen en Gewesten, evenals met externe partners zoals de academische wereld en de niet-gouvernementele organisaties.

Hij/zij wordt tevens opgeroepen een vertrouwensrelatie te onderhouden met het diplomatiek Corps geaccrediteerd bij Zijne Majesteit de Koning.

I.2. Een betrekking is gesitueerd bij de Directie-generaal van de Buitenlandse Economische en Bilaterale Betrekkingen.

De Directeur-generaal van de Buitenlandse Economische en Bilaterale Betrekkingen oefent alle bevoegdheden uit die deel uitmaken van de Directie-generaal, en dit overeenkomstig het koninklijk besluit van 6 september 1993 betreffende de bevoegdheden van de ambtenaren-generaal van de ministeries.

Hij/zij staat in voor de coördinatie en de controle van de hem/haar toevertrouwde diensten. Hij/zij kan alle zaken tot zich trekken die door de Directie-generaal worden behandeld en waakt over de goede gang van zaken die behoren tot de bevoegdheden van zijn/haar diensten.

Hij/zij beslist ingeval er zich bevoegdheidsconflicten voordoen tussen de diensten. Hij/zij ziet toe op de uitvoering van het beleid door de bevoegde diensten en coördineert de activiteiten van de diensten van de Directie-generaal die met elkaar in onderling verband staan.

Wat de bilaterale aangelegenheden betreft, draagt de Directeur-generaal de verantwoordelijkheden die voortvloeien uit het geheel van onze bilaterale betrekkingen met derde landen. In deze hoedanigheid leidt hij/zij de bilaterale consultaties op dit niveau.

Een ontwerp van koninklijk besluit, momenteel in goedkeurings-procedure, geeft de Directeur-generaal van de Buitenlandse Economische en Bilaterale Betrekkingen de bevoegdheid inzake de politieke aangelegenheden die betrekking hebben op Centraal-Afrika, voorheen onder de bevoegdheid van de Directie-generaal voor Multilaterale Politieke Betrekkingen en Thematische Aangelegenheden.

Het beheer van de bilaterale relaties houdt in dat de Directeur-generaal goede relaties onderhoudt met andere federale instellingen, met de Gemeenschappen en Gewesten, evenals met externe partners zoals de academische wereld, de niet-gouvernementele organisaties en de bedrijfswereld.

Hij/zij wordt tevens opgeroepen een vertrouwensrelatie te onderhouden met het diplomatiek Corps geaccrediteerd bij Zijne Majesteit de Koning.

Wat de economische aangelegenheden betreft, verzekert de Directeur-generaal bovendien een reeks functies die voortvloeien uit de verantwoordelijkheden van de Directeur-generaal, te weten, de deelname aan de Europese coördinatieactiviteiten van het handelsbeleid (het zgn. Comité Artikel 133), het voorzitterschap van het Comité ter financiële ondersteuning van de export (Finexpo), de deelname aan de Belgisch-Luxemburgse administratieve Commissie (CABL), de deelname aan het coördinatiecomité ter bevordering van de export (BDBH en regionale instanties), de deelname aan de activiteiten van de Adviescommissie ter ondersteuning van de Belgische Kamers van Koophandel in het buitenland (ex-Fonds van Buitenlandse Handel) en aan het Economisch Comité in Speciale Zitting (CESS) van de OESO. De Directeur-generaal van de Buitenlandse Economische en Bilaterale Betrekkingen onderhoudt een nauwe samenwerking met de Directeur-generaal van de Multilaterale Politieke Betrekkingen en Thematische Aangelegenheden, in het bijzonder in domeinen die zowel onder het bilateraal als onder het multilateraal kader ressorteren.

Indien nodig vertegenwoordigt de Directeur-generaal tijdelijk de Secretaris-generaal.

ALGEMENE VOORWAARDEN OM TOT BEIDE BETREKKINGEN VAN RANG 16 BENOEMD TE WORDEN Overeenkomstig het bepaalde in artikel 20quinquies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel, kunnen in rang 16 worden benoemd : 1° de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 16;2° de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15 en die ten minste één jaar graadanciënniteit tellen. Overeenkomstig artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, komen ambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 16 of 15 van de instellingen van openbaar nut waarop voornoemd koninklijk besluit van toepassing werd verklaard ook in aanmerking voor de bevordering tot de vacante betrekkingen.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de Secretaris-generaal van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Internationale Samenwerking, Karmelietenstraat 15, 1000 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad.

Wanneer de eerste of de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de volgende werkdag (poststempel geldt als bewijs).

De sollicitatiebrief vermeldt de naam, de voornamen, de graad van de kandidaat, het bestuur waaronder hij/zij ressorteert en bevat eenuiteenzetting van de aanspraken die de kandidaat meent te kunnen doen gelden om naar deze betrekking te dingen, inzonderheid de bekwaamheid inzake het beheer van de overheidsdiensten die hij/zij meent te moeten laten gelden.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Internationale Samenwerking behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de Personeelsdienst van de administratie die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 16 of een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Alleen de aanspraken van de ambtenaren die zich schikken naar deze instructies zullen in aanmerking genomen worden.

Het is raadzaam op de briefomslag te vermelden : « Ter attentie van A00 ».

II. Openstaande betrekkingen van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren ter kennis gebracht dat er twee betrekkingen van adviseur-generaal (rang15) vacant zijn bij het Hoofdbestuur van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Internationale Samenwerking. Deze betrekkingen zijn te begeven door mutatie of door mobiliteit dan wel door bevordering in graad. Deze betrekkingen zijn toegankelijk voor mannen en vrouwen.

II.1. Een betrekking is gesitueerd bij de Directie-generaal juridische zaken - Directie Intern Recht en Internationale juridische zaken (J10).

Overeenkomstig art. 2 § 2 van het KB van 6 september 1993 betreffende de bevoegdheden van de ambtenaren-generaal van de ministeries staat de adviseur-generaal die belast is met de Directie Intern Recht en Internationale Juridische Zaken de Directeur-generaal van de Juridische Zaken bij in zijn opdracht als hoofd van bestuur.

Ter herinnering : artikel 8 van het organiek reglement van het Ministerie (K.B. van 3 juni 1999, B.S. van 30 juni 1999) bepaalt dat « de directie- en diensthoofden instaan voor de goede werking van hun dienst. Te dien einde, zorgen zij voor de tenuitvoerlegging van de algemene en particuliere onderrichtingen, verdelen zij de taken onder hun medewerkers, houden zij persoonlijk toezicht op hun activiteit en hun rendement ».

De adviseur-generaal leidt en coördineert de werkzaamheden van de directie waarvan hij aan het hoofd staat. De taken van de directie kunnen als volgt worden samengevat : a) De dienst Intern Recht is bevoegd voor alle juridische vraagstukken met betrekking tot het intern recht die voortvloeien uit het beheer van het departement, zoals arbeidscontracten, openbare aanbestedingen, statuten, de toepassing van de wetgeving m.b.t. de openbaarheid van bestuur, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, enz. alsook voor de geschillen die aanhangig gemaakt zijn bij de interne rechtscolleges (Gerechtshoven en Rechtbanken, Raad van State) waarbij het departement betrokken is als eiser of als verweerder. b) De dienst Internationale Juridische Zaken is bevoegd om in het kader van het Europese Gemeenschapsrecht het overleg en de coördinatie te organiseren tussen de federale departementen en/of de gefedereerde entiteiten met het oog op de omzetting van het Europees recht. Hij/zij heeft ook tot taak de belangen van de Belgische Staat te verdedigen voor het Hof van Justitie in Luxemburg en voor de andere internationale rechtscolleges.

Deze opdrachten worden uitgevoerd in samenwerking met de andere diensten van de directie-generaal.

De vereisten voor het uitoefenen van deze functie zijn : het vermogen om een groep juristen te leiden en te coördineren, de vaardigheid om te communiceren en te onderhandelen met vertegenwoordigers van andere Belgische, buitenlandse en internationale instellingen, beschikbaarheid, daar er zich geregeld spoedeisende situaties voordoen en strikte tijdslimieten in acht genomen moeten worden, een brede kennis van diverse rechtsgebieden (met name op burgerlijk, gerechtelijk, sociaal, publiek en administratief vlak) en het vermogen om de leiding op zich te nemen van onderzoek op het gebied van de rechtsleer en de jurisprudentie teneinde te gepasten tijde te kunnen beschikken over informatie m.b.t. de wetgeving en de toepassing ervan op concrete gevallen waarvoor de directie bevoegd is.

In geval van een geschil heeft de adviseur-generaal tot taak om in samenwerking met de advocaten van het departement de belangen van de Staat te verdedigen voor onze gerechtshoven en rechtbanken en in voorkomend geval voor buitenlandse rechtscolleges.

Hij/zij dient de gerechtelijke beslissingen te analyseren met het oog op aanvaarding of het aantekenen van beroep.

Wat de internationale juridische zaken betreft, dient de adviseur-generaal toe te zien op de naleving van het Gemeenschapsrecht. Hij pleegt regelmatig overleg met de andere departementen en de gefedereerde entiteiten om te voorkomen dat het Gemeenschapsrecht geschonden wordt of niet tijdig in Belgisch recht wordt omgezet.

Hij/zij moet namens de regering in overleg met de andere departementen en de gefedereerde entiteiten de verdediging van de belangen van de Staat organiseren voor het Hof van Justitie en het Gerecht van eerste aanleg van de Europese Gemeenschap, en in voorkomend geval voor de andere internationale rechtscolleges.

Ten slotte heeft hij/zij tot taak de honoraria van de advocaten te verifiëren die aangewezen zijn om de belangen van het departement of van de Staat te verdedigen, teneinde ze naar behoren te presenteren aan de directeur-generaal.

II.2. Een betrekking is gesitueerd bij de Directie-generaal Administratie - Directie Communicatie en documentatie. (A60) Overeenkomstig art.2 § 2 van het KB van 6 september 1993 betreffende de bevoegdheden van de ambtenaren-generaal van de ministeries staat de adviseur-generaal die belast is met de Directie Communicatie en Documentatie de Directeur-generaal van de Administratie bij in zijn opdracht als hoofd van bestuur.

Ter herinnering : artikel 8 van het organiek reglement van het Ministerie (K.B. van 3 juni 1999, B.S. van 30 juni 1999) bepaalt dat « de directie- en diensthoofden instaan voor de goede werking van hun dienst. Te dien einde, zorgen zij voor de tenuitvoerlegging van de algemene en particuliere onderrichtingen, verdelen zij de taken onder hun medewerkers, houden zij persoonlijk toezicht op hun activiteit en hun rendement ».

De adviseur-generaal leidt en coördineert de werkzaamheden van de directie waarvan hij aan het hoofd staat. De taken van de directie kunnen als volgt worden samengevat : De dienst « Archieven » is belast met het beheer en de bewaring van de diplomatieke en koloniale archieven die in het bezit zijn van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

De dienst « Bibliotheken » omvat een diplomatieke bibliotheek, een Afrikaanse bibliotheek, een Juridische bibliotheek en een bibliotheek voor Internationale Samenwerking.

De adviseur-generaal zal moeten zorgen voor de coördinatie van de aankopen waarbij rekening moet gehouden worden met de behoeften van het departement en de buitenlandse posten, evenals met de legitieme belangen van de onderzoekers, gezien de bibliotheek openstaat voor het publiek, o.a. onderzoekers en historici. Verder dient het proces van de informatisering van de bibliotheek begeleid te worden. Tenslotte moeten de betrekkingen met de andere bibliotheken gecoördineerd worden meer bepaald met deze van het KIIB, om dubbel gebruik te vermijden.

De dienst « Communicatie » is belast met het ontwerpen van zowel interne als externe communicatie. Hierbij moeten er zowel interne als externe informatiekanalen gecreëerd en beheerd worden, waaronder het op punt stellen van een eigen website van het departement een belangrijke plaats inneemt. Tevens is de dienst verantwoordelijk voor het beheer en de verspreiding van de informatie naar de buitenlandse posten.

De dienst « Onthaal » coördineert de taken van het onthaalpersoneel en de telefonisten van de diverse gebouwen.

De dienst « Vertalingen » omvat drie taalsecties, de twee belangrijkste voor het Frans en het Nederlands en een derde voor het Engels.

Deze taken worden verricht in samenwerking met de andere diensten van de Directie-generaal. Naast de geschiktheid om een ploeg te leiden en te coördineren is het belangrijk een degelijke algemene kennis te hebben van de activiteiten van het departement. Er moeten immers beslissingen genomen worden over het soort informatie en het soort boeken die moeten aangekocht worden, evenals over de aard van de informatie die in aanmerking komt voor verspreiding zowel binnen het departement en de buitenlandse posten als naar het grote publiek toe.

Daartoe is een algemene kennis van het domein van de buitenlandse betrekkingen vereist. Bovendien moet men gesensibiliseerd zijn voor de specifieke eisen en kenmerken van de communicatie met het publiek.

BIJZONDERE VOORWAARDE om tot de graad van adviseur-generaal (rang 15) benoemd te worden bij de Directie-generaal JURIDISCHE ZAKEN Overeenkomstig het Ministerieel besluit van 8 augustus 1997 tot vaststelling van sommige bijzonder bepalingen om de uitvoering binnen het Hoofdbestuur van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, van het statuut van het Rijkspersoneel te waarborgen is het diploma van doctor of licentiaat in de rechten vereist voor de Directie-generaal Juridische Zaken.

ALGEMENE VOORWAARDEN OM TOT BEIDE BETREKKINGEN VAN RANG 15 BENOEMD TE WORDEN Overeenkomstig de bepalingen van artikel 20 sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel, kunnen in rang 15 worden benoemd : 1° de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2° de ambtenaren van het Ministerie waar de betrekking te begeven is, die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen. Overeenkomstig artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, komen ambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15 van de instellingen van openbaar nut waarop voornoemd koninklijk besluit van toepassing werd verklaard ook in aanmerking voor de bevordering tot de vacante betrekkingen.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de Secretaris-generaal van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Internationale Samenwerking, Karmelietenstraat 15, 1000 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad.

Wanneer de eerste of de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de volgende werkdag (poststempel geldt als bewijs).

De sollicitatiebrief vermeldt de naam, de voornamen, de graad van de kandidaat, het bestuur waaronder hij/zij ressorteert en bevat een uiteenzetting van de aanspraken die de kandidaat meent te kunnen doen gelden om naar deze betrekking te dingen.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Internationale Samenwerking behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de Personeelsdienst van de administratie die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Alleen de aanspraken van de ambtenaren die zich schikken naar deze instructies zullen in aanmerking genomen worden.

Het is raadzaam op de briefomslag te vermelden : « Ter attentie van A00 ».

Voor de Minister : De Secretaris-generaal, Jan De Bock.

^