gepubliceerd op 25 maart 1999
Vacante betrekking van auditeur-generaal van financiën bij de Administratie van de BTW, registratie en domeinen van het Ministerie van Financiën. - Oproep tot kandidaten Een betrekking van auditeur-generaal van financiën, is te begeven(...) Kunnen benoemd worden tot die graad : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van (...)
MINISTERIE VAN FINANCIEN
Vacante betrekking van auditeur-generaal van financiën (rang 15) bij de Administratie van de BTW, registratie en domeinen van het Ministerie van Financiën. - Oproep tot kandidaten Een betrekking van auditeur-generaal van financiën, is te begeven bij het hoofdbestuur van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector van de BTW van het Ministerie van Financiën op datum van 1 juli 1999.
Kunnen benoemd worden tot die graad : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15; - de ambtenaren van het Ministerie van Financiën, die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen.
De ambtenaren die een graad van rang 15 van de instellingen van openbaar nut bekleden waarop het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten van toepassing werd verklaard, kunnen eveneens benoemd worden in de vacante betrekking.
De vereiste voorwaarden om zich kandidaat te stellen, moeten vervuld zijn op datum van 1 juli 1999.
Beschrijving van de functie : Overeenkomstig artikel 5 van het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het organiek reglement van het Ministerie van financiën en van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het Rijkspersoneel, staan de auditeurs-generaal van financiën de administratiechefs bij in hun hoge-administratie-opdracht.
Bovendien worden zij bij de fiscale besturen in het bijzonder belast met het toezicht op het hoogste vlak over de buitendiensten. Zij hebben eveneens als opdracht de samenwerking met het personeel van die diensten en met dit van de andere administraties te bevorderen.
Hiertoe kunnen, bij de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, aan de auditeurs-generaal één of meer van de hiernavolgende bevoegdheden worden toegekend. a) hoog toezicht over de buitendiensten;deze opdracht brengt veelvuldige verplaatsingen en regelmatige contacten met de plaatselijke leidinggevende ambtenaren met zich mee, onder meer om te kunnen vaststellen of de nagestreefde doelstellingen worden verwezenlijkt en de richtlijnen behoorlijk worden toegepast, om de directeur-generaal op de hoogte te houden van de toestand in de verscheidene diensten en hem, indien nodig, structurele of functionele wijzigingen voor te stellen, om, in samenwerking met de plaatselijke ambtenaren, de prioriteiten vast te leggen en een gedragslijn uit te werken; b) hoge leiding van één of meer technische diensten van het hoofdbestuur die belast zijn met de uitwerking en de toepassing van de fiscale normen en dit zowel op het vlak van taxatie als van invordering;c) hoge leiding van de logistieke diensten van het hoofdbestuur. Gewenste eigenschappen : Er zal in het bijzonder aandacht worden besteed aan de volgende eigenschappen : - een uitgebreide kennis inzake de materies en procedures met betrekking tot de toepassing van de belasting over de toegevoegde waarde; - degelijke kennis van de structuur, de organisatie en de werking van de fiscale administraties; - degelijke kennis van de herstructurering die momenteel in het departement wordt doorgevoerd en van de doelstellingen ervan; - aanleg voor management (over gezag en overtuigingskracht beschikken, leiding kunnen geven, beslissingen kunnen nemen, beoordelingsvermogen bezitten) en voor beheer (te bereiken doelstellingen en resultaten bepalen, prioriteiten vastleggen, een gedragslijn uittekenen, resultaten beoordelen), over organisatie- en coördinatievermogen beschikken (duidelijke richtlijnen kunnen uitvaardigen en impulsen kunnen geven); - een verzorgd voorkomen en een groot weerstandsvermogen, zowel fysiek als psychisch; - belangstelling voor informatisering en moderne beheersmethoden; - zin hebben voor diplomatie, voor communicatie en voor human resources (motiveren en stimuleren van het personeel, dialoog met de ambtenaren die veldwerk verrichten, de prestaties kunnen evalueren en beoordelen); - een grote beschikbaarheid (veelvuldige verplaatsingen), een grote werkkracht en een groot aanpassingsvermogen;
De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidaatstelling per ter post aangetekende brief te richten aan de heer Secretaris-generaal van het Ministerie van Financiën, Wetstraat 14, te 1000 Brussel, binnen een termijn van 10 werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).
In de sollicitatiebrief moeten worden vermeld : de datum, de naam, voornamen en graad van de gegadigde, en het ministerie of de instelling van openbaar nut waarvan hij afhangt.
De kandidaten die niet tot het Ministerie van Financiën behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt en waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden, met vermelding van de datum van benoeming in die graad.
Ontvangst zal gemeld worden van de kandidaatstellingen.