gepubliceerd op 05 mei 1999
Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp Vacante betrekking van adviseur bij de administratieve diensten. - Oproep tot kandidaten Dit bericht is bestemd voor de ambtenaren die behoren tot : he(...) een ministerie, een instelling van openbaar nut of een autonoom overheidsbedrijf waarvan het person(...)
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp Vacante betrekking van adviseur (rang 13) bij de administratieve diensten. - Oproep tot kandidaten Dit bericht is bestemd voor de ambtenaren die behoren tot : het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of een instelling van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; een ministerie, een instelling van openbaar nut of een autonoom overheidsbedrijf waarvan het personeel wordt aangeworven via het Vast Wervingssecretariaat van het Rijk, van een Gemeenschap of van een ander Gewest Twee betrekkingen van adviseur bij de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp (BDBDMH) zijn vacant verklaard Toelatingsvoorwaarden Ambtenaar zijn van rang 12 met ten minste 9 jaar niveau-anciënniteit of ambtenaar zijn van rang 11 met ten minste 1 jaar graadanciënniteit en 9 jaar niveau-anciënniteit, hetzij : 1. in het ministerie of een instelling van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;2. in een ministerie, een instelling van openbaar nut of een autonoom overheidsbedrijf waarvan het personeel wordt aangeworven via het Vast Wervingssecretariaat, van het Rijk, van een Gemeenschap of van een ander Gewest I.Betrekking van Nederlandstalig of Franstalig adviseur (juridisch) bij de Algemene Directie Situering van de functie De BDBDMH is een pararegionale instelling van openbaar nut van het type A die werd opgericht bij ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 19 juli 1990. Deze dienst staat in voor de hulpverlening inzake brandbestrijding en dringende medische hulp in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De dienst werkt autonoom onder toezicht van een lid van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. De dienst telt ongeveer 1100 personeelsleden en beheert een budget van ongeveer 2,5 miljard frank dat grotendeels door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt gefinancierd.
De functie betreft in de eerste plaats het verlenen van algemeen juridisch advies aan de leidende ambtenaren van de BDBDMH. Het betreft daarom een staffunctie in de Algemene Directie van de instelling. In de tweede plaats ondersteunt de functie andere administratieve en operationele diensten op juridisch vlak.
Functiebeschrijving Verantwoordelijkheden en activiteiten De adviseur volgt nauwlettend alle federale reglementeringen op die betrekking hebben op de operationele activiteiten van de BDBDMH en informeert de betrokken diensten van deze reglementering of wijzigingen ervan. Hij/zij adviseert terzake de leidende ambtenaren en de Officier-Dienstchef.
Hij/zij ondersteunt de andere administratieve diensten, vooral de personeelsdienst, inzake vraagstukken van reglementaire of procedurele aard op vraag van de betrokken dienst of op eigen initiatief.
Hij/zij is verantwoordelijk voor de behandeling van de administratieve geschillen (Arbitragehof, Raad van State) Hij/zij ontwerpt de interne reglementering en voorschriften inzake het te voeren veiligheidsbeleid.
Hij/zij plant, organiseert en volgt de dagelijkse activiteiten van de personeelsleden van de juridische dienst en is verantwoordelijk voor de goede organisatie van die dienst (documentatie, informatisering,....) Samenwerkingsverbanden De adviseur werkt rechtstreeks onder het gezag van de leidend ambtenaar en de adjunct leidend ambtenaar. Hij/zij werkt in nauw overleg met de Officier-dienstchef en met de andere diensthoofden van de administratieve diensten.
De adviseur geeft leiding aan 1 ambtenaar van niveau 1 en aan 2 à 3 uitvoerende personeelsleden.
Functieprofiel Technische bekwaamheden Een goede kennis hebben van de federale reglementering (Binnenlandse Zaken) met betrekking tot brandbestrijding en/of dringende medische hulp.
Een goede kennis hebben van de Brusselse instellingen in het kader van de Staatshervorming; vertrouwd zijn met de politieke en administratieve context van de Brusselse instellingen is een pluspunt.
Noties hebben van de bestaande (federale) reglementering inzake brandpreventie Noties hebben van de wetgeving inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken.
Vertrouwd zijn met het gebruik van PC en de standaard software-pakketten.
Persoonlijke vaardigheden communicatievermogen (mondeling, schriftelijk) nauwgezetheid zin voor initiatief zelfstandig kunnen werken analytische ingesteldheid oplossingsgericht zijn leiding kunnen geven zin voor organisatie II. Betrekking van Nederlandstalig of Franstalig adviseur (HRM) bij de Dienst Personeel Situering van de functie De BDBDMH is een pararegionale instelling van openbaar nut van het type A die werd opgericht bij ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 19 juli 1990. Deze dienst staat in voor de hulpverlening inzake brandbestrijding en dringende medische hulp in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De dienst werkt autonoom onder toezicht van een lid van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. De dienst telt ongeveer 1100 personeelsleden en beheert een budget van ongeveer 2,5 miljard frank dat grotendeels door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt gefinancierd.
De functie betreft de verantwoordelijkheid voor HRM-aspecten in het personeelsbeleid van de BDBDMH met uitzondering van de personeelsadministratie. Op korte termijn betekent dit vooral het ontwerpen en implementeren van HRM-instrumenten.
Functiebeschrijving Verantwoordelijkheden en activiteiten De adviseur HRM staat in voor het ontwerpen en uitwerken van de initiatieven en maatregelen die nodig zijn met het oog op de motivering van het personeel, o.m. inzake evaluatie, algemene vorming, en andere instrumenten van personeelsbeheer.
Hij/zij begeleidt de leidinggevende ambtenaren bij het gebruik van de instrumenten van personeelsbeheer en doet de kwaliteitsbewaking ervan.
Hij/zij bemiddelt tussen een personeelslid en een leidinggevende op verzoek van één van beiden en in zoverre het betrekking heeft op werkrelaties.
Hij/zij beheert het systeem van functiebeschrijvingen en het evaluatiesysteem en staat in voor de opvolging ervan.
Hij/zij organiseert de vorming voor het administratief en operationeel personeel in de mate dat de vorming niet wordt gegeven door de Brandweerschool.
Hij/zij interesseert zich actief aan de evoluties inzake HRM door studie, deelname aan seminaries, kijken wat er in andere overheden gebeurt.
Samenwerkingsverbanden De adviseur HRM werkt onder het gezag van de directeur-diensthoofd van de Dienst Personeel. Hij/zij werkt in teamverband met de andere personeelsleden van de Dienst Personeel die de personeelsadministratie behandelen. Hij/zij overlegt frekwent met alle leidinggevenden bij de BDBDMH voor de uitvoering van zijn taken.
De adviseur HRM beschikt over 1 à 2 uitvoerende personeelsleden die hem/haar bijstaan.
Functieprofiel Technische bekwaamheden Een goede kennis, en bij voorkeur ervaring, hebben inzake instrumenten van personeelsbeheer, zoals evaluatiesystemen, functiebeschrijvingen, vorming, conflicthantering, functioneringsgesprekken,...
Noties hebben van de Brusselse instellingen in het kader van de Staatshervorming; vertrouwd zijn met de politieke en administratieve context van de Brusselse instellingen is een pluspunt.
Noties hebben van de wetgeving inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken.
Vertrouwd zijn met het gebruik van PC en de standaard software-pakketten.
Persoonlijke vaardigheden communicatievermogen (mondeling, schriftelijk) projectmatig kunnen werken zin voor initiatief zelfstandig kunnen werken analytische ingesteldheid oplossingsgericht zijn teamgeest zin voor organisatie Kandidaturen De kandidaturen dienen per aangetekend schrijven gericht te worden aan de Voorzitter van de Directieraad van de BDBDMH, Helihavenlaan 11 te 1000 Brussel binnen een termijn van 15 kalenderdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht (poststempel geldt als bewijs) Bij de kandidaatstelling behoren minimum volgende gegevens te worden vermeld : naam en voornamen geboorteplaats en -datum; adres; diploma(`s); beschrijving van de beroepsloopbaan; beschrijving van de opgedane ervaring waaruit blijkt dat het profiel van de kandidaat overeenstemt met de beschreven functie; de redenen waarop de kandidaat zich bij zijn kandidatuur beroept; datum en handtekening.
De kandidaten die niet tot de BDBDMH behoren moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt, waarin de graad en rang van de ambtenaar wordt bevestigd en met vermelding van de datum van benoeming tot die graad.