gepubliceerd op 17 augustus 2018
Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers Wijzigingen De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft tijdens haar plenaire vergadering van 19 juli 2018 de volgende wijzigingen aan haar Reglement aangebracht: I. Artikel 24, tweede lid, II. Artikel 26, nr. 4, van hetzelfde Reglement wordt vervangen als volgt: "4. Onverminderd (...)
Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers Wijzigingen De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft tijdens haar plenaire vergadering van 19 juli 2018 de volgende wijzigingen aan haar Reglement aangebracht: I. Artikel 24, tweede lid, van het Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers wordt aangevuld met volgende woorden: "en de wetsvoorstellen die een wetgevingshandeling van de Europese Unie implementeren.". (7) II. Artikel 26, nr. 4, van hetzelfde Reglement wordt vervangen als volgt: "4. Onverminderd de toepassing van artikel 157, nr. 1, wordt in de commissies steeds een naamstemming gehouden over het geheel van een advies, voorstel of wetsontwerp. In de andere gevallen, stemt de commissie bij handopsteken. Stemverklaringen zijn er niet van toepassing. Indien een naamstemming wordt gehouden, worden de door de leden uitgebrachte stemmingen en onthoudingen zowel individueel als per fractie bekendgemaakt in het verslag bedoeld in artikel 78.". (6) III. In artikel 28 van hetzelfde Reglement wordt een nr. 2bis ingevoegd, luidende: "2bis. Bij hoorzittingen zoals bedoeld onder de nrs. 1 en 2 wordt sprekers gevraagd om bij het begin van de hoorzitting duidelijk te vermelden of ze: 1° in een andere hoedanigheid betrokken zijn of geweest zijn bij initiatieven betreffende de voorliggende wetgeving, en 2° betaald worden voor de bijdrage aan de hoorzitting en in voorkomend geval door welke instantie.". (9) IV. In hetzelfde Reglement wordt een artikel 35bis ingevoegd, luidende: "
Art. 35bis.De aan de Kamer gezonden discussiedocumenten, jaarlijks wetgevingsprogramma en andere instrumenten voor wetgevingsprogrammering en beleidsstrategie van de Europese Commissie worden aan de leden van de betrokken vaste commissie bezorgd teneinde deze documenten te onderzoeken en zo nodig met de Europese Commissie in dialoog te treden, overeenkomstig Protocol nr. 1 betreffende de rol van de nationale parlementen in de Europese Unie, gevoegd bij het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
De aan de Kamer gezonden ontwerpen van wetgevingshandelingen worden aan de leden van de betrokken vaste commissie bezorgd teneinde deze te onderzoeken in het licht van de beginselen van subsidiariteit en evenredigheid, zoals bepaald in Protocol nr. 2 betreffende de toepassing van de beginselen van subsidiariteit en evenredigheid, gevoegd bij het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
De informatievoorziening met betrekking tot deze documenten gebeurt via het secretariaat van het adviescomité voor Europese Aangelegenheden in samenspraak met de europromotor van elke vaste commissie.". (7) V. Artikel 36 van hetzelfde Reglement wordt aangevuld met een tweede lid, luidende: "De aan de Kamer gezonden agenda's en resultaten van de Raadszittingen, voorstellen tot herziening van het verdrag betreffende de Europese Unie en het verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en jaarverslagen van de Europese Rekenkamer worden aan de leden van de betrokken vaste commissie bezorgd.". (7) VI. In hetzelfde Reglement wordt een artikel 37ter ingevoegd, luidende: "
Art. 37ter.Na voorstelling in het adviescomité voor Europese aangelegenheden van het jaarlijkse wetgevings- en werkprogramma van de Europese Commissie, wijst elke vaste commissie de prioritaire dossiers aan. De lijst van prioritaire dossiers wordt na goedkeuring door de Conferentie van voorzitters aan de regering meegedeeld, zo mogelijk voor 1 januari van het betreffende jaar. Een prioritair dossier wordt in de betrokken commissie geagendeerd zodra het is bekendgemaakt.
Indien in de loop van het jaar nieuwe wetgevende EU-voorstellen worden bekendgemaakt die niet op de vastgestelde lijst voorkomen, kunnen deze op voorstel van een vaste commissie en na kennisgeving aan de regering in behandeling worden genomen.". (7) VII. Artikel 68.I van hetzelfde Reglement wordt aangevuld met een bepaling onder nr. 6, luidende: "6. Het comité stelt in een huishoudelijk reglement de nadere regels betreffende zijn werking vast.". (7) VIII. In artikel 68.II, nr. 2, eerste lid, van hetzelfde Reglement worden de woorden "op alternerende wijze," opgeheven. (7) IX. In artikel 111, derde lid, van hetzelfde Reglement wordt tussen de tweede en de derde zin een zin ingevoegd, luidende: "In een vaste rubriek preciseren zij eveneens welk gevolg is gegeven aan de EU-verplichtingen, welke problemen daarbij opduiken en welke nieuwe uitdagingen zich ter zake aandienen.". (7) X. Artikel 121bis, nr. 1, tweede lid, van hetzelfde Reglement wordt aangevuld met een zin, luidende: "In een vaste rubriek preciseren zij eveneens welk gevolg is gegeven aan de EU-verplichtingen, welke problemen daarbij opduiken en welke nieuwe uitdagingen zich ter zake aandienen.". (7) XI. Artikel 123 van hetzelfde Reglement wordt vervangen als volgt: "
Art. 123.Een lid dat verlangt een vraag tot de regering te richten, bezorgt de tekst ervan aan de voorzitter van de Kamer. De voorzitter zendt de tekst door aan de betrokken minister.
Het antwoord wordt binnen twintig werkdagen aan de voorzitter gezonden.(10) De voorzitter houdt het antwoord gedurende tien werkdagen exclusief beschikbaar voor het lid.
Na de termijn bedoeld in het derde lid worden de vraag en het antwoord opgenomen in het Bulletin van Vragen en Antwoorden, dat wekelijks verschijnt gedurende de periode waarin de Kamer vergadert.
Is het antwoord aan de voorzitter niet overgezonden binnen de termijn bedoeld in het tweede lid dan wordt enkel de vraag bekendgemaakt, met dien verstande evenwel dat zij bij de bekendmaking van het antwoord opnieuw wordt opgenomen.
De antwoorden van de minister op de schriftelijke vragen geven geen aanleiding tot repliek of debat.". (1) XII. In artikel 128 van hetzelfde Reglement worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° tussen de eerste en tweede zin wordt een zin ingevoegd, luidende: "Worden door leden die behoren tot minstens vijf politieke fracties vragen gesteld met hetzelfde onderwerp, dan worden deze samengevoegd tot een actualiteitsdebat in commissie."; 2° het artikel wordt aangevuld met een zin, luidende: "Dit actualiteitsdebat heeft voorrang op de andere vragen en interpellaties.". (4) XIII. In artikel 161 van hetzelfde Reglement wordt het woord "april" vervangen door het woord "oktober". (8) XIV. In artikel 162 van hetzelfde Reglement wordt het woord "april" vervangen door het woord "oktober". (8) XV. In titel IV van hetzelfde Reglement wordt een hoofdstuk IIIter met als opschrift "Het lobbyregister" ingevoegd, luidende: "Hoofdstuk IIIter. Het lobbyregister". (3) XVI. In titel IV, hoofdstuk IIIter, van hetzelfde Reglement wordt een artikel 163ter ingevoegd, luidende: "
Art. 163ter.1. De personen die geacht worden een van de in nr. 2 bedoelde organisaties te vertegenwoordigen en die een in nr. 3 bedoelde activiteit uitoefenen, zijn verplicht het door de Kamer bijgehouden register te ondertekenen. 2. De in nr.1 bedoelde organisaties zijn: 1° de professionele adviesbureaus, advocatenkantoren en als zelfstandige werkzame raadgevers;2° de "interne vertegenwoordigers", beroepsgroeperingen alsmede vakbonds- en beroepsverenigingen;3° de niet-gouvernementele organisaties;4° de denktanks, de onderzoeksinstellingen en de universitaire instellingen;5° de organisaties die kerken en religieuze gemeenschappen vertegenwoordigen;6° de vertegenwoordigende organisaties van plaatselijke, gewestelijke en gemeentelijke overheden, en van andere openbare of gemengde entiteiten.3. De onder het register vallende activiteiten zijn alle andere dan de in nr.4 bedoelde activiteiten die erop gericht zijn de beleidsvorming, de uitvoering van de beleidslijnen of de besluitvorming van de Kamer direct of indirect te beïnvloeden.
Alle organisaties en als zelfstandige werkzame personen, ongeacht hun juridische status, die deelnemen aan activiteiten die onder het register vallen, ongeacht of het daarbij gaat om lopende activiteiten dan wel activiteiten in voorbereiding, worden geacht zich in het register in te schrijven. 4. Activiteiten inzake juridisch en ander professioneel advies vallen niet onder het register indien ze betrekking hebben op: - adviserende werkzaamheden en contacten met openbare instanties, bedoeld om cliënten beter te informeren over een algemene rechtstoestand, over hun specifieke rechtspositie, of te adviseren over de vraag of bepaalde juridische of administratieve stappen krachtens de bestaande wet- en regelgeving al dan niet passend of geoorloofd zijn; - advies aan cliënten om hen te helpen ervoor te zorgen dat ze bij hun activiteiten het toepasselijke recht naleven; - voor cliënten uitgevoerde analyses en studies naar de gevolgen van eventuele wijzigingen van wet- of regelgeving voor hun rechtspositie of werkterrein; - vertegenwoordiging in het kader van een verzoenings- of bemiddelingsprocedure die erop gericht is voorlegging van een geschil aan een rechterlijke of administratieve instantie te voorkomen, of - het uitoefenen van het fundamentele recht van cliënten op een eerlijk proces, met inbegrip van het recht op verdediging in administratieve procedures, zoals activiteiten van advocaten of anderen die daarbij beroepsmatig betrokken zijn.
Indien een onderneming en haar adviseurs als partij bij een specifieke juridische dan wel administratieve zaak of procedure zijn betrokken, vallen alle daarmee rechtstreeks verband houdende activiteiten die als zodanig niet gericht zijn op wijziging van het bestaande juridische kader, niet onder het register.
Activiteiten van de sociale partners als deelnemers aan de sociale dialoog, zoals de vakbonden en de werkgeversverenigingen, vallen niet onder het register indien het gaat om hun activiteiten in het raam van de uitoefening van de hun bij de wet toegewezen taken. Dit lid is van overeenkomstige toepassing op iedere entiteit die krachtens de wet een institutionele rol vervult.
Activiteiten als antwoord op directe en individuele verzoeken van de Kamer of een volksvertegenwoordiger, zoals incidentele of regelmatige verzoeken om feitelijke informatie, gegevens of deskundigheid, vallen niet onder het register. 5. Het lobbyregister is openbaar, wordt gepubliceerd op de website van de Kamer en wordt beheerd door een daartoe aangewezen dienst van de Kamer. Het lobbyregister bevat, naast de persoonlijke identificatiegegevens van de lobbyist, wanneer het een onderneming, een instelling of een organisatie betreft: - de naam; - de rechtsvorm; - het adres van het hoofdkantoor; - het telefoonnummer; - het elektronisch adres; - het ondernemingsnummer; - het doel van de onderneming; - de naam van de cliënten die door deze onderneming, deze instelling of deze organisatie worden vertegenwoordigd. 6. Regels van toepassing op inschrijvers Door de inschrijving geldt voor de betrokken ondernemingen, instellingen, organisaties en natuurlijke personen het volgende: - ze stemmen ermee in dat de door hen verstrekte en in het register op te nemen informatie openbaar wordt, - ze stemmen ermee in te handelen in overeenstemming met de gedragscode die als bijlage bij dit Reglement is gevoegd, - ze garanderen dat de verstrekte en in het register op te nemen informatie juist is en stemmen ermee in medewerking te verlenen aan administratieve verzoeken om aanvullende of bijgewerkte informatie.". (3) XVII. In titel IV van hetzelfde Reglement wordt een hoofdstuk IIIquater ingevoegd, luidende: "Deelname van de Kamerleden aan de werkzaamheden". (2) XVIII. In titel IV, hoofdstuk IIIquater, van hetzelfde Reglement wordt een artikel 163quater ingevoegd, luidende: "
Art. 163quater.1. De parlementaire vergoeding wordt toegekend tegen 100 %, indien het Kamerlid op zijn minst 80 % van de zittingen heeft bijgewoond van de plenaire vergaderingen en de commissies waarvan het vast lid is.
De vergoeding wordt verminderd met 10 % indien de betrokkene minder dan 80 % van de zittingen heeft bijgewoond van de plenaire vergaderingen en de commissies waarvan hij vast lid is.
Indien het Kamerlid minder dan 70 % dan wel 50 % van de zittingen heeft bijgewoond, bedraagt de inhouding respectievelijk 30 % en 60 %. 2. Als aanwezig op een zitting wordt beschouwd, het Kamerlid dat heeft deelgenomen aan de meerderheid van de in de agenda aangekondigde naamstemmingen over het geheel van een advies, een voorstel of wetsontwerp.3. Als aanwezig voor de toepassing van dit artikel wordt beschouwd, het Kamerlid dat op hetzelfde tijdstip zitting heeft in een andere commissie, met inbegrip van onderzoekscommissies, of in een ander orgaan van de Kamer waarin het lid een bijzondere functie uitoefent, of dat ofwel een opdracht voor de Kamer vervult, ofwel op uitnodiging deelneemt aan de vergaderingen van een wetgevende assemblee, ofwel afwezig is door een ongeval, een langdurige ziekte of moederschapsverlof, en dit na voorlegging van een medisch attest. Eveneens als aanwezig wordt beschouwd, het Kamerlid dat bij zijn of haar echtgenote of echtgenoot blijft dan wel bij de persoon met wie hij of zij samenwoont, gedurende de voor een bevalling wettelijk bepaalde periode van tien dagen.
Voor de perioden die betrekking hebben op zwangerschap of bevalling, moet een bevallings- en/of zwangerschapsattest worden overgelegd. 4. Eveneens als aanwezig wordt beschouwd, het Kamerlid dat zich overeenkomstig artikel 22 laat vervangen.De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing op het lid dat, overeenkomstig artikel 22, tweede en derde lid, een vast lid of een plaatsvervanger vervangt. 5. Als aanwezig voor de toepassing van dit artikel wordt beschouwd, het Kamerlid dat de zitting verlaat bij de stemming, omdat het niet wenst dat het aanwezigheidsquorum wordt bereikt.In dit geval brengt het Kamerlid dit ter kennis van de voorzitter. 6. De in artikel 158, nr.3, bedoelde leden worden als aanwezig voor de toepassing van dit artikel beschouwd als zij aanwezig zijn tijdens de in nr. 2 bedoelde stemmingen in de door hun gekozen vaste commissies. 7. De Conferentie van voorzitters is ermee belast de nadere regels voor de toepassing van dit artikel vast te stellen.8. De Voorzitter kan, na advies van de Conferentie van voorzitters, in individuele behartenswaardige gevallen uitzonderingen toestaan op de toepassing van dit artikel.Hij beslist eveneens over alle onvoorziene of twijfelachtige gevallen en beslecht aanwezigheidsgeschillen. Hij kan de zaak doorverwijzen naar de Conferentie van voorzitters. 9. De Conferentie van voorzitters kan collectieve uitzonderingen toestaan op de toepassing van dit artikel voor de leden van een tijdelijke of bijzondere commissie, een werkgroep of een onderzoekscommissie.Deze uitzondering wordt met redenen omkleed en is tijdelijk. 10. De inhoudingen wegens onrechtmatige afwezigheden hebben geen invloed op het bedrag van het pensioen.De bijdragen voor de pensioenkas worden berekend op de onverkorte parlementaire vergoeding.". (2) XIX. In titel III, hoofdstuk XII, van hetzelfde Reglement wordt een artikel 178bis ingevoegd, luidende: "
Art. 178bis.Van de openbare vergaderingen van de vaste en tijdelijke commissies en, indien zij daartoe besluiten, van de bijzondere commissies, wordt een digitaal verslag openbaar gemaakt op het internet.". (5) XX. Artikel 179 van hetzelfde Reglement wordt gewijzigd als volgt: 1° tussen de woorden "integraal" en ", het voorlopig" worden de woorden ", het digitaal" ingevoegd;2° de woorden "177 en 178" worden vervangen door volgende woorden "177, 178 en 178bis".(5) XXI. De wijzigingen van het Reglement treden in werking bij de eerstvolgende algehele vernieuwing van de Kamer van volksvertegenwoordigers, met uitzondering van: - de wijzigingen van de artikelen 28 en 123 en de invoeging van artikel 163ter van het Reglement, die in werking treden bij hun aanneming door de Kamer van volksvertegenwoordigers; - de wijzigingen van de artikelen 161 en 162 van het Reglement, die in werking treden op 1 januari 2019. (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9)
BIJLAGE BIJ ARTIKEL 163TER VAN HET REGLEMENT VAN DE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS (3) GEDRAGSCODE ALS BEDOELD IN ARTIKEL 163TER VAN HET REGLEMENT VAN DE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS 1. Bij hun contacten met de Kamer nemen de personen die zijn opgenomen in het register als bedoeld in artikel 163ter van het Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers, de volgende regels in acht: a) ze leven de bepalingen van artikel 163ter van het Reglement en van deze bijlage na, b) ze delen aan de volksvertegenwoordigers, aan hun medewerkers of aan de ambtenaren van de instelling mee welk belang of welke belangen ze behartigen, c) ze onthouden zich van handelingen om op oneerlijke wijze informatie te verkrijgen, d) ze mogen zich in al hun betrekkingen met derden niet op enige officiële relatie met de Kamer beroepen, e) ze mogen, uit winstoogmerk, geen kopieën van documenten die ze van de Kamer hebben verkregen aan derden bezorgen, f) ze zorgen ervoor dat, naar hun beste weten, de gegevens die ze bij de inschrijving en vervolgens in het kader van de onder het register vallende activiteiten verstrekken, volledig, actueel en niet misleidend zijn, g) ze eerbiedigen in het algemeen alle door de Kamer vastgelegde regelingen, gedragscodes en goede bestuurspraktijken, en waarborgen dat ze de uitvoering en de toepassing van die regelingen, gedragscodes en bestuurspraktijken geenszins belemmeren. BIJLAGE BIJ ARTIKEL 179 VAN HET REGLEMENT VAN DE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS REGLEMENT BETREFFENDE HET INTEGRAAL, HET VOORLOPIG EN HET BEKNOPT VERSLAG VAN DE VERGADERINGEN VAN DE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS Wijzigingen (5) I. In het opschrift van het Reglement betreffende het integraal, het voorlopig en het beknopt verslag van de vergaderingen van de Kamer van volksvertegenwoordigers worden tussen de woorden "integraal" en de woorden ", het voorlopig", de woorden ", het digitaal" ingevoegd.
II. In hoofdstuk 1 van hetzelfde Reglement wordt na de afdeling 4 een afdeling 5 ingevoegd, luidende: "Afdeling 5. Digitaal Verslag
Art. 23/1.Het digitaal verslag vormt de digitale opname van de openbare vergaderingen zowel in audio als video. Het digitaal verslag wordt openbaar gemaakt op het internet.
Art. 23/2.Het digitaal verslag bevat de nodige kruisverwijzingen naar agendapunten en sprekers om een vlotte raadpleging ervan mogelijk te maken.
Art. 23/3.De openbare vergaderingen bedoeld in artikel 178bis van het Reglement van de Kamer worden live uitgezonden op het internet, zowel in audio als video.".
III. De wijzigingen van het Reglement betreffende het integraal, het voorlopig en het beknopt verslag van de vergaderingen van de Kamer van volksvertegenwoordigers, treden in werking bij de eerstvolgende algehele vernieuwing van de Kamer van volksvertegenwoordigers. _______ Nota's Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be): (1)Stukken: 54-1969 Integraal verslag: 17 juli 2018 en 19 juli 2018 (2) Stukken: 54-2801 Integraal verslag: 17 juli 2018 en 19 juli 2018 (3) Stukken: 54-2803 Integraal verslag: 17 juli 2018 en 19 juli 2018 (4) Stukken: 54-2804 Integraal verslag: 17 juli 2018 en 19 juli 2018 (5) Stukken: 54-2805 Integraal verslag: 17 juli 2018 en 19 juli 2018 (6) Stukken: 54-2806 Integraal verslag: 17 juli 2018 en 19 juli 2018 (7) Stukken: 54-2807 Integraal verslag: 17 juli 2018 en 19 juli 2018 (8) Stukken: 54-2814 Integraal verslag: 17 juli 2018 en 19 juli 2018 (9) Stukken: 54-2818 Integraal verslag: 17 juli 2018 en 19 juli 2018 (10) Voor vragen die gesteld worden in de periode van de dag na die waarop de Kamer voor het laatst bijeenkomt voor het parlementaire zomerreces tot en met 31 augustus, vangt de termijn voor het antwoord pas de eerste maandag van september aan.