Etaamb.openjustice.be
Samenstelling
gepubliceerd op 30 juni 2005

Samenstelling van een personeelsreserve van tweetalige assistenten-boekhouders (m/v) De Quaestuur van de Senaat organiseert eerlang een vergelijkend examen voor de samenstelling van een personeelsreserve van assistenten(...) I. Functieprofiel De functie van assistent wordt bij de Senaat organiek-hiërarchisch ingeschaald(...)

bron
wetgevende kamers senaat
numac
2005018075
pub.
30/06/2005
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

WETGEVENDE KAMERS SENAAT


Samenstelling van een personeelsreserve van tweetalige assistenten-boekhouders (niveau gegradueerde) (m/v) De Quaestuur van de Senaat organiseert eerlang een vergelijkend examen voor de samenstelling van een personeelsreserve van assistenten-boekhouders.

I. Functieprofiel De functie van assistent wordt bij de Senaat organiek-hiërarchisch ingeschaald op het niveau dat overeenstemt met het niveau B (2+) bij het Rijk.

De assistent-boekhouder wordt belast met alle courante boekhoudkundige operaties. Daarnaast wordt hij betrokken bij het weddenbeheer, waarvoor een goede kennis van de sociale en fiscale wetgeving vereist is.

De betrokkene kan vlot overweg met diverse informaticatoepassingen (naast Excel en Word betreft het ook specifieke boekhoudsoftware en software voor personeelsbeheer). Hij is communicatievaardig, resultaatgericht en heeft zin voor initiatief; daarnaast heeft hij een brede algemene vorming. Voorts kan hij zich vlot inschakelen in een op teamwerk ingestelde omgeving. Ten slotte is een goede kennis van het Frans en het Nederlands onontbeerlijk, zowel schriftelijk als gesproken.

II. Toelatingsvoorwaarden Kandidaten moeten op 20 juli 2005 houder zijn van een van volgende diploma's : - diploma van gegradueerde in het bedrijfsbeheer, optie accountancy-fiscaliteit (basisopleiding van één cyclus in het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde, opleiding bedrijfsbeheer); - diploma van het economisch hoger onderwijs van het korte type en met volledig leerplan, afdeling boekhouden of accountancy; - diploma « boekhouden » of « boekhouden-fiscaliteit » behaald in het economisch hoger onderwijs van het korte type en voor sociale promotie, dat toegang geeft tot niveau B bij het Rijk; - diploma van handelsingenieur of van licentiaat in de economische wetenschappen, toegepaste economische wetenschappen of handelswetenschappen, worden eveneens aanvaard : in het buitenland behaalde diploma's of studiegetuigschriften die, krachtens internationale overeenkomsten of verdragen of in toepassing van de wet of het decreet, als gelijkwaardig worden verklaard met de voornoemde diploma's, alsmede de diploma's die, overeenkomstig de bepalingen van de Europese richtlijnen betreffende een algemeen erkenningssysteem van diploma's, door de examencommissie erkend worden, na voorafgaand advies van de bevoegde onderwijsoverheden.

Laatstejaarsstudenten die afstuderen tijdens het schooljaar 2004-2005 worden eveneens toegelaten tot het examen, indien zij het bewijs leveren dat zij als regelmatige student zijn ingeschreven in het laatste jaar; indien zij slagen voor het vergelijkend examen, kunnen zij in de personeelsreserve worden opgenomen op voorwaarde dat zij een afschrift van hun diploma aan het examensecretariaat bezorgen (dat diploma moet uiterlijk behaald worden op 30 september 2005).

III. Examenprogramma Eerste gedeelte - Schriftelijke test, in het Nederlands en in het Frans, over de volgende materies : handelsboekhouden, sociale wetgeving en fiscaal recht. De vragen worden afwisselend in het Nederlands en in het Frans gesteld; de kandidaten dienen te antwoorden in de taal waarin de vraag wordt gesteld; - Schriftelijke test ter beoordeling van de kennis van het Nederlands; - Schriftelijke test ter beoordeling van de kennis van het Frans.

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten in het totaal, en 50 % van de punten voor elk van de drie onderdelen.

Tweede gedeelte Gesprek in het Nederlands en in het Frans met de examencommissie over onderwerpen van algemene aard. Tijdens het gesprek zullen de volgende elementen worden getoetst : mondelinge kennis van het Nederlands en het Frans, vakkennis (handelsboekhouden, sociale wetgeving en fiscaal recht), persoonlijkheid en maturiteit, motivatie, algemene geschiktheid voor het uitoefenen van een betrekking bij de Senaat.

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten.

Ieder examengedeelte geldt als een schifting; de geslaagde kandidaten worden in de reserve gerangschikt op basis van het gemiddelde van de resultaten die zij voor het eerste en het tweede examengedeelte hebben behaald.

IV. Lichamelijke geschiktheid Ieder die als assistent in dienst wordt genomen, dient door de bevoegde diensten medisch geschikt te worden bevonden voor die specifieke functie.

V. Indiensttreding Op de datum van hun indiensttreding moeten de geslaagde kandidaten : - burger zijn van de Europese Unie; - van goed zedelijk gedrag zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten.

Indien er zich vacatures voordoen, worden de kandidaten in de volgorde van hun rangschikking in de reserve opgeroepen voor een stage van één maand in de betrokken dienst; zo hun prestaties tijdens de stage bevrediging schenken, worden zij op proef benoemd voor de duur van één jaar, waarna zij in aanmerking kunnen komen voor een benoeming in vast verband. Indien de behoeften van de dienst het vereisen, kunnen de geslaagde kandidaten eventueel ook met een arbeidsovereenkomst in dienst worden genomen.

VII. Prestaties en bezoldiging Het betreft een voltijdse functie, waarbij het einde van de dagprestaties wordt bepaald volgens de vereisten van de dienst.

De brutobeginwedde varieert van 2.981,63 euro tot 3.930,01 euro per maand (huidige index), naar gelang van de leeftijd van de belanghebbende op het ogenblik van de indiensttreding.

De vlakke loopbaan van assistent-boekhouder voorziet in rangverhogingen na 8 en 15 jaar.

VII. Inschrijving De kandidaten kunnen uiterlijk op 20 juli 2005 per brief een inschrijvingsformulier aanvragen bij de Quaestuur van de Senaat, Examensecretariaat, Paleis der Natie, 1009 Brussel.

Gelieve de referte « boekhouder » te vermelden.

Het inschrijvingsformulier zal per post aan de kandidaten worden toegezonden; de kandidaten dienen dat inschrijvingsformulier ingevuld terug te sturen, samen met een afschrift van hun diploma.

^