gepubliceerd op 16 december 1997
Rechterlijke Orde Bekendmaking van de openstaande plaatsen : - secretariaat van het college van procureurs-generaal : - directeur : 1; - adjunct-adviseurs : 2. Overeenkomstig artikel 143, § 8, tweede lid, van het Gerechtelijk - samenwerken met de leden van het openbaar ministerie bij de hoven van beroep die het college bijs(...)
MINISTERIE VAN JUSTITIE
Rechterlijke Orde Bekendmaking van de openstaande plaatsen : - secretariaat van het college van procureurs-generaal : - directeur : 1; - adjunct-adviseurs : 2.
Overeenkomstig artikel 143, § 8, tweede lid, van het Gerechtelijk Wetboek en het koninklijk besluit van 27 november 1997 tot oprichting van het secretariaat bij het college van procureurs-generaal, wordt het secretariaat van het college van procureurs-generaal, onder het gezag van de voorzitter van het college, geleid door een directeur.
Deze directeur ondersteunt het college in de uitoefening van zijn wettelijke bevoegdheden en zal daartoe onder meer : - samenwerken met de leden van het openbaar ministerie bij de hoven van beroep die het college bijstaan voor de uitvoering van zijn opdrachten; - de redactie verzekeren van het jaarlijks verslag voorzien in artikel 143bis, § 7, van het Gerechtelijk Wetboek; - deelnemen aan de vergaderingen van het college; - instaan voor het bijhouden van de agenda en het maken van de verslagen van de vergaderingen van het college en de verspreiding ervan.
Bovendien informeert de directeur, in het kader van zijn opdrachten, de voorzitter van het college van procureurs-generaal over alle elementen die van belang zijn voor het strafrechtelijk beleid van het college en doet hij de voorzitter alle voorstellen die hij nuttig acht.
De directeur wordt bijgestaan door twee adjunct-adviseurs.
Om benoemd te kunnen worden tot directeur, moet de kandidaat : - Belg zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - minstens 35 jaar oud zijn; - houder zijn van het diploma van doctor of licentiaat in de rechten, uitgereikt door een universiteit van de Europese Unie; - een grondige kennis van het Nederlands en het Frans bezitten; - gedurende minstens vijf jaar gerechtelijke, juridische, academische of administratieve functies in België hebben uitgeoefend die betrekking hebben op de strijd tegen de criminaliteit; - bekwaam zijn om een team te leiden; - ervaring hebben in het houden van vergaderingen.
Om benoemd te kunnen worden tot adjunct-adviseur moet de kandidaat : - Belg zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - minstens 30 jaar oud zijn; - houder zijn van het diploma van doctor of licentiaat in de rechten, uitgereikt door een universiteit van de Europese Unie.
Een selectiecommissie opgericht door de Minister van Justitie en geplaatst onder het voorzitterschap van de Vaste Wervingssecretaris en van de Secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie, zal belast worden met het uitbrengen van een advies over de verschillende kandidaturen.
De kandidaturen moeten bij een ter post aangetekend schrijven worden gericht aan de Minister van Justitie, Bestuur Rechterlijke Orde, Dienst Personeelszaken, 3/P/R.O., Waterloolaan 115, 1000 Brussel, binnen een termijn van één maand na de bekendmaking van de vacature in het Belgisch Staatsblad.