Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 10 april 2001

Openstaande betrekking van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie van Tewerks(...) Functiebeschrijving : De adviseur-generaal is de adjunct van de directeur-generaal van de admini(...)

bron
ministerie van tewerkstelling en arbeid
numac
2001012296
pub.
10/04/2001
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN TEWERKSTELLING EN ARBEID


Openstaande betrekking van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal (rang 15) op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid - Hoofdbestuur (Administratie van de Inspectie van de sociale wetten) te begeven is. Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Functiebeschrijving : De adviseur-generaal is de adjunct van de directeur-generaal van de administratie van de inspectie van de sociale wetten.

Hij ondersteunt deze laatste bij de leiding van de diensten en districten. Hiervoor vervult hij opdrachten inzake de informatie, de organisatie, de conceptie van de inspectie, alsook m.b.t. de permanente vorming van het personeel, de interpretatie en de commentaren op de reglementeringen waarop de inspectie van de sociale wetten moet toezien.

Hij legt in overleg met de districtshoofden en in samenwerking met de directeur-generaal de operationele doelstellingen vast van de dienst.

Deze opdracht betreft : a) in het centraal bestuur : 4 secties : een administratieve sectie, een technische sectie die uit 2 centrale brigades bestaat (N/F), een afdeling documentatie en een afdeling informatica;b) in de buitendiensten : 34 districten, 2 « vervoercellen » en een Duitse cel, verspreid over het ganse land, en die onder het toezicht en de coördinatie vallen van 8 sociaal inspecteurs-directeurs. Het personeel omvat districtshoofden (niv. 1), sociaal controleurs (niv. 2+) administratief personeel (niv. 2, 3, 4) hetzij in totaal ongeveer 400 personen.

De functie van adviseur-generaal vergt volgende kwaliteiten : - een uitstekend organisator zijn; - zin hebben voor management met het oog op de samenwerking met een grote groep van personen en entiteiten en met het oog op het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen; - in staat zijn om een eenvormige werkwijze van de gedeconcentreerde diensten te kunnen handhaven; - een feilloze kennis hebben van de wettelijke en reglementaire teksten waarop zowel naar de letter als naar de geest moet worden toegezien; - de vaardigheid hebben om een visie te kunnen ontwikkelen op de evolutie van de inspectie van de sociale wetten (specificiteiten, essentiële karakteristieken) en op de constructieve bijdrage die de administratie hieraan kan leveren; - een grote karaktervastheid hebben om te kunnen weerstaan aan druk, vanwaar die ook komt; - een omvangrijk aantal personeelsleden kunnen leiden en motiveren over het ganse land; een kennis van de landstalen kan in dit verband nuttig zijn - bijzondere bekwaamheden hebben zoals : - de bekwaamheid inzake het leiden van vergaderingen; - voldoende vaardigheid in communicatie bezitten, zowel schriftelijk als mondeling en op alle niveaus; - in teamverband en motiverend kunnen werken; - de bekwaamheid om een netwerk van relaties uit te bouwen binnen en buiten het departement - de vaardigheid in het oplossen van interne en externe conflicten; - besluitvaardig kunnen optreden in moeilijke en onaangename omstandigheden; - de bekwaamheid om situaties en statistieken te analyseren en resultaatgericht te kunnen handelen; - de vaardigheid in het evalueren en het formuleren van beoordelingscriteria.

Overeenkomstig de voorwaarden vereist door artikel 20sexies, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 juni 1998 en artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, staat deze betrekking open : 1. voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. voor de ambtenaren van het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen. Bovendien bepaalt artikel 20septies van voornoemd koninklijk besluit dat de rijksambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 17, 16 of 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van artikel 20sexies, § 1, 1°.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de secretaris-generaal van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid, Belliardstraat 51, 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

De sollicitatiebrief vermeldt de datum, de naam, de voornamen, de graad van de gegadigde, het bestuur waaronder hij ressorteert, alsmede zijn bekwaamheden inzake beheer van de overheidsdiensten.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de administratie die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

^