gepubliceerd op 10 maart 1998
Vacante betrekking van administrateur-generaal bij het Federaal Aankoopbureau Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat een betrekking van administrateur-generaal opgenomen in h(...) Opdrachten van het betrokken bestuur Deze betrekking stemt overeen met de functie van hoofd van (...)
MINISTERIE VAN AMBTENARENZAKEN
Vacante betrekking van administrateur-generaal bij het Federaal Aankoopbureau Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren-generaal ter kennis gebracht dat een betrekking van administrateur-generaal (rang 16) opgenomen in het personeelskader van het Ministerie van Ambtenarenzaken (koninklijk besluit van 6 juli 1997, Belgisch Staatsblad van 2 september 1997; zie ook het ministerieel besluit van 29 december 1997, Belgisch Staatsblad van 20 februari 1998), toegankelijk zowel voor vrouwen als voor mannen, te begeven is door verhoging in graad.
Opdrachten van het betrokken bestuur Deze betrekking stemt overeen met de functie van hoofd van bestuur van het Federaal Aankoopbureau (F.A.B.) - vroeger bekend onder de benaming "Centraal Bureau voor Benodigdheden". De opdrachten van deze dienst zijn beschreven in een koninklijk besluit van 23 februari 1977 Belgisch Staatsblad van 18 maart 1977; zie ook ministerieel besluit van 30 maart 1978, Belgisch Staatsblad van 20 april 1978). Het gaat in wezen om de volgende twee opdrachten : - de aankoop van uitrustingen en materieel voor de federale ministeriële departementen en andere overheidsdiensten (de F.A.B. "klanten"), aan de beste kwaliteit/prijs verhouding en met inachtneming van de wetgeving betreffende de overheidsopdrachten; - het ter inzage leggen en de verkoop van dossiers (bestekken en andere documenten, plannen, modellen en stalen) van door de voormelde ministeriële departementen en overheidsdiensten af te sluiten contracten.
Wat betreft de eerste van deze opdrachten heeft het F.A.B. in 1997 een omzetcijfer gerealiseerd van 3,2 miljard frank op basis van 21 409 bestelbons die hen werden toegestuurd door 3 638 "klanten" diensten en ingevolge waarvan 485 contracten werden afgesloten met 205 leveranciers. Wat betreft de tweede van deze opdrachten verkoopt het Federaal Aankoopbureau ongeveer 30 000 opdrachten dossiers per jaar en telt jaarlijks ongeveer 25 000 raadplegingen van dergelijke dossiers.
Uit te oefenen functies In de allereerste plaats zal de te benoemen administrateur-generaal, in de hoedanigheid van diensthoofd, de hoge leiding over het F.A.B. moeten opnemen, zowel in diens functionele als in diens institutionele activiteiten. Met de steun van het Secretariaat-generaal van het Ministerie van Ambtenarenzaken, zal hij tevens en in eerste lijn de verderzetting en voltooiing van de noodzakelijke en diepgaande modernisering van dit bestuur, die thans aan de gang is, moeten leiden. Hij zal bijgevolg : 1. blijk moeten geven van een grote creativiteit en zin voor initiatief, van communicatievaardigheid (zowel intern tegenover het personeel als extern tegenover de "klanten" en leveranciers), van zin voor "public relations" en zelfs "marketing", maar ook van het voorkomen en beheren van conflicten (o.m. geschillen in het kader van de afgesloten opdrachten), alsook de capaciteit een contactennet te scheppen met het oog op de mobilisering van een maximale informatie en medewerking ten voordele van het F.A.B. en diens "klanten"; 2. beheersbekwaamheden en -aptitudes hebben, onder meer de nodige menselijke kwaliteiten om zijn personeel te organiseren, te motiveren, te leiden en te vertegenwoordigen zodat voorafbepaalde objectieven bereikt worden in het kader van een rationele beheersbenadering;3. een goede kennis en praktische ervaring hebben op het vlak van de gunning van overheidsopdrachten, in het bijzonder wat betreft de leveringen, en een reële belangstelling voor de technische aspecten van deze opdrachten van leveringen, zowel op het niveau van de opstelling van de bestekken, van de kwalitatieve selectie van de leveranciers of analyse van de ingediende offerten, als op dat van de controle van de administratieve en technische conformiteit van deze offerten;4. een goede algemene kennis bezitten van de overheidsinstellingen en van de regels en procedures op het vlak van het administratief beheer en van de Rijkscomptabiliteit en boekhouding. Voorwaarden tot benoeming Overeenkomstig de geldende statutaire bepalingen kunnen in deze betrekking van administrateur-generaal benoemd worden de rijksambtenaren alsook de ambtenaren van openbare instellingen waarop het koninklijk besluit van 3 november 1993 houdende uitvoeringsmaatregelen betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten van toepassing is, die titularis zijn van een graad van rang 15 en die, op het ogenblik van de benoeming, tenminste één jaar graadanciënniteit tellen.
Kandidatuur De belangstellende ambtenaren-generaal worden uitgenodigd hun kandidatuur bij aangetekend schrijven te sturen naar de Secretaris-generaal van het Ministerie van Ambtenarenzaken, Residence Palace (blok C, 1ste verdieping), Wetstraat 155, 1040 Brussel, dit binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag die volgt op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Voor de berekening van deze termijn wordt zaterdag niet als een werkdag beschouwd.
De kandidatuurbrief moet de naam, de voornamen en de graad van de kandida(a)t(e) alsook het bestuur waaronder hij/zij ressorteert vermelden. De kandida(a)t(e) zet tevens de aanspraken uiteen die hij/zij wenst te laten gelden op het vlak van het beheer van overheidsdiensten in het algemeen en meer in het bijzonder met het oog op het dingen naar deze betrekking van administrateur-generaal.
Er zal ontvangstmelding gestuurd worden naar de kandidaten.