gepubliceerd op 08 januari 1999
Vacante betrekking van adviseur-generaal bij het Secretariaat-generaal. - Oproep tot de kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal opgenomen in het personeelskader van het Ministerie van Ambtenarenzaken (koninklijk besluit van 6 j(...) Opdrachten van het betrokken bestuur. De vacante betrekking is te begeven bij het Secretariaat-g(...)
MINISTERIE VAN AMBTENARENZAKEN
Vacante betrekking van adviseur-generaal bij het Secretariaat-generaal. - Oproep tot de kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal (rang 15) opgenomen in het personeelskader van het Ministerie van Ambtenarenzaken (koninklijk besluit van 6 juli 1997, Belgisch Staatsblad van 2 september 1997, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 26 september 1997, Belgisch Staatsblad van 23 oktober 1997, en het koninklijk besluit van 10 augustus 1998, Belgisch Staatsblad van 4 september 1998), toegankelijk zowel voor vrouwen als voor mannen, is te begeven.
Opdrachten van het betrokken bestuur.
De vacante betrekking is te begeven bij het Secretariaat-generaal. Het Secretariaat-generaal van het Ministerie van Ambtenarenzaken opgericht door het koninklijk besluit van 19 september 1994 (Belgisch Staatsblad van 6 oktober 1994) gewijzigd bij het koninklijk besluit van 6 april 1995 (Belgisch Staatsblad van 25 april 1995), het koninklijk besluit van 6 februari 1996 (Belgisch Staatsblad van 16 februari 1996) en het koninklijk besluit van 10 juli 1997 (Belgisch Staatsblad van 2 september 1997), heeft als voornaamste opdracht de secretaris-generaal bij te staan in de uitoefening van zijn functie. Deze dienst staat dus in voor het algemeen beheer van het Ministerie van Ambtenarenzaken (de algemene diensten inbegrepen) onder de leiding van de secretaris-generaal. Naast de coördinatie van alle diensten en activiteiten van het departement en in het bijzonder de arbitrage van de beschikbare middelen zowel op budgettair als op menselijk vlak tussen deze diensten en activiteiten, staat het Secretariaat-generaal in voor de voorbereiding en de uitvoering van het algemeen beleid van het departement, alsook voor het toezicht op deze uitvoering of het verzamelen van de nodige beheersinformatie hiertoe.
Uit te oefenen functie.
De te benoemen adviseur-generaal zal de rechtstreekse adjunct van de secretaris-generaal zijn, in het bijzonder voor alles wat de algemene diensten betreft. In deze hoedanigheid zal hij de dagelijkse leiding nemen over een eenheid, die hoofdzakelijk samengesteld is uit drie afdelingen met de volgende bevoegdheden t.o.v. het geheel van het departement : 1. het beheer van de « human resources »;2. de begroting, boekhouding en de interne audit;3. de informatica (in het bijzonder het beheer van het departementaal informaticanetwerk). Naar de buitenwereld toe zal deze adviseur-generaal, met de hulp van zijn medewerkers, een natuurlijke gesprekspartner zijn voor allen die optreden in deze materies en meer algemeen, voor alles wat de algemene diensten betreft, zowel in het departement als t.o.v. de onderscheiden betrokken diensten en instellingen, zoals de interne en externe administratieve en begrotingscontroleorganen.
De ervaring op het vlak van het administratief en budgettair beheer vormt dus een doorslaggevend criterium in de appreciatie van de kandidaturen. Meer algemeen zal de te benoemen adviseur-generaal : 1. beheersbekwaamheden en -aptitudes hebben alsook de nodige menselijke kwaliteiten om goede contacten te kunnen onderhouden zowel met zijn medewerkers en ondergeschikten als met alle gesprekspartners van het Secretariaat-generaal in een context van nauwe coördinatie en medewerking, in het bijzonder aptitudes hebben om de bovenvermelde afdelingen van het Secretariaat-generaal te organiseren, te motiveren, te leiden en te vertegenwoordigen;2. zekere aptitudes hebben om zich duidelijk uit te drukken en op een actieve wijze te luisteren, communicatievaardigheid hebben alsook zin voor onderhandeling, zodat hij het Secretariaat-generaal op een hoog niveau kan vertegenwoordigen en zijn standpunt verdedigen;3. een goede kennis hebben van de wettelijke en reglementaire bepalingen die het administratieve en begrotingsbeheer van de ministeries regelen;4. een goede algemene kennis bezitten van de overheidsinstellingen. Voorwaarden tot benoeming.
Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel en het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen in deze betrekking van adviseur-generaal benoemd worden : 1. de vastbenoemde rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van de overheidsdiensten waarop het voormelde koninklijk besluit van 16 juli 1998 van toepassing is, die titularis zijn van een graad van rang 15;3. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Ambtenarenzaken die titularis zijn van een graad van rang 13 en die, op de dag van de benoeming, tenminste één jaar graadanciënniteit tellen en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1. Artikel 20septies van het voormelde koninklijk besluit van 7 augustus 1939 bepaalt evenwel dat de ambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van voornoemd artikel 20sexies.
Kandidatuur.
De belangstellende ambtenaren worden uitgenodigd hun kandidatuur bij aangetekend schrijven te sturen naar de Secretaris-generaal van het Ministerie van Ambtenarenzaken, Residence Palace (blok C, 1e verdieping), Wetstraat 155, 1040 Brussel, dit binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag na de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Voor de berekening van deze termijn worden zaterdag en zondag niet beschouwd als een werkdag.
De kandidaatstelling moet de naam, de voornamen en de graad van de kandida(a)t(e) evenals het bestuur waaronder hij/zij ressorteert vermelden. De kandida(a)t(e) zet tevens de aanspraken uiteen die hij/zij wenst te laten gelden om te solliciteren naar deze betrekking van adviseur-generaal. Tenslotte moeten de kandidaten die niet tot het Ministerie van Ambtenarenzaken behoren, een attest verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden met vermelding van de datum van benoeming in die graad.
Er zal een ontvangstmelding worden gestuurd.