Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 02 maart 2000

Vacante betrekkingen van adjunct-adviseur Oproep tot de kandidaten Er wordt aan de geïnterresseerde ambtenaren medegedeeld dat statutaire betrekkingen van adjunct-adviseur in het raam van de vrijwillige mobiliteit via overplaatsing (...) Deze betrekkingen zijn toegankelijk voor vrouwen en voor mannen. 1. Vakbondsstatuut. Functieb(...)

bron
ministerie van ambtenarenzaken
numac
2000002016
pub.
02/03/2000
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN AMBTENARENZAKEN


Vacante betrekkingen van adjunct-adviseur Oproep tot de kandidaten Er wordt aan de geïnterresseerde ambtenaren medegedeeld dat statutaire betrekkingen van adjunct-adviseur (rang 10) in het raam van de vrijwillige mobiliteit via overplaatsing te begeven zijn bij de Dienst van Algemeen Bestuur van het ministerie van Ambtenarenzaken.

Deze betrekkingen zijn toegankelijk voor vrouwen en voor mannen. 1. Vakbondsstatuut. Functiebeschrijving : De adjunct-adviseur zal worden tewerkgesteld bij de afdeling "Vakbondsstatuut" en zal als opdracht hebben : - het opstellen van reglementaire teksten betreffende het vakbondsstatuut, rekening houdend o.m. met de aanpassingen in de organisatie van de federale diensten, de diensten van de gefedereerde entiteiten en de plaatselijke en provinciale diensten; - het vaststellen van de bevoegde onderhandelings- of overlegcomités naar gelang van de behandelde materies en het personeel waarop deze materies toepasselijk zijn; - het interpreteren van de wettelijke en reglementaire teksten en het voorstellen tot wijziging van deze teksten.

Profiel van de kandidaat of kandidate : Twee jaar ervaring hebben in een van de volgende materies : - personeelsbeheer of personeelsbeleid (toepassing van het statuut, van de wet op de arbeidsovereenkomsten, de sociale zekerheid, de pensioenreglementering); - betrekkingen met de vakorganisaties; - de staatshervorming (bevoegdheid van de federale staat en van de gefedereerde entiteiten); - de internationale verdragen op sociaal vlak.

Geschiktheden en kwaliteiten : De titularis van de betrekking zal moeten : - autonoom de dossiers behandelen die hem toevertrouwd worden. Hij dient dus synthese- en analysevermogen te hebben, de procedures na te leven, blijk te geven van precisie en initiatieven te nemen; - in ploeg kunnen werken en blijk geven van communicatievaardigheid.

De betrokkene zal immers contact moeten opnemen met de andere afdelingen, de overheidsdiensten en de vakorganisaties; - geregeld deelnemen aan vergaderingen. Daar het om betrekkingen met de vakorganisaties gaat moet hij onderhandelingsbekwaam zijn en blijk geven van diplomatie en overtuigingskracht; - grondig de vergaderingen voorbereiden en er aanwezig zijn als deskundige; hij zal er precies en uitvoerig verslag over uitbrengen bij zijn chefs;

Specifieke vereisten : - Titularis zijn van de graad van adjunct-adviseur of een graad van dezelfde rang (Rg 10). - Diploma van licentiaat in de rechten of studiegetuigschrift waarvan het programma juridische materies bevat (onder meer economische wetenschappen handelswetenschappen politieke en sociale wetenschappen).

Nadere inlichtingen zijn te verkrijgen bij de heer Alex Lucas (02/214 43 00), adviseur bij de Dienst van Algemeen Bestuur van het ministerie van Ambtenarenzaken. 2. Studies, reglementeringen en statuut (administratief statuut en sociaal statuut). Functiebeschrijving : De adjunct-adviseur zal worden tewerkgesteld bij de afdeling "Studies, reglementeringen en Statuut (administratief statuut en sociaal statuut)" en zal als opdracht hebben het beheer van complexe dossiers die door de ministeries en instellingen van openbaar nut zijn ingediend betreffende : - de opmaak en de aanpassing van de wettelijke en reglementaire teksten; - het bestuderen van de algemene problemen inzake personeelsbeheer (deeltijdse arbeid, evaluatie;... ); - de omzetting in Belgisch recht van de op Europees niveau uitgevaardigde richtlijnen en genomen beslissingen; - het bestuderen van de teksten die de gewesten en gemeenschappen hebben aangenomen, rekening houdend met de verschillende evolutie van het openbaar ambt aldaar.

Geschiktheden en kwaliteiten : De titularis van de betrekking zal moeten : - zin voor analyse en synthese hebben, alsook voor het opstellen van wettelijke en reglementaire teksten en interesse hebben voor het vergelijkend recht; - communicatie en onderhandelingsbekwaam zijn, zijn standpunt kunnen verdedigen op een vergadering waar hij als deskundige zal aanwezig zijn; hij zal die vergadering grondig moeten voorbereiden en er precies en omstandig verslag moeten over uitbrengen; - autonoom kunnen werken en weldoordacht initiatief kunnen nemen; - zich kunnen inschakelen in groepswerk.

Specifieke vereisten : - Titularis zijn van de graad van adjunct-adviseur of een graad van dezelfde rang (Rg 10). - Diploma van licentiaat of doctor in de rechten of studiegetuigschrift waarvan het programma juridisch materiaal bevat (economische wetenschappen, handelswetenschappen, bestuurswetenschappen, politieke en sociale wetenschappen).

Nadere inlichtingen zijn te verkrijgen bij de heer Denis Ruytings (02/214 42 85), adviseur-generaal bij de Dienst van Algemeen Bestuur van het ministerie van Ambtenarenzaken. 3. Studies, reglementeringen en statuut (Bezoldigingsregeling - Toelagen - Vergoedingen) Functiebeschrijving : De adjunct-adviseur zal worden tewerkgesteld bij de afdeling "Studies, reglementeringen en statuut (Bezoldigingsregeling - Toelagen - Vergoedingen)" en zal als opdracht hebben het beheer van complexe dossiers die door ministeries, instellingen van openbaar nut en wetenschappelijke inrichtingen worden ingediend betreffende : - het ontwerpen, interpreteren en toezicht houden op de toepassing van de bezoldigingsregeling; - het toezicht houden op elke bijzondere reglementering om na te gaan of ze overeenstemt met de teksten met interdepartementale draagwijdte of minstens met de algemene principes die aan de opmaak van deze teksten ten grondslag lagen; - de evaluatie van de financiële weerslag van elke voorgestelde of geëiste maatregel tot wijziging van de bezoldigingsregeling die een weerslag op de loonmassa kan hebben; - de voorbereiding van de statistieken betreffende de bruto- en nettowedden van het rijkspersoneel, ten behoeve van de vakorganisaties.

Geschiktheden en kwaliteiten : De titularis van de betrekking zal moeten : - adequaat de wettelijke en reglementaire teksten betreffende de voormelde materies kunnen interpreteren, opvolgen en toepassen; - autonoom zijn eigen dossiers administratief kunnen behandelen. Hij moet daartoe over analyse- en synthesevermogens beschikken, de voorgeschreven procedures naleven en blijk geven van stiptheid en precisie. Hij moet eveneens in ploeg functioneren en blijk geven van communicatiegeest en luisteren naar zijn collega's; - dikwijls aan interne en externe vergaderingen deelnemen en ze voorbereiden wat zijn eigen dossiers betreft, hij moet eveneens onderhandelingsbekwaam zijn; - de daartoe nodige nota's opstellen en ze vanuit technisch oogpunt tijdens de vergaderingen uiteenzetten; - nuttige contacten kunnen leggen met de andere afdelingen van het bestuur en met de verschillende betrokken diensten om eventueel de nodige inlichtingen te kunnen verkrijgen voor een snelle behandeling van zijn dossiers en daarbij bezorgd zijn om de best mogelijke dienst aan de cliënt; - verslag uitbrengen aan het afdelingshoofd, hem bijstand en advies verlenen.

Specifieke vereisten : -Titularis zijn van de graad van adjunct-adviseur of een graad van dezelfde rang (Rg 10). - Diploma van licentiaat of doctor in de rechten of en studiegetuigschrift waarvan het programma juridische materies bevat (economische wetenschappen, handelswetenschappen, bestuurswetenschappen, politieke en sociale wetenschappen) of geslaagd zijn voor een examen "algemene kwalificaties". - Ervaring die nuttig is voor de functie zal een voordeel zijn.

Nadere inlichtingen zijn te verkrijgen bij de heer Denis Ruytings (02/214 42 85), adviseur-generaal bij de Dienst van Algemeen Bestuur van het ministerie van Ambtenarenzaken.

Indiening van de kandidaturen : De ambtenaren die belangstelling hebben worden uitgenodigd hun kandidatuur per aangetekende brief toe te sturen aan de administrateur-generaal van de Dienst van Algemeen Bestuur van het ministerie van Ambtenarenzaken, Rijksadministratief centrum, Esplanadegebouw, Pachecolaan 19, bus 2, 1010 Brussel, binnen tien werkdagen volgend op de bekendmaking van dit bericht in het Belgisch Staatsblad.

De met de hand geschreven brief met kandidatuur dient de naam, voornaam en graad van de kandidaat te vermelden, het bestuur waar hij werkt, alsook zijn laatste evaluatievermelding. Hij dient de motivatie van de betrokkene te bevatten en de kwaliteiten die hij meent in een van de voorgestelde functies te kunnen laten gelden. Er dient een curriculum vitae aan toegevoegd te worden.

De kandidaten zullen uitgenodigd worden voor een onderhoud.

Op het einde daarvan zal het de uitgekozen kandidaat vrij staan zijn overplaatsing in het raam van de vrijwillige mobiliteit in te dienen bij de secretaris-generaal van het ministerie van Ambtenarenzaken.

^