gepubliceerd op 13 februari 2020
Algemene Administratie voor Beleidsexpertise -en ondersteuning Richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie. - Raadgevende commissie - Oproep kandida(...) I. ONDERWERP De Richtlijn (EU) 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Algemene Administratie voor Beleidsexpertise -en ondersteuning Richtlijn (EU) 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie. - Raadgevende commissie - Oproep kandidaten I. ONDERWERP De Richtlijn (EU) 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (hierna de "Richtlijn") bevat een aantal mogelijkheden om belastinggeschillen op te lossen die betrekking hebben op de toepassing en de interpretatie van verdragen ter voorkoming van dubbele belasting op inkomsten en, waar van toepassing, op vermogen (hierna de "belastingverdragen"). Deze Richtlijn is in de Belgische rechtsorde omgezet door de
Wet van 02 mei 2019Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
02/05/2019
pub.
17/05/2019
numac
2019030424
bron
federale overheidsdienst financien
Wet tot omzetting van de Richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (1)
sluiten (cf. B.S. 17 mei 2019, p. 47285 tot 47297). Bij één van deze mogelijkheden kan een belanghebbende beroep doen op een raadgevende commissie (cf. Artikel 6 lid 1 van de Richtlijn en artikel 6 § 1 van de
Wet van 2 mei 2019Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
02/05/2019
pub.
17/05/2019
numac
2019030424
bron
federale overheidsdienst financien
Wet tot omzetting van de Richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (1)
sluiten). Dergelijke commissie wordt samengesteld indien daartoe wordt verzocht (geval per geval) en bestaat zowel uit vertegenwoordigers van de betrokken belastingautoriteiten als vooraanstaande onafhankelijke personen. Deze laatste personen worden gekozen uit een lijst van vooraanstaande onafhankelijke personen. Bij deze keuze is het van belang dat de expertise van de vooraanstaande onafhankelijke persoon zo nauw mogelijk aansluit bij de kernelementen van het concreet geschil.
De lijst van vooraanstaande onafhankelijke personen bestaat uit alle door de lidstaten benoemde vooraanstaande onafhankelijke personen.
Elke lidstaat benoemt daartoe ten minste drie personen die bekwaam en onafhankelijk zijn, en in staat zijn onpartijdig en integer te handelen.
Deze oproep tot kandidaten kadert in de benoeming van tenminste drie vooraanstaande onafhankelijke personen door België. De kandidaten die worden weerhouden zullen worden opgenomen op de lijst van vooraanstaande onafhankelijke personen en stellen zich daardoor beschikbaar om deel uit te maken van een raadgevende commissie ter beslechting van een belastinggeschil dat valt onder het toepassingsgebied van de Richtlijn, ongeacht of dit belastinggeschil verband houdt met een belastingheffing in België of niet.
II. PROFIEL Een raadgevende commissie dient voor de diverse geschillen die hen voorgelegd worden een advies te formuleren waarin zij elk van de elementen van het geschil aftoetsen aan de geldende internationale reglementering.
De kandidaat dient te beschikken over een hoge graad aan expertise inzake volgende materies: ? de algemene principes inzake verdragsrecht (Verdrag van Wenen); ? de interpretatie en toepassing van de belastingverdragen, met inbegrip van de heersende rechtspraak en rechtsleer; ? de werking van het Multilateraal Verdrag ter implementatie van aan belastingverdragen gerelateerde maatregelen ter voorkoming van grondslaguitholling en winstverschuiving; ? het OESO-Modelverdrag tot voorkoming van dubbele belasting op inkomsten en vermogen en de commentaar op dit verdrag; ? de wisselwerking tussen de belastingverdragen en het Europees recht.
Aangezien een substantieel aantal belastinggeschillen betrekking kunnen hebben op de bepaling van interne verrekenprijzen tussen onderdelen van multinationale ondernemingen is een doorgedreven kennis van de regelgeving en internationale richtlijnen hieromtrent een bijkomende troef.
In het overgrote deel van de gevallen zullen de besprekingen tussen de leden van een raadgevende commissie plaats vinden in het Engels. Een doorgedreven kennis van de Engelse taal (zowel schriftelijk als mondeling) is bijgevolg een belangrijke meerwaarde om te kunnen worden opgenomen op de lijst van vooraanstaande onafhankelijke personen. Een basiskennis of doorgedreven kennis van één of meer andere officiële talen van de Europese Unie is een bijkomende troef.
III. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen (minstens 3) wordt geregeld door de richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 (omgezet door de Wet van 2 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/05/2019 pub. 17/05/2019 numac 2019030424 bron federale overheidsdienst financien Wet tot omzetting van de Richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (1) sluiten) IV. WERKINGSREGELS EN VERGOEDINGEN Het reglementair kader waaraan de vooraanstaande onafhankelijke personen zich moeten houden is opgenomen in de Richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017, zoals omgezet door de Wet van 2 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/05/2019 pub. 17/05/2019 numac 2019030424 bron federale overheidsdienst financien Wet tot omzetting van de Richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (1) sluiten.
Het gaat hier in het bijzonder over artikel 6 (Geschilbeslechting door de raadgevende commissie), artikel 7 (Benoemingen door bevoegde rechtbanken of nationale benoemingsinstanties), artikel 8 (De Raadgevende commissie), artikel 11 (Werkingsregels), artikel 13 (Inlichtingen, bewijsmiddelen en hoorzittingen) en artikel 14 (Advies van de raadgevende commissie of van de commissie voor alternatieve geschilbeslechting) van de Richtlijn, zoals omgezet door respectievelijk artikel 6, 7, 8, 11, 13 en 14 van de Wet van 2 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/05/2019 pub. 17/05/2019 numac 2019030424 bron federale overheidsdienst financien Wet tot omzetting van de Richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (1) sluiten.
De uitgaven en de vergoedingen van de vooraanstaande onafhankelijke personen worden gelijk verdeeld over de lidstaten die bij het belastinggeschil zijn betrokken, behoudens indien de bevoegde autoriteiten van deze lidstaten anders overeenkomen (cf. artikel 12 van de Richtlijn, zoals omgezet door artikel 12 van de Wet van 2 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/05/2019 pub. 17/05/2019 numac 2019030424 bron federale overheidsdienst financien Wet tot omzetting van de Richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (1) sluiten).
De uitgaven van de vooraanstaande onafhankelijke personen worden vergoed tegen een bedrag dat gelijk is aan het gemiddelde van de gebruikelijke terugbetaling aan hoge ambtenaren van de betrokken lidstaten.
De vergoeding van de vooraanstaande onafhankelijke personen, indien van toepassing, is beperkt tot 1000 EUR per persoon per dag voor iedere dag dat de raadgevende commissie bijeenkomt. Indien de raadgevende commissie echter geen advies uitbrengt binnen de voorziene termijn, is België geen vergoeding verschuldigd aan de vooraanstaande onafhankelijke personen (cf. artikel 6 § 4 en artikel 14 § 4 van de Wet van 2 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/05/2019 pub. 17/05/2019 numac 2019030424 bron federale overheidsdienst financien Wet tot omzetting van de Richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (1) sluiten).
In bepaalde omstandigheden en onder bepaalde voorwaarden worden de uitgaven en vergoedingen van de vooraanstaande onafhankelijke personen niet betaald door de betrokken Lidstaten maar door de belanghebbende (cf. artikel 12 § 2 van de Wet van 2 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/05/2019 pub. 17/05/2019 numac 2019030424 bron federale overheidsdienst financien Wet tot omzetting van de Richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (1) sluiten).
V. BENOEMINGSVOORWAARDEN De benoemingsvoorwaarden dienen vervuld te zijn op datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van deze betrekking: ? Onderdaan zijn van een Lidstaat van de Europese Unie, ? Hoogleraar of docent die gedurende ten minste 10 jaar het internationaal en/of EU fiscaal recht aan een binnen - of buitenlandse rechtsfaculteit heeft onderwezen.
VI. SELECTIEPROCEDURE Personen die wensen te solliciteren dienen hiervoor een motivatiebrief te sturen samen met een uitgebreid C.V. waarin volgende componenten zijn opgenomen: ? Personalia Hieronder valt uw naam, voornaam, geslacht, nationaliteit, geboortedatum, correspondentieadres, telefoonnummer en email.
U kan hier ook uw talenkennis en ICT-kennis vermelden. ? Opleidingen Gelieve een gedetailleerd overzicht op te nemen van alle genoten academische opleidingen (Master level, voortgezette en postacademische vormingen) met vermelding van de naam van de opleiding, begin- en einddatum van de opleiding, organiserende instelling, taal van de opleiding en desbetreffend behaalde graad, diploma of getuigschrift.
Overige voor de vacature nuttige opleidingen of trainingen kunnen eveneens opgenomen worden. ? Volledige beroepsloopbaan Gelieve een gedetailleerd overzicht op te nemen van uw volledige beroepsloopbaan met vermelding van functie of opdracht (met vermelding van titel of graad), betrokken instelling of werkgever, begin- en einddatum. ? Belangrijkste publicaties of realisaties Gelieve uw 5 beste publicaties of andere academische realisaties (met betrekking tot de vacature) te vermelden waarbij u voor elk kort toelicht waarom u deze heeft gekozen en welke impact deze had op wetenschappelijk en/of economisch en/of maatschappelijk vlak. Indien het meerdere auteurs betreft, voegt u toe wat uw eigenlijke inbreng was. ? Wetenschappelijk curriculum Gelieve een volledig overzicht te geven van uw wetenschappelijke publicaties.
Gelieve een volledig overzicht te geven van uw wetenschappelijke onderscheidingen en prijzen.
De gedateerde en ondertekende kandidatuur dient, op straffe van nietigheid, binnen een termijn van 20 werkdagen die begint te lopen op de eerste werkdag volgend op de publicatie van deze kandidaatstelling in het Belgisch Staatsblad, te worden ingediend: ? ofwel langs elektronische weg, naar het adres beoess@minfin.fed.be met als uniek onderwerp « Kandidatuur raadgevende commissie » ? ofwel via een ter post aangetekend schrijven op volgend adres: Federale Overheidsdienst Financiën Beleidsexpertise en -ondersteuning Ter attentie van Christiaan DELAERE North Galaxy, Koning Albert II-laan 33, bus 22 1030 Brussel De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de kandidaten;
De kandidatuur is slechts tegenstelbaar op voorwaarde dat de kandidaat beschikt over een ontvangstmelding die de aflevering van de kandidatuur bevestigt.
Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren, en wel zo dat deze nummering toelaat om het totaal aantal stukken vast te stellen (stuk 1 van ..., stuk 2 van ... ).
Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.
Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen per e-mail naar het e-mailadres dat werd opgegeven in de kandidatuur. Dit adres zal gebruikt worden voor alle verdere contacten met de kandidaat.
Eenmaal de kandidaturen ontvangen zijn, doorlopen ze de volgende fasen: Fase 1 - Onderzoek naar de ontvankelijkheid van de kandidatuur In deze fase wordt de ontvankelijkheid van de kandidatuur nagegaan.
Indien uit het onderzoek blijkt dat de kandidatuur niet ontvankelijk is, wordt zij verworpen.
Fase 1 is eliminerend.
Fase 2 - Evaluatie van de kandidatuur op basis van het C.V. Op basis van de motivatiebrief en het uitgebreid C.V. zal geoordeeld worden of de kandidaat, in overeenstemming met het gevraagde profiel, in aanmerking komt voor de benoeming als onafhankelijk vooraanstaand persoon.
Van de weerhouden kandidaten worden minstens 3 kandidaten voorgesteld tot benoeming.
De kandidaten die niet weerhouden zijn, zullen schriftelijk in kennis gesteld worden van de verwerping van de kandidatuur. Deze kennisgeving gebeurt op het e-mailadres dat werd opgegeven in de kandidatuur.
VII. CONTACTPERSOON Voor meer informatie kan u contact opnemen met: Piet DE VOS, tel 0257/62437, mail piet.devos@minfin.fed.be.