Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief
gepubliceerd op 29 juli 2011

Omzendbrief ICM/DGH/2010/2 : de inschakeling in de dringende geneeskundige hulpverleningsketen van automatische externe defibrillatoren op publieke plaatsen Mevrouw de Minister van Binnenlandse Zaken De heer Directeur-generaal Civiele V(...) De dames en heren Provinciegouverneurs De dames en heren Burgemeesters van de 9 gemeenten die zi(...)

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2011024142
pub.
29/07/2011
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

Omzendbrief ICM/DGH/2010/2 : de inschakeling in de dringende geneeskundige hulpverleningsketen van automatische externe defibrillatoren (AED) op publieke plaatsen Mevrouw de Minister van Binnenlandse Zaken De heer Directeur-generaal Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken De dames en heren Provinciegouverneurs De dames en heren Burgemeesters van de 9 gemeenten die zijn aangewezen als centra van het eenvormig oproepstelsel De heer Minister Cerexhe van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Het hoofd van de intercommunale voor brandbestrijding van Luik en omgeving De federale gezondheidsinspecteurs 1. Aanleiding Per jaar sterven ongeveer 10 000 Belgen aan een plotse circulatiestilstand. Plotse circulatiestilstanden zijn de belangrijkste doodsoorzaak in de dringende geneeskundige hulpverlening.

In geval van circulatiestilstand daalt per minuut de overlevingskans met ongeveer 10 %.

Dankzij technologische verbeteringen werd de registratietijd van de noodoproep 100/112 en de activeringstijd van de gespecialiseerde hulpdiensten verkort. Desondanks bedraagt in België de gemiddelde aanrijtijd van een ziekenwagen meer dan 7 minuten. Indien er bij een bewusteloze patiënt zonder vitale tekens niet snel wordt gestart met leek-reanimatie, dan is de overlevingskans gering of bestaat er een groot risico op hersenbeschadiging door zuurstoftekort.

Reeds meerdere jaren is er onder de gespecialiseerde hulpdiensten een techniek bekend waarbij er een elektrische stroomstoot wordt toegediend op de borstkas via een automatische externe defibrillator (AED). Sedert 2006 mogen in België ook leken een AED gebruiken in het kader van een reanimatie.

Eenvoudige handelingen van aanwezige personen en de aanwezigheid van AED-toestellen op publieke plaatsen laten toe om een efficiënte overlevingsketen te realiseren in geval van plotse circulatiestilstand.

De 4 schakels van de overlevingsketen zijn : -snelle alarmering van de hulpdiensten door middel van een noodoproep naar het hulpcentrum (HC) 100/112 (1); - snelle toepassing van cardio-pulmonaire reanimatie (CPR) door middel van hartmassage en beademing; - snel toedienen, indien nodig, van een schok door middel van AED, om een gecoördineerde hartslag en bloedsomloop te herstellen, en - snelle medische zorgen en nazorg door gespecialiseerde hulpdiensten.

De bediening van de AED vergt eenvoudige handelingen.

Een AED zal slechts een schok afgeven als het noodzakelijk is. 2. Doel van de omzendbrief Deze omzendbrief bevat een aantal praktische adviezen voor een geschikte locatiekeuze, indien men één of meerdere AED-toestellen op een publieke plaats zou willen ter beschikking stellen. De adviezen kunnen ook overgemaakt worden aan personen, instellingen of overheden die naar informatie vragen. De adviezen zijn gebaseerd op een gerichte literatuurstudie.

Daarnaast zet de omzendbrief de ervaring van enkele AED-proefprojecten van mijn administratie om in een aantal instructies.

De omzendbrief is niet van toepassing op AED-toestellen die werden geplaatst in het kader van proefprojecten onder beheer van de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. 3. Wettelijk kader, eerdere omzendbrieven en ERC-Richtlijnen 2010 Het wettelijk kader bestaat nog steeds onverkort uit : - de wet van 19 februari 1994 betreffende de veiligheid van producten en diensten; - de wet van 12 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/06/2006 pub. 21/09/2006 numac 2006022954 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet dat het bedienen van automatische « externe » defibrillatoren toelaat sluiten die het gebruik van automatische « externe » defibrillatoren toelaat; - het koninklijk besluit van 18 maart 1999Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/03/1999 pub. 14/04/1999 numac 1999022270 bron ministerie van binnenlandse zaken, ministerie van economische zaken en ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de medische hulpmiddelen sluiten betreffende de medische hulpmiddelen, en - het koninklijk besluit van 21 april 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007000324 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van reglementaire bepalingen van het jaar 2006 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2001 tot vaststelling van de procedures, termijnen en voorwaarden inzake de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen in de kosten van farmaceutische specialiteiten type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007000309 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van de wet van 22 januari 2007 tot oprichting van het Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 18/05/2007 numac 2007009488 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot toekenning van een financiële hulp aan de gemeenten en de steden voor de aanwerving van bijkomend burgerpersoneel belast met de omkadering van alternatieve gerechtelijke maatregelen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 11/05/2007 numac 2007011197 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende benoeming van de leden van de raad van bestuur van het Instituut voor de nationale rekeningen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007003209 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Koninklijk besluit houdende gedeeltelijke verdeling van het provisioneel krediet ingeschreven in het programma 03-41-1 van de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2006 en bestemd tot het dekken van allerhande uitgaven voortvloeiend uit de loopbaanhervorming, de financiering van het Belgisch aandeel in de nieuwe NAVO-zetel, de uitvoering van het plan inzake startbanen bij de FOD's en het BIRB, de wijziging van het indexcijfer van de consumptieprijzen en andere diverse type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 08/05/2007 numac 2007003207 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Koninklijk besluit houdende gedeeltelijke verdeling van het provisioneel krediet ingeschreven in het programma 03-41-1 van de Algemene Uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2007 en bestemd tot het dekken van allerhande uitgaven voortvloeiend uit de loopbaanhervorming, de financiering van het Belgisch aandeel in de nieuwe NAVO-zetel, de uitvoering van het plan inzake startbanen bij de FOD's en het BIRB, de wijziging van het indexcijfer van de consumptieprijzen, en andere type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007022626 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot benoeming van de voorzitter, de werkende leden en de plaatsvervangende leden van het Technisch Comité ingesteld bij de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 18/05/2007 numac 2007022623 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende veiligheids- en andere voorwaarden inzake een automatische externe defibrillator gebruikt in het kader van een reanimatie sluiten houdende veiligheids- en andere voorwaarden inzake een externe defibrillator gebruikt in het kader van een reanimatie.

Bovendien zijn er vrij snel na het verschijnen van het koninklijk besluit van 21 april 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007000324 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van reglementaire bepalingen van het jaar 2006 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2001 tot vaststelling van de procedures, termijnen en voorwaarden inzake de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen in de kosten van farmaceutische specialiteiten type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007000309 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van de wet van 22 januari 2007 tot oprichting van het Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 18/05/2007 numac 2007009488 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot toekenning van een financiële hulp aan de gemeenten en de steden voor de aanwerving van bijkomend burgerpersoneel belast met de omkadering van alternatieve gerechtelijke maatregelen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 11/05/2007 numac 2007011197 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende benoeming van de leden van de raad van bestuur van het Instituut voor de nationale rekeningen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007003209 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Koninklijk besluit houdende gedeeltelijke verdeling van het provisioneel krediet ingeschreven in het programma 03-41-1 van de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2006 en bestemd tot het dekken van allerhande uitgaven voortvloeiend uit de loopbaanhervorming, de financiering van het Belgisch aandeel in de nieuwe NAVO-zetel, de uitvoering van het plan inzake startbanen bij de FOD's en het BIRB, de wijziging van het indexcijfer van de consumptieprijzen en andere diverse type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 08/05/2007 numac 2007003207 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Koninklijk besluit houdende gedeeltelijke verdeling van het provisioneel krediet ingeschreven in het programma 03-41-1 van de Algemene Uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2007 en bestemd tot het dekken van allerhande uitgaven voortvloeiend uit de loopbaanhervorming, de financiering van het Belgisch aandeel in de nieuwe NAVO-zetel, de uitvoering van het plan inzake startbanen bij de FOD's en het BIRB, de wijziging van het indexcijfer van de consumptieprijzen, en andere type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007022626 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot benoeming van de voorzitter, de werkende leden en de plaatsvervangende leden van het Technisch Comité ingesteld bij de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 18/05/2007 numac 2007022623 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende veiligheids- en andere voorwaarden inzake een automatische externe defibrillator gebruikt in het kader van een reanimatie sluiten drie omzendbrieven geschreven door het directoraat-generaal Basisgezondheidszorg en Crisisbeheer. - De omzendbrief ICM/DGH/019 van 7/9/2007 aan de provinciegouverneurs, burgemeesters, centra van het eenvormig oproepstelsel en aan de voorzitters van de PCDGH's bevatte toelichtingen over de kast en de definitie van een publieke plaats. Dit was nuttig voor gemeenten die de plaatsing van een AED overwogen; - De omzendbrief aan AED-leveranciers en -adviesverleners van 10/9/2007 gaf specifieke informatie over belangrijke bepalingen van het koninklijk besluit en bevatte 3 vragen aan de leveranciers met betrekking tot de configuratie van de toestelparameters bij levering, en - De omzendbrief ICM/DGH/20 van 19/12/2007 bevatte bijkomende toelichtingen over het koninklijk besluit van 21 april 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007000324 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van reglementaire bepalingen van het jaar 2006 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2001 tot vaststelling van de procedures, termijnen en voorwaarden inzake de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen in de kosten van farmaceutische specialiteiten type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007000309 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van de wet van 22 januari 2007 tot oprichting van het Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 18/05/2007 numac 2007009488 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot toekenning van een financiële hulp aan de gemeenten en de steden voor de aanwerving van bijkomend burgerpersoneel belast met de omkadering van alternatieve gerechtelijke maatregelen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 11/05/2007 numac 2007011197 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende benoeming van de leden van de raad van bestuur van het Instituut voor de nationale rekeningen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007003209 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Koninklijk besluit houdende gedeeltelijke verdeling van het provisioneel krediet ingeschreven in het programma 03-41-1 van de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2006 en bestemd tot het dekken van allerhande uitgaven voortvloeiend uit de loopbaanhervorming, de financiering van het Belgisch aandeel in de nieuwe NAVO-zetel, de uitvoering van het plan inzake startbanen bij de FOD's en het BIRB, de wijziging van het indexcijfer van de consumptieprijzen en andere diverse type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 08/05/2007 numac 2007003207 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Koninklijk besluit houdende gedeeltelijke verdeling van het provisioneel krediet ingeschreven in het programma 03-41-1 van de Algemene Uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2007 en bestemd tot het dekken van allerhande uitgaven voortvloeiend uit de loopbaanhervorming, de financiering van het Belgisch aandeel in de nieuwe NAVO-zetel, de uitvoering van het plan inzake startbanen bij de FOD's en het BIRB, de wijziging van het indexcijfer van de consumptieprijzen, en andere type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007022626 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot benoeming van de voorzitter, de werkende leden en de plaatsvervangende leden van het Technisch Comité ingesteld bij de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 18/05/2007 numac 2007022623 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende veiligheids- en andere voorwaarden inzake een automatische externe defibrillator gebruikt in het kader van een reanimatie sluiten die bestemd waren voor de opleidings- en vervolmakingscentra voor hulpverleners - ambulanciers, voor de ziekenwagendiensten en voor het Rode Kruis.

In deze omzendbrief werd uitleg verschaft over : o de reikwijdte van het begrip "professionele gebruiker" m.b.t. hulpverlener-ambulanciers en de definitie ziekenwagen dringende geneeskundige hulpverlening'; o de categorieën automatische externe defibrillatoren; o de toestelregistratie; o de elektrodenvergoeding, en o de opslag van AED-gegevens.

De inhoud van deze omzendbrieven geldt nog steeds onverkort.

De inhoud van onderhavige omzendbrief gaat in op nieuwe aspecten.

Alle omzendbrieven zijn in het Nederlands en in het Frans beschikbaar op www.health.fgov.be Op 18 oktober 2010 publiceerde de European Resuscitation Council (ERC) nieuwe richtlijnen.

Deze omzendbrief en meer bepaald de weerhouden adviezen sluiten aan bij 2 elementen vermeld in de richtlijnen over Basic Life Support, nl. het uitbouwen van AED-programma's en de nood aan een verhoogd inzetten van AED's in publieke en private plaatsen. 4. Adviezen met betrekking tot locatiekeuze 4.1. Een beredeneerde keuze van de publieke plaats waar een AED wordt opgesteld kan de inzetbaarheid verhogen en daardoor ook de overlevingskansen.

De AED-kast moet goed zichtbaar opgesteld zijn : het zicht erop mag bijvoorbeeld niet gehinderd worden door reclameborden. 4.2. Bij wijze van voorbeeld kunnen de locaties uit de volgende niet-limitatieve lijst beschouwd worden als risicoplaatsen en/of locaties waar de inzet van AED's zich bijzonder zou kunnen lonen : 4.2.1. openbare gebouwen en gebouwen toegankelijk voor het publiek (gerechtsgebouwen, gevangenissen, ziekenhuizen, shoppingcentra, militaire kwartieren). 4.2.2. fitnesscentra, centra voor sportevenementen (tennishallen, atletiekpistes, voetbalterreinen, zwembaden, squashbanen). 4.2.3. KMO-zones, middelgrote tot grote industriële centra waarin permanent of op niet-permanente basis een arbeidsgeneeskundige dienst aanwezig is. 4.2.4. middelgrote tot grote treinstations en luchthavens (mogelijkheid dat trein- of luchthavenpersoneel betrokken wordt bij EHBO-opleiding). 4.2.5. officina van apothekers : het groene kruis is van buiten goed zichtbaar en veel officina bevinden zich in gemeentekernen 4.2.6. gebouwen met een belangrijk aantal oudere bezoekers of aanwezigen (concertgebouwen, toerismebureau's, rusthuizen). 4.3. Indien de plaatsing van AED's (voornamelijk) wordt aangestuurd door lokale of commerciële initiatieven bestaat er volgens de wetenschappelijke literatuur een risico van suboptimale locatiekeuzes, waarbij AED's worden geplaatst op plaatsen met een lage incidentie van circulatiestilstanden.

Indien men overweegt om meerdere AED's te plaatsen op publieke plaatsen in eenzelfde gemeente of wijk is een consultatie van de Provinciale Commissie van de Dringende Geneeskundige Hulpverlening (PCDGH) zinvol.

De PCDGH weet immers waar de risicoplaatsen zijn. Consultatie laat toe om de locatiekeuzes te optimaliseren in functie van vroegere interventies van de hulpdiensten en de implementatie van een doeltreffende overlevingsketen. 5. Instructies op basis van gerealiseerde AED-proefprojecten 5.1. Algemeen Er zijn 3 toegelaten configuraties (2) waarbij AED's, die ter beschikking staan op publieke plaatsen, kunnen deel uitmaken van de DGH-keten.

Niet alle configuraties leiden steeds tot een efficiëntieverbetering van de dringende geneeskundige hulp.

De configuratie is bepalend voor : * de wijze waarop de hulpverlener dient op te treden; * de gepaste reacties van de aangestelde van het hulpcentrum 100, en * de verplichtingen van de AED-eigenaar. 5.2. Gemeenschappelijke instructies voor alle AED-configuraties In alle gevallen dient de kast verzegeld te zijn. Dit betekent dat de kast niet ongemerkt kan worden geopend.

Het is belangrijk dat de AED-gebruiker tijdens het gebruik van het toestel duidelijk en ongestoord de mondelinge instructies van het AED-toestel kan verstaan.

Dit is essentieel voor een leek die misschien nog nooit een AED heeft gebruikt. Het AED-toestel moet dan ook volledig autonoom kunnen werken en niet verbonden zijn, zelfs draadloos, met welke inrichting dan ook.

In het bijzonder een module die een spraakverbinding zou realiseren met de kast waarin de AED normaal wordt geplaatst of rechtstreeks contact maakt met het hulpcentrum (HC) 100/112 of met een andere oproepcentrale.

AED-kasten op publieke plaatsen worden bij voorkeur geplaatst op plaatsen die voor het publiek maximaal en permanent toegankelijk zijn.

De voorkeur gaat uit naar : - onvergrendelde kasten die door een toevallige voorbijganger kunnen worden geopend zonder sleutel, het breken van een venster, en - kasten die steeds kunnen worden geopend als de eventuele elektriciteitsvoorziening van de kast buiten dienst is.

Het gebruik van vergrendelde kasten die enkel kunnen geopend worden door het invoeren van een cijfercode wordt afgeraden.

Ter vervanging van de verplichte vermelding (3) mag ook een sticker met BEL (of symbooltje tel. 112) voorzien worden op de AED-kast en op het AED-toestel. Zo maakt men duidelijk dat bij gebruik van het toestel 112 dient gebeld te worden.

Een duurzame sticker met de vermelding « AED » (4) gevolgd door het registratienummer dat werd toegekend door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid dient duidelijk vooraan en op minstens één zijkant van de kast gekleefd te worden.

De stickers moeten bestand zijn tegen atmosferische invloed en dezelfde levensduur hebben als de AED-kast.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld - Letterformaat : Times New Roman, Bold - Tekst horizontaal en vertikaal gecentreerd - Minimale letterhoogte : 40 millimeter - Minimale breedte kader : 0,1 x letterhoogte - Kleur tekst en kader : RAL 9004 (signaalzwart) - Achtergrondkleur : RAL 6032 (signaalgroen) - Hoogte : 2,5 x letterhoogte - Breedte : 4 x Hoogte Een exemplaar van deze sticker, in een aangepast formaat, moet eveneens aangebracht worden op het AED-toestel zodat, na het wegnemen van het toestel uit de AED-kast, het nummer van de AED-kast nog steeds kan worden doorgegeven aan de aangestelde van het HC 100/112.

Inzake de taal van de AED-instructies zijn voor openbare besturen en voor plaatsen van openbare dienstverlening, de gecoördineerde wetten van 18 juli 1966 op het gebruik van de talen in bestuurszaken van toepassing. 5.3. Instructies in functie van de AED-configuratie 5.3.1. De kast is autonoom en heeft geen enkele verbinding met een hulpcentrum of alarmcentrale.

Deze configuratie geniet de voorkeur.

De redenen hiervoor zijn de robuustheid, de beperktere investerings- en onderhoudskosten, de goede ervaringen in andere landen, de verspreiding van GSM-toestellen en de voldoende dekking van de GSM-netwerken.

Kasten zonder telefonische of andere telecommunicatieverbindingen naar een HC 100/112 zijn in veruit de meeste gevallen verkiesbaar boven alle andere configuraties en manieren om AED's in te schakelen in de dringende geneeskundige hulpverleningsketen. 5.3.2. Er is een telefonische verbinding tussen de AED-kast en het HC 100/112 Op de (in België zeldzame) plaatsen waar er geen goede dekking is van de GSM-netwerken, die druk bezocht zijn en waar er een risico is dat een belangrijk deel van het publiek niet op de hoogte is van het noodnummer 100/112 kan er overwogen worden om een telefonische verbinding te realiseren tussen de kast en het hulpcentrum 100/112.

Met telefonische verbinding wordt bedoeld dat er een gewone telefoonoproep wordt gelanceerd vanuit de kast (5).

Een strikte voorwaarde om deze configuratie te mogen installeren is de mogelijkheid om een langs beide zijden goed verstaanbaar vraag- en antwoord gesprek te voeren met de aangestelde van het hulpcentrum 100/112.

De aangestelde moet dus de mogelijkheid hebben om een bevraging te doen. Hij moet immers vrij snel beslissen of er middelen worden uitgestuurd.

Er zijn een aantal voorwaarden om deze configuratie te gebruiken : 5.3.2.1. technische eisen De telefonische verbinding moet zodanig zijn uitgevoerd dat indien de verbinding incidenteel verbroken wordt tijdens de bevraging de aangestelde van het HC 100/112 zelf de AED-kast kan oproepen om eventueel de bevraging verder te zetten.

De telefonische verbinding moet verder mogelijk blijven bij het uitvallen van de elektriciteitsvoorziening van de kast.

De telefonische verbinding mag géén automatische herhaling van de oproep genereren om overbelasting van het HC 100/112 te voorkomen.

De kast mag daarentegen wel een beveiliging tegen valse oproepen bevatten, zoals het vragen naar een bevestiging via een druktoets, vooraleer de oproep naar het HC 100/112 wordt gemaakt.

Indien één van de vermelde voorwaarden niet is vervuld wordt de configuratie beschouwd als een AED-kast die enkel gegevens kan overmaken aan het HC 100/112.

De telefonische verbinding kan geschieden via GSM of via het vaste telefoonnet.

Indien de verbinding via het vaste net wordt gerealiseerd is de beste oplossing dat er een afzonderlijke telefoonlijn wordt gereserveerd, waaraan een adres wordt gekoppeld dat zo nauwkeurig mogelijk overeenkomt met het fysieke adres van de AED-kast. De aangestelde van het HC 100/112 kan zo een betekenisvolle adresaanduiding krijgen bij een noodoproep.

Als de vaste telefoon in de AED-kast deel uitmaakt van sommige private telefonienetwerken kan het zijn dat er geen adres of géén correct adres zichtbaar zal zijn voor de aangestelde, wanneer de oproep vanuit de kast in het HC 100/112 toekomt.

Dergelijke situaties moeten zoveel mogelijk vermeden worden omdat de plaatslokalisatie tijd zal besparen tijdens de bevraging.

In alle gevallen verifieert de eigenaar vóór de inwerkingstelling bij zijn telefoonoperator welk adres tijdens een noodoproep in het HC 110/112 gevisualiseerd wordt.

Dit adres moet worden vermeld in de overeenkomst (zie hieronder).

Het verdient aanbeveling dat, indien er via de telefonische verbinding contact gelegd wordt met het HC 100, het registratienummer wordt doorgestuurd naar het HC 100/112, zodat het HC 100/112 aan dit nummer in de beslissingsondersteuningssoftware van het HC 100/112 een adres kan koppelen en eventueel bijkomende info aangaande de exacte plaats kan worden opgenomen.

In geval van GSM-oproep is er voorlopig geen automatische plaatslokalisatie mogelijk in het HC 100/112.

Daarom dient de voorkeur gegeven te worden aan een vaste lijn om de telefonische verbinding te realiseren.

De instructies op de kast moeten duidelijk vermelden dat er een telefonische verbinding is met het HC 100/112.

De kast moet een snel begrijpbaar en zichtbaar alarm geven aan de gebruiker indien, om de een of andere reden, de telefonische verbinding naar het HC 100/112 uitzonderlijk niet mogelijk is.

Bijvoorbeeld omwille van een panne of omdat alle lijnen naar het HC 100/112 bezet zijn op het moment van de oproep.

De eigenaar van een AED-kast met telefonische verbinding moet er zorg voor dragen dat regelmatig de telefonische verbinding wordt geverifieerd. 5.3.2.2. overeenkomst met het Directoraat-generaal Basisgezondheidszorg & Crisisbeheer De eigenaar van de kast sluit voorafgaandelijk een overeenkomst af met het Directoraat-generaal Basisgezondheidszorg en Crisisbeheer, dienst Crisisbeheer, volgens het model in de bijlage van deze omzendbrief.

De eigenaar van een AED-kast met telefonische verbinding zorgt voor een ondertekend en gedateerd installatie-attest als bijlage van de overeenkomst dat aantoont dat de essentiële functionaliteiten werden getest, waaronder : * preventie van valse oproepen (indien aanwezig dient mechanisme geverifieerd te worden), * goede werking van de telefonische verbinding, * eventuele automatische ontgrendeling bij uitval van de elektriciteitsvoorziening en * goede werking in extreme weersomstandigheden (extreme hitte en koude).

De eigenaar van de kast documenteert in de overeenkomst ook welk alarm er zichtbaar of hoorbaar is in het geval dat er geen telefonische verbinding mogelijk is vanuit de kast.

Indien de eigenaar van een AED-kast een volledige site uitrust met meerdere AED-kasten die een telefonische verbinding hebben met het HC 100/112, moet niet alleen elke AED-kast een eigen identificeerbaar telefoonnummer hebben, maar moet de eigenaar ook in een bijlage van de voorafgaandelijk afgesloten overeenkomst de exacte plaats van de kasten aangeven via een detailplan met vermelding van de kastidentificaties vermeld onder rubriek 5.2, zodat de aangestelde : - een snelle plaatslokalisatie kan doen en - eventueel de aanrijroute van de hulpdiensten kan afstemmen op basis van de locatie indien zinvol. 5.3.2.3. tweejaarlijkse simulatie van een AED-inzet De eigenaar van een AED-kast met telefonische verbinding is er ook toe gehouden om minstens om de 2 jaar een simulatie van een AED-inzet te organiseren in overleg met het HC 100/112. Hierbij wordt de werking van de kast geverifieerd, alsook de duidelijkheid van de instructies.

De eigenaar staat in voor eventuele kosten van deze simulatie.

Deze kosten omvatten onder meer de vergoeding van de nutteloze ritten van de hulpdiensten tengevolge van onvoldoende duidelijke afspraken met het HC 100/112 bij de voorbereiding.

Een verslag van deze simulatie wordt overgemaakt aan het Directoraat-generaal Basisgezondheidszorg en Crisisbeheer. 5.3.3. De AED-kast communiceert automatisch gegevens naar het HC 100/112 in geval van alarm Het grote verschil tussen deze configuratie en de configuratie met telefonische verbinding is dat er hier niet steeds een bevraging mogelijk is door de aangestelde.

De aangestelde kan zich voor een dilemma geplaatst zien indien hij op basis van onvolledige of niet verifieerbare gegevens moet beslissen om DGH-middelen uit te sturen.

Om deze redenen kan een oproep vanuit dergelijke kast niet beschouwd worden als een oproep tot hulpverlening in de zin van artikel 11 van de wet van 8 juli 1964Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1964 pub. 14/11/2006 numac 2006000610 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening Duitse vertaling sluiten betreffende de dringende geneeskundige verlening.

Deze configuratie is niet geschikt om ingeschakeld te worden in de DGH-keten en mag dus niet worden gebruikt. 5.3.4. De AED-kast is verbonden met een bemande alarmcentrale In deze configuratie wordt het AED-alarm verder geleid naar een alarmcentrale.

De alarmcentrale kan gecentraliseerd zijn in de zin dat ze AED-alarmen uit meerdere DGH-zones (=provincies) kan behandelen.

Een operator valideert het AED-alarm en alarmeert het bevoegde HC 100/112 via een telefonische verbinding.

Hiertoe dient de bemande alarmcentrale op de hoogte te zijn van de geheime telefoonnummers van de respectievelijke hulpcentra.

Mits het voorleggen van een procesbeschrijving en van een afdoende kwaliteitsborging en na ondertekening van een overeenkomst met het Directoraat-generaal Basisgezondheidszorg en Crisisbeheer kan een bemande alarmcentrale aanspraak maken op de bekendmaking van de niet publieke telefoonnummers van de provinciale hulpcentra 100/112.

Het Directoraat-generaal Basisgezondheidszorg en Crisisbeheer overlegt voorafgaandelijk met de Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken.

De uitbater van een bemande alarmcentrale waakt erover dat er geen speciale abonnementsoptie werd geactiveerd op de telefoonlijn waarmee hij het niet publieke telefoonnummer van de provinciale HC 100/112 oproept zodat zijn identiteit steeds herkenbaar en zichtbaar is voor de aangestelde van het eenvormig oproepstelsel.

De uitbater van een bemande alarmcentrale dient maandelijks aan het Directoraat-generaal een duidelijk overzicht bekend te maken van de AED-kasten die verbonden zijn met de alarmcentrale.

Hij gebruikt hiertoe het adres : FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-generaal Basisgezondheidszorg en Crisisbeheer, Dienst Crisisbeheer Victor Hortaplein 40/10 1060 Brussel of het volgende emailadres com.dg2@health.fgov.be Aanvullend aan artikel 1bis van het koninklijk besluit van 2 april 1965Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/04/1965 pub. 21/06/2011 numac 2011000360 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende vaststelling van de modaliteiten tot inrichting van de dringende geneeskundige hulpverlening en houdende aanwijzing van de gemeenten als centra van het eenvormig oproepstelsel. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende vaststelling van de modaliteiten tot inrichting van de dringende geneeskundige hulpverlening en houdende aanwijzing van gemeenten als centra van het eenvormig oproepstelsel wordt in deze configuratie een oproep vanuit de bemande alarmcentrale naar een niet publiek telefoonnummer van een HC 100/112 beschouwd als gelijkwaardig aan een oproep via de nummers 100 en 112.

Een kast die wordt aangesloten aan een bemande alarmcentrale dient aan vergelijkbare veiligheidsvoorwaarden te voldoen als een kast die belt naar een HC 100/112. 6. Inwerkingtreding en naleving De instructies van deze omzendbrief zijn onmiddellijk van toepassing voor alle AED-toestellen die worden geplaatst op publieke plaatsen na de publicatie van deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad . De op het moment van publicatie reeds geplaatste AED-configuraties dienen uiterlijk 1 jaar na de publicatie in overeenstemming gebracht te worden met de instructies van deze omzendbrief.

De federale gezondheidsinspecteurs melden de door hun vastgestelde bevindingen in verband met de instructies van deze omzendbrief per aangetekend schrijven aan de AED-eigenaars met afschrift aan de directeur-generaal van het Directoraat-generaal Basisgezondheidszorg en Crisisbeheer.

De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX _______ Nota's (1) Onder hulpcentrum 100/112 wordt hier verstaan het centrum behorende van het eenvormig oproepstelsel in de zin van art.3 van de wet van 8 juli 1964Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1964 pub. 14/11/2006 numac 2006000610 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening Duitse vertaling sluiten betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening. (2) De configuraties 5.3.1, 5.3.2 en 5.3.4 die hierna worden beschreven. (3) Zoals bepaald in art.5, 5°, d) van het koninklijk besluit van 21 april 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007000324 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van reglementaire bepalingen van het jaar 2006 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2001 tot vaststelling van de procedures, termijnen en voorwaarden inzake de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen in de kosten van farmaceutische specialiteiten type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007000309 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van de wet van 22 januari 2007 tot oprichting van het Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 18/05/2007 numac 2007009488 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot toekenning van een financiële hulp aan de gemeenten en de steden voor de aanwerving van bijkomend burgerpersoneel belast met de omkadering van alternatieve gerechtelijke maatregelen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 11/05/2007 numac 2007011197 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende benoeming van de leden van de raad van bestuur van het Instituut voor de nationale rekeningen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007003209 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Koninklijk besluit houdende gedeeltelijke verdeling van het provisioneel krediet ingeschreven in het programma 03-41-1 van de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2006 en bestemd tot het dekken van allerhande uitgaven voortvloeiend uit de loopbaanhervorming, de financiering van het Belgisch aandeel in de nieuwe NAVO-zetel, de uitvoering van het plan inzake startbanen bij de FOD's en het BIRB, de wijziging van het indexcijfer van de consumptieprijzen en andere diverse type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 08/05/2007 numac 2007003207 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Koninklijk besluit houdende gedeeltelijke verdeling van het provisioneel krediet ingeschreven in het programma 03-41-1 van de Algemene Uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2007 en bestemd tot het dekken van allerhande uitgaven voortvloeiend uit de loopbaanhervorming, de financiering van het Belgisch aandeel in de nieuwe NAVO-zetel, de uitvoering van het plan inzake startbanen bij de FOD's en het BIRB, de wijziging van het indexcijfer van de consumptieprijzen, en andere type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007022626 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot benoeming van de voorzitter, de werkende leden en de plaatsvervangende leden van het Technisch Comité ingesteld bij de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 18/05/2007 numac 2007022623 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende veiligheids- en andere voorwaarden inzake een automatische externe defibrillator gebruikt in het kader van een reanimatie sluiten. (4) Hier wordt de Engelse afkorting gebruikt (Automatic External Defibrillator) omdat de kasten dikwijls worden aangetroffen op plaatsen die bezocht worden door een internationaal publiek.(5) Deze configuratie veronderstelt eigenlijk dat er een tweede hulpverlener beschikbaar is die naar de kast gaat, bij de kast blijft en tijdens de oproep naar het HC 100/112 de juiste informatie overmaakt aan de aangestelde. Bijlage : Voorafgaandelijk af te sluiten overeenkomst tussen een eigenaar van een aed-kast met telefonische verbinding naar een hc100/112 en het directoraat-generaal basisgezondheidszorg en crisisbeheer (algemene bepalingen) GEGEVENS VAN DE EIGENAAR VAN DE AED-KAST : NAAM EN VOORNAAM 1ste CONTACTPERSOON : . . . . .

ADRES : . . . . .

TELEFOON (werkuren) : . . . . .

TELEFOON (overige uren) : . . . . .

EMAIL : . . . . .

NAAM EN VOORNAAM 2de CONTACTPERSOON : . . . . .

ADRES : . . . . .

TELEFOON (werkuren) : . . . . .

TELEFOON (overige uren) : . . . . .

EMAIL : . . . . .

GEGEVENS VAN DE KAST(EN) (6) : EXACTE LOCATIE : . . . . .

AANDUIDING OP DE KAST : . . . . .

TELEFOONNR. KAST : . . . . .

KAST MET VERGRENDELDE DEUR : JA - NEEN KAST MET PREVENTIE-MECHANISME VAN VALSE OPROEPEN : JA - NEEN DIRECTORAAT-GENERAAL BASISGEZONDHEIDSZORG & CRISISBEHEER, DIENST CRISISBEHEER : NAAM EN VOORNAAM DIENSTHOOFD : . . . . .

TELEFOONNUMMER : . . . . .

Artikel 1.De eigenaar van de kast verbindt zich ertoe om de volgende instructies duidelijk te vermelden op de kast : « Deze kast brengt na openen een automatische oproep tot stand met het hulpcentrum 100/112 van . . . . . . . . . . (gemeente van het hulpcentrum 100/112 in te vullen).

Gelieve bondig en correct antwoord te geven op de gestelde vragen.

Indien de telefonische verbinding niet werkt, is dit zichtbaar door volgend alarm : . . . . . . . . . . (beschrijving van het alarm). naam van de eigenaar van de kast : . . . . .

Telefoonnummer en GSM-nummer waarop de eigenaar van de kast kan worden bereikt : . . . . .

AED-registratienummer toegekend door FOD VVVL (7) : . . . . . ».

Art. 2.De eigenaar draagt er zorg voor dat om de 2 jaar elke kast met een telefonische verbinding naar het HC 100/112 wordt getest door een bevoegd organisme. De datum en uur van deze test worden in overleg met het HC 100/112 bepaald. In geen geval bepalen de eigenaar of het bevoegd organisme autonoom de praktische modaliteiten van deze test.

De eigenaar van de kast documenteert in de bijlage aan deze overeenkomst het alarm dat de gebruiker informeert dat er tijdelijk geen telefonische verbinding meer mogelijk is.

In bijlage aan deze overeenkomst wordt een gedateerd en ondertekend attest gevoegd van een bevoegd organisme met vermelding van het resultaat van de volgende testen, uitgevoerd voor elke kast :

Test

OK

NOK

de telefonische verbinding werd getest op preventie van valse oproepen (indien mechanisme aanwezig)


de kast werd getest op goede werking bij uitval van de elektriciteitsvoorziening


de kast werd getest op oproep vanuit het HC 100/112


de werking van de kast en verbinding blijven verzekerd in extreme weersomstandigheden (extreme hitte en koude) :


Conformiteit plaatslocatie overgemaakt aan HC 100/112 (aanbeveling : registratienummer FOD Volksgezondheid) : (te specifiëren) : . . . . . .


geen automatische oproepherhaling indien de oproep naar HC 100/112 niet kan doorgaan


Art. 3.Indien de eigenaar van een AED-kast een volledige site uitrust met meerdere AED-kasten die een telefonische verbinding hebben met het HC 100/112 wordt in een afzonderlijke bijlage aan deze overeenkomst de exacte plaats van de kasten aangeven via een detailplan. De eigenaar voorziet in een identificatiesysteem van de kasten waarmee de aangestelde op basis van het oproepnummer van de kast en een duidelijk op de kast aangebracht nummer een plaatslokalisatie kan doen.

De eigenaar van de kast zorgt ervoor dat indien het HC 100/112 een probleem meldt in verband met de kast dit probleem op korte termijn kan worden verholpen. De eigenaar zorgt ervoor dat 24h/24 een contactpersoon kan worden gecontacteerd.

De eigenaar zorgt voor een jaarlijkse keuring van de kast en zal de keuringsverslagen van de afgelopen jaren op eenvoudig verzoek van het HC 100/112 of van het directoraat-generaal Basisgezondheidszorg en Crisisbeheer overmaken binnen de week.

De eigenaar houdt om de 2 jaar een simulatie waarbij de werking van de kast wordt nagekeken en de duidelijkheid van de kast-indicaties voor leken wordt nagegaan en zal de eventuele kosten van deze simulatie dragen. Een verslag van deze oefening wordt overgemaakt aan het Directoraat-generaal Basisgezondheidszorg en Crisisbeheer, Dienst Crisisbeheer, Victor Hortaplein 40/10, 1060 Brussel.

Art. 4.Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van 3 jaar. De opzegtermijn is 3 maanden. De overeenkomst kan echter onmiddellijk worden beëindigd indien de kast de operationele werking van het HC 100/112 hindert of indien de eigenaar niet tijdig reageert op een verzoek van het HC 100/112 om een probleem op te lossen.

Art. 5.Deze overeenkomst bevat in bijlage bijzondere bepalingen : JA - NEEN. Opgemaakt in 2 exemplaren, te . . . . . ., op . . . . . ., één voor beide ondertekende partijen.

Een kopie van deze overeenkomst wordt door de dienst Crisisbeheer overgemaakt aan het HC 100/112.

Directoraat-generaal Basisgezondheidszorg & Crisisbeheer

Dienst Crisisbeheer

Eigenaar AED-kast

Naam :

Naam :

Functie :

Hoedanigheid :


_______ Nota's (6) Te herhalen voor elke kast. (7) Overeenkomstig het koninklijk besluit van 21 april 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007000324 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van reglementaire bepalingen van het jaar 2006 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2001 tot vaststelling van de procedures, termijnen en voorwaarden inzake de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen in de kosten van farmaceutische specialiteiten type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007000309 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van de wet van 22 januari 2007 tot oprichting van het Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 18/05/2007 numac 2007009488 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot toekenning van een financiële hulp aan de gemeenten en de steden voor de aanwerving van bijkomend burgerpersoneel belast met de omkadering van alternatieve gerechtelijke maatregelen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 11/05/2007 numac 2007011197 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende benoeming van de leden van de raad van bestuur van het Instituut voor de nationale rekeningen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007003209 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Koninklijk besluit houdende gedeeltelijke verdeling van het provisioneel krediet ingeschreven in het programma 03-41-1 van de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2006 en bestemd tot het dekken van allerhande uitgaven voortvloeiend uit de loopbaanhervorming, de financiering van het Belgisch aandeel in de nieuwe NAVO-zetel, de uitvoering van het plan inzake startbanen bij de FOD's en het BIRB, de wijziging van het indexcijfer van de consumptieprijzen en andere diverse type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 08/05/2007 numac 2007003207 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Koninklijk besluit houdende gedeeltelijke verdeling van het provisioneel krediet ingeschreven in het programma 03-41-1 van de Algemene Uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2007 en bestemd tot het dekken van allerhande uitgaven voortvloeiend uit de loopbaanhervorming, de financiering van het Belgisch aandeel in de nieuwe NAVO-zetel, de uitvoering van het plan inzake startbanen bij de FOD's en het BIRB, de wijziging van het indexcijfer van de consumptieprijzen, en andere type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007022626 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot benoeming van de voorzitter, de werkende leden en de plaatsvervangende leden van het Technisch Comité ingesteld bij de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen type koninklijk besluit prom. 21/04/2007 pub. 18/05/2007 numac 2007022623 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende veiligheids- en andere voorwaarden inzake een automatische externe defibrillator gebruikt in het kader van een reanimatie sluiten houdende veiligheids- en andere voorwaarden inzake een externe defibrillator gebruikt in het kader van een reanimatie

^