Etaamb.openjustice.be
Protocol
gepubliceerd op 29 april 2014

Protocolakkoord gesloten tussen de Federale Regering en de overheden bedoeld in de artikelen 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, over het gezondheidsbeleid inzake chronische zieken Gelet op de respectieve bevoegdheden van de federale Staat en Overwegende de initiatieven in het kader van de uitvoering van het nationaal programma `Prioriteit (...)

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2014024110
pub.
29/04/2014
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU


Protocolakkoord gesloten tussen de Federale Regering en de overheden bedoeld in de artikelen 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, over het gezondheidsbeleid inzake chronische zieken Gelet op de respectieve bevoegdheden van de federale Staat en van de overheden bedoeld in de artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, hierna de Gemeenschappen/Gewesten genoemd, wat betreft het gezondheidsbeleid inzake chronisch zieken;

Overwegende de initiatieven in het kader van de uitvoering van het nationaal programma `Prioriteit aan de Chronisch Zieken' dat door de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid werd gelanceerd in 2009;

Overwegende de aanbevelingen die in december 2010 door de Raad van de Europese Unie werden uitgebracht na de Europese conferentie die onder het Belgische voorzitterschap van 2010 werd georganiseerd over het thema van de innovatieve benaderingen van chronische ziekten in de volksgezondheid en de gezondheidszorgstelsels;

Overwegende de aanbevelingen van het KCE in antwoord op de vraag om een `position paper' te ontwikkelen over de toekomstige organisatie van de gezondheidszorg voor chronisch zieken in een geïntegreerd, patiënt-gericht zorgperspectief (KCE Reports 190 - 2012);

Overwegende de actiepistes voorgesteld in de oriëntatienota "Geïntegreerde visie op de zorg voor chronisch zieken in België", die gepresenteerd en besproken werden op de nationale conferentie van 28 november 2013 (www.chroniccare.be);

Overwegende dat de stijgende prevalentie van chronische ziekten een invloed heeft op de gezondheidszorg, en bij uitbreiding op de hele samenleving en dat deze uitdaging noodzaakt om beleid, budgetten en dienstverlening tegemoet te laten komen aan de behoeften van personen met een chronische ziekte;

Overwegende dat een passend antwoord op de uitdagingen als gevolg van de stijgende prevalentie van chronische ziekten en de specifieke noden die eruit volgen, enkel in het kader van een beleid van samenwerking tussen de Federale Staat en de Gemeenschappen en Gewesten kan worden gegeven;

Overwegende de initiatieven in uitvoering, meer bepaald de reflectie die gezamenlijk door de federale overheid en de Gemeenschappen/Gewesten gevoerd wordt inzake de performantie van het gezondheidssysteem in België en de gezondheidsdeterminanten;

Wordt overeengekomen wat volgt : 1. Oriëntatienota "Geïntegreerde visie op de zorg voor chronisch zieken in België" De Federale Overheid en de Gemeenschappen/Gewesten hebben kennis genomen van de oriëntatienota met als titel "Geïntegreerde visie op de zorg voor chronisch zieken in België" die gepresenteerd werd op de nationale conferentie georganiseerd in Brussel op 28 november 2013; Zij keuren de basisprincipes goed en meer bepaald : - het belang van empowerment van de patiënt met een chronische ziekte - de nood aan het omvormen van een acute en reactieve zorg naar een proactieve en geplande zorg door bestaande systemen en praktijken aan te passen en vereenvoudigen - de noodzaak om een zorgsysteem te hebben dat voldoende flexibel is om in te spelen op individuele behoeften en graad van autonomie van de patiënt, zijn specifieke behoeften, zijn sociale en economische situatie, zijn/haar graad van self-empowerment en de beschikbaarheid van mantelzorg - de noodzaak om informatie te digitaliseren en te delen in het kader van het multidisciplinair patiëntendossier, noodzakelijk instrument om samenwerking in en coördinatie van de zorg mogelijk te maken - de zorg voor `equity' om aan alle personen met een chronische ziekte een toegang tot medische en niet-medische zorg te verzekeren op basis van de behoeften van de individuele patiënt.

Deze oriëntatienota wordt weerhouden om als basis te dienen voor een concreet actieplan ten voordele van chronisch zieken. Hiertoe zullen de voorgestelde acties voorgelegd worden aan de adviesorganen van de verschillende beleidsniveaus om aan de nota de nodige wijzigingen aan te brengen zodat een draagvlak gecreëerd wordt bij het grootste deel van de betrokken actoren.

De interkabinettenwerkgroep `chronische ziekten' zal de reacties verzamelen van de actoren van het terrein in verband met de oriëntatienota om op termijn te komen tot een consensusdocument, in samenwerking met de coördinatiecel die hieronder beschreven wordt. 2. Interadministratieve coördinatiecel Om een actieplan ten gunste van de chronisch zieken te voltooien, om de elementen te bepalen die verder ontwikkeld moeten worden alvorens de uitvoering ervan kan starten, om de voortgang ervan op te volgen en voor de identificatie van tekortkomingen en het voorstellen van corrigerende maatregelen, wordt overeengekomen om een interadministratieve coördinatiecel op te richten die het federale niveau en de Gemeenschappen/Gewesten verenigt. De eerste opdracht van deze cel zal zijn om een concreet actieplan te finaliseren, met concrete elementen in termen van nagestreefde doelstellingen, actoren verantwoordelijk voor de realisatie, schatting van de kost, timing van de uitvoering en evaluatiecriteria.

Het plan zal rekening houden met de essentiële elementen die het resultaat zijn van de consultatie van de actoren van het terrein over de oriëntatienota.

Het actieplan zal voorgesteld worden aan de leden van de Interministeriële Conferentie door de interkabinettenwerk-groep 'chronische ziekten' ten laatste in december 2014.

De coördinatiecel wordt eveneens belast met : - de realisatie van een inventaris van bestaande structuren voor zorgcoördinatie - de inventarisatie en de evaluatie van de verschillende ervaringen in het gebied van case-management en patient-empowerment - de ontwikkeling van aanbevelingen voor administratieve vereenvoudiging en een betere transparantie van het aanbod - de opvolging van de behoeften en noden van chronisch zieken (in samenwerking met het Observatorium Chronische Ziekten), de aanpassing hieraan van de evolutie van het programma chronische zorg, inclusief de opvolging en planning op macroniveau van de evolutie en toekomstige nood aan zorgpersoneel (in samenwerking met de Planningscommissie en de Cel Planning Gezondheidsberoepen van de FOD Volksgezondheid). - het mobiliseren van de beschikbare competenties bij externe partners of binnen de partners in het gezondheidssysteem voor het definiëren en implementeren van nieuwe gezondheidszorgprocessen voor chronisch zieken teneinde de administratie te ondersteunen bij het uitrollen van de acties. - het aanbieden van een operationele ondersteuning voor het implementeren van informatietools zoals het multidisciplinair patiëntendossier (dit dient te worden afgestemd met het actieprogramma e-gezondheid) en een ondersteuning bij de veralgemening van acties voor de verbetering van kwaliteit - het opzetten van evaluatiemechanismen om de voortgang van het veranderingsproces te meten en het gehele plan te monitoren en het ondernemen van acties die de creatie bevorderen van een evaluatiecultuur bij alle betrokken actoren De cel zal om zijn opdracht te vervullen, beroep doen op expertise en advies van derden (overheidsinstellingen als het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid, de Hoge Gezondheidsraad, het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg, maar ook non-profit, privé of academische verstrekkers). Tevens kan de cel beroep doen op adviesorganen voor het inwinnen van informatie of het valideren van beleidsopties.

De cel zal zijn opdrachten uitvoeren onder de verantwoordelijkheid van een Interkabinettenwerkgroep Chronische Zorg van de Interministeriële Conferentie en vormt in de eerste plaats de liaison tussen de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid en de bevoegde administraties die zorgen voor de praktische uitrol van de acties tot op het microniveau. De Interkabinettenwerkgroep zal tenminste twee maal per jaar verslag uitbrengen aan de Interministeriële Conferentie over de voortgang van de werkzaamheden.

Dit protocolakkoord treedt in werking op 1 maart 2014.

Aldus overeengekomen te Brussel op 24 februari 2014.

Voor de Federale Regering : De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX Voor de Vlaamse Regering : De Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, J. VANDEURZEN Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft: Der Minister für Familie, Gesundheit und Soziales H. MOLLERS Pour le Gouvernement wallon : La Ministre de la Santé, de l'Action sociale et de l'Egalité des Chances, Mme E. TILLIEUX Pour le gouvernement de la Communauté Française : La Ministre de la Culture, de l'Audiovisuel, de la Santé et de l'Egalité des Chances, Mme F. LAANAN Pour le Collège de la Commission communautaire française de la Région de Bruxelles-Capitale : Le Membre du Collège, compétent pour la Politique de la Santé, Mme C. FREMAULT Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, G. VANHENGEL

^