Etaamb.openjustice.be
Samenstelling
gepubliceerd op 05 april 2019

Samenstelling van een personeelsreserve van attachés De Senaat organiseert eerlang een vergelijkend examen voor de samenstelling van een personeelsreserve van attachés. De Senaat vormt samen met de Kamer van volksvertegenwoordigers he(...) De Senaat telt 60 senatoren : 50 senatoren worden aangewezen door de parlementen van de Gemeenschap(...)

bron
belgische senaat
numac
2019030339
pub.
05/04/2019
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BELGISCHE SENAAT


Samenstelling van een personeelsreserve van attachés (m/v/x) De Senaat organiseert eerlang een vergelijkend examen voor de samenstelling van een personeelsreserve van attachés.

De Senaat vormt samen met de Kamer van volksvertegenwoordigers het Belgische federale parlement.

De Senaat telt 60 senatoren : 50 senatoren worden aangewezen door de parlementen van de Gemeenschappen en de Gewesten, de overige 10 worden gecoöpteerd.

De Senaat oefent grondwetgevende en wetgevende bevoegdheden uit, stelt informatieverslagen op, brengt advies uit over belangenconflicten tussen de diverse parlementaire assemblees van het land, speelt een rol op internationaal vlak, zorgt voor de subsidiariteitstoets en neemt deel aan een aantal benoemingen in hoge rechtscolleges.

De Senaat hecht veel belang aan diversiteit en wil daarom een werkomgeving zijn waar eenieder zich volop kan ontwikkelen en zijn of haar talenten en vaardigheden maximaal kan valoriseren, ongeacht leeftijd, geslacht, etnische origine, handicap, geloofsovertuiging, politieke mening of culturele identiteit.

Mede in die context kan de praktische organisatie van het examen binnen redelijke grenzen worden aangepast voor de kandidaten die officieel erkend zijn als persoon met een beperking en het schriftelijk bewijs daarvan bij de inschrijving voor het examen voorleggen. Die kandidaten worden voorts, als ze slagen voor het examen, desgewenst opgenomen in een specifieke personeelsreserve; als er zich een vacature voordoet, heeft die reserve voorrang op de algemene personeelsreserve (zie punt IV hierna).

I. Functiebeschrijving De functie van attaché in de Senaat is een functie van universitair niveau (vergelijkbaar met het niveau A bij de federale overheidsdiensten).

Het is een administratieve polyvalente functie die voorkomt in het organisatieschema van bijna alle Senaatsdiensten. De titularis (m/v/x) kan diverse taken uitoefenen, naar gelang van de dienst waaraan hij wordt toegewezen. Naast routinematige en administratieve taken, gaat het vooral om taken van conceptuele aard met een zekere graad van complexiteit, die om een inhoudsgerichte aanpak vragen.

Het betreft de volgende diensten : -Wetgevende dienst (administratieve en juridische ondersteuning van de plenaire vergaderingen, rapportering en organisatie van commissievergaderingen, opvolging van de Europese reglementering, subsidiariteit, begeleiding van internationale delegaties,...); - Juridische zaken en Documentatie (juridische nota's en algemene juridische studies, archieven,...); - Financiën, Personeel en HRM; - Protocol, Onthaal en Communicatie (onthaal van diverse delegaties en bezoekers, publiekswerking, persberichten, website,...); - Algemene zaken (gebouwen, technische uitrusting en patrimonium).

Naast de kennis die de titularis heeft verworven tijdens zijn studies, bezit hij tevens een brede algemene vorming. Hij is communicatievaardig, resultaatgericht en heeft zin voor initiatief en kwaliteit. Voorts kan hij zowel zelfstandig werken als zich vlot inschakelen in een op teamwerk ingestelde omgeving. Ten slotte is een grondige kennis onontbeerlijk (zowel schriftelijk als gesproken) van het Nederlands en het Frans.

II. Toelatingsvoorwaarden Kandidaten moeten op 6 mei 2019 houder zijn van een diploma van universitair of daarmee gelijkgesteld onderwijs (doctor, ingenieur, licentiaat of master).

In het buitenland behaalde diploma's of studiegetuigschriften dienen als gelijkwaardig te zijn verklaard door de daartoe bevoegde instanties, nl. door de NARIC(1)-centra (National Academic Recognition and Information Centres) die door de drie Gemeenschappen worden beheerd.

Laatstejaarsstudenten die afstuderen in de loop van het academiejaar 2018-2019 worden eveneens tot het examen toegelaten indien zij het bewijs leveren dat ze regelmatig voor het laatste jaar zijn ingeschreven; indien zij slagen voor het wervingsexamen zullen zij slechts in de personeelsreserve kunnen worden opgenomen nadat ze een kopie van hun diploma aan het examensecretariaat zullen hebben bezorgd; dat diploma moet uiterlijk op 30 september 2019 zijn behaald.

III. Examenprogramma Ieder examengedeelte geldt als een schifting.

Bij de eindrangschikking in de reserve wordt rekening gehouden met de resultaten van het derde examengedeelte.

Voorafgaand gedeelte : vragenlijst algemene kennis (eventueel) Meerkeuzevragenlijst ter beoordeling van de algemene kennis van de kandidaten. De vragen worden afwisselend in het Nederlands en in het Frans gesteld.

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten. Indien er meer dan 150 geslaagde kandidaten zijn, worden alleen de 150 best gerangschikten toegelaten tot het eerste gedeelte.

Zodra het aantal geldig ingeschreven kandidaten bekend is, kan de examencommissie er in voorkomend geval toe besluiten dit voorafgaand gedeelte niet te organiseren.

Eerste gedeelte : generieke screening Algemeen gedeelte dat bestaat uit drie tests op PC : - postbakoefening - situationele beoordelingstest - abstract redeneervermogen Vereist minimum om te slagen : 50 % van de punten voor elke test Kandidaten die bij BOSA-Selor op het niveau A voor die screeningtests zijn geslaagd in een periode van drie jaar voorafgaand aan de uiterste inschrijvingsdatum van het wervingsexamen, worden vrijgesteld van dit eerste gedeelte.

Nadere inlichtingen met betrekking tot die tests zijn beschikbaar op de website van BOSA-Selor(2).

Tweede gedeelte : taaltest Diverse tests, op pc en voor een examenjury, ter beoordeling van de kennis van het Nederlands (voor kandidaten wier vereiste diploma in het Frans is gesteld) en het Frans (voor kandidaten wier vereiste diploma in het Nederlands is gesteld).

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten voor elke test.

Kandidaten worden vrijgesteld van dit tweede gedeelte indien zij op de uiterste inschrijvingsdatum beschikken over een taalattest, afgeleverd door BOSA-Selor overeenkomstig één van de volgende artikelen : - artikel 7, niveau 1/A - artikel 7, niveau 2+/B - artikel 9, § 2, voldoende kennis - artikel 12 - artikel 13 Het attest moet worden bezorgd bij de inschrijving.

Derde gedeelte : assessment Het derde gedeelte bestaat uit twee tests : - een casestudy, die voor een jury mondeling wordt toegelicht; - competentiegericht interview volgens de STAR-methode.

Vereist minimum om te slagen : 50 % van de punten voor elke test.

IV. Indiensttreding Op de datum van hun indiensttreding moeten de geslaagde kandidaten - burger zijn van de Europese Unie; - van goed zedelijk gedrag zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten.

Indien er zich vacatures voordoen, worden de kandidaten in de volgorde van hun rangschikking in de reserve opgeroepen voor indiensttreding; zij worden op proef benoemd voor de duur van een jaar (stage). Alle technische en gedragscompetenties die vereist zijn voor de functie worden tijdens die periode beoordeeld en, indien nodig, bijgewerkt in het raam van de opvolging tijdens de stage. Kandidaten die de stage met goed gevolg volbrengen, komen na afloop van dat jaar in aanmerking voor een benoeming in vast verband.

Indien de behoeften van de dienst het vereisen, kunnen de geslaagde kandidaten eventueel ook met een arbeidsovereenkomst in dienst worden genomen.

V. Prestaties en bezoldiging Het betreft een voltijdse functie. De parlementaire werkzaamheden verlopen niet altijd volgens een vaste, vooraf bepaalde uurregeling - dat kan zich vertalen in onregelmatige werktijden voor het personeel van de diensten van de Senaat.

De brutobeginwedde varieert van € 4.184,00 tot € 5.621,00 per maand (huidige index), naar gelang van de beroepservaring van de belanghebbende.

De loopbaan van attaché voorziet in regelmatige rangverhogingen (verhogingen in de vlakke loopbaan).

VI. Inschrijving Het inschrijvingsformulier - vindt u op de website www.senaat.be - rubriek vacatures; - kunt u per post aanvragen bij de Senaat, Examensecretariaat - examen attaché, Paleis der Natie, Natieplein 1, 1009 Brussel.

Het ingevulde inschrijvingsformulier stuurt u vervolgens, samen met een kopie van uw diploma (eventueel ook verklaring van gelijkwaardigheid) - hetzij per post naar Senaat - Examensecretariaat, Paleis der Natie, Natieplein 1, 1009 Brussel, ten laatste op 6 mei 2019 (poststempel geldt als bewijs); - hetzij per e-mail naar examen2019@senate.be, eveneens uiterlijk op 6 mei 2019.

Het examensecretariaat zal de goede ontvangst van de kandidatuur elektronisch bevestigen.

In voorkomend geval dienen alle eveneens vereiste attesten (inschrijving laatstejaarsstudenten - vrijstelling voor examengedeeltes - officiële erkenning als persoon met een beperking) bij het inschrijvingsformulier te worden gevoegd. _______ Nota's (1) www.enic-naric.net/belgium.aspx www.enseignement.be/index.php?page=24808&navi=2087 www.naricvlaanderen.be www.ostbelgienbildung.be/desktopdefault.aspx/tabid-2289/4467_read-32048/ (2) www.selor.be

^