Etaamb.openjustice.be
Protocol
gepubliceerd op 25 februari 2022

Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130 en 135 van de grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en financiering van de gezondheidsenquête 2023 Gelet op de artikels 128, 130 en 135 van de Grondwet; Gelet o Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 5, § 1(...)

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2022030447
pub.
25/02/2022
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU


Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130 en 135 van de grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en financiering van de gezondheidsenquête 2023 Gelet op de artikels 128, 130 en 135 van de Grondwet;

Gelet op Europese Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG, artikel 12, § 4;

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, artikel 5, § 1, I, 1° en 2°, gewijzigd bij de bijzondere wet van 6 januari 2014, en 92bis, § 1, § 5 en § 6;

Gelet op de wet van 31 december 1983Relevante gevonden documenten type wet prom. 31/12/1983 pub. 11/12/2007 numac 2007000934 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot hervorming der instellingen voor de Duitstalige Gemeenschap. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen voor de Duitstalige Gemeenschap, artikel 4, § 2 ;

Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse Instellingen, gewijzigd bij de bijzondere wet van 6 januari 2014, artikel 42, 60, 61 en 63;

Gelet op het Bijzonder decreet van 3 april 2014Relevante gevonden documenten type bijzonder decreet prom. 03/04/2014 pub. 25/06/2014 numac 2014029357 bron ministerie van de franse gemeenschap Bijzonder decreet betreffende de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie wordt overgedragen sluiten betreffende de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie wordt overgedragen, artikel 3, 6° ;

Gelet op de Europese Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) Gelet op de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens Gelet op de wens van de bevoegde instanties inzake gezondheid op het niveau van de Federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten (voortaan `opdrachtgevers' genoemd) de gezondheid van de bevolking te evalueren middels het aanmaken van statistische gegevens gebaseerd op informatie verzameld in het kader van een enquête (voortaan `gezondheidsenquête' genoemd), Overwegende dat de opdrachtgevers overtuigd zijn van het belang een gezondheidsenquête op eenvormige wijze te organiseren voor het ganse land terwijl ook de ruimte moet gegarandeerd worden opdat ten behoeve van elk der opdrachtgevers specifiek door hen gevraagde gezondheidsinformatie verzameld kan worden, Overwegende dat dit protocolakkoord tot stand kwam na gezamenlijk overleg tussen de Federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten, Overwegende dat voorliggend akkoord ertoe strekt de verbintenis aan te gaan om, in uitvoering van de beslissing genomen op de interministeriële conferentie voor de Volksgezondheid van 20 oktober 2021 een periodieke bevraging over de gezondheid van de bevolking te organiseren door middel van interviews, Is er het volgende beslist: 1. ALGEMEEN PROTOCOL 1.1. Algemene bepalingen 1.1.1. In een gezondheidsenquête wordt informatie verzameld over o.a. de gezondheidstoestand, de leefstijl, de zorgbehoeften en zorgvragen, de sociale en economische levensomstandigheden en de consumptie van preventieve en curatieve diensten. 1.1.2. Een gezondheidsenquête wordt georganiseerd met een periodiciteit van 5 jaar. 1.1.3. Een gezondheidsenquête kent een looptijd van 3 kalenderjaren en wordt opgesplitst in 3 fases van elk één jaar: een voorbereidingsfase, een veldwerkfase en een analysefase waaropvolgend een rapport wordt overgemaakt aan de opdrachtgevers. 1.1.3.1. In de voorbereidingsfase wordt de inhoud van de enquête vastgesteld. Hierbij staan beleidsrelevantie en internationale vergelijkbaarheid voorop. 1.1.3.2. De veldwerkfase omvat het bevragen van een representatieve steekproef van de bevolking en dit zowel op gewestelijk als op federaal niveau. 1.1.3.3. De analysefase omvat de aanmaak van gezondheidsindicatoren, de voorstelling ervan in functie van een selectie van socio-demografische en socio-economische achtergrondskenmerken en een beschrijving van trends doorheen de tijd. 1.1.4. De mogelijkheid wordt weerhouden om voor gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden een oververtegenwoordiging in de steekproef te realiseren. De modaliteiten van een dergelijke oververtegenwoordiging vormen het onderwerp van een afzonderlijk protocol tussen de betrokken partijen. 1.1.5. De mogelijkheid wordt weerhouden om voor andere administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgevers een oververtegenwoordiging in de steekproef te realiseren. De modaliteiten van een dergelijke oververtegenwoordiging vormen het onderwerp van een afzonderlijk protocol tussen de betrokken partijen. 1.2. Juridisch kader 1.2.1. De gezondheidsenquête kadert binnen het bevolkingsonderzoek. De samenstelling van de steekproef, het verzamelen van gegevens, de analyse, de rapportage of enig ander gebruik van de onderzoeksresultaten door iedereen die er toegang toe heeft, dienen conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens te verlopen. 1.2.2. Sciensano en de Opdrachtgevers treden op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zoals gedefinieerd volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Deze gezamenlijke verantwoordelijkheid zal worden vastgelegd in een protocol, waarvan de inhoud in overeenstemming zal zijn met artikel 26 van de algemene verordening gegevensbescherming. 1.2.3. Sciensano is verantwoordelijk voor het informeren, conform artikelen 12 tot 14 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van de personen waarvan de persoonsgegevens worden verwerkt. 1.2.4. Sciensano treedt op als contactpunt voor de personen waarvan de persoonsgegevens worden verwerkt. 1.2.5. Wanneer een betrokkene zijn rechten uitoefent ten aanzien van de Opdrachtgevers, brengen zij Sciensano onverwijld op de hoogte van het verzoek van de betrokkene, waarna Sciensano de Opdrachtgevers bijstand verleent zodat deze laatste het gepaste gevolg kan geven aan het verzoek van de betrokkene. 1.2.6. De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken verlenen elkaar bijstand in het kader van de naleving van de toepasselijke wetgeving.

Deze bijstand wordt onmiddellijk na het eerste verzoek verleend. 1.2.7. De gegevens van het Rijksregister met het oog op het samenstellen van een steekproef, zullen gebruikt worden na een machtigingsaanvraag gericht aan de Minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken. 1.2.8. De samenstelling van een gegevensbank omvattende de resultaten van de bevraging, gebeurt in overeenstemming met de beginselen voorgeschreven door de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, met als wettelijke basis de geïnformeerde toestemming van de studiedeelnemer. 1.2.8.1. De tijdens de enquête verzamelde gegevens worden opgeslagen in een gegevensbank die wordt beheerd door Sciensano. 1.2.8.2. De verzamelde gegevens mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan: - het bepalen van de reële noden met betrekking tot volksgezondheid; - om het verband tussen de gezondheidstoestand en diverse factoren vast te stellen; - ter ondersteuning van beleidsbeslissingen inzake volksgezondheid. 1.2.8.3. De in de gegevensbank opgeslagen gegevens worden gepseudonimiseerd bewaard gedurende 10 jaar. 1.2.9. Persoonsgegevens betreffende de gezondheid kunnen meegedeeld worden aan derden (universiteiten, Eurostat, Wereldgezondheidsorganisatie, Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, andere internationale instellingen, ...) voor wetenschappelijke of statistische doeleinden, nadat deze derden een beraadslaging van de Kamer voor Sociale Zekerheid en Gezondheid van het Informatieveiligheidscomité hebben verkregen. 1.2.9.1. In de in (1.2.8.) vermelde geïnformeerde toestemming voor studiedeelnemers dient aangegeven te worden dat enkel geanonimiseerde (geaggregeerde) gegevens eventueel met geïnteresseerde derden kunnen gedeeld worden, maar dat persoonsgegevens betreffende de gezondheid steeds een voorafgaande beraadslaging van de Kamer voor Sociale Zekerheid en Gezondheid van het Informatieveiligheidscomité vereisen. 1.3. Organisatie 1.3.1 De opdrachtgevers vertrouwen de uitvoering van de gezondheidsenquêtetoe aan de Wetenschappelijke Directie Volksgezondheid en Epidemiologie van Sciensano. 1.3.2. Voor de veldwerkfase doet Sciensano beroep op een verwerker. In het kader hiervan wordt tussen Sciensano en de verwerker, in overeenstemming met artikel 28 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, een verwerkersovereenkomst afgesloten. 1.3.2.1. In deze overeenkomst dient de te gebruiken methodologie en de tijdsplanning van het veldwerk nauwkeurig te worden omschreven. In ieder geval moet de toegepaste methodologie een vergelijking van de onderzoeksresultaten met de vorige gezondheidsenquêtes mogelijk maken. 1.3.2.2. In deze overeenkomst, dienen de taken van de verwerker expliciet te worden omschreven. Deze taken hebben uitsluitend betrekking op het verzamelen van gegevens (veldwerk) conform de methodologie ontwikkeld door Sciensano en mits in achtname van de kwaliteitseisen die door Sciensano worden geformuleerd. 1.3.2.3. In deze overeenkomst dient te worden benadrukt dat de verwerker in deze context werkt voor rekening van Sciensano, onder het toezicht en verantwoordelijkheid van Sciensano. De verwerker is verplicht het nodige te doen om de verzamelde gegevens te beschermen tegen enig intern onrechtmatig gebruik ervan. 1.3.2.4. In de overeenkomst dient een lijst van werknemers van de verwerker te worden opgemaakt die toegang hebben tot de verzamelde gegevens in het kader van de gezondheidsenquête. Deze personen werken onder de verantwoordelijkheid van de verwerker. 1.3.2.5. In geen geval kan de verwerker enige vorm van intellectuele eigendomsrechten doen gelden op het gegevensbestand dat in het kader van de gezondheidsenquête wordt samengesteld. 1.3.2.6. Het optreden van de verwerker is onderworpen aan de bepalingen geldend in de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. 1.3.3. Een "Commissie van Opdrachtgevers" verzekert de opvolging (planning en uitvoering) en de evaluatie van de gezondheidsenquête.

Zij bepaalt de inhoud van de bevraging en de methodologische aanpak inzake de gegevensverzameling, geeft, op basis van een advies van de wetenschappelijke adviesraad, de richting aan voor wat de statistische analyse van de gegevens betreft, omschrijft formeel de inhoud van het eindrapport en de evaluatie. 1.3.3.1. De opdrachtgevers vaardigen elk twee personen - een vertegenwoordiger van het kabinet en een vertegenwoordiger van de administratie - af in de Commissie van Opdrachtgevers. 1.3.3.2. De Commissie van Opdrachtgevers wordt voorgezeten door de administratieve vertegenwoordiger van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Hij roept de Commissie van Opdrachtgevers samen en stelt de agenda van de vergadering vast.

Hij neemt ondermeer het secretariaat ervan waar en staat in voor de verslagen van de vergaderingen. 1.3.3.3. Een Nederlandstalige en een Franstalige vertegenwoordiger van Sciensano neemt, zonder beslissingsbevoegdheid deel aan de vergaderingen van de Commissie van Opdrachtgevers. 1.3.3.4. De Commissie van Opdrachtgevers kan slechts rechtsgeldig beraadslagen indien de meerderheid van haar leden aanwezig is. 1.3.3.5. De leden van de Commissie van Opdrachtgevers stellen, in geval ze niet op een vergadering aanwezig kunnen zijn, het secretariaat hiervan in kennis en wijzen ze een plaatsvervanger aan. 1.3.3.6 Indien de voorzitter afwezig of verhinderd is, wijst hij het lid van de Commissie aan dat hem zal vervangen. 1.3.3.7. Alle besluiten van de Commissie worden genomen op basis van het beginsel van eenparigheid van stemmen. In geval van onenigheid is de stem van de voorzitter doorslaggevend. 1.3.3.8. De Commissie van Opdrachtgevers geeft haar akkoord voor een oververtegenwoordiging van gemeenten, steden en provincies in de steekproef. 1.3.3.9. De Commissie van Opdrachtgevers geeft haar akkoord voor een oververtegenwoordiging aangevraagd door andere administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgevers. 1.3.3.10. De Commissie van Opdrachtgevers bepaalt de wijze, de vorm en de kalender waarop de resultaten van de enquête gerapporteerd zullen worden en staat eventueel afwijkingen hieromtrent toe. 1.3.3.11. De Commissie van Opdrachtgevers keurt het eindrapport en het financiële verslag van de Gezondheidsenquête goed. 1.3.3.12. De Commissie van Opdrachtgevers stelt een Wetenschappelijke Adviesraad samen die tijdens de voorbereidende werkzaamheden van het onderzoek bijeen moet komen. 1.3.4. De Wetenschappelijke Adviesraad bestaat uit experten afkomstig van de universiteiten en van andere, voor de enquête relevante, instellingen aangevuld met een afvaardiging van de Opdrachtgevers. 1.3.4.1. Elk van de Opdrachtgevers duidt twee experts aan die zullen deelnemen aan de werkzaamheden van de Wetenschappelijke Adviesraad 1.3.4.2. De Wetenschappelijke Adviesraad heeft als opdracht de enquête wetenschappelijk te begeleiden, d.i. advies verlenen over de methodologische aanpak, de steekproeftrekking, de gebruikte vragenlijsten, de te berekenen indicatoren, de statistische analyse en de rapportage. 1.3.4.3. De Wetenschappelijke Adviesraad duidt een van haar leden als Voorzitter aan. Deze voorzitter mag niet behoren tot de Commissie van Opdrachtgevers, Sciensano of de onderaannemer. Hij roept de Wetenschappelijke Adviesraad samen, stelt de agenda van de vergadering vast en neemt verslag. Sciensano neemt het secretariaat van de Wetenschappelijke Adviesraad waar. 1.3.4.4. Van elke vergadering van de Wetenschappelijke Adviesraad wordt een verslag gemaakt en overgemaakt aan alle leden van de Commissie van Opdrachtgevers. Dit verslag wordt ter bespreking geagendeerd op de eerstvolgende vergadering van de Commissie van Opdrachtgevers. 1.4. Rapportage 1.4.1. De publicatie van de resultaten door Sciensano, zal ten laatste zes maanden na het beëindigen van het veldwerk beginnen. 1.4.2. De onderzoeksresultaten omvatten minstens een overzicht van de gebruikte methodologie, een karakterisering van de steekproef, een eerste analyse van de resultaten, besluiten of aanbevelingen met betrekking tot het gezondheidsbeleid en een geheel van tabellen met de berekende resultaten. Daarnaast wordt tegelijk een interactieve website ter beschikking gesteld aan de hand waarvan geïnteresseerden zelf tabellen kunnen aanmaken. 1.4.3. Voor gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en andere administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgevers, die een oververtegenwoordiging gevraagd hebben, omvat de rapportage enkel een geheel van tabellen met de voor hen berekende resultaten. 1.4.4. De resultaten van de enquête mogen niet gepubliceerd worden vooraleer Sciensano deze heeft gepresenteerd (in navolging van de wijze en het ritme aangenomen door de Commissie van Opdrachtgevers).

Elke afwijking van dit principe dient een voorafgaand akkoord te krijgen van de Commissie van Opdrachtgevers. 1.4.5. Vijf werkdagen voor publicatie door Sciensano van de onderzoeksresultaten, dienen deze onder embargo, overgemaakt te worden aan elk van de Opdrachtgevers. 1.4.6. Na publicatie van de resultaten door het Sciensano staat elke opdrachtgever vrij om de resultaten die hij wil te verspreiden. 1.5. Gebruik van variabelen en indicatoren met inbegrip van persoonsgegevens 1.5.1 Variabelen en indicatoren die verzameld werden in het kader van de gezondheidsenquête worden voor gebruik ter beschikking gesteld van de opdrachtgevers met inbegrip van hun administraties onder de vorm van een gegevensbestand en dit ten laatste zes maand na de publicatie van de laatste resultaten door Sciensano. In de tussentijd, zal Sciensano aan de opdrachtgevers de resultaten leveren die zij nodig hebben om te reageren op verzoeken. 1.5.2. Alle aanvragen door derden (waaronder gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden, andere administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgevers en universitaire onderzoeksgroepen of groepen verbonden aan een universiteit en internationale gezondheidsorganisaties) voor het gebruik van variabelen en indicatoren worden geëvalueerd door Sciensano, dat een overzicht bijhoudt van alle ontvangen aanvragen. Dit register zal op verzoek aan opdrachtgevers ter beschikking worden gesteld, samen met eventuele redenen voor weigering. 1.5.2.1. Indien de aanvraag aanvaard kan worden, in het bijzonder indien voldaan is aan de voorwaarden beschreven in (1.2.9) indien het persoonsgegevens betreft, sluit Sciensano in naam van zichzelf en de Commissie van Opdrachtgevers een overeenkomst betreffende de gegevensdeling af met de aanvrager. 1.6. Evaluatie 1.6.1. Bij het beëindigen van een cyclus wordt de gezondheidsenquête geëvalueerd. De modaliteiten van deze evaluatie worden door de Commissie van Opdrachtgevers bepaald; ze omvat een evaluatie van de gebruikte procedure aangaande de gegevensverzameling, de kwaliteit van de gegevens, de thematische volledigheid, en de verspreiding van de onderzoeksresultaten. 2. SPECIFIEK PROTOCOL 2.1 Dit onderdeel van het protocol betreft specifiek de organisatie van een gezondheidsenquête 2023. Het wordt afgesloten voor een periode van 3 jaar, die ingaat op 1 januari 2022 en eindigt op 31 december 2024. 2.2. In de organisatie van de gezondheidsenquête 2024 wordt de volgende kalender gehanteerd: ? in het kalenderjaar 2022 worden de voorbereidende werkzaamheden verricht ? in het kalenderjaar 2023 het veldwerk ? in het kalenderjaar 2024 worden de gegevens geanalyseerd en, volgens het ritme bepaald door de Opdrachtgevers, gerapporteerd. 2.3. In de gezondheidsenquête 2023 zullen in totaal 10.700 individuen effectief bevraagd worden: 4.200 in het Vlaamse Gewest, 3.000 in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en 3.500 in het Waalse Gewest (waaronder 300 in steden en gemeenten behorend tot de Duitstalige Gemeenschap). 2.4. Voor het uitvoeren van de veldwerkfase sluit Sciensano een contract met Statbel. De inhoud van dit contract dient conform te zijn aan de bepalingen opgesomd in artikels 1.3.2.1 t.e.m. 1.3.2.6. van het "Algemeen Protocol". 2.5. Alle opdrachtgevers, met uitzondering van de Duitstalige Gemeenschap, participeren in de financiering van de gezondheidsenquête.

De volgende opdrachtgever heeft ervoor geopteerd zijn bijdrage te spreiden over de jaren 2022, 2023 en 2024: de Vlaamse Gemeenschap.

De volgende opdrachtgevers hebben ervoor geopteerd hun bijdrage forfaitair te spreiden over de jaren 2022, 2023, 2024, 2025 en 2026: de Federale Regering, Waalse Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie 2.6. Voor de financiering van de gezondheidsenquête 2023 werd de volgende verdeelsleutel door de Opdrachtgevers bepaald: ? Federale Regering: . . . . . 51,6% ? Vlaamse Gemeenschap: . . . . . 23,4% ? Waalse Gewest: . . . . . 15,4% ? Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie: . . . . . 5,7% ? Franse Gemeenschapscommissie . . . . . 3,9% 2.7. Voor de financiering van de gezondheidsenquête 2023 wordt het budget bepaald op € 1.989.678. . Bij toepassing van de verdeelsleutel impliceert dit de volgende financiële bijdrage van elk van de opdrachtgevers: ? Federale Regering: . . . . . € 1.026.674 ? Vlaamse Gemeenschap: . . . . . € 465.585 ? Waalse Gewest: . . . . . € 306.410 ? Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie: . . . . . € 77,597 ? Franse Gemeenschapscommissie: . . . . . € 113,412 2.8. Toepassing van de optie voor wat betreft de spreiding van de betaling impliceert dit per kalenderjaar voor elk van de opdrachtgevers: 2022: ? Federale Regering: . . . . . € 205.335 ? Vlaamse Gemeenschap: . . . . . € 155.195 ? Waalse Gewest: . . . . . € 61.282 ? Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie: . . . . . € 15.519 ? Franse Gemeenschapscommissie: . . . . . € 22.682 2023: ? Federale Regering: . . . . . € 205.335 ? Vlaamse Gemeenschap: . . . . . € 155.195 ? Waalse Gewest: . . . . . € 61.282 ? Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie: . . . . . € 15.519 ? Franse Gemeenschapscommissie: . . . . . € 22.682 2024: ? Federale Regering: . . . . . € 205.335 ? Vlaamse Gemeenschap: . . . . . € 155.195 ? Waalse Gewest: . . . . . € 61.282 ? Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie: . . . . . € 15.519 ? Franse Gemeenschapscommissie: . . . . . € 22.682 2025: ? Federale Regering: . . . . . € 205.335 ? Waalse Gewest: . . . . . € 61.282 ? Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie: . . . . . € 15.519 ? Franse Gemeenschapscommissie: . . . . . € 22.682 2026: ? Federale Regering: . . . . . € 205.335 ? Waalse Gewest: . . . . . € 61.282 ? Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie: . . . . . € 15.519 ? Franse Gemeenschapscommissie: . . . . . € 22.682 2.9. De opdrachtgevers, met uitzondering van de Duitstalige Gemeenschap, moeten hun financiële bijdrage leveren om deze enquête te realiseren; indien een van de betrokkenen zijn verplichtingen niet zou nakomen, wordt dit protocolakkoord herzien. 2.10. In het kader van de financiering van de enquête worden bilaterale contracten gesloten tussen Sciensano en elk van de opdrachtgevers. 2.11. De opdrachtgevers zijn het eens over de volgende betalingsmodaliteiten: de verschuldigde bedragen worden gestort op het rekeningnummer 001-1660480-13 van Sciensano en dit overeenkomstig de volgende timing: Voor de Vlaamse Gemeenschap: ? Voor eind april van het jaar 2022, 60% van het voor het jaar verschuldigde bedrag, na voorlegging van factuur; ? Voor eind januari van de jaren 2023 en 2024, 30% van het voor het jaar verschuldigde bedrag, na voorlegging van factuur; ? Voor eind april van de jaren 2023 en 2024, 30% van het voor het jaar verschuldigde bedrag, na voorlegging van factuur; ? Voor eind juli van het jaren 2022, 2023 en 2024, 30% van het voor het jaar verschuldigde bedrag, na voorlegging van factuur; ? Voor eind december van de jaren 2022 en 2023, 10% van het voor het jaar verschuldigde bedrag, na voorlegging van factuur en een verslag over de voortgang van de werkzaamheden; ? Voor eind december van het jaar 2024, het resterende bedrag voor de drie jaren van de enquête na voorlegging van factuur en met een verrechtvaardiging van alle uitgaven verricht in de drie jaar 2022, 2023 en 2024, en een eindrapport.

Voor de Federale Regering, het Waalse Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie: ? Voor eind april van het jaar 2022, 60% van het voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van factuur; ? Voor eind januari van de jaren 2023, 2024, 2025 en 2026, 30% van het voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van factuur. ? Voor eind april van de jaren 2023, 2024, 2025 en 2026 30% van het voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van factuur. ? Voor eind juli van de jaren 2022, 2023, 2024, 2025 en 2026, 30% van het voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van factuur. ? Voor eind december van het jaar 2024 wordt, een gedetailleerd rapport voorgelegd van alle uitgaven verricht in de drie jaar 2022, 2023 en 2024, en een eindrapport. ? Voor eind december van de jaren 2022, 2023, 2024 en 2025, 10% van het voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van een factuur en een verslag over de voortgang van de werkzaamheden.

Voor eind december van de jaren 2026, het resterende saldo van het voor het jaar verschuldigde forfaitaire bedrag, na voorlegging van een eindrapport van de uitgaven van de gezondheidsenquête (zie hierboven) en een factuur. 2.12. Gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgevers die een oververtegenwoordiging in de steekproef zouden vragen, dragen financieel tot het globale budget pro rato van € 125 voor elk bevraagd individu. De helft van dit bedrag wordt gebruikt om de kosten die deze oververtegenwoordiging met zich meebrengt te dekken. De andere helft van dit bedrag wordt, na toepassing van de verdeelsleutel, in mindering gebracht bij de bijdrage voorzien voor elke opdrachtgever. 2.13. In totaal kan de oververtegenwoordiging in de steekproef gevraagd door de gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgevers, maximaal 3.000 individuen omvatten. 2.14. De variabelen en indicatoren van de databank worden kosteloos ter beschikking gesteld: ? Voor alle analyses gedaan op vraag van de opdrachtgevers. ? Aan de gemeentelijke, stedelijke en provinciale overheden en administratieve overheden op federaal-, gewestelijk- of gemeenschapsniveau dan deze die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgevers die een oververtegenwoordiging in de steekproef hebben gefinancierd. ? Aan de publiekrechterlijke internationale gezondheidsorganisaties of statistieks-organisaties.

Aan universitaire onderzoeksgroepen of een groep verbonden aan een universiteit 3. Herziening 3.1. Elk van de ondertekenende partijen kan de herziening van dit protocol aanvragen. 3.2. Elke wijziging aan dit protocol zal gebeuren bij een geschreven aanhangsel, dat onder dezelfde voorwaarden als dit protocol zal worden gesloten. Een mondeling akkoord tussen partijen is niet bindend.

F. VANDENBROUCKE, Vicepremier, Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid C. MORREALE, Vice-Présidente du Gouvernement wallon, Ministre de l'Emploi, de la Formation, de l'Economie Sociale, de l'Action sociale, de la Santé, de l'Egalité des Chances et des Droits des Femmes W. BEKE, Vlaams minister van Welzijn, Gezin, Volksgezondheid en Armoedebestrijding A. ANTONIADIS, Vize-Ministerpräsident, Minister für Gesundheit und sociales, Raumordnung und Wohnungswesen E. VAN DEN BRANDT, Voorzitter van het College van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), belast met Begroting, Welzijn, Gezondheid, Gezin en Stedelijk Beleid A. MARON, Ministre du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale (COCOM), Membre du Collège de la Commission communautaire française (COCOF), chargé de l'Action sociale et de la Santé

^