gepubliceerd op 11 december 2015
Protocolakkoord van de ministers, die de volksgezondheid onder hun bevoegdheden hebben, betreffende de registratie van de behandelingsaanvragen betreffende drugs en alcohol door middel van de europese Treatment Demand Indicator
19 OKTOBER 2015. - Protocolakkoord van de ministers, die de volksgezondheid onder hun bevoegdheden hebben, betreffende de registratie van de behandelingsaanvragen betreffende drugs en alcohol door middel van de europese Treatment Demand Indicator
I. Inleiding Gelet op de respectievelijke bevoegdheden waarover de Federale Staat en de in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet bedoelde overheden, op het vlak van het gezondheidsbeleid beschikken;
Gelet op de Belgische verplichtingen aangaande de drugproblematiek, in het kader van het Verdrag van Maastricht en van de verordening tot oprichting van een Europees Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving (EEG verordening nr. 302/93 van de Raad van 8 februari 1993);
Gelet op het feit dat de registratie van de Treatment Demand Indicator (TDI) en het doorgeven van deze indicator aan het Europees Waarnemingscentrum voor Drugs en Drugsverslaving (EMCDDA) deel uitmaken van deze verplichtingen;
Gelet op het feit dat de Europese Raad, middels de Europese Drugsstrategie 2005-2012 en 2013-2020, het Actie Plan Drugs 2005-2008 (2005/C168/01), het Actie Plan Drugs 2009-2012 (2008/C 326/09) en het Actie Plan Drugs 2013-2016 (2013/C 351/01), de Lidstaten vraagt om de instrumenten om de drugssituatie en het effect van maatregelen te volgen, waaronder de TDI, te verbeteren;
Overwegende dat de registratie van behandelingsaanvragen ook een nut heeft op het nationaal, gemeenschap- en gewest niveau, vermits het toelaat om het fenomeen drugs beter te begrijpen en elk niveau in staat stelt een passend beleid te ontwikkelen;
Overwegende dat het protocolakkoord van 12 december 2005 het BMCDDA heeft belast met de nationale coördinatie van de verzameling en verwerking van de TDI-gegevens;
Overwegende het protocolakkoord van 30 september 2013 dat de nieuwe richtlijnen van het Europese TDI-protocol (versie 3.0) goedkeurde;
Overwegende het besluit van de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid van 26 april 2010 betreffende de opdracht tot het tot stand brengen van een verdeling van het budget voor de financiering van gemeenschappelijke structuren of activiteiten;
Overwegende het Actieplan e-Gezondheid 2013-2018, overhandigd aan de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid van 20 december 2012, betreffende de prioriteiten voor de verdere ontwikkeling van de informatisering in de gezondheidszorg;
Overwegende de machtiging 01/2011 van 26 januari 2011 door het Sectoraal Comité Rijksregister inzake het gebruik van het identificatienummer van het Rijksregister in het kader van het TDI-project;
Overwegende de machtiging 10/079 van 16 november 2010, gewijzigd op 15 mei 2012, door het Sectoraal Comité Gezondheid inzake de mededeling van gecodeerde persoonsgegevens die de gezondheid betreffen in het kader van het Belgisch register TDI;
Overwegende de goedkeuringen (TDIR : 11 maart 2011; TDIR-Reposit : 13 november 2012) tot ingebruikname van de basisdiensten van het eHealth-platform voor de beveiliging van de toegang en het gebruik van het Technisch Platform voor de verzameling en verzending van de TDI-gegevens;
Gelet op het overgangsprotocol van 2014, wordt de op 30 juni 2014 bestaande overeenkomst van het RIZIV met het WIV-ISP voortgezet tijdens de overgangsperiode tot en met 2017. Daarbij staat het WIV-ISP zelf verder in voor de TDI registratie.
Overwegende de overeenkomst van 26 oktober 2010 tussen de FODVVVL en het WIV-ISP tot de ontwikkeling en operationalisatie van een technisch platform voor de registratie van de Belgische TDI conform het TDI Protocolakkoord van 12.12.2005;
Overwegende de overeenkomst van 4 oktober 2012 tussen de FODVVVL en het WIV-ISP tot realisatie van een periodiek, generiek evaluatierapport TDI;
Gebaseerd op het werk van het CocoTDI bestaande uit vertegenwoordigers van de behandelingscentra en registratienetwerken, het nationale en de regionale focal points van het REITOX-netwerk en relevante institutionele actoren, en gesuperviseerd door de Cel Gezondheidsbeleid Drugs;
Binnen hun respectievelijke bevoegdheden, engageren de ondertekenende partijen zich tot het ondersteunen van de actualisatie van de operationele nationale registratie van behandelingsaanvragen zoals beschreven in dit protocolakkoord.
II. Definities
Artikel 1.Onder behandelingscentrum wordt verstaan : het centrum dat drug- of alcoholbehandelingen aanbiedt aan personen met drug- of alcoholproblemen. Behandelingscentra kunnen gespecialiseerde centra zijn die zich toespitsen op de behandeling van drug-/alcoholgebruikers, of deel uitmaken van grotere centra waar verschillende groepen terecht kunnen (bv. psychiatrische patiënten enz.). Ze kunnen ook gelegen zijn binnen medische of niet-medische, overheidsgebonden of niet- overheidsgebonden, publieke of private centra.
Onder behandelingsepisode wordt verstaan de periode tussen het begin van de behandeling voor een drug- of alcoholprobleem en de beëindiging van de activiteiten voor het voorgeschreven behandelingsplan.
Onder registratienetwerk wordt verstaan een publieke of private instantie die gegevens verzamelt verstrekt door een groep van behandelingscentra.
Een registratie-instrument is een softwaretoepassing waarbij beveiligde persoonsgegevens van de patiënt in elektronische vorm bewaard en beschikbaar gemaakt worden.
Het Technisch Platform is een centraal gegevensuitwisselingsplatform, bestaande uit generieke ICT-diensten en -infrastructuur, dat de gegevensuitwisseling tussen de verschillende gegevensbronnen, beheerd door instanties, op een generieke manier mogelijk maakt.
Het eHealth-Platform is een openbare instelling die een goed georganiseerde, onderlinge elektronische dienstverlening en informatie-uitwisseling tussen alle actoren in de Belgische gezondheidszorg faciliteert, met de nodige waarborgen op het vlak van de informatieveiligheid, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de patiënt en de zorgverlener en het respect van het medisch beroepsgeheim.
Onder Healthdata.be wordt verstaan de dienst binnen het WIV-ISP die zich richt op het technisch en procesmatig faciliteren van registers aangaande gezondheid en gezondheidszorg in België. Concreet stelt Healthdata.be applicaties, processen en kennis ter beschikking, zodat de datacollectie en de dataverspreiding van de wetenschappelijke gegevensbanken op een efficiënte en veilige manier gebeurt.
Een Trusted Third Party (TTP) is een derde onafhankelijke partij die de betrouwbaarheid van de privacybescherming bij het inzamelen, uitwisselen of verwerken van gegevens garandeert.
Onder het Europees Waarnemingscentrum voor Drugs en Drugsverslaving (EMCDDA) wordt verstaan het gedecentraliseerd EU-agentschap dat instaat voor de informatie-uitwisseling op het gebied van drugs in de Europese Unie, met als doel beleidsmakers te ondersteunen in de formulering van een samenhangend nationaal en EU-drugsbeleid.
Onder het REITOX-netwerk wordt verstaan het Europese netwerk voor informatie over drugs en drugsverslaving. Leden van het REITOX-netwerk zijn aangewezen nationale instellingen of instanties die rechtstreeks bijdragen aan de kerntaak van het EMCDDA in het verzamelen en rapporteren van coherente, geharmoniseerde en gestandaardiseerde informatie over de drugsproblematiek in Europa. Deze instellingen worden 'nationale focal points' of 'nationale drug observatoria' genoemd.
Onder Belgisch Waarnemingscentrum voor Drugs en Drugsverslaving (BMCDDA) wordt verstaan het programma binnen het WIV-ISP dat als nationaal focal point deel uitmaakt van het REITOX-netwerk van het EMCDDA. III. Nationale registratie van de Treatment Demand Indicator
Art. 2.De bestaande registratie-instrumenten zullen slechts worden gewijzigd voor zover ze niet toelaten gegevens conform het Belgische TDI-protocol te verzenden. De registratie-instrumenten kunnen bijkomende gegevens bevatten naast de gegevens die nodig zijn voor de TDI-indicator.
Art. 3.De inhoud van de velden van de registratie wordt verduidelijkt in de bijgevoegde Technisch Annex. Deze annex is opgesteld en goedgekeurd door het CocoTDI, op basis van de nieuwe richtlijnen van het EMCDDA. De annex omvat een aan het Belgische systeem aangepaste uiteenzetting over de gebruikte concepten en variabelen in het Europese TDI-protocol.
Art. 4.De registratie van elke nieuwe behandelingsepisode dient te worden vergezeld van het Rijksregisternummer van de patiënt. Bij ontbreken van een Rijksregisternummer of Rijksregisternummer BIS, wordt de patiënt anoniem geregistreerd.
Art. 5.Elk behandelingscentrum is verantwoordelijk voor de toepassing van de wettelijke en decretale bepalingen betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens van de patiënten bij het registreren van de TDI-gegevens in het eigen centrum.
Art. 6.Elk behandelingscentrum dient de patiënt op de hoogte te brengen van de volgende zaken : 1. het bestaan van de gegevensverwerking (door de gegevens die verwerkt worden in het kader van het TDI-project te identificeren);2. de persoonlijke gegevens van de verantwoordelijke voor de verwerking;3. de doeleinden van de verwerking;4. de betrokken gegevenscategorieën;5. de ontvangers van de gegevens;6. het bestaan van een recht op toegang en op verbetering van de gegevens betreffende de persoon waarvan de gegevens worden verwerkt. Deze informatie kan mondeling of schriftelijk worden meegedeeld maar gebeurt, bij voorkeur door middel van het door het WIV-ISP hiertoe ontwikkeld formulier, zoals goedgekeurd door het sectoraal comité Gezondheid op 16 november 2010. De registratie kan enkel schriftelijk geweigerd worden.
Art. 7.De TDI-gegevens kunnen slechts volgens één van de volgende drie registratiewijzen door de behandelingscentra worden verzameld en naar het Technisch Platform TDI worden verzonden : 1. De registratie van elke nieuwe behandelingsepisode wordt uitgevoerd middels het elektronisch registratieformulier van het Technisch Platform TDI waarbij de bevoegde overheid de behandelingscentra machtigt om deze gegevens onmiddellijk te coderen op het Technisch Platform dat deze gegevens bewaart;2. De registratie van elke nieuwe behandelingsepisode wordt uitgevoerd door het behandelingscentrum middels het eigen registratie-instrument waarna het geheel van de gegevens ten minste een keer per jaar gecodeerd naar het Technisch Platform TDI wordt verzonden;3. De registratie van elke nieuwe behandelingsepisode wordt uitgevoerd door het behandelingscentrum middels het eigen registratie-instrument waarna het geheel van de gegevens ten minste een keer per jaar gecodeerd naar de bevoegde administratie wordt verzonden, die het geheel van de gegevens ten minste een keer per jaar naar het Technisch Platform TDI verzendt.
Art. 8.De behandelingscentra en registratienetwerken die middels hun eigen registratie-instrument de TDI-gegevens registreren, of die een nieuw registratie-instrument in gebruik nemen, zijn verantwoordelijk voor : 1. de conformiteit van dat registratie-instrument met de technische annex bij het voorliggende Belgische TDI-protocol;2. de permanente operationaliteit van dat registratie-instrument;3. de permanente technische ondersteuning van de gebruikers van dat registratie-instrument gebruikmaken;4. de beschikbaarheid van een permanent back-up systeem van de door dat registratie-instrument geregistreerde gegevens;5. de autorisatie tot de registratie aan de gebruikers van dat registratie-instrument;6. de controle op de autorisatie van de gebruikers van dat registratie-instrument;7. de training van de gebruikers van dat registratie-instrument.
Art. 9.Bij de wijziging van een bestaand registratie-instrument zijn de betrokken behandelingscentra en registratienetwerken verantwoordelijk voor het informeren van de beheerder van het Technisch Platform TDI, meer bepaald inzake de impact op de gegevensstroom en de standaardisatie van de gegevens door het Technisch Platform. Een "update" (wijziging of herstellen van ontoelaatbare tekortkomingen, zoals programmeerfoutjes, beveiligingsrisico's, of een klein deel van het programma) of een "upgrade" (grotere veranderingen, zoals volledig nieuwe functionaliteit, een nieuwe gebruikers interface, ...) van een bestaand registratie-instrument wordt niet als een wijziging beschouwd indien de wijzigingen geen impact hebben op de continuïteit van de bestaande TDI registratie en de gegevensstroom naar het Technisch Platform.
Art. 10.Elke nieuwe behandelingsepisode in het kalenderjaar x dient door de behandelingscentra en registratienetwerken ten laatste op 31 maart van het kalenderjaar x+1 op het Technisch Platform TDI te worden geregistreerd.
Art. 11.Behandelingscentra en de registratienetwerken kunnen hun registratiewijze wijzigen bij de aanvang (1 januari) van een nieuw registratiejaar. De behandelingscentra en de registratienetwerken dienen de beheerder van het Technisch Platform TDI over deze wijziging te informeren, ten laatste drie maanden voor de wijziging plaats zal vinden.
Art. 12.De beheerder van het Technisch Platform TDI is verantwoordelijk voor : 1. de conformiteit van het Technisch Platform met de technische annex bij het Belgische TDI-protocol;2. de permanente operationaliteit van het Technisch Platform;3. de permanente technische ondersteuning van de gebruikers van het Technisch Platform;4. de beschikbaarheid van een permanent back-up systeem van de geregistreerde gegevens op het Technisch Platform;5. de autorisatie, middels het eHealth-platform, aan de gebruikers tot de toegang tot het Technisch Platform;6. de controle op de autorisatie van de gebruikers van het Technisch Platform;7. de training van de gebruikers van het Technisch Platform.
Art. 13.Het BMCDDA wordt aangesteld voor de opmaak van de volgende feedbackrapporten : 1. Elk behandelingscentrum kan zijn eigen gegevens in de vorm van samenvattende tabellen en figuren op de website van Healthstat.be consulteren; 2. Elke registratienetwerk, kan de gegevens van de behandelingscentra waarvoor het bevoegd is, in de vorm van samenvattende tabellen en figuren op het Technisch Platform TDI consulteren, zonder dat patiënten identificeerbaar zijn;3. De ondertekenende partijen ontvangen een globaal, jaarrapport, in de vorm van samenvattende tabellen en figuren (inclusief methodologische toelichtingen), op basis van het geheel van de gemeenschappelijke gegevens.Deze gegevens worden uitgesplitst per type van behandelingsinstelling en volgende statistisch territoriale eenheden : nationaal, gemeenschap, regio en provincie, met die vereiste dat patiënten en centra niet identificeerbaar zijn. Dit rapport is tevens permanent op de website van het BMCDDA te consulteren; 4. Elke burger kan een samenvatting van de gegevens in de vorm van tabellen en figuren op de website van het BMCDDA consulteren, zonder dat patiënten en centra identificeerbaar zijn.5. De ondertekenende partijen kunnen bijkomende opdrachten voor analyse van de gegevens aanvragen, mits een bijbehorende premie/vergoeding voor de uitvoering van deze taak, berekend als effectief bestede werkdagen van de nodige analist van het BMCDDA.
Art. 14.Het BMCDDA wordt aangesteld voor de samenvattende rapportage van de nationale TDI-gegevens conform de richtlijnen van het EMCDDA (Standard Tables en een bijdrage in haar jaarlijkse rapport aan het EMCDDA), zonder dat patiënten en behandelingscentra identificeerbaar zijn.
Art. 15.Het CocoTDI heeft als opdracht : 1. De opvolging van de verdere integratie van de basisdiensten van het eHealthplatform (gebruikers en toegangbeheer, beheer van certificaten, codering van het Rijksregisternummer, encryptering van de gegevensuitwisseling) in de verzameling en uitwisseling van de TDI-gegevens;2. De supervisie en evaluatie van de kwalitatieve en kwantitatieve aspecten van de TDIregistratie.3. Het formuleren van voorstellen aan het WIV-ISP met het oog op het optimaliseren van de registratie en van de analyse van de gegevens.4. De goede werking van de hele TDI registratieprocedure te garanderen volgens de wetgeving inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.5. De opvolging van de ontwikkeling en ingebruikname van de feedbackrapporten voor de participerende behandelingscentra, registratie-netwerken en het publiek.6. Het comité kan aanpassingen van de TDI registratie en rapportage voorstellen aan de Cel Gezondheidsbeleid Drugs.7. Optreden als centraal beheersplatform inzake de evaluatie van de ontvankelijkheid en het formuleren van adviezen bij aanvragen die gericht worden aan het WIV-ISP voor de toegang tot de gegevens.Voor deze taak kan het comité ook beroep doen op de ondersteuning van tijdelijke, externe wetenschappelijke deskundigen.
Art. 16.Het CocoTDI bestaat uit telkens één vertegenwoordiger van de volgende actoren : o bevoegde overheden : - de Federale overheid (Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Directoraat Generaal Gezondheidszorg); - de Vlaamse Gemeenschap (Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid); - het Waals Gewest (Direction des Soins Ambulatoires - Service Public de Wallonie); - de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (Observatorium voor Gezondheid en Welzijn van Brussel-Hoofdstad); - de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - de Duitstalige Gemeenschap. o behandelingscentra : - de Vlaamse Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg, 1 vertegenwoordiger voorgedragen door de Vlaamse Gemeenschap; - de Vlaamse gespecialiseerde centra verslavingszorg, 1 vertegenwoordiger voorgedragen door de Vlaamse Vereniging van Behandelingscentra Verslaafdenzorg; - de Waalse gespecialiseerde centra verslavingszorg, 2 vertegenwoordigers voorgedragen door de Fédération wallonne des institutions pour toxicomanes; - de gespecialiseerde centra verslavingszorg van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, 2 vertegenwoordigers voorgedragen door het Overlegplatform Geestelijke Gezondheid Gebied Brussel - Hoofdstad; - een vertegenwoordiger van de gespecialiseerde centra verslavingszorg van het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest voorgedragen door de Brusselse Federatie van instellingen voor verslaafdenzorg; - de ziekenhuizen, van elke taalrol één vertegenwoordiger, voorgedragen door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Directoraat-Generaal Gezondheidszorg; o de door de bevoegde overheden aangestelde focal points drugs o de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer o de Federale Overheidsdienst Justitie, Dienst Gezondheidszorg Gevangenissen. o de beheerder van het Technisch Platform TDI (WIV-ISP).
Art. 17.Het BMCDDA heeft als opdracht het TDI-project nationaal te coördineren. Tevens neemt het BMCDDA het voorzitterschap van het CocoTDI waar, en staat het in voor het secretariaat van dit comité.
Art. 18.Het WIV-ISP-Expert wordt aangesteld als beheerder van het Technisch Platform TDI.
Art. 19.Het eHealth-platform wordt aangesteld als TTP die de betrouwbaarheid van de privacybescherming bij het uitwisselen van gegevens garandeert, en meer in het bijzonder : 1. de beveiliging van de toegang tot en het gebruik van het Technisch Platform TDI;2. de codering van het Rijksregisternummer van de patiënt of, bij ontbreken van een Rijksregisternummer het Rijksregisternummer Bis;3. de encryptering van het geheel van gegevens tijdens verzending van de behandelingscentra en registratienetwerken naar het Technisch Platform TDI.
Art. 20.Het doel van het WIV-ISP is om aan de hand van de gegevens van het register epidemiologisch wetenschappelijk en beleidsondersteunend onderzoek mogelijk te maken door diverse instanties. Het gebruik van de database van het register wordt beheerd door het CocoTDI. 1. De ondertekenende partijen kunnen de geanonimiseerde brute gegevens van de eigen behandelingscentra opvragen en dit volgens de opgelegde richtlijnen en procedure van het CocoTDI.; 2. Gegevens van het register kunnen ter worden beschikking gesteld aan derden in het kader van een specifiek, nationaal of internationaal epidemiologisch onderzoek, en dit volgens de opgelegde richtlijnen en procedure van het CocoTDI.Voor het gebruik van gecodeerde persoonsgegevens uit het register is de aanvrager van de studie verplicht om voorafgaandelijk een machtigingsaanvraag voor te leggen aan zowel het WIV-ISP als het Sectoraal comité van de sociale zekerheid en van de Gezondheid. Studies dienen beperkt te zijn in de tijd, van wetenschappelijke aard en geen enkel commercieel doel nastrevend. 3. Het CocoTDI beslist enkel op basis van volledige dossiers en mits machtiging door het Sectoraal comité.Een unanieme goedkeuring door alle gegevenseigenaars is noodzakelijk. Bij afwezigheid van unanimiteit, wordt de aanvraag overgeheveld naar de Cel Gezondheidsbeleid Drugs, die eveneens met unanimiteit dient te beslissen.
Art. 21.Alle processen van de TDIregistratie werden geformaliseerd.
In die tekst(en) is onder meer het gebruik en de verspreiding van de gegevens door de registratienetwerken en door het WIV zeer duidelijk afgebakend. Het is de bedoeling om de behandelingscentra en de individuele personen te garanderen dat de gegevens zonder hun toestemming niet worden gebruikt voor andere doelen dan die van de TDI.
Art. 22.De Cel Gezondheidsbeleid Drugs zal de registratie blijven opvolgen en waakt erover dat alles verloopt zoals omschreven in dit Protocolakkoord.
IV. Kost van de aanpassing van de registratie
Art. 23.Elke minister is verantwoordelijk voor de implementatie van de aanpassingen binnen de registratienetwerken waarvoor hij of zij bevoegd is en ook voor het financieren van de eventuele meerkost die het gevolg is van de aanpassingen.
Art. 24.De ondertekenende partijen financieren het WIV vanaf 01/01/2016 ten bedragen van 137.000 (aangepast volgens de gezondheidsindex; koninklijk besluit van 24 december 1993) volgens de volgende verdeelsleutel : Belgische Staat (51,6%), Vlaamse Gemeenschap (23,4%), Franse Gemeenschapscommissie (6%), Waals Gewest (15,65%), Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (2,85%) en Duitstalige Gemeenschap (0,5%). Deze financiering dient het WIV aan te wenden om de goede werking van het Technisch Platform TDI, het dagelijks inhoudelijk en technisch ondersteunen van de registratie door de behandelingscentra en de registratienetwerken, de samenstelling en kwaliteitsbewaking van de feedbackrapporten, en de nationale coördinatie en het secretariaat van het Coördinatiecomité TDI, te garanderen.
Art. 25.Dit protocolakkoord vervangt het protocolakkoord van 30 september 2013, dat wordt opgeheven.
Aldus overeengekomen te Brussel op 19 oktober 2015.
Voor de Federale Staat : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Mevr. M. DE BLOCK Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : De Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, J. VANDEURZEN Pour la Région Wallonne : Le Ministre des Travaux publics, de la Santé, de l'Action sociale et du Patrimoine, M. PREVOT Pour la Commission Communautaire Commune de Bruxelles-Capitale : Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad : Le Ministre, Membre du Collège Réuni, compétent pour la politique de la Santé, les Finances, le Budget, la Fonction publique, le Patrimoine et les Relations extérieures, D. GOSUIN De Minister, Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, de Financiën, de Begroting, het Openbaar Ambt, het Patrimonium en de Externe Betrekkingen, G. VANHENGEL Pour le Collège de la Commission Communautaire Française de Bruxelles-Capitale : Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : La Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente pour la Politique de Santé, Mme C. JODOGNE Für die Deutschsprachige Gemeinschaft: Pour la Communauté germanophone : Der Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit und Soziales, A. ANTONIADIS