Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 18 november 1998

Algemene Diensten Vacante betrekking van adviseur-generaal Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst Infrastructuur (bij het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur(...) Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de e(...)

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
1998014308
pub.
18/11/1998
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR


Algemene Diensten Vacante betrekking van adviseur-generaal (rang 15) Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst Infrastructuur (bij het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.

Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28quater van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste een jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. De kandidaten dienen houder te zijn van een diploma van burgerlijk ingenieur.

Functiebeschrijving : De adviseur-generaal van de Dienst Infrastructuur heeft, onder het gezag van de directeur-generaal van het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, de leiding van het personeel en van de activiteiten van zijn dienst.

Als gevolg van de regionalisering van het voormalige Ministerie van Openbare Werken, ontstond in 1993 de behoefte om een federale directie op te richten die gelast werd met de uitvoering van infrastructuurwerken die het voorwerp uitmaken van een financiering door de Federale Staat.

Inderdaad, als gevolg van het afsluiten van het Samenwerkingsakkoord op 15 september 1993 tussen de Federale Staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, heeft de Federale Staat zich geëngageerd om jaarlijks voor een 2 miljard Belgische frank aan infrastructuurwerken in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te investeren en dit om Brussel de rol van de hoofdstad van het land en van Europa te helpen vervullen. Deze initiatieven zijn hoofdzakelijk infrastructuurwerken van allerlei aard en als belangrijkste kunnen de volgende vermeld worden : bouw Belliard-Schuman-Kortenbergtunnel, inrichting wegen rond het Noord- en Zuidstation, inrichting Koninklijke reisweg tussen het paleis van Laken en het Poelaertplein, renovatie Koning Boudewijnstadion, renovatie verschillende tunnels en bruggen, restauratie Atomium, spoorwegverbinding Watermaal-Leopold-Josafat, enz.

De Directie Infrastructuur is gelast met de voorbereiding (onderhandelingen) van het jaarlijkse budgettair programma en de uitvoering (studie + uitvoering werken) ervan.

Profiel van de kandidaat : De kandidaat dient te beschikken over de nodige ervaring en een grondige kennis met betrekking tot de reglementering van de overheidsopdrachten.

De werking van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (bevoegdheden van de ministeriële kabinetten, administraties, uitvoeringsdiensten, gemeenten, vervoermaatschappijen, enz.) moet hij grondig kennen.

Hij dient de budgetcontrole goed te beheersen.

Hij moet beschikken over een voldoende technische kennis van de burgerlijke bouwkunde en de daarbij horende speciale technieken.

Daar een belangrijk deel van de taak van de adviseur-generaal bestaat uit onderhandelen, moet hij vlot contacten - openbare en privé- kunnen leggen en dit zowel op internationaal, nationaal, regionaal als lokaal vlak.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer P. Damoiseau - adviseur-generaal - Dienst Personeel - Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijk feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn aanspraken.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Cel Mobiliteit en Tussenpersonen in het Goederenvervoer (bij het Bestuur van het Vervoer te Land) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.

Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28quater van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste een jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Functiebeschrijving : De betrokken adviseur-generaal is het hoofd van de Cel Mobiliteit en Tussenpersonen in het Goederenvervoer.

De reden van bestaan van deze cel ligt in de noodzaak om het vervoersbeleid te land op nationaal en internationaal vlak te coördineren.

Voornoemde cel moet bijdragen tot het doorvoeren van een vervoersbeleid dat één van de belangrijkste uitdagingen van onze moderne maatschappij vormt.

Zij houdt zich bezig met de valorisatie van de intrinsieke troeven van de verschillende vervoerswijzen, de promotie van de complementariteit tussen deze vervoerswijzen, het nastreven van een betere leefbaarheid van de verschillende verkeerssystemen en het terugdringen van de externe weerslag van de vervoersactiviteit. Hierbij wordt in de eerste plaats gedacht aan het terugschroeven van de onveiligheid en de vervuiling in het verkeer.

Deze cel moet eveneens het beheer verzekeren van de sector van de organisatoren (tussenpersonen) van het vervoer, die in wezen op multimodaal vlak ageren.

Profiel van de kandidaat De betrekking vereist derhalve een uitstekende kennis van alle vervoerssectoren.

Er wordt ook vereist dat de kandidaat kan inspelen op de zeer talrijke interacties tussen de transportwereld en zijn externe aspecten (leefmilieu, ruimtelijke ordening, fiscaliteit...), die bij het voeren van een vervoersbeleid een steeds belangrijkere plaats innemen.

Naast deze socio-economische vaardigheden, vereist deze betrekking eveneens een zeer uitgebreide juridische en reglementaire kennis, aangezien de actie van deze cel niet alleen op nationaal maar ook op internationaal vlak zich in een steeds wijzigend kader afspeelt.

Op nationaal vlak moet de kandidaat de werking van de Belgische instellingen kennen, aangezien het merendeel van de betrokken materies zowel onder federale als onder gewestelijke bevoegdheid ressorteert.

Hij moet op federaal vlak ook de departementale en interdepartementale werkingsmechanismen beheersen.

Op internationaal vlak moet de kandidaat zich kunnen inwerken in de activiteiten van alle internationale instellingen waaraan het departement zijn medewerking verleent (Benelux, Europese Unie, Economische Commissie voor het Europa van Genève, ECMT, OESO).

De betrekking vereist dat de kandidaat de reglementering met betrekking tot de tussenpersonen in het goederenvervoer beheerst en ze ook kan toepassen.

De kandidaat moet bekwaam zijn om deel te nemen aan onderhandelingen en besprekingen op alle niveaus (internationaal, nationaal, interdepartementaal en departementaal), waarbij zeer vaak de professionele gesprekspartners van alle vervoerssectoren betrokken zijn.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer P. Damoiseau - adviseur-generaal - Dienst Personeel - Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn aanspraken.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst Informatisering (bij de Algemene Diensten) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.

Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28quater van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste een jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Functiebeschrijving : De adviseur-generaal van de Dienst Informatisering leidt deze dienst, die als doelstelling heeft erover te waken dat de informatisering van het departement onder de beste omstandigheden wordt verwezenlijkt.

Daartoe moet hij advies geven over alle aangelegenheden met betrekking tot informatica, de uitwerking van de verschillende projecten coördineren en de goede werking waarborgen van de geïnstalleerde systemen.

Profiel van de kandidaat : Voor het uitoefenen van deze functie is een gedegen informatiseringservaring, een gedegen kennis van de moderne informatica-technologieën, inzicht in de technologische evoluties en de verschillende visies terzake en inzicht in de markt en het werkveld van de informatica vereist.

Van de kandidaat wordt verwacht dat hij richting en leiding kan geven aan het informaticapersoneel, het personeel kan motiveren, de teamwerking en teamspirit kan bevorderen en kan onderhandelen en samenwerken met anderen.

Hij moet kunnen initiatieven nemen, oorspronkelijk denken en zowel klantgericht als resultaatgericht zijn.

Tevens moet hij beschikken over een goed analytisch en synthetisch denkvermogen.

Ook moet hij organisatorische kwaliteiten hebben en de informatiseringsactiviteiten kunnen coördineren.

Hij moet technische en administratieve dossiers of rapporten kunnen voorbereiden, begeleiden en presenteren en technische gesprekken of vergaderingen kunnen voorzitten en degelijk begeleiden.

Hij moet besluitvaardig zijn en zich vlot schriftelijk kunnen uitdrukken.

Bovendien moet hij in staat zijn de eigen werkzaamheden te begroten.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer P. Damoiseau - adviseur-generaal - Dienst Personeel - Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn aanspraken.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst Scheepvaartbeleid (bij het Bestuur van de Maritieme Zaken en van de Scheepvaart) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.

Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28quater van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste een jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Functiebeschrijving : De adviseur-generaal van de Dienst Scheepvaartbeleid heeft, onder het gezag van de directeur-generaal, de leiding van het personeel en de activiteiten van zijn dienst.

De Dienst Scheepvaartbeleid is onder meer belast met de uitwerking van de wetgeving en reglementering en alle administratieve taken die betrekking hebben op de exploitatie van de schepen zoals de registratie, brevetten en vaarbewijzen alsmede met de aansprakelijkheidsreglementering.

Hij is ook verantwoordelijk voor de scheepvaart- en politiereglementering en het beheer van de dossiers van de Onderzoeksraad voor de Zeevaart en van de scheepskredieten die onder staatswaarborg werden toegestaan.

Tevens is de Dienst belast met de uitvoering van de internationale verdragen op het vlak van de zeevaart en van de bilaterale scheepvaartakkoorden, alsmede met de sociale aangelegenheden en de betrekkingen met de internationale instellingen (EU, OESO, UNCTAD, ILO en CSG).

Profiel van de kandidaat : Gezien de kandidaat de leiding zal hebben over drie directies die zeer verschillende opdrachten hebben, dient hij te beschikken over goede organisatorische kwaliteiten ten einde die directies maximaal te laten renderen.

Vermits intens zal moeten worden samengewerkt met de Dienst Scheepvaartveiligheid die de technische kant van dezelfde dossiers behandelt, moet de kandidaat constructief zijn ingesteld en vertrouwd zijn met de organisatie van het Bestuur, met inbegrip van de buitendiensten.

Hij moet inzicht hebben in de werking van de nationale (inclusief gewestelijke) en internationale instellingen die bevoegd zijn op het vlak van de zeevaart en de binnenvaart. De contacten die met deze instellingen worden onderhouden moeten leiden tot een veiligere en milieuvriendelijkere scheepvaart en een optimale vrijwaring van de Belgische belangen.

Hij moet vlot contacten kunnen leggen met andere bevoegde overheidsinstellingen, met de sociale partners uit de sector en met de onderwijsinstellingen voor scheepvaartonderwijs.

Hij moet, bij voorkeur, een maritieme achtergrond hebben en een goede algemene kennis van de nationale en internationale regelgeving met betrekking tot de scheepvaart (zee- en binnenvaart) bezitten.

Gezien hij veelvuldige internationale contacten zal onderhouden is de kennis van vreemde talen een pluspunt.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer P. Damoiseau - adviseur-generaal - Dienst Personeel - Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn aanspraken.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst Scheepvaartveiligheid (bij het Bestuur van de Maritieme Zaken en van de Scheepvaart) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.

Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28quater van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste een jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Functiebeschrijving : De adviseur-generaal van de Dienst Scheepvaartveiligheid heeft, onder het gezag van de directeur-generaal, de leiding van het personeel en de activiteiten van zijn dienst.

De Dienst Scheepvaartveiligheid is belast met de technische reglementering van de zeeschepen, in het bijzonder met betrekking tot de veiligheid op zee, de preventie van verontreiniging, het vervoer over zee van gevaarlijke goederen en de meting van zeeschepen. In de meeste gevallen gebeurt die activiteit in uitvoering van de internationale regelgeving uitgaande van de EU of de IMO. De Dienst heeft eveneens de reglementaire en toezichthoudende bevoegdheid op het vlak van het scheepvaart- en politiereglement voor de binnenwateren, zowel voor de beroeps- als voor de pleziervaart.

Voor de binnenschepen legt hij normen en technische voorschriften vast betreffende signalisatie, veiligheid, preventie van verontreiniging en vervoer van gevaarlijke goederen. Hij organiseert de meting en inspectie van de binnenschepen. In die functie worden contacten met de internationale instellingen (EU, ECE, CEMT, C.R.C.) onderhouden.

In verband met de pleziervaart reikt de Dienst vlaggenbrieven, stuurbrevetten en immatriculatieplaten uit.

De Dienst Scheepvaartveiligheid heeft eveneens bijkantoren in Antwerpen en aan de Kust waar de Zeevaartinspectie controles van de technische kenmerken en de zeewaardigheid van de schepen verricht.

In samenwerking met veertien andere Europese landen wordt een gecoördineerde actie gevoerd om door verscherpte controles het fenomeen van de zogenaamde substandaardschepen te bestrijden in het kader van het Memorandum van Parijs over de havenstaat-controle (port state control).

Anderzijds verrichten de Waterschoutsambten en de Zeevaartpolitie in de verschillende havens controles om na te gaan of alle formaliteiten vervuld zijn met name dat het schip en de bemanning beschikken over de nodige brevetten of vergunningen en of de samenstelling van de bemanning, zowel inzake aantal als inzake kwalificaties, aan de veiligheidsnormen voldoet. Verder heeft de zeevaartpolitie een meer operationele taak, namelijk het toezicht op de naleving van de scheepvaartreglementen.

Profiel van de kandidaat : Gezien de kandidaat de leiding zal hebben over twee directies in het hoofdbestuur en vier directies in de buitendiensten, dient hij te beschikken over goede organisatorische kwaliteiten ten einde die directies maximaal te laten renderen.

Vermits intens zal moeten worden samengewerkt met de Dienst Scheepvaartbeleid die onder meer de juridische en economische kanten van dezelfde dossiers behandelt, moet de kandidaat constructief zijn ingesteld.

Hij moet inzicht hebben in de werking van de nationale (inclusief gewestelijke) en internationale instellingen die bevoegd zijn op het vlak van de zeevaart en de binnenvaart. De contacten die met deze instellingen worden onderhouden, moeten leiden tot een veiligere en milieuvriendelijkere scheepvaart en een optimale vrijwaring van de Belgische belangen.

Hij moet vlot contacten kunnen leggen met de bedrijfswereld, onder meer voor het bepalen van het Belgische standpunt bij nieuwe voorstellen inzake regelgeving op internationaal vlak en de uitwerking van de nationale reglementering op het vlak van de scheepvaartveiligheid.

Hij moet, bij voorkeur, vertrouwd zijn met de scheepsbouwkunde en de scheepsstabiliteit en een goede kennis hebben van de reglementering inzake scheepvaartveiligheid, zowel op nationaal als op internationaal vlak.

Aangezien hij zal instaan voor de herstructurering van de dienst in het kader van de opsplitsing van de algemene politionele bevoegdheden en de economische en technische inspectieopdrachten tussen het bestuur en de nieuwe federale politieoverheden, dient hij een ruime ervaring en kennis te bezitten op het vlak van de reorganisatie van overheidsdiensten en loopbaanhervormingen en moet hij beschikken over een zeer goede onderhandelingsbekwaamheid.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer P. Damoiseau - adviseur-generaal - Dienst Personeel - Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijk feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn aanspraken.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst van het Vliegend Materieel (bij het Bestuur van de Luchtvaart) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.

Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28quater van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste een jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. De kandidaten dienen houder te zijn van een diploma van burgerlijk ingenieur.

Functiebeschrijving : De adviseur-generaal is verantwoordelijk voor de Dienst van het Vliegend Materieel in zijn geheel en coördineert de activiteiten van de Directies Certificatie, Commerciële Luchtvaart en Private Luchtvaart.

De Directie Certificatie onderzoekt of de luchtvaartuigen aan de verschillende van kracht zijnde ICAO-reglementeringen en aan de Europese luchtwaardigheidsreglementen voldoen, levert bedrijfserkenningen af aan de maatschappijen die vliegtuigonderdelen ontwerpen en dient alle wijzigingen aangebracht aan Belgisch ingeschreven luchtvaartuigen goed te keuren.

De Directie Commerciële Luchtvaart levert de luchtwaardigheidsbewijzen af voor de luchtvaartuigen en levert bedrijfserkenningen af aan de technische diensten voor het onderhoud van luchtvaartuigen (JAR-145) en voor de bouw van luchtvaartonderdelen.

De directie Private Luchtvaart staat in voor de veiligheid van alle niet-commerciële luchtvaartuigen en ballonnen.

Profiel van de kandidaat : Aangezien bij de Dienst van het Vliegend Materieel een 50-tal personeelsleden tewerkgesteld worden zal de adviseur-generaal een uitstekend manager moeten zijn. Hij moet over leidinggevende capaciteiten beschikken, de samenwerking tussen de directies en de personeelsleden onderling aanmoedigen en hen motiveren.

Hij zal een uitstekend onderhandelaar moeten zijn om met de luchtvaartindustrie tot haalbare oplossingen te komen, hetgeen steeds een waarborg voor de luchtwaardigheid van de vliegtuigen moet inhouden.

Gezien de diversiteit en de complexiteit van de zuiver technische problemen behandeld door deze afdeling, dient deze leidinggevende ambtenaar over een uitgebreide algemene technische luchtvaartkennis te beschikken en op de hoogte te zijn van de verschillende van toepassing zijnde luchtwaardigheidscodes en de andere ICAO- en JAR-reglementeringen. Tevens dient hij het luchtvaartgebeuren te kennen teneinde prioriteiten te kunnen stellen en een luchtvaartpolitiek op technisch vlak te kunnen definiëren.

De snelle evolutie in de technologie van de luchtvaart eist van de adviseur-generaal een zeer dynamisch burgelijk ingenieur te zijn die openstaat voor permanente vorming op hoogstaand technisch vlak.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer P. Damoiseau - adviseur-generaal - Dienst Personeel - Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijk feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn aanspraken.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst Financiën (bij de Algemene Diensten) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.

Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28quater van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste een jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Functiebeschrijving : De Dienst Financiën is belast met het opstellen van de begroting van ontvangsten en uitgaven van het departement en het aanpassen, het nakijken van de overeenstemming van de voorstellen betreffende de overheidsopdrachten met de wetgeving hierover en de regelmatigheid van de dossiers waaraan een uitgave verbonden is, het nazien van de betalingen ten laste van de begroting uitgevoerd per ordonnantie of langs de rekening van een rekenplichtige, het opvolgen van de comptabiliteit van de ontvangsten en het raad geven aan de verschillende beheersdiensten van het departement op al de hoger vermelde vlakken.

Profiel van de kandidaat : De verantwoordelijke van de Dienst Financiën moet derhalve over een uitgebreide kennis beschikken van het budgettair recht, de wetten en besluiten over de overheidsopdrachten, de reglementering over de Rijkscomptabiliteit, de verschillende beschikkingen betreffende de administratieve en budgettaire controle, niet enkel om een juiste toepassing te controleren, maar ook om zelf de voorschriften in de praktijk om te zetten. Een goede kennis van de financieringswet van de gemeenschappen en de gewesten is ook noodzakelijk.

Het hoofd van de Dienst Financiën is ook verantwoordelijk voor het opvolgen van de invoering van de euro op het gebied van de begroting en de comptabiliteit binnen het departement.

De dienst is bovendien tussenpersoon tussen het departement en verschillende andere ministeries, organismen en instellingen, tegenover dewelke wettelijke en reglementaire verplichtingen bestaan om welbepaalde inlichtingen te geven.

De chef van de dienst moet een perfecte kennis van de verscheidene schakels van de dienst en van hun onderling verband bezitten om de taken te kunnen plannen en verdelen, en zo de beste werking op een constante wijze te garanderen.

Bovendien moet het hoofd van de Dienst Financiën enerzijds een manager zijn met menselijke kwaliteiten die hem in staat stellen het werk en het personeel in harmonie te beheren, maar anderzijds moet hij ook geschikt zijn om met zijn personeel en in een ploeg te werken.

Gezien de aard van het werk (veelvuldige, zeer korte uitvoeringstermijnen, alsmede groot werkvolume gedurende bepaalde periodes), moet hij dynamisch zijn, over een groot vermogen tot soepelheid en aanpassing beschikken, alsmede een sterk lichamelijk weerstandsvermogen en een geschiktheid voor aanhoudende drukte bezitten. Een sterke zelfbeheersing is ook nodig.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer P. Damoiseau - adviseur-generaal - Dienst Personeel - Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn aanspraken.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Interne Auditcel (bij het Algemeen Secretariaat) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.

Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28quater van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste een jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Functiebeschrijving : Interne audit is een onafhankelijke waarderingsfunctie, in staf bij de secretaris-generaal, om alle activiteiten in het departement te onderzoeken en te evalueren. De dienst verstrekt analyses, evaluaties, aanbevelingen, advies en informatie aan het management en staat de besturen bij om de effectiviteit en de efficiëntie te verhogen zodat de kwaliteit van de dienstverlening verbetert.

Tot de hoofdtaken van de adviseur-generaal behoren de uitbouw van de interne auditcel (onder meer structuur, methodologie, auditcharter), de uitbouw van beheersinstrumenten met het oog op interne controle en de algemene coördinatie en planning van de verschillende projecten.

Hij geeft leiding aan de medewerkers van de interne auditcel en aan de personeelsleden die omwille van hun expertise tijdelijk aan een project meewerken en werkt mee aan de uit te voeren projecten.

Hij moet erop toezien dat de auditkennis kan ontwikkeld worden, zorgt voor het verstrekken van adviezen en aanbevelingen op verzoek van de leidende ambtenaren van het departement en verzorgt de communicatie met secretaris-generaal, directeurs-generaal en de verschillende besturen.

Profiel van de kandidaat : Kennis en ervaring zijn vereist omtrent de werking van de overheidsdiensten, de diverse activiteiten-domeinen van het departement Verkeer en Infrastructuur en omtrent management en audit.

Van de kandidaat wordt verwacht dat hij beschikt over een goed vermogen tot leiding geven en teammanagement, beoordelings- en organisatievermogen, objectiviteit en analyse- en synthesevermogen.

Tevens zijn goede contactuele eigenschappen vereist, een degelijk mondeling en schriftelijk communicatievermogen en luisterbereidheid gekoppeld aan het vermogen pertinente vragen te stellen.

De kandidaat dient ook te beschikken over voldoende kritische zin om bestaande werkwijzen, procedures en structuren in vraag te stellen, diplomatie en discretie, flexibiliteit en positieve ingesteldheid ten opzichte van veranderingen.

Verder worden een studie- en onderzoeksingesteldheid, zelfstandigheid, zin voor initiatief en zin voor kwaliteit verwacht.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer P. Damoiseau - adviseur-generaal - Dienst Personeel - Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn aanspraken.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

^