Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 14 oktober 1998

Openstaande betrekkingen van directeur-generaal. - Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat de betrekking van directeur-generaal op de personeelsformatie van het Federaal Ministeri(...) Functiebeschrijving : De directeur-generaal van de Administratie van de arbeidshygiëne en -genee(...)

bron
ministerie van tewerkstelling en arbeid
numac
1998012871
pub.
14/10/1998
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN TEWERKSTELLING EN ARBEID


Openstaande betrekkingen van directeur-generaal. - Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat de betrekking van directeur-generaal (rang 16) op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid - Hoofdbestuur (Administratie van de arbeidshygiëne en -geneeskunde) te begeven is. Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Functiebeschrijving : De directeur-generaal van de Administratie van de arbeidshygiëne en -geneeskunde is verantwoordelijk voor de goede werking en de efficiëntie van deze administratie, waarvan de hoofdtaken bestaan in : 1. het volgen van de ontwikkelingen op het gebied van arbeidsomstandigheden en wetenschappelijk onderzoek inzake welzijn op het werk, zodat aan de minister een objectief beeld wordt gegeven dat als basis kan dienen voor de besluitvorming.Deze taak wordt waargenomen door de Algemene directie, de Medische arbeidsinspectie en het Laboratorium voor industriële toxicologie; 2. het uitwerken en voorbereiden van de beleidsmaatregelen inzake welzijn op het werk (risicoanalyse, preventie van beroepsziekten en beroepsgebonden aandoeningen, bepaling van de risicosectoren en -groepen) en te dien einde het zorgen voor de coördinatie van de inspectie- en controleacties, alsook die welke gericht zijn op het bevorderen en verspreiden van normen.Voor deze taak wordt gezorgd door de Algemene directie; 3. het uitwerken en opstellen van de reglementering inzake welzijn op het werk (bescherming van de werknemers tegen chemische, fysische en biologische agentia, psychosociale aspecten van de arbeid, organisatie van de arbeidstijd, moederschaps- en jongeren-bescherming, preventie- en beschermingsdiensten op het werk, gezondheidstoezicht van de werknemers), en het ontwikkelen van een documentatiesysteem met technische en juridische informatie.Deze taken worden vervuld door de Algemene directie; 4. het uitwerken en bepalen van de erkenningscriteria voor asbestverwijderaars, analyselaboratoria, instellingen die werkzaam zijn op het vlak van arbeidsgezondheid en -veiligheid, en hulpverleners, en het zorgen voor de controle hiervan door middel van audits.Deze taken worden uitgevoerd door de Directie instellingenbeheer; 5. het bepalen en beheren van het beleid inzake kwaliteitszorg in de analyselaboratoria voor chemische en fysische agentia op het werk. Deze controles worden door het Laboratorium voor industriële toxicologie verricht tijdens audits; 6. het toezien op de toepassing door de werkgevers van de regelgeving inzake welzijn op het werk en het zorgen voor de evaluatie van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de normen in de ondernemingen en openbare inrichtingen.Deze rol wordt vervuld door de Medische arbeidsinspectie en de Algemene directie.

Het leiden van deze administratie vergt : 1. beheerderskwaliteiten en de bekwaamheid om personeel met zeer verscheiden bevoegdheden te motiveren;2. een uitgebreide kennis van een zeer ruime waaier aan materies op het gebied van arbeidsgeneeskunde, ergonomie, industriële toxicologie (gevaarlijke stoffen), gezondheidsrisicoanalyse op het werk en metingenbeleid voor chemische, fysische en biologische agentia op het werk;3. een grondige kennis van de inspectie- en controlemethoden inzake welzijn op het werk in de ondernemingen en openbare inrichtingen;4. bekwaamheid om mee te werken aan en toe te zien op de uitwerking van de ontwerpen van wet- en reglementteksten betreffende maatregelen ter bescherming van het welzijn van de werknemers;5. bekwaamheid om het sociaal overleg te bevorderen via het voorzitterschap of ondervoorzitterschap van paritaire organen zoals de Hoge raad voor preventie en bescherming op het werk, de Overlegcommissie van de arbeidsgeneeskundige diensten, de Opvolgingscommissie van de interne en externe diensten voor preventie en bescherming op het werk en de erkenningscommissies van de werkgevers; 6. bekwaamheid om deel te nemen aan talrijke internationale en Europese vergaderingen inzake gezondheid en veiligheid op het werk (Raadgevend comité inzake veiligheid en gezondheid van de Europese Unie, Europees Agentschap voor Veiligheid en Gezondheid te Bilbao, I.A.B., O.E.S.O., ...) en er de Administratie te vertegenwoordigen; 7. bekwaamheid om op intern vlak goede relaties te creëren en te onderhouden met de sociale partners (Nationale Arbeidsraad) en de federale instellingen die een rol spelen op het gebied van werknemersveiligheid en -gezondheid (Fonds voor Beroepsziekten, federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele zaken, Commissie gevaarlijke producten, Hoge Raad voor Volksgezondheid, Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle, en de wetenschappelijke en beroepsorganisaties van preventieadviseurs). Overeenkomstig de voorwaarden vereist door artikel 20quinquies, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 juni 1998, staat deze betrekking open 1° voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 16;2° voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15 en die ten minste één jaar graadanciënniteit tellen. Bovendien bepaalt artikel 20septies van hetzelfde koninklijk besluit dat de rijksambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 17, 16 of 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van artikel 20quinquies.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de secretaris-generaal van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid, Belliardstraat 51, 1040 Brussel, binnen een termijn van tien dagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

De sollicitatiebrief vermeldt de datum, de naam, de voornamen, de graad van de gegadigde, het bestuur waaronder hij ressorteert, alsmede zijn bekwaamheden inzake beheer van de overheidsdiensten.

Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat de betrekking van directeur-generaal (rang 16) op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid - Hoofdbestuur, Administratie van de arbeidsbetrekkingen en -reglementering (Inspectie van de sociale wetten) te begeven is. Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Functiebeschrijving : De directeur-generaal toegevoegd aan de inspectie van de sociale wetten is verantwoordelijk voor de goede werking en de efficiëntie van deze administratie, waarvan de opdrachten zijn : 1. de gebruikers (werknemers, werkgevers en beroepsverenigingen) inlichtingen verstrekken en raad geven met betrekking tot de verschillende sociale reglementeringen en collectieve overeenkomsten die tot haar bevoegdheid behoren.Haar opdracht wordt gezamenlijk en in nauwe samenwerking met ondermeer de Dienst Arbeidsreglementering en de Dienst van de collectieve arbeidsbetrekkingen uitgevoerd; 2. toezien op de naleving in de ondernemingen van de arbeidsreglementering en de collectieve arbeidsovereenkomsten. In zijn taak van hoog leidinggevend niveau bij de inspectie van de sociale wetten (bepaling van de beleidslijnen en de doelstellingen, en de opvolging van hun uitvoering, het aanwenden van menselijke en materiële middelen in het kader van de budgettaire doelstellingen die met het kabinet worden afgesproken), zal de directeur-generaal worden bijgestaan door een inspecteur-generaal en 5 sociaal inspecteurs-directeurs.

Deze dienst is een gedecentraliseerde dienst die bestaat uit een hoofdbestuur (kader: 19 personen) en uit 24 districten (kader : 39 inspecteurs van niveau 1, 250 controleurs van niveau 2+ en 101 administratieve beambten).

De directeur-generaal zal, in samenwerking met de secretaris-generaal, toezien op het versturen aan de minister van de opgevraagde verslagen, de antwoorden op parlementaire vragen, de evaluatie van het controlebeleid dat werd gevoerd om de politieke overheid feed-back te garanderen rond de toepassing van de verschillende wettelijke of reglementaire maatregelen die werden genomen. Hij zal instaan voor het opstellen en verspreiden van het jaarlijks activiteitenverslag van de dienst en van de andere verslagen met betrekking tot dezelfde dienst die bestemd zijn voor de internationale instanties.

Om deze dienst te leiden, zijn vereist : 1. een diepgaande kennis van de materies die tot zijn bevoegdheidsdomein behoren (zowel naar de letter als in de geest) en van de inspectietechnieken;2. een goede kennis van de instellingen op Belgisch en Europees niveau waarbinnen de inspectie van de sociale wetten kadert;3. managementvaardigheden (organisatie, bepaling van de doelstellingen, evaluatie van de resultaten, bekwaamheid om een toekomstgericht beleid uit te werken) en het vermogen om de eenheid van werking van de gedecentraliseerde diensten te kunnen vrijwaren;4. de geschiktheid om een uitgebreid en wijd verspreid personeelsbestand te kunnen motiveren, en dit over heel het land;5. voldoende autoriteit om, bij de wettelijke opdrachten waarmee hij wordt belast, het onafhankelijk optreden van de diensten te garanderen;6. de vaardigheid om goede relaties en een doeltreffende samenwerking met de verantwoordelijken van de andere administraties en met de vertegenwoordigers van de beroepsverenigingen van werkgevers en werknemers te creëren en in stand te houden. Overeenkomstig de voorwaarden vereist door artikel 20quinquies, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 juni 1998, staat deze betrekking open : 1° voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 16;2° voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15 en die ten minste één jaar graadanciënniteit tellen. Bovendien bepaalt artikel 20septies van hetzelfde koninklijk besluit dat de rijksambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 17, 16 of 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van artikel 20quinquies.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de secretaris-generaal van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid, Belliardstraat 51, 1040 Brussel, binnen een termijn van tien dagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

De sollicitatiebrief vermeldt de datum, de naam, de voornamen, de graad van de gegadigde, het bestuur waaronder hij ressorteert, alsmede zijn bekwaamheden inzake beheer van de overheidsdiensten.

Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat de betrekking van directeur-generaal (rang 16) op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid - Hoofdbestuur Administratie van de arbeidsbetrekkingen en -reglementering (individuele arbeidsbetrekkingen) te begeven is. Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Functiebeschrijving : Het directoraat-generaal van de (individuele) arbeidsbetrekkingen is enerzijds bevoegd voor de individuele arbeidsvoorwaarden en anderzijds voor de instelling van de inspraakorganen en hun werking evenals voor hun opdrachten (met uitzondering van de comités voor preventie en bescherming op het werk).

De individuele arbeidsvoorwaarden omvatten enerzijds de wetgeving betreffende de arbeidsovereenkomsten (met inbegrip van de contractuele facetten van deeltijdse arbeid en loopbaanonderbreking en de toepassing van bepaalde interprofessionele collectieve arbeidsovereenkomsten zoals die met betrekking tot het collectief ontslag, de deeltijdse arbeid, de aanvullingen bij het gewaarborgd loon in geval van ziekte of ongeval, de transfers van ondernemingen, de invoering van nieuwe arbeidsregelingen, het verlof om dwingende redenen, het ouderschapsverlof en de nachtarbeid) en anderzijds de juridische reglementering van arbeid (inzonderheid werk- en rusttijd, nachtarbeid, arbeid op zon- en feestdagen, bescherming van het moederschap, arbeidsreglementen, uitzendarbeid, terbeschikkingstelling van werknemers aan gebruikers, sluiting van ondernemingen).

De bevoegdheid inzake de inspraakorganen omvat de oprichting, de werking en de opdrachten van de ondernemingsraden en de Europese ondernemingsraden (met uitzondering van economische en financiële informatie), de oprichting van comités voor preventie en bescherming op het werk, de sociale balans en de problematiek van de inspraak van werknemers in de bedrijfsorganen. Daar komt om de vier jaar nog de organisatie van sociale verkiezingen bij.

Voor deze materies is het directoraat-generaal belast met : - het voorbereiden, uitwerken en toezien op de toepassing van wettelijke en reglementaire teksten; - het vestigen van een administratieve rechtspraak over de interpretatie van deze materies; - het verstrekken van adviezen over de toepassing en de interpretatie van de teksten die tot zijn bevoegdheidsdomein behoren; deze adviezen kunnen worden verstrekt aan de Minister, aan de andere administraties van het departement of aan andere openbare diensten, evenals aan het publiek of aan externe instellingen; - het deelnemen aan de werkzaamheden van bepaalde nationale organen, zoals de paritaire comités, de Nationale Arbeidsraad of het Fonds tot vergoeding van de in geval van sluiting van ondernemingen ontslagen werknemers; - het deelnemen aan de werkzaamheden van internationale organen, zoals de Europese Gemeenschappen, de Internationale Arbeidsorganisatie of de Raad van Europa, zowel door het opstellen van verslagen als door de aanwezigheid in de commissies.

In het kader van de sociale verkiezingen is het directoraat-generaal bovendien belast met: - het bijhouden van de dossiers van de ondernemingen die sociale verkiezingen moeten organiseren; - het opstellen van de officiële statistieken met de resultaten van de sociale verkiezingen die door het departement worden gepubliceerd.

De directeur-generaal heeft als opdracht : - het bepalen van het te volgen beleid inzake de materies die tot het bevoegdheidsdomein van zijn directoraat-generaal behoren, zulks in het kader van beslissingen van de politieke overheid en onder het gezag van de secretaris-generaal; - het toezien op de goede organisatie en de goede werking van de diensten; - het zorgen voor de gepaste logistieke ondersteuning van zijn diensten; - het begeleiden van de personeelsleden bij het beheer van de hen toevertrouwde dossiers; hij bepaalt de krachtlijnen van de te behandelen dossiers en helpt de personeelsleden bij hun opdracht.

De directeur-generaal dient te beschikken over : - een diepgaande kennis van de materies die tot het bevoegdheidsdomein van zijn directoraat-generaal behoren; - een goede algemene kennis van de sociale betrekkingen, van de institutionele context en van de wettelijke en reglementaire procedures op Belgisch en internationaal niveau; - de ervaring van het leiden van een dienst met juristen-specialisten; - de ervaring inzake beheer van een administratie; - de bekwaamheid om goede relaties te onderhouden met de verantwoordelijken van de andere administraties.

Overeenkomstig de voorwaarden vereist door artikel 20quinquies, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 juni 1998, staat deze betrekking open : 1° voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 16;2° voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15 en die ten minste één jaar graadanciënniteit tellen. Bovendien bepaalt artikel 20septies van hetzelfde koninklijk besluit dat de rijksambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 17, 16 of 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van artikel 20quinquies.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de secretaris-generaal van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid, Belliardstraat 51, 1040 Brussel, binnen een termijn van tien dagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

De sollicitatiebrief vermeldt de datum, de naam, de voornamen, de graad van de gegadigde, het bestuur waaronder hij ressorteert, alsmede zijn bekwaamheden inzake beheer van de overheidsdiensten.

^